junkiexp | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:02 |
Ik heb als werkbus een Opel Movano 2.8 DTI handgeschakeld (5 bak) Sinds oktober blijft het koppelingspedaal hangen soms, meestal ik 's ochtends instap dan ligt het op de grond en moet ik het even met de neus van mijn schoen omhoogduwen. Ik rijdt gemiddeld 800km per dag en het gaat vaak een hele dag goed en heb ik er met 2 tot 3 per dag last van. Wel heb ik bij het achteruitrijden dat ik na een aantal meter de bak niet meer in z'n vrij krijg, dan moet ik de motor even uitzetten en dan lukt het wel. Het betreft een hydraulische koppeling met een master cilinder bij het pedaal en een slave cilinder in de bak De koppeling deelt zijn vloeistof met het remsysteem en dit blijft de afgelopen 20.000km op peil. Het wordt ook totaal niet erger, ik heb de bus nu van 210K tot 230K gereden en het wordt niet erger of beter. Ik ga er dus even vanuit de één van de cilinders intern lekt. Die onder het pedaal is goed te doen en kan ik nog wel zelf vervangen, die in de bak wordt wat lastiger (zeker zonder brug) Iemand enig idee hoe ik de diagnose kan stellen welke cilinder er intern lek is? Overigens schijnt dit bij de Vivaro een bekend probleem te zijn, daar is het meestal de slave cilinder in de bak. | |
Donkergroen | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:07 |
Ik heb dit probleempje 2 x gehad bij een totaaaal ander merk (Alfa), en beide keren was het ook bij mij de slave. Zat ook weer beide keren op de bak en niet er in dus dat was een mazzeltje. Eh diagnose... als de master niet lekt is het de slave? | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 maart 2016 @ 22:47 |
Die in de bak is defect, maar beiden moeten vervangen worden omdat de ervaring leert dat een maand of 2 later de bovenste gaat lekken. Vervang ook gelijk je koppelingset (drukgroep en koppelingsplaat) mee, alsmede de aandrijfaskeeringen en asmoeren. Sleutel ze ![]() | |
junkiexp | dinsdag 22 maart 2016 @ 23:40 |
Thanks! Is het een beetje zelf te doen als redelijk handige sleutelaar? Aandrijfassen eraf, bak los sleutelen en de slave vervangen? Koppeling is nog goed, bus hoeft niet zo gek lang meer mee dus die laat ik even zitten. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 23 maart 2016 @ 10:08 |
Ik weet niet handig je bent. Fuseekogels zitten altijd muurvast. En het subframe los is ook fijn ![]() | |
junkiexp | woensdag 23 maart 2016 @ 11:07 |
Redelijk handig, en ik heb ook al het gereedschap, fuseekogeltrekker, momentsleutels e.d. Maar ik zal er van de week eens onder gaan liggen en kijken hoe het allemaal zit, kijken of het haalbaar is ![]() | |
DonJames | woensdag 23 maart 2016 @ 11:20 |
Zonder brug? Jij liever dan ik.. ![]() | |
pvdplanet | woensdag 23 maart 2016 @ 11:37 |
Als de de slave vervangt doe gelijk ook de master Ik dacht met de Mazda met een nieuwe slave snel klaar te zijn maar een week later ging de master kapot en kon weer aan de slag | |
Fer | woensdag 23 maart 2016 @ 16:38 |
Heb je al nieuwe vloeistof geprobeerd en flink doorgespoeld? Had dit ooit met een vrij nieuwe Peugeot. | |
junkiexp | donderdag 24 maart 2016 @ 21:56 |
Nee, maar ik denk niet dat dit het is en dan zou het ook met remmen opgemerkt moeten worden. Koppelingscilinders / druklagers is een bekend probleem bij Renault/Nissan/Opel bussen. | |
junkiexp | donderdag 24 maart 2016 @ 21:57 |
Zonder brug inspecteren, als ik de bak eronder uithaal dan staat de bus op de brug. Amper te doen joh op straat, moet je niet willen idd. | |
ColtZ40 | vrijdag 25 maart 2016 @ 07:09 |
Als net zoveel werk is als bij een vivaro reken dan op 7 uur werk met 2 personen. ![]() |