abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161049445
Omdat ik min of meer elke minuut van de dag bezig ben met oldtimer's heb ik besloten dat ik graag oldtimers wil gaan restaureren de rest van mijn leven. Ik interesseer mij vooral in plaatwerk en het mechanische gedeelte, het elektrische hoofdstuk lijkt mij ook erg interessant. Op het moment staan er in de schuur 3 projecten. Ik heb plaatjes gelast en plaatwerk, strak gemaakt en afgewerkt. Een motorrevisie zat in de koker maar bleek helaas (na demontage) te duur.

Ik zie mijzelf als perfectionist en ik houd er van om tot op de millimeter precies te zijn met alles wat ik las. Er gaat veel tijd in zitten maar ik heb er wel plezier van.

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die oldtimers restaureren als baan? Hoe moet ik mij de sector voorstellen, staan de klanten in de rij en hoeveel uren gaan er in een gemiddelde restauratie?

Het lijkt mij een goed plan om eerst een mbo-opleiding te doen als schadehersteller, hebben jullie misschien adviezen voor mij? Ik heb een havodiploma dus hbo is een mogelijkheid maar op de Hanze (Groningen) zijn volgens mij niet veel relevante studies.

Bij voorbaat dank.
pi_161050024
Naar mijn inziens heb je dan zowel een eerste monteurs opleiding nodig en een schade hersteller opleider. Als je alles alleen wil kunnen. Het lijkt mij persoonlijk niet echt een sector waar veel geld in te verdienen is
  woensdag 30 maart 2016 @ 15:15:05 #3
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161050045
Welk type autos/jaartallen heb je op het oog?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_161050122
Jaren '60 en '70 auto's zijn mijn ding, ouder heb ik nog geen ervaring mee.
  woensdag 30 maart 2016 @ 15:45:51 #5
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161050591
Zit je in het wereldje van oldtimers/liefhebbers? Heb je naam? Heb je budget om in te kopen of moet je werk van een ander aannemen? Welke prijsklasse wil je restaureren en past dat bij je vakkennis?

Restaureren is een werk van prestige. Als je een ferrari van 1 miljoen+ wilt doen kun je geld verdienen maar moet het werk en de uitstraling er naar zijn. Als je een fiat van 15.000 euro wilt doen is er geen droog brood aan te verdienen.
Reken dat sommetje eens uit. Mijn ervaring is dat om fatsoenlijk uren te kunnen maken en ook nog iets over te houden dat je al ruim op 100.000+ auto's uitkomt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_161051085
Auto's restaureren is inderdaad een leuke hobby.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 14:45 schreef VTwelve het volgende:
...Er gaat veel tijd in zitten..
Heel veel tijd, inderdaad.
quote:
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die oldtimers restaureren als baan? Hoe moet ik mij de sector voorstellen, staan de klanten in de rij...
Niet echt, omdat:
quote:
...en hoeveel uren gaan er in een gemiddelde restauratie?
...
Een "gemiddelde" restauratie bestaat niet echt. Ruwe schatting: technische gedeelte een maand, strak maken een week of 2, ditjes en datjes ook een week of 2. Zit je al op 2 maanden fulltime, nog zonder onderdelen en spuiten. Loopt dus zo in de tienduizenden euro's. En dat hebben mensen doorgaans niet zo op de plank liggen.
pi_161051518
Je kunt ook bij een schadeherstelbedrijf gaan werken, mag je ook auto's uitdeuken, nieuwe bumpers monteren etc.
Waarom moet het een oldtimer zijn? Nieuwere auto's zijn technisch in veel betere staat, beter ontwikkeld, rijden beter, harder etc.
pindazakje
pi_161051617
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 16:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Je kunt ook bij een schadeherstelbedrijf gaan werken, mag je ook auto's uitdeuken, nieuwe bumpers monteren etc.
Waarom moet het een oldtimer zijn? Nieuwere auto's zijn technisch in veel betere staat, beter ontwikkeld, rijden beter, harder etc.
Dat is een gevoel wat je niet uit kunt leggen.
pi_161051675
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 16:40 schreef hoas het volgende:

[..]

