abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160784995
Komende zomer word ik 30 en mijn vriendin wil dat we iets onvergetelijks gaan doen. Had daar kort over nagedacht en kwam al snel op de Transsiberie Express - een echt bucket list item. Ik heb al vrij veel onderzoek gedaan, maar sommige dingen blijven vaag. Daarom vroeg ik me af of iemand tips heeft.

Welk variant?
We willen echt de Trans-Mongolië doen. Geen twijfel mogelijk.

Welke richting?
West-Oost is de klassieker. Je hebt veel meer toeristen die die kant op gaan en dat heeft zowel voordelen als nadelen - minder treinstoelen, maar ook meer westerlingen om te leren kennen (Ik kan een beetje Russisch, mijn vriendin kan geen woord en de Russen praten weinig Engels heb ik gemerkt). West-Oost is waarschijnlijk ook iets leuker omdat je steeds verder in het onbekende duikt met de echte hoogtepunten op het eind (Oost-West kan daarom een beetje een anti-climax zijn vrees ik). We zijn er nog niet uit - heeft iemand ideeën of tips?

De Stops
Ongeacht de richting dachten we aan:
Moskou
Vladimir
Nizhnii Novgorod
Kazan
Yekaterininburg
Irkoetsk +Baikal
UlaanBaatar (voor Mongolië), en
Beijing
Gezien we niet zo veel tijd hebben zouden we best een paar stops minder kunnen doen, geloof ik.Welke kunnen we schrappen?

Timing
We hebben maar 3 weken (24 dagen) vanaf 13 augustus tot 4 september. Dit is vrij kort maar helaas heeft mijn vriendin maar 20 vakantiedagen per jaar (en geen ADV). Het is dan vrij druk. Dat weten we.

Organisatie
We willen zo veel mogelijk zelf doen, maar we willen wel enigszins vooruitplannen. De treintickets in Rusland zelf kunnen we online kopen. Heeft iemand tips hoe je aan kaartjes voor bijvoorbeeld Ulaanbaatar-Beijing kunt geraken, of andersom?
De Lonely Planet beschrijft alternatieve routes waar je de grens oversteekt met jeeps of bussen in Khiyata (Rusland) of bij Zamin-Uud (voor China) heeft iemand ervaring daarmee?

Visa
Doen we voor zover mogelijk zelf. Echter, we hebben ook een visa support letter nodig voor Rusland. Weet iemand waar we dit kunnen scoren? Hebben we een invitation letter nodig voor China?

Zijn er nog verdere tips of dingen waar we rekening mee moeten houden?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_160785580
http://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm#.Vu1cN7LhDIU

Even naar beneden scrollen en je ziet hoe je tickets in Mongolië kan kopen.
Neem niet teveel eten mee, De stops onderweg zijn lang genoeg om op stations eten te kopen.

[ Bericht 19% gewijzigd door gijsman op 19-03-2016 15:21:41 ]
  FOK!fotograaf zaterdag 19 maart 2016 @ 15:18:05 #3
73911 ultra_ivo
pi_160785788
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 14:26 schreef miro86 het volgende:

De Stops
Ongeacht de richting dachten we aan:
Moskou
Vladimir
Nizhnii Novgorod
Kazan
Yekaterininburg
Irkoetsk +Baikal
UlaanBaatar (voor Mongolië), en
Beijing
Gezien we niet zo veel tijd hebben zouden we best een paar stops minder kunnen doen, geloof ik.Welke kunnen we schrappen?
Vladimir zou ik als eerste schrappen. Die stad teert op vergane glorie, teveel moderniteiten de oude stad is amper nog te zien. Wil je iets ouds zien dan moet je de stad uit en naar Suzdal, een uurtje ten noorden van de stad.

Nizhnij is leuk maar niet super. Ik ben er vaker geweest. Is een leuke dag voor een stadje maar niks echt super bijzonders.

Kazan is met een enorme opmars bezig, zeker bezoeken.

quote:
Visa
Doen we voor zover mogelijk zelf. Echter, we hebben ook een visa support letter nodig voor Rusland. Weet iemand waar we dit kunnen scoren? Hebben we een invitation letter nodig voor China?
gewoon laten doen, het zelf doen is niet de moeite waard. Zeker als je verder van Den Haag woont. Een uitnodigingsbrief kunnen de meeste visumburotjes wel voor je scoren, ben je gelijk van dat gedonder af.
pi_160787287
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 15:05 schreef gijsman het volgende:
http://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm#.Vu1cN7LhDIU

Even naar beneden scrollen en je ziet hoe je tickets in Mongolië kan kopen.
Neem niet teveel eten mee, De stops onderweg zijn lang genoeg om op stations eten te kopen.

