quote:Die vrije dagen vind ik nog wel aardig; ik hou altijd dagen over en die zijn anders weg. Maar ik vraag me dus af wat er gebeurt als je van werkgever wisselt - kun je ze dan meenemen?
De overheid heeft het fiscaal aantrekkelijk gemaakt om te sparen voor verlof dat u later wilt opnemen.
Heeft uw werkgever een (fiscale) verlofspaarregeling, dan bestaan er diverse mogelijkheden om de verlofspaarregeling invulling te geven: geld opzij zetten, tijd sparen of een combinatie hiervan.
U kunt salaris sparen door via de werkgever een deel van uw salaris opzij te zetten, met een max. van 10% van uw bruto jaarsalaris. Dit kan bijv. een winstuitkering zijn, een vast bedrag per maand of vakantiedagen die worden omgerekend in geld. Het bedrag wordt uitbetaald op het moment dat u met verlof gaat. Pas dan moet u belasting betalen over het gespaarde bedrag.
U kunt er ook voor kiezen alleen tijd, zoals vakantiedagen, overwerk en atv-uren, in te leggen en dit niet om te zetten in geld. Zo heeft u de garantie dat het sparen van één dag verlof nu, leidt tot een verlofdag in de toekomst met doorbetaling van het dan geldende salaris. Per jaar mag u max. 10% van het aantal werkuren in een kalenderjaar sparen.
U kunt ook beide manieren van sparen combineren (zowel sparen in salaris als in tijd).
Als u bijvoorbeeld 50% spaart in geld en 50% in tijd, mag u per jaar 5% van het bruto jaarsalaris en 5% van het aantal werkuren in een jaar sparen.Er mag in totaal voor maximaal 12 maanden verlof gespaard worden. Het verlof mag ook in deeltijd worden opgenomen, maar het mag niet gebruikt worden voor vervroegd uittreden of vervroegd pensioen.
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?link_id=2137&doctype_id=15
Verder slaat dat sparen van 10% van je brutoslaris nergens op. Oude wijn in nieuwe zakken; feitelijk komt het namelijk gewoon op een lijfrenteverzekering neer. Ook die betaal je belastingvrij, en bij uitbetaling moet je belasting betalen, alsnog. Alleen kun je nu niet kiezen bij wie je je geld onderbrengt.
Bovendien ben je met een lijfrente behoorlijk vrij om te kiezen hoe je het uitgekeerd krijgt, en wanneer. Dat is in dit plan allemaal ingeperkt.
Samengevat vind ik het een slecht uitgewerkt plan wat niets nieuws biedt.
En dan wordt er ook nog gesproken over het stoppen van premiesparen ...
quote:You'd wish dat je maar 37,5% over die laatste 3k hoeft te betalen.
Op dinsdag 26 november 2002 11:07 schreef BenKetting het volgende:
Ook verlofsparen kost de overheid geld; als je het maximum doet, dan hoef je nu daar geen belasting over te betalen. Met een modaal inkomen van 30.000 euro, hoef je dus over de laatste 3000 euro geen belasting te betalen, wat de overheid 37,5 % van 3000 euro kost ofwel 1125 euro. Maar misschien gokken ze erop dat er geen hond aan meedoet.
Maar het scheelt de overheid per saldo geen geld, alleen een rentenadeeltje en eventueel een klein tariefnadeel (of -voordeel), aangezien je af moet gaan tikken op het moment dat je het geld opneemt. Voor de begroting scheelt het (het eerste jaar) natuurlijk wel de volle mep.
quote:Ik krijg me dagen nu al nauwelijks op.. Kan je die verlofdagen dan laten uit betalen?
Op woensdag 27 november 2002 10:57 schreef dolle_hond het volgende:
vrije dagen
quote:als je 30.000 verdient zit je toch nog onder de 42% drempel?
Op dinsdag 26 november 2002 19:31 schreef nostra het volgende:[..]
You'd wish dat je maar 37,5% over die laatste 3k hoeft te betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |