abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160821220
Hoi allemaal,

Allereerst ben ik nieuw hier, dus hoi! :)

Ten tweede heb ik een woning op het oog en vroeg me af of er mensen zijn met ervaringen met een bouwdepot. Ik zal hieronder even kort de situatie schetsen:

Er staat een woning te koop voor 162.500. De oorspronkelijke verkoopprijs was 167.500, maar omdat de woning al een jaar en drie maanden te koop staat, zijn ze gaan zakken. Ik koop alleen en kan zo'n 158.000 euro lenen (maximaal). Ik ben net minder gaan werken in verband met een studie die ik naast mijn werk doe, daar wordt dit leenbedrag ook op gebaseerd. Wel kan ik straks natuurlijk nog bijlenen, eventueel, maar dat doe ik liever niet. Ik maak de boel liever meteen voor elkaar.

Ik heb dus voor mezelf in gedachten wat ik wil betalen voor deze woning, zo rond de 145.000 euro. Dit komt overeen met de 12% die de verkoper gemiddeld inlevert op de vraagprijs en bovendien staat de woning al even te koop.

Het resterend bedrag zou ik graag lenen voor een bouwdepot. Er zijn een aantal zaken flink verouderd aan de woning en bovendien zal wat isoleren hier en daar ook geen overbodige luxe zijn (heeft nu energielabel F). Zelf heb ik ook wat geld (zo'n 12.000) voor de kosten koper en eventuele aanvullingen op het bouwdepot.

Maar nu lees ik overal op internet dat het een ellende is tegenwoordig om nog een bouwdepot te krijgen. Heeft iemand daar (recente) ervaringen mee? En wat als bij taxatie blijkt dat de woning NU al rond de 160.000 waard is, zou een lening van 158.000 (zelfs al onder wat 'ie nu waard is) dan ook en probleem zijn? En klopt het dat je maar een percentage van bijvoorbeeld een nieuwe keuken of een nieuw toilet mag betalen uit het bouwdepot? Zo ja: hoe gaat dat in z'n werk? Krijg je daar een bedrag voor en daar moet je het dan mee doen (al koop je het tweedehands), of declareer je echt maar een percentage van zulke zaken?

Al met al een hoop vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ervaringen. Op internet lees ik 101 antwoorden van allerlei verstrekkers, ik zie door de bomen het bos niet meer...
  zondag 20 maart 2016 @ 21:15:09 #2
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_160821486
Vorig jaar kreeg ik zonder problemen een bouwdepot. Je moet wel goed onderbouwen wat je er mee gaat doen en ook alleen dat krijg je vergoed. Ze berekenen wat de meerwaarde van de investeringen zijn voor het huis en gebaseerd daarop krijg je eventueel een bouwdepot.
pi_160821562
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:15 schreef Magneet het volgende:
Vorig jaar kreeg ik zonder problemen een bouwdepot. Je moet wel goed onderbouwen wat je er mee gaat doen en ook alleen dat krijg je vergoed. Ze berekenen wat de meerwaarde van de investeringen zijn voor het huis en gebaseerd daarop krijg je eventueel een bouwdepot.
Hoi Magneet,

Dat is in elk geval een wat fijner bericht dan de 'vergeet het maars' die ik op andere fora zie staan. Nu moet ik zeggen dat die doorgaans meer willen lenen dan de WOZ-waarde of zelfs meer zouden willen dan maximaal haalbaar is gebaseerd op inkomen. In die zin is mijn situatie natuurlijk anders.

Heb jij toevallig ook zaken als de keuken en het toilet aangepakt? Mag dat 100% betaalt worden van het bouwdepot?

Dankjewel voor het reageren! :)
  zondag 20 maart 2016 @ 21:38:17 #4
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_160822517
Groeten hoeft hier niet :) Ik heb het gebruikt voor het schilderwerk buiten, de badkamer en dubbele beglazing boven. Ik ben wel onder de woz en max leenbare gebleven en het was ook hard nodig dat deze dingen zouden gebeuren (onderbouwd door keuring vereniging eigen huis). De kosten en nog wat andere kleine dingen betaal ik 100% uit het depot.
pi_160822776
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:38 schreef Magneet het volgende:
Groeten hoeft hier niet :) Ik heb het gebruikt voor het schilderwerk buiten, de badkamer en dubbele beglazing boven. Ik ben wel onder de woz en max leenbare gebleven en het was ook hard nodig dat deze dingen zouden gebeuren (onderbouwd door keuring vereniging eigen huis). De kosten en nog wat andere kleine dingen betaal ik 100% uit het depot.
Hehehe, okey, dan laten we dat achterwege! ;)

