abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160873287
Ik heb als werkbus een Opel Movano 2.8 DTI handgeschakeld (5 bak)
Sinds oktober blijft het koppelingspedaal hangen soms, meestal ik 's ochtends instap dan ligt het op de grond en moet ik het even met de neus van mijn schoen omhoogduwen.
Ik rijdt gemiddeld 800km per dag en het gaat vaak een hele dag goed en heb ik er met 2 tot 3 per dag last van.
Wel heb ik bij het achteruitrijden dat ik na een aantal meter de bak niet meer in z'n vrij krijg, dan moet ik de motor even uitzetten en dan lukt het wel.

Het betreft een hydraulische koppeling met een master cilinder bij het pedaal en een slave cilinder
in de bak
De koppeling deelt zijn vloeistof met het remsysteem en dit blijft de afgelopen 20.000km op peil.
Het wordt ook totaal niet erger, ik heb de bus nu van 210K tot 230K gereden en het wordt niet erger of beter.

Ik ga er dus even vanuit de één van de cilinders intern lekt.
Die onder het pedaal is goed te doen en kan ik nog wel zelf vervangen, die in de bak wordt wat lastiger (zeker zonder brug)
Iemand enig idee hoe ik de diagnose kan stellen welke cilinder er intern lek is?

Overigens schijnt dit bij de Vivaro een bekend probleem te zijn, daar is het meestal de slave cilinder in de bak.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 22 maart 2016 @ 22:07:54 #2
436242 Donkergroen
is het nieuwe grijs
pi_160873453
Ik heb dit probleempje 2 x gehad bij een totaaaal ander merk (Alfa), en beide keren was het ook bij mij de slave. Zat ook weer beide keren op de bak en niet er in dus dat was een mazzeltje.

Eh diagnose... als de master niet lekt is het de slave?
pi_160875016
Die in de bak is defect, maar beiden moeten vervangen worden omdat de ervaring leert dat een maand of 2 later de bovenste gaat lekken.

Vervang ook gelijk je koppelingset (drukgroep en koppelingsplaat) mee, alsmede de aandrijfaskeeringen en asmoeren.

Sleutel ze :P
pi_160876908
Thanks!

Is het een beetje zelf te doen als redelijk handige sleutelaar?
Aandrijfassen eraf, bak los sleutelen en de slave vervangen?
Koppeling is nog goed, bus hoeft niet zo gek lang meer mee dus die laat ik even zitten.
pi_160881025
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 23:40 schreef junkiexp het volgende:
Thanks!

Is het een beetje zelf te doen als redelijk handige sleutelaar?
Aandrijfassen eraf, bak los sleutelen en de slave vervangen?
Koppeling is nog goed, bus hoeft niet zo gek lang meer mee dus die laat ik even zitten.
Ik weet niet handig je bent. Fuseekogels zitten altijd muurvast. En het subframe los is ook fijn :P
pi_160882194
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Ik weet niet handig je bent. Fuseekogels zitten altijd muurvast. En het subframe los is ook fijn :P
Redelijk handig, en ik heb ook al het gereedschap, fuseekogeltrekker, momentsleutels e.d.
Maar ik zal er van de week eens onder gaan liggen en kijken hoe het allemaal zit, kijken of het haalbaar is :)
pi_160882418
Zonder brug? Jij liever dan ik.. :{
pi_160882750
Als de de slave vervangt doe gelijk ook de master

Ik dacht met de Mazda met een nieuwe slave snel klaar te zijn maar een week later ging de master kapot en kon weer aan de slag
pi_160888563
Heb je al nieuwe vloeistof geprobeerd en flink doorgespoeld? Had dit ooit met een vrij nieuwe Peugeot.
.
pi_160921969
quote:
0s.gif Op [quote]1s.gif [b]Op woensdag 23 maart 2016 16:38 schreef Fer het volgende:
Heb je al nieuwe vloeistof geprobeerd en flink doorgespoeld? Had dit ooit met een vrij nieuwe Peugeot.
Nee, maar ik denk niet dat dit het is en dan zou het ook met remmen opgemerkt moeten worden.
Koppelingscilinders / druklagers is een bekend probleem bij Renault/Nissan/Opel bussen.
pi_160922032
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 11:20 schreef DonJames het volgende:
Zonder brug? Jij liever dan ik.. :{
Zonder brug inspecteren, als ik de bak eronder uithaal dan staat de bus op de brug.
Amper te doen joh op straat, moet je niet willen idd.
pi_160926602
quote:
2s.gif Op donderdag 24 maart 2016 21:57 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zonder brug inspecteren, als ik de bak eronder uithaal dan staat de bus op de brug.
Amper te doen joh op straat, moet je niet willen idd.
Als net zoveel werk is als bij een vivaro reken dan op 7 uur werk met 2 personen. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')