Seat 61 ken ik. Mijn probleem is dat al die reisagentjes $100 extra rekenen bovenop de gewone ticketprijzen. Wij zouden dan dus $200 betalen zodat iemand naar het station loopt en kaartjes voor ons koopt. Ik ben natuurlijk wel bereid om voor een dienst te betalen maar 70% meer lijkt mij te veel.
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
pi_160787340
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 15:18 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Vladimir zou ik als eerste schrappen. Die stad teert op vergane glorie, teveel moderniteiten de oude stad is amper nog te zien. Wil je iets ouds zien dan moet je de stad uit en naar Suzdal, een uurtje ten noorden van de stad.

Nizhnij is leuk maar niet super. Ik ben er vaker geweest. Is een leuke dag voor een stadje maar niks echt super bijzonders.

Kazan is met een enorme opmars bezig, zeker bezoeken.
Super, dank je!.
Als je zou moeten kiezen tussen Soezdal, Rostov-Velikii of Yaroslav, welke zou je aanbevelen?
quote:
[..]

gewoon laten doen, het zelf doen is niet de moeite waard. Zeker als je verder van Den Haag woont. Een uitnodigingsbrief kunnen de meeste visumburotjes wel voor je scoren, ben je gelijk van dat gedonder af.
In ons geval zijn de ambassades echt dicht bij. We kunnen er makkelijk heen fietsen en hoeven geen vrije dagen voor op te nemen.
pi_160787392
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:38 schreef miro86 het volgende:

[..]

Seat 61 ken ik. Mijn probleem is dat al die reisagentjes $100 extra rekenen bovenop de gewone ticketprijzen. Wij zouden dan dus $200 betalen zodat iemand naar het station loopt en kaartjes voor ons koopt. Ik ben natuurlijk wel bereid om voor een dienst te betalen maar 70% meer lijkt mij te veel.
Heb persoonlijk geen ervaring om het op deze manier te doen, omdat ik destijds via VNC heb geboekt. (nu veel te duur geworden)
Als je bijvoorbeeld hierhttp://realrussia.co.uk/Trains zou boeken dan zou je ¤153 kwijt zijn
pi_160788030
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:45 schreef gijsman het volgende:

[..]

Heb persoonlijk geen ervaring om het op deze manier te doen, omdat ik destijds via VNC heb geboekt. (nu veel te duur geworden)
Als je bijvoorbeeld hierhttp://realrussia.co.uk/Trains zou boeken dan zou je ¤153 kwijt zijn
¤153 is oké. UB-Beijing heb ik ook gevonden à $115 hier. Dezelfde reis, maar dan vanaf Beijing ben ik volgens CITS $255 kwijt :')
  FOK!fotograaf zaterdag 19 maart 2016 @ 17:10:18 #8
73911 ultra_ivo
pi_160788087
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 16:42 schreef miro86 het volgende:

[..]

Super, dank je!.
Als je zou moeten kiezen tussen Soezdal, Rostov-Velikii of Yaroslav, welke zou je aanbevelen?

Velikii-Rostov ben ik niet geweest. Gezien je reisroute en je beperkte tijd is Suzdal het handigste, makkelijk met de bus vanaf Vladimir te bereiken. Is ook een mooie tegenstelling met de grote steden die je verder bezoekt. In een dagje heb je zowat alles gezien.
  zaterdag 19 maart 2016 @ 17:23:23 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160788368
Suzdal is inderdaad erg leuk. Toen ik er was lag er sneeuw O+. Ik ben indertijd vanuit Moskou met de bus eerst naar Vladimir gereisd en vanaf daar verder naar Suzdal. Dat is tevens het verste wat ik ben geweest in Rusland, verder geen ervaring met de TransSiberie Express.

Helemaal eens met ultra_ivo dat Suzdal veel leuker is dan Vladimir. Als je er zo dichtbij bent dan zou ik Suzdal niet overslaan.

Wel bijna 20 jaar geleden overigens, dus dingen kunnen inmiddels zijn veranderd :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_160788397
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:10 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Velikii-Rostov ben ik niet geweest. Gezien je reisroute en je beperkte tijd is Suzdal het handigste, makkelijk met de bus vanaf Vladimir te bereiken. Is ook een mooie tegenstelling met de grote steden die je verder bezoekt. In een dagje heb je zowat alles gezien.
Als ik Nizhnii zou laten vallen dan zouden alle 3 moeten lukken als een day-trip vanuit Moskou, toch? Dan kunnen we direct een nachttrein pakken richting Kazan.
  zaterdag 19 maart 2016 @ 17:28:19 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160788460
In mijn herinnering was het nog best lang met de bus vanuit Moskou naar Suzdal (via Vladimir). Ik heb er in elk geval overnacht.
Mijn reisverslagen
pi_160788595
quote:
Hebben we een invitation letter nodig voor China?
Standaard voor China is idd. een uitnodiging, of een een omschrijving van activiteiten van dag tot dag onderbouwd met (kopie van) vliegticket + hotelreserveringen.