Dat is goed nieuws. Ik hoop dat dit bij mij ook zo zal gaan. De keuken is bijvoorbeeld nog wel functioneel, maar echt heel oud en ziet er ook niet uit. Maarja, dat zal vast geen argument zijn om de waarde te verhogen, omdat het zo smaakgebonden is. Ik hoop in elk geval dat ik een flink deel ervan mag betalen uit het bouwdepot, dan ben ik al heel blij :). Klinkt alsof onze situaties wat op elkaar lijken, dus dat geeft hoop. Ik hoop dat ze niet strenger zijn geworden dit jaar :P.
  Moderator zondag 20 maart 2016 @ 21:55:32 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_160823208
Ik kreeg er simpelweg een. Koopprijs was laag ten opzichte van waarde woning. Bedragen onderbouwen en voila.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_160823949
Mocht het je lukken het huis voor die lage prijs te kopen en de taxatie laat zien dat de woning echt zoveel meer waard is dan heeft de huidige verkoper erg haast om ervan af te komen :)

Maar dan zou het wel moeten kunnen, mits het je max leenbedrag niet overschrijdt.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_160824293
Zou sowieso zoveel mogelijk eigen geld gebruiken voor de verbouwing. Stel dat je 102% kan lenen voor het huis dan hou je het meest van die 12k eigen geld nog in je zak voor klussen.
Even uitgaande van de situatie dat bijvoorbeeld 95% lenen (en de rest bijleggen uit eigen geld) en daarbij nog 10k bouwdepot nemen onder de streep op eenzelfde hypotheeksom uit zou komen.
Dan zou de constructie eigen geld gebruiken voor verbouwen je gewoon wat meer vrijheid geven.
pi_160824816
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:16 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Mocht het je lukken het huis voor die lage prijs te kopen en de taxatie laat zien dat de woning echt zoveel meer waard is dan heeft de huidige verkoper erg haast om ervan af te komen :)

Maar dan zou het wel moeten kunnen, mits het je max leenbedrag niet overschrijdt.
Het hoeft niet, als ze het niet weg willen doen voor die prijs, dan is dat ook prima. Zoek ik door. Maar ik denk wel dat er voornamelijk starters op deze woning zullen afkomen (als ik de prijs en buurt bekijk) en de meeste 'jongere' personen gaat daar niet wonen hoe het er nu uit ziet. Koop je het voor 155.000 en ga je dan nog verbouwen en isoleren, dan denk ik dat je weer veel te veel voor die woning betaald. Aangezien de woning al dik een jaar en drie maand te koop staat, denk ik niet dat veel mensen daar oren naar hebben. Ik zelf ook niet, trouwens... dus graag of niet ;).
pi_160824894
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:26 schreef pwmh82 het volgende:
Zou sowieso zoveel mogelijk eigen geld gebruiken voor de verbouwing. Stel dat je 102% kan lenen voor het huis dan hou je het meest van die 12k eigen geld nog in je zak voor klussen.
Even uitgaande van de situatie dat bijvoorbeeld 95% lenen (en de rest bijleggen uit eigen geld) en daarbij nog 10k bouwdepot nemen onder de streep op eenzelfde hypotheeksom uit zou komen.
Dan zou de constructie eigen geld gebruiken voor verbouwen je gewoon wat meer vrijheid geven.
Ik wil dat geld voornamelijk gebruiken voor mijn kosten koper en om een aantal kennissen te betalen voor zwarte klussen. Met andere woorden; vooral de keuken e.d. aanschaffen van het bouwdepot, het daadwerkelijke klussen laten doen en dit uit het spaargeld betalen. Verder is het natuurlijk ook leuk om wat over te houden voor onverwachte uitgaven of voor meubeltjes en dergelijke :). Maar ik snap wat je bedoelt, da's ook een reden dat ik het wel beschikbaar wil stellen als het nodig is.
pi_160827705
Je kan je bouwdepot enkel gebruiken om dingen aan te passen die na de eventuele verkoop ook in de huidige woning achterblijven, het moet zgn. 'vast' zitten.

Denk aan verf, een keuken, onder bepaalde voorwaarden een vloer, geen meubels.
Ik heb een nieuwe keuken gekocht (oude was prima, maar gedateerd) en die kan ik ook betalen uit het bouwdepot. Zwarte klussen lijkt me niet zo handig aangezien je facturen moet inleveren voor ze overgaan tot uitbetaling ervan.
Keep on Tripp'n
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')