Dat is een gevoel wat je niet uit kunt leggen.
pindazakje
pi_161051690
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 15:45 schreef Barcaconia het volgende:
Zit je in het wereldje van oldtimers/liefhebbers? Heb je naam? Heb je budget om in te kopen of moet je werk van een ander aannemen? Welke prijsklasse wil je restaureren en past dat bij je vakkennis?

Een naam heb ik niet, die moet ik nog maken. Ik heb een budget om een redelijke garage in te richten maar daar houdt het op. De garage niet inbegrepen.

Het liefst zou ik beginnen met werk van een ander aannemen. Bij een restauratiebedrijf werken. Prijsklasse is voor mij niet relevant, een auto van een miljoen geef ik net zo veel zorg als een auto van 30.000 euro.
pi_161051757
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 16:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Je kunt ook bij een schadeherstelbedrijf gaan werken, mag je ook auto's uitdeuken, nieuwe bumpers monteren etc.
Waarom moet het een oldtimer zijn? Nieuwere auto's zijn technisch in veel betere staat, beter ontwikkeld, rijden beter, harder etc.
Ik heb al eens bij een bedrijf gewerkt met nieuwere auto's. Ingewikkelde computers en technologie, sensoren en veel plastic. Een oldtimer is simpel en met logisch nadenken kom je heel ver. Loopt je motor slecht dan stel je kleppen en doe je een compressietest, geen computer er aan hangen omdat er een sensor kapot is ergens.
pi_161051969
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 16:43 schreef VTwelve het volgende:
...
Het liefst zou ik beginnen met werk van een ander aannemen. Bij een restauratiebedrijf werken. Prijsklasse is voor mij niet relevant, een auto van een miljoen geef ik net zo veel zorg als een auto van 30.000 euro.
Als je het als beroep wil gaan doen zal je het allemaal ook veel zakelijker moeten gaan bekijken. Aan een auto van 30.000 euro kan je niet nog eens 30.000 euro verspijkeren, want dat gaat de klant niet leuk vinden (hij heeft zojuist 60.000 euro uitgegeven aan een auto die hooguit 40.000 euro waard is..). En ik hoef je niet te vertellen dat de markt voor auto's van een miljoen a. niet zo groot is; en b. die doorgaans niet belanden bij iemand zonder ervaring.
pi_161052022
Er is best wel geld te verdienen met het restaureren van (bepaalde) oldtimers.
Maar dan moet je wel eerst een naam opbouwen en een behoorlijk bedrijf hebben.
Je moet dan ook echt overal verstand van hebben dan wel weten aan wie je het werk moet uitbesteden. Je moet naast verstand van plaatwerk ook verstand hebben van motor-revisies, bak-revisies, bekleding (ook van stoelen en banken), elektrische gedeelte (nieuwe kabelbomen installeren), storingen zoeken. Je zult dus ook moeten weten waar je originele delen vandaan haalt die niet meer geleverd worden (plaatwerk, motordelen, bakdelen, etc. etc.).

Plaatjes lassen in het segment waar echt geld omgaat is echter niet acceptabel.
Die mensen eisen originele (overzet) plaatdelen.

Je moet dus een bedrijfspand hebben, een goede naam opgebouwd hebben, een behoorlijke hoeveelheid apparatuur en gereedschappen hebben (waaronder een richtbank) en dat vergt nogal wat investeringen.
Je zit wel in een markt die op het ene moment goed loopt, maar ook zomaar in elkaar kan storten. Dat gebeurde toen de crisis een aantal jaar geleden uitbrak.

Ikzelf heb weinig met die restauraties te doen, hooguit help ik bij het oplossen van elektrische of elektronische problemen. Maar ik weet wel wat er aan kennis en hulpmiddelen en contacten voor nodig is.
Ik zou eerst maar eens een opleiding volgen, dan een aantal jaar bij een schade hersteller gaan werken en dan maar eens kijken of je een miljoen of meer hypotheek kan krijgen voor je eigen bedrijf. En dan maar hopen dat je die ooit terug verdient.

