FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Buitenboordmotor: glaasje bezineleiding valt eruit
Barrahvrijdag 1 april 2016 @ 16:28
Toen ik vanmiddag onze buitenboordmotor uit de winterslaap haalde, viel er vlak voor het starten spontaan een glaasje uit, waarna er benzine begon te lekken.

Dit glaasje halverwege de benzineleiding dient volgens mij als een filter. Het blijft alleen niet meer hangen in de schroefdraad waarmee het vast hoort te zitten.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Heb ik een nieuw glaasje nodig? Zijn deze nog verkrijgbaar? (aanhangmotor is een oud baasje)
Of hoort er iets tussen om de boel op zijn plek te houden?

Zie foto's:

sgZcoWE.jpg

q18pYQm.jpg

GcxS5O3.jpg

P4ZoPnp.jpg
Executionervrijdag 1 april 2016 @ 16:41
Die is vast en zeker nog wel verkrijgbaar.

Het is overigens wel de bedoeling dat je het 'glaasje' zo nu en dan reinigt om verstoppingen in de brandstoftoevoer te voorkomen, zo te zien is dat al een tijdje niet meer gebeurd...

[ Bericht 0% gewijzigd door Executioner op 01-04-2016 16:58:49 ]
Barrahvrijdag 1 april 2016 @ 16:51
Bedankt voor je snelle reactie.

Het motortje heeft 20 jaar stilgestaan zonder onderhoud. Dit verklaart inderdaad dat het er allemaal niet tiptop uit ziet. Vorig jaar is de motor door een vakbekwaam monteur helemaal uit elkaar gehaald en zo goed als het ging schoongemaakt. Na wat elektrische onderdelen vervangen te hebben draaide hij weer. Erg blij mee, want het is een 'familiestuk'.

Enig idee waar ik dit onderdeel in het noorden te pakken kan krijgen?

Ik heb al gebeld met specialisten in Drachten en Leeuwarden maar zij kunnen er niet meer aan komen zeggen ze. Ze raden aan om er teflon tussen te stoppen om de motor niet om deze reden af te hoeven schrijven.
HPoivrijdag 1 april 2016 @ 16:53
eh, die kan je kopen van plastic voor 1,25?

https://www.google.nl/sea(...)ygB&biw=1280&bih=953
Barrahvrijdag 1 april 2016 @ 16:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 16:53 schreef HPoi het volgende:
eh, die kan je kopen van plastic voor 1,25?

https://www.google.nl/sea(...)ygB&biw=1280&bih=953
De juiste zie ik er daar niet tussen. Jij wel? Punt is dat de motor zeker 40 jaar oud is en onderdelen dus moeilijk leverbaar zijn.

Als het niet meer leverbaar is, voel ik het meest voor lijmen. De motor zal toch binnen een paar jaar afgeschreven moeten worden en plakken lijkt me meer bedrijfszeker dan bijvoorbeeld teflon.
Is er een soort twee componentenlijm die ik hiervoor kan gebruiken? Liefst eentje die het plastic niet opvreet en zelf niet wordt aangetast door de benzine.

[ Bericht 0% gewijzigd door Barrah op 01-04-2016 17:28:23 ]
ColtZ40vrijdag 1 april 2016 @ 17:03
Lijm gaat niet werken icm brandstof. :N
Barrahvrijdag 1 april 2016 @ 17:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 17:03 schreef ColtZ40 het volgende:
Lijm gaat niet werken icm brandstof. :N
Ook niet zoiets?

De schroefdraad zit aan de buitenkant van het glaasje. Een rubbertje zorgt ervoor dat er niet (of lastig) brandstof bij komt. Dat dit rubbertje vrij oud is zal er mede voor hebben gezorgd dat de schroefdraad is aangetast. Als ik de onderdelen zo goed als mogelijk schoonmaak en het glaasje zo veel mogelijk tegen het rubbertje aangedrukt vastlijm moet ik toch enige kans maken? Zo lang ik de levensduur ermee maar wat kan oprekken is het voldoende.
Geerdvrijdag 1 april 2016 @ 17:25
Kun je niet een ander filter erop gooien en vast zetten met slangen klemmetjes?

