Ik heb als werkbus een Opel Movano 2.8 DTI handgeschakeld (5 bak)
Sinds oktober blijft het koppelingspedaal hangen soms, meestal ik 's ochtends instap dan ligt het op de grond en moet ik het even met de neus van mijn schoen omhoogduwen.
Ik rijdt gemiddeld 800km per dag en het gaat vaak een hele dag goed en heb ik er met 2 tot 3 per dag last van.
Wel heb ik bij het achteruitrijden dat ik na een aantal meter de bak niet meer in z'n vrij krijg, dan moet ik de motor even uitzetten en dan lukt het wel.
Het betreft een hydraulische koppeling met een master cilinder bij het pedaal en een slave cilinder
in de bak
De koppeling deelt zijn vloeistof met het remsysteem en dit blijft de afgelopen 20.000km op peil.
Het wordt ook totaal niet erger, ik heb de bus nu van 210K tot 230K gereden en het wordt niet erger of beter.
Ik ga er dus even vanuit de één van de cilinders intern lekt.
Die onder het pedaal is goed te doen en kan ik nog wel zelf vervangen, die in de bak wordt wat lastiger (zeker zonder brug)
Iemand enig idee hoe ik de diagnose kan stellen welke cilinder er intern lek is?
Overigens schijnt dit bij de Vivaro een bekend probleem te zijn, daar is het meestal de slave cilinder in de bak.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019