Toen ik begon zat ik in een vergelijkbare sitiuatie. Ik had verstand van software en (chip)-tunen was mijn hobby. Ik heb moeten investeren om daar mijn beroep van te maken. Op het moment dat ik begon kon je nog met betrekkelijk weinig hulpmiddelen wel wat geld verdienen. Maar een paar jaar later werd het al een stuk ingewikkelder, duurder en soms zelfs onmogelijk door wettelijke maatregelen. En de concurrentie zit ook niet stil. Op dit moment tune ik alleen en uitsluitend nog wedstrijd auto's waar het om kwaliteit gaat en ik kies doelbewust welke projecten ik wel of niet doe. Maar het tunen is dan ook niet meer mijn hoofdberoep.
pi_161052059
Oeps, foutje
pi_161053209
Mijns inziens kun je een hoop meer verdienen als oldtimer handelaar. Dus de populaire modellen ergens opsnorren uit buitenland. Importeren en dan kijken wat er aan gesleuteld moet worden. Zorgen dat je de juiste adressen hebt om bepaalde zaken goed en betaalbaar te laten herstellen en dan met winst verkopen.

Probleem met oude auto's is dat het economische niet interresant is om hem volledig op te knappen, strippen, roestvrij maken, glad maken, spuiten het kost zoveel manuren. Er zijn er vrij weinig die het allemaal betalen.
.
  woensdag 30 maart 2016 @ 18:06:51 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_161053343
Mijn Porsche specialist, dat klinkt lekker fout :7, doet best leuk werk.
Veel reviseren van blokken en upgraden/vervangen onderstellen/remmen. Ook altijd wel een paar project-auto's die afgebouwd worden. Plaatwerk en spuiten worden uitbesteed. Daarnaast ook veel normaal onderhoudswerk aan die dingen.
Heeft altijd moeite goed personeel/stagiaires te vinden. Maar dat kan ook aan de betaling liggen. :P

plaatwerker:


spuiter:


afbouwen


Bremsen upgraden:
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_161056921
Ik rij zelf een oldtimer uit de betaalbare klasse en kan je het volgende vertellen:

De meeste 'oldtimer-garages' zijn specialisten gericht op 1 merk. Het zijn doorgaans uit de hand gelopen hobby's van mensen met veel liefde voor dat merk.

In veel gevallen is aan restauraties geen droog brood te verdienen. Wil je een restauratie goed uitvoeren, ben je veel uren kwijt en dat wil de klant niet (volledig) betalen. En dan sta je voor een hongerloontje te sleutelen, lassen, schuren, plamuren...
Wil je er wat aan over houden en toch concurrerend zijn op prijs, dan wordt het een haast-klus. De eerste paar jaar heb je dan wat klanten vanwege de gunstige prijs, maar daarna krijg je de naam dat je prutswerk levert omdat er bij je gehaast uitgevoerde projecten allerlei problemen opdoemen.

Bij de garage waar ik kom, doen ze ook nog wel restauraties. Maar het geld moet verdiend worden met verkoop van onderdelen en regulier onderhoud waar er wel tegen een regulier tarief uurtje-factuurtje gewerkt kan worden.

Voor auto's in de prijsklassen 10.000-20.000 euro (uitgaande van volledig gerestaureerd), waarin de gangbare klassiekers vallen die voor de gewone man betaalbaar zijn ga je het niet redden als je alleen maar wilt restaureren.

Tegen een kostendekkend uurtarief kost elke dag die jij aan de klant zijn auto werkt zo'n 500-600 euro. Een weekje fulltime sleutelen kost de klant 2500 euro, en dan komen de onderdelen er nog bij. Dan is de 15.000 euro die de klant er maximaal voor over heeft om een doorsnee Kever, Volvo, Mini, Peugeot, Fiat of Mercedes te laten restaureren héél snel op.
pi_161059011
Eens met meerdere reacties, er zijn maar weinig mensen bereid om te betalen voor een echte goede volledige restauratie.
En degene die het wel kunnen betalen gaan niet naar het eerste de beste bedrijfje toe, maar naar een bedrijf van naam met goede recensie`s.
Maar als je dan weer gewoon in loondienst bij zo`n bedrijf bent als plaatwerker/technicus/etc dan is dat echt geen vetpot hoor.
Een restauratie kun je leeg op lopen als eigenaar van een klassieker, er zijn genoeg voorbeelden bekend van E-type`s bijvoorbeeld die te koop staan met in het handschoenenvakje een stapel rekeningen die duurder is dan waarvoor de auto verkocht wordt. :D

De Focwa heeft een aparte tak voor autorestauratiebedrijven http://www.focwa.nl/over-(...)restauratiebedrijven
Misschien daar eens informeren, of informeren bij bedrijven die daar bij aangesloten zijn wat voor soort personeel zij zoeken.
De meeste restauratiebedrijven zullen het "ernaast" doen, het grote geld wordt dan verdiend met "gewoon schadeherstel" of de handel in klassiekers.

Je woont in/bij Groningen als ik het goed begrijp ?
Ga anders een praten met deze kerel http://www.oldtimer-restauratie.nl/ in Uithuizen.

[ Bericht 7% gewijzigd door bluemoon23 op 30-03-2016 21:09:14 ]
pi_161063941
Ik zit wel een beetje in het wereldje maar het is een harde zware en concurerende wereld :(

Ja er staan mensen in de rij tot ze horen hoeveel uur (geld) het kost. Daarnaast moet je ook een 'portfolio' hebben anders gaan de mensen al snel naar iemand die wel wat kan laten zien. Daarnaast zit je ook met risico's. Wat als het helemaal mis gaat of als na 2 jaar de lak blaasjes gaat vertonen enz.

Je kan 20 tevreden klanten hebben maar 1 (on)terechte ontevreden klant kan je hele zaakje vernielen.

Om te beginnen raad ik dan toch aan om een baantje te zoeken bij een oldtimer dealer en in de avond uurtjes wat te restaureren. Eventueel zelfs gewoon voor de baas.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_161064212
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 14:45 schreef VTwelve het volgende:
Het lijkt mij een goed plan om eerst een mbo-opleiding te doen als schadehersteller, hebben jullie misschien adviezen voor mij? Ik heb een havodiploma dus hbo is een mogelijkheid maar op de Hanze (Groningen) zijn volgens mij niet veel relevante studies.
Je begint over opleidingen.
Wat doe je nu voor opleiding/wat heb je gedaan, hoe oud ben je ?
pi_161072886
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:26 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je begint over opleidingen.
Wat doe je nu voor opleiding/wat heb je gedaan, hoe oud ben je ?
Ik ben 22 en ik heb een opleiding autotechniek gedaan maar mijn tweede stage is niet goedgekeurd. De tweede stage deed ik met tegenzin, geen uitdagingen en iedere dag hetzelfde simpele werk (onderhoud,remmen, maar een distributieriem heb ik nooit mogen doen). De leermeester zelf heb ik weinig gezien.
  donderdag 31 maart 2016 @ 23:12:30 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_161086229
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 16:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Je kunt ook bij een schadeherstelbedrijf gaan werken, mag je ook auto's uitdeuken, nieuwe bumpers monteren etc.
Waarom moet het een oldtimer zijn? Nieuwere auto's zijn technisch in veel betere staat, beter ontwikkeld, rijden beter, harder etc.
beter :') _O- 8)7
  donderdag 31 maart 2016 @ 23:13:52 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_161086290
heb 1x een mercedes w108 opgeknapt... NOOIT MEER!!!
nu is hoe lelijker hoe beter.
pi_161086341
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 23:12 schreef T42 het volgende:

[..]

beter :') _O- 8)7
Rijden inderdaad beter ja. En harder.
pindazakje
pi_161086462
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 14:09 schreef VTwelve het volgende:
Ik ben 22 en ik heb een opleiding autotechniek gedaan maar mijn tweede stage is niet goedgekeurd. De tweede stage deed ik met tegenzin, geen uitdagingen en iedere dag hetzelfde simpele werk (onderhoud,remmen, maar een distributieriem heb ik nooit mogen doen).
Wat was dit MBO nivo 2/3/4 ? (ik heb ook nog een diploma autechnicus liggen van 17 jaar geleden ofzo :D )
Is het een optie dat je dit alsnog af kunt maken ? Dan heb je tenminste een papiertje als "basis"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')