Vroeger met de brommer ook
Fervrijdag 1 april 2016 @ 20:09
Beetje tape om het schroefdraad plakken?
T42maandag 4 april 2016 @ 22:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 20:09 schreef Fer het volgende:
Beetje tape om het schroefdraad plakken?
lekker kloten op het water en dan gek vinden dat amsterdam van de oudjes af wil...
maak het goed gewoon zet er andere type op eventueel ;)
duudwoensdag 6 april 2016 @ 20:48
tape gaat niet werken, je heb een nieuw glaasje nodig. Heb vorig jaar voor 7 euro nieuw glaasje voor de 3.5 pk yamaha mariner gehaald. Precies dezelfde motor.Toen was het weer trekke en lopen :).Succes met het scoren van zo'n glaasje. Ik kon terecht bij een bedrijf wat ook nog wat deed in oudere buitenboordmotoren.
Sounddragonvrijdag 8 april 2016 @ 12:15
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 20:48 schreef duud het volgende:
tape gaat niet werken, je heb een nieuw glaasje nodig. Heb vorig jaar voor 7 euro nieuw glaasje voor de 3.5 pk yamaha mariner gehaald. Precies dezelfde motor.Toen was het weer trekke en lopen :).Succes met het scoren van zo'n glaasje. Ik kon terecht bij een bedrijf wat ook nog wat deed in oudere buitenboordmotoren.
Post dan ook effe een linkie of adres voor de TS.. misschien kan die toko hem ook helpen ^O^ ;)

Ik zou Teflon proberen. Wel zorgen dat die rommel niet in het brandstofsysteem kan komen, want dan heb je wat. Lijmen is een optie met iets van 2 componenten, maar dan kan je he niet meer schoonmaken. Dan is vuil dus sudden death voor je motor.

Andere optie is proberen om het domweg af te doppen, en dan een stukje eerder ergens een lijnfiltertje in de leiding zetten.
Ou-Tannuvrijdag 8 april 2016 @ 13:17
quote:
3s.gif Op vrijdag 8 april 2016 12:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Post dan ook effe een linkie of adres voor de TS.. misschien kan die toko hem ook helpen ^O^ ;)

Ik zou Teflon proberen. Wel zorgen dat die rommel niet in het brandstofsysteem kan komen, want dan heb je wat. Lijmen is een optie met iets van 2 componenten, maar dan kan je he niet meer schoonmaken. Dan is vuil dus sudden death voor je motor.

Andere optie is proberen om het domweg af te doppen, en dan een stukje eerder ergens een lijnfiltertje in de leiding zetten.
zou zelf ook voor een lijnfiltertje gaan denk ik :-)
dat is waarschijnlijk heel gemakkelijk te realiseren.

huidige zou ik dan gewoon nog 1x goed schoonmaken en daarna vast plakken :-)
Barrahvrijdag 8 april 2016 @ 16:20
Helaas heb ik het juiste onderdeel nog steeds niet kunnen vinden.
Ik hoor om me heen ervaringen dat ze nog wel te krijgen zijn, maar vaak van mensen die hier één of enkele jaren geleden mee te maken hebben gehad. Van specialisten en handelaren hoor ik dat juist de laatste jaren veel groothandels gestopt zijn dit spul te leveren, omdat het er simpelweg niet meer is of moeilijk te krijgen is. Dit euvel is een veel voorkomend verschijnsel bij motoren van deze leeftijd, vandaar dat het laatste beetje voorraad de laatste jaren hard is verdwenen.

Dat deze motor nog draait is een klein wondertje, zeker als je ziet hoe lang hij stil heeft gestaan. Waarschijnlijk heeft dit te maken met weinig draaiuren (hoort bij een zeilschouwtje) en voorzichtig gebruik. Realistisch gezien zal hij na vijf jaar gebruik wel 'op' zijn en tegen die tijd zijn wij waarschijnlijk sowieso toe aan wat anders. Een tijdelijke oplossing die toch bedrijfszekerheid geeft is dus prima wat mij betreft.

Ik denk dat ik voor de optie nog 1x goed schoonmaken en daarna vastplakken ga.

Vuil wordt nog tegengehouden door het roostertje. Sudden death is het dus waarschijnlijk pas als het glaasje verstopt raakt. Zo lang je niet je asbak niet leegt in de tank zal dat wel even duren. En mocht het tegenvallen dan kunnen er altijd nog tijdig andere maatregelen worden genomen.

