abonnement Unibet Coolblue
pi_160998984
Ik zoek een simpele doch doeltreffende, gebruikersvriendelijke firewall. Het gaat me alleen om het filteren van uitgaand verkeer.

De bedoeling is dat wanneer een programma ergens heen probeert te connecten, dat ik dan een popup krijg en kan kiezen om het programma toegang te geven, of te blokkeren, of alleen naar dat specifieke domein of IP te laten connecten. En dan eenmalig of permanent.

Vroeger t/m Windows XP heb ik altijd Tiny Firewall gebruikt, dat werkte vrij goed (was vrij 'technisch' maar deed precies wat het moest doen). Op Mac gebruik ik tegenwoordig Little Snitch en dat werkt perfect. Dan krijg je zoiets:



Maar alle Windows 10 compatible firewalls die ik heb geprobeerd zijn dramatisch. Comodo, Privatefirewall, ZoneAlarm, TinyWall, Outpost, maken het ofwel extreem complex (je blijft bezig met custom network rules te definen) ofwel blijven je bestoken met popups (zonder fatsoenlijke manier om eenmalig te zeggen "dit programma voortaan altijd toelaten of blokkeren") ofwel zadelen je op met allerlei training modes en "smart" filters en auto learning, zonder gewoon zelf simpel en duidelijk te kunnen bepalen wat er wel en niet mag connecten.

De ingebouwde firewall van Windows 10 zelf krijg ik ook niet zo ver om op bovenstaande manier te werken.

Het is de bedoeling dat het voor een normale gebruiker geschikt is, geen IT-expert die eerst honderd custom rules gaat instellen of lijsten met applicaties gaat afvinken of raad weet met predefined svchost.exe rules, enzovoort.

Iemand een aanrader?
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_161024844
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:07 schreef Jace_TBL het volgende:

zonder gewoon zelf simpel en duidelijk te kunnen bepalen wat er wel en niet mag connecten.

De ingebouwde firewall van Windows 10 zelf krijg ik ook niet zo ver om op bovenstaande manier te werken.
http://www.howtogeek.com/(...)he-windows-firewall/
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_161028532
Windows firewall with advanced settings?
IT'er in hart en nieren
  dinsdag 29 maart 2016 @ 18:57:08 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_161029044
Mocht je het alsnog met Windows firewall gaat doen; houd er rekening mee dat programma's wel naar buiten kunnen connecten tijdens het opstarten van het systeem. De firewall is ?lek als een mandje/niet ingeschakeld? tijdens het opstarten.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_161037386
quote:
Dank, maar met "gewoon zelf simpel en duidelijk te kunnen bepalen wat er wel en niet mag connecten" bedoelde ik simpelweg een popup krijgen op het moment dat een programma probeert te connecten, en dat je dan kan kiezen uit ja / nee / alleen dit domein (en eenmalig of permanent).

Van te voren voor alle mogelijke programma's een custom rule moeten aanmaken is geen optie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 18:37 schreef PascalDutch het volgende:
Windows firewall with advanced settings?
Neem aan dat je hetzelfde bedoelt als Mr_Belvedere, of is er wel een manier om die windows firewall het te laten vragen op het moment dat er een programma connect? (i.p.v. van te voren te moeten instellen)
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_161037433
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 18:57 schreef embedguy het volgende:
Mocht je het alsnog met Windows firewall gaat doen; houd er rekening mee dat programma's wel naar buiten kunnen connecten tijdens het opstarten van het systeem. De firewall is ?lek als een mandje/niet ingeschakeld? tijdens het opstarten.
Ja, goed punt, al is dat voor de situatie waar ik deze firewall voor nodig heb niet zo'n issue. Maar wel debiel natuurlijk dat het zo werkt.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_161043676
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 22:31 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Dank, maar met "gewoon zelf simpel en duidelijk te kunnen bepalen wat er wel en niet mag connecten" bedoelde ik simpelweg een popup krijgen op het moment dat een programma probeert te connecten, en dat je dan kan kiezen uit ja / nee / alleen dit domein (en eenmalig of permanent).

Van te voren voor alle mogelijke programma's een custom rule moeten aanmaken is geen optie.

[..]

Neem aan dat je hetzelfde bedoelt als Mr_Belvedere, of is er wel een manier om die windows firewall het te laten vragen op het moment dat er een programma connect? (i.p.v. van te voren te moeten instellen)
Zeker niet. Je hebt de "normale" versie voor normale gebruikers met de basis instellingen en je hebt de geavanceerde versie voor beheerders en dergelijke. Hier kun je al het ingaande en uitgaande instellen en ook welke protocollen en dergelijke dit mogen gebruiken. Ik weet alleen niet of deze ook in de Home versie van Windows 10 zit. Zoeken op "Windows firewall met geavanceerde beveiliging"
IT'er in hart en nieren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')