quote:
Op dinsdag 29 maart 2016 17:09 schreef sulerum het volgende:Ik ben een 23 jarige student, ben bijna klaar met een bachelor in Economie. Op de middelbare school (VWO) verkeerde profiel keuze gemaakt. Waar ik voorheen veel plezier had in leren, werd dit vrijwel verpest door deze profiel keuze. Ik hield van analytisch dingen oplossen en van ''echte'' dingen in de wereld te leren (biologie/natuurkunde bijvoorbeeld). Echter was mijn motivatie op school 0 en koos ik uiteindelijk voor EM profiel. Mijn 0 motivatie ging toen naar -oneindig, ik spijbelde een hoop. Uiteindelijk op tijd m'n VWO afgemaakt met een 6.8 gemiddeld (in de onderbouw stond ik een 9 gemiddeld). Toen een tussenjaar genomen om over mijn studiekeuze na te denken, en eventueel over te stappen naar een NT/NG profiel dmv certificaten. Echter werd in dit tussenjaar zo erg depressief dat ik het nut er allemaal niet meer van in zag. Toen Economie gaan studeren zonder enige motivatie, elk vak voelde bijna als een straf. Ik heb enigzins m'n eerdere depressie gevoelens overwonnen en zou graag een andere richting aan mn leven geven. Echter krijg ik hierbij nieuwe depressie gevoelens/angsten.
Opnieuw voelt het allemaal hopeloos aan. Ik weet eigenlijk niet wat ik wil, wel weet ik dat ik iets anders wil. Om olie op het vuur te gooien heb ik het gevoel dat ik sinds m'n 16e eigenlijk helemaal niks heb geleerd. Het EM profiel stelt mijn inziens niet echt iets voor, en een studie economie idem dito.
Ik besef nu dat alle banen of richtingen die ik op wil niet haalbaar zijn door mijn studiekeuze evenals mijn behaalde resultaten. Achteraf gezien had ik iets moeten studeren wat mij echt leuk leek en daar gewoon goede resultaten voor te halen. Had ik dat gedaan dan kan ik alsnog alle kanten op. Echter nu zit ik in de val.
Ik weet niet hoe ik hier in godsnaam kan uit komen. Ik ga al naar de psycholoog maar dat helpt totaal niet. Elke ochtend word ik met spijt wakker, spijt van mijn studie keuze die voor mijn gevoel dit alles heeft veroorzaakt. Ik word er al misselijk van als ik er over na denk dat een keuze van toen zo erg mijn leven heeft bepaald.
Soms vind ik de motivatie om mij voorbereiden op een nieuwe studie. Echter dan besef ik me dat ik al 23 ben en dat ik toch nooit meer het maximale uit mezelf kan halen. Zodra ik deze gevoelens krijg, kan ik niks meer. Ik bevries als het ware en duik achter de computer om maar snel een spel/serie/iets anders te doen, zodat ik er maar niet aan hoef te denken.
Dan daarna neem ik contact op met studieadviseurs, email ik mensen die op latere leeftijd een nieuwe studie gedaan hebben, email ik HR van bedrijven waar ik graag zou willen werken, en vind ik op andere manier informatie. Echter zodra het gevoel van hopeloosheid weer terug komt, maakt al deze nieuwe informatie niks meer uit; duik ik weer achter de computer in een poging om alles los te laten, en dit terwijl ik steeds ouder word. Ik had dit gevoel immers al 2 jaar geleden en sindsdien is er 0 veranderd.
Vanavond heb ik een informatie avond van 1 mogelijk nieuwe studie, echter gisteren had ik er nog zin in maar nu ik dit weer type is de hopeloosheid weer begonnen ''wat maakt het allemaal uit'' ''alsof ik me uberhaubt ga inschrijven bij deze studie'', en ga ik zonder zin naar deze avond of twijfel ik zelfs om niet meer te gaan...
Je bent niet al 23, je bent pas 23 en je hebt bijna je bachelor economie afgerond. Daarbij heb je mazzel dat dit gelukkig een brede opleiding is en echt niet waardeloos. De universitaire opleiding economie stelt echt wel wat voor, maar op dit forum krijg je al snel het idee dat de studie weinig voorstelt, omdat hier veel betas actief zijn, heb ik het idee. Weliswaar heb je je bachelor niet met een hoog gemiddelde afgerond, maar dit zou je in je master om kunnen draaien. Je hebt meerdere opties, blijf vooral vertrouwen houden.
Je zou zelfs nu nog aan nieuwe bachelor kunnen beginnen (aangenomen dat geld geen rol speelt) en dan ben je op je 27e klaar met deze bachelor (aangenomen dat je later in het jaar jarig bent en 4 jaar over je bachelor doet). Vervolgens zorg je ervoor dat je je master goed afsluit en dan ben je 28. Dat is inderdaad oud, maar niet te oud, want je zou in het derde jaar van je nieuwe bachelor al een stage kunnen gaan lopen. Zelf ben ik er ook in geslaagd om meerdere aanbiedingen te krijgen voor een stage bij grote internationale investment banks op mijn 27e (voor M&A).
Je zou er ook voor kunnen kiezen om je master met een ontzettend hoog gemiddelde af te sluiten en jezelf op die manier in de kijker te spelen. Of je zou kunnen gaan schakelen naar econometrie, als wiskunde je ligt, dan ben je nog steeds maar 25 als je het schakelprogramma en je master nominaal haalt.
Ik denk dat je nu vooral op het punt zit waar je knopen moet gaan hakken. Wat wil je bereiken en hoe kun je dat het het beste bereiken. En vergeet niet dat je nog steeds jong bent, je kunt nog alle kanten op. Zo lang je maar een goed verhaal hebt, kom je vaak al een heel eind. Succes!
[ Bericht 0% gewijzigd door Adelovici op 16-04-2016 06:03:48 ]