Zo lang het glaasje nog niet vastgelijmd is (wat niet al te lang meer gaat duren schat ik), zijn concrete tips waar het onderdeel nog te krijgen is uiteraard nog wel welkom!
Leipo666vrijdag 8 april 2016 @ 16:40
er bestaan lijmen die wel tegen brandstof kunnen, Loctite heeft bijvoorbeeld varianten die dit wel kunnen lijmen. (Type nummers weet ik niet zo uit mijn hoofd)
Sounddragonvrijdag 8 april 2016 @ 16:57
Ik zou nog steeds voor het opdikken van de draad dmv een tapeje gaan. Dichting is rubberring, dus daar is het niet voor nodig, je wilt alleen die draad een beetje meer body geven.
Executionerzaterdag 9 april 2016 @ 12:20
Zet anders eens een advertentie (met een duidelijke beschrijving incl. foto's van wat je zoekt) op marktplaats, het gaat er bij mij niet in dat er niemand is die nog zo'n glaasje over heeft van een oude sloopmotor o.i.d.
duudzondag 10 april 2016 @ 13:38
quote:
3s.gif Op vrijdag 8 april 2016 12:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Post dan ook effe een linkie of adres voor de TS.. misschien kan die toko hem ook helpen ^O^ ;)

Ik zou Teflon proberen. Wel zorgen dat die rommel niet in het brandstofsysteem kan komen, want dan heb je wat. Lijmen is een optie met iets van 2 componenten, maar dan kan je he niet meer schoonmaken. Dan is vuil dus sudden death voor je motor.

Andere optie is proberen om het domweg af te doppen, en dan een stukje eerder ergens een lijnfiltertje in de leiding zetten.
Hier een linkje naar de website https://sites.google.com/site/abkwatersport/
Wie weet kunnen zij je aan het onderdeel helpen.
Barrahdinsdag 12 april 2016 @ 22:39
Het type motor is een Yamaha 624. Doorsnede van de schroefdraad is 18mm.

Ik ga nog één laatste poging doen voor ik ga plakken:
- Nog enkele adressen afbellen voor het onderdeel (waaronder de nieuwe tips in dit topic)
- Een snelle poging doen om iets anders te vinden met de juiste diameter en schroefdraad.

Levert dit niks op dan wordt er gelijmd.

Als het nodig is kan er later altijd nog een extra filter vóór worden geplaatst. Volledig bypassen heeft nog steeds niet de voorkeur, omdat in het onderdeel waar het glaasje indraait ook de benzinekraan is ingebouwd.
Barrahwoensdag 13 april 2016 @ 10:04
Het onderdeel is gevonden!

Het typenummer leverde via Google een document op met een originele onderdelenlijst. Het onderdeelnummer levert 1 hit in Nederland op, een webshop in Raamsdonksveer. 200 kilometer van hier. Wijlen mijn opa, die altijd goed op het motortje heeft gepast, zou versteld hebben gestaan. Het onderdeel is in bestelling en we gaan kijken of dit het oplost.
Overigens gaf men telefonisch aan dat de meeste onderdelen nog gewoon te bestellen zijn bij Yamaha (kennelijk kiezen groothandels en specialisten er zelf voor om niet meer in te kopen). En dat dit specifieke onderdeel in de loop der tijd is aangepast zodat het bestand is tegen ethanol. Hopelijk hebben we hiermee een blijvende oplossing te pakken. Dat zou extra fijn zijn aangezien het rubbertje en het filter zelf zijn overigens niet meer leverbaar zijn. Het roesten van de tank is een bekend euvel bij motortjes van deze leeftijd (begint ook bij de mijne enigszins), dus het af en toe kunnen reinigen van deze 'fuel filter cup' is wel aan te raden.
Sounddragonwoensdag 13 april 2016 @ 12:53
Kewl!

Google is baas, net als hen die ermee om kunnen gaan _O_

Tegen het roesten van de tank kun je trouwens ook wel wat doen als je er echt voor gaat om het ding in de running te houden ;)

http://www.tankcure.nl/intro.html
Barrahzaterdag 23 april 2016 @ 19:48
Nog even terugkoppelen:

Nieuw glaasje zit erin
H0xSKDh.jpg

Nu merk je pas hoe gaar de schroefdraad van de oude was.

Vandaag een paar uur gevaren zonder bijzonderheden. Iedereen hier bedankt voor het meedenken.
Ou-Tannuzondag 24 april 2016 @ 21:33
toch mooi dat je het nog hebt gevonden en het ouwe beestje weer aan de gang is :-)
Executionerdinsdag 26 april 2016 @ 15:53
Top!

Zo zie je maar weer, de aanhouder wint!
duudwoensdag 27 april 2016 @ 12:13
goed bezig TS, nu wachten op mooier weer en varen maar ^O^