![1t.jpg]()
Van de eerste immigranten in ons land in de periode 1996 t/m 2014 is hoogst waarschijnlijk minstens de helft christen en hooguit een kwart moslim, indien de geloofsovertuiging van immigranten hetzelfde eruit zouden zien als van hun herkomstland.
Dat blijkt uit een koppeling van de bestanden van het CBS en het Amerikaanse onderzoeksinstituut PEW. En het verschil wordt de laatste jaren alleen maar groter.
De cijfers
Allereerst heb ik me afgevraagd welke immigratiecijfers ik moet gebruiken. Een behoorlijk deel van de immigratie bestaat uit autochtonen en tweede generatie allochtonen die eerder zijn geëmigreerd en terugkeren naar ons land. Geboorteland Nederland is zelfs het land waar de meeste immigranten vandaan komen. Zo waren er onder de 200.000 immigranten uit 2014 30.000 geboren in Nederland. Dat is niet wat men meestal bedenkt als men het over de aantallen immigranten heeft.
Ik heb gekozen voor de eerste generatie waarvan de definitie luidt: iemand die geboren is in het buitenland en die tenminste één ouder heeft die ook in het buitenland is geboren. Door de groep autochtonen geboren in Nederland -een driekwart van die 30.000- niet mee te nemen, is het totale percentage immigranten dat geen geloof heeft lager en het percentage moslims hoger. Het kost overigens niet al te veel moeite om in mijn model autochtonen en de tweede generatie eventueel mee te nemen.
Het aantal emigranten is natuurlijk ook flink lager: 102.000 eerste generatie op een totaal van 148.000. Het migratiesaldo is bij de eerste generatie flink hoger dan dat het zou zijn als je het totaal aantal migranten zou nemen.
Er zijn bij het CBS volledig uitgesplitste definitieve cijfers van 1996 t/m 2014 en die gebruik ik dan ook.
De totale officiële immigratie van de eerste generatie in die periode was 1.967.000 en de emigratie 1.230.000 zodat er een migratieoverschot ontstond van 737.000. De cijfers die ik geef zijn bij de immigratie en emigratie een paar tienden van een procent lager.
De bevolkingsgroep eerste generatie in ons groeide in die 19 jaar van 1.284.000 naar 1.861.000. Dat is een groei van 577.000 mensen oftewel 45%.
Ik behandel migratie in drie blokken: de immigratie, emigratie en het migratiesaldo en geef van alle drie het aantal gelovigen uitgesplitst in christenen, moslims, overig geloof en geen geloof. De berekening van de migratie wordt gedaan naar de geloofspercentages van het herkomstland van de immigrant. Hierdoor is er mogelijk een oververtegenwoordiging van het aantal moslims in mijn cijfers. Juist bij asielmigratie zie je dat de vervolging van minderheden een belangrijke reden is voor vertrek. Zo is in Syrië het percentage moslims volgens het Amerikaanse onderzoeksinstituut PEW, waar ik de geloofspercentages vandaan heb, 93% en het percentage christenen 5%. Het is echter aannemelijk dat de laatste groep oververtegenwoordigd is onder de asielzoekers. Net als de groep overig geloof. Het CBS heeft al tien jaar geleden geconstateerd dat van de Iraniërs in ons land 40% moslim is, terwijl het PEW-percentage 99,5% is. Zie verder de bijlage onderaan met een bespreking van de cijfers.
De cijfers zijn een benadering van de werkelijkheid. Geloof wordt immers niet geregistreerd bij immigratie (en emigratie).
De cijfers heb ik in drie groepen verdeeld:
1. Immigratie
2. Emigratie
3. Migratiesaldo
http://www.flipvandyke.nl(...)enen-zal-je-bedoelen