De Transsiberië-trein nemen wel meer mensen. Dus visum-bureautjes hebben er ongetwijfeld wel ervaring mee. En als je op eigen houtje een visum aanvraagt voor een Transsiberië-reis dan komt dat vast ook wel goed. Als je maar een logisch verhaal en genoeg bewijsstukken hebt.

Beeldvorming is alles. Bij mij raadde de meneer van de Chinese visum-dienst vorig jaar aan om bij het vakje "werkgever" niet alleen de naam van het bedrijf te schrijven, maar ook erbij te zetten dat het een ingenieursbureau is, dat zou de aanvraag beter / geloofwaardiger / kansrijker maken. :D

O ja, je zit niet vast aan het reisschema dat je bij de visumaanvraag inlevert.
  FOK!fotograaf zaterdag 19 maart 2016 @ 18:52:45 #13
73911 ultra_ivo
pi_160789855
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:24 schreef miro86 het volgende:

[..]

Als ik Nizhnii zou laten vallen dan zouden alle 3 moeten lukken als een day-trip vanuit Moskou, toch? Dan kunnen we direct een nachttrein pakken richting Kazan.
Zou ik niet doen. Dan eerst eerder naar Rostov en dan overnachten in Jaroslavl. Door naar Suzdal (met de bus) en in Vladimir op de trein stappen. In het warenhuis naast het busstation van Vladimir kun je nog wat laatste moment inkopen doen. Let wel op bij het met de bus naar Suzdal gaan, niet iedere bus die doorgaat naar Vladimir stopt in het centrum van Suzdal, je bent Suzdal voorbij voordat je er erg in hebt. De bus stopt dan bij een bushalte aan de grote weg van waar je een busje naar het centrum van Suzdal neemt.

In Suzdal was ik anderhalf jaar geleden nog in het najaar, dat was toen bijna te rustig.

pi_160790971
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 18:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Zou ik niet doen. Dan eerst eerder naar Rostov en dan overnachten in Jaroslavl. Door naar Suzdal (met de bus) en in Vladimir op de trein stappen. In het warenhuis naast het busstation van Vladimir kun je nog wat laatste moment inkopen doen. Let wel op bij het met de bus naar Suzdal gaan, niet iedere bus die doorgaat naar Vladimir stopt in het centrum van Suzdal, je bent Suzdal voorbij voordat je er erg in hebt. De bus stopt dan bij een bushalte aan de grote weg van waar je een busje naar het centrum van Suzdal neemt.

In Suzdal was ik anderhalf jaar geleden nog in het najaar, dat was toen bijna te rustig.

[ afbeelding ]
Okay. Suzdal is dus echt een aanrader.

Dan maar wat meer efficient gaan sleutelen met de treinen. Vladimir-Kazan is blijkbaar het snelst via Moskou. Dan kun je net zo goed een half dagje in Nizhnii inbouwen...
pi_160790996
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Standaard voor China is idd. een uitnodiging, of een een omschrijving van activiteiten van dag tot dag onderbouwd met (kopie van) vliegticket + hotelreserveringen.

De Transsiberië-trein nemen wel meer mensen. Dus visum-bureautjes hebben er ongetwijfeld wel ervaring mee. En als je op eigen houtje een visum aanvraagt voor een Transsiberië-reis dan komt dat vast ook wel goed. Als je maar een logisch verhaal en genoeg bewijsstukken hebt.

Beeldvorming is alles. Bij mij raadde de meneer van de Chinese visum-dienst vorig jaar aan om bij het vakje "werkgever" niet alleen de naam van het bedrijf te schrijven, maar ook erbij te zetten dat het een ingenieursbureau is, dat zou de aanvraag beter / geloofwaardiger / kansrijker maken. :D

O ja, je zit niet vast aan het reisschema dat je bij de visumaanvraag inlevert.
China is blijkbaar nog moeilijker geworden dan 10 jaar terug. Bon, ça va. Dit overleef ik wel.
pi_160791086
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:28 schreef SeLang het volgende:
In mijn herinnering was het nog best lang met de bus vanuit Moskou naar Suzdal (via Vladimir). Ik heb er in elk geval overnacht.
Dat moet in 3 uur te doen zijn denk ik? Moskou Vladimir is 1u40 met een van de snellere treinen en dan nog een uurtje in de bus naar Suzdal.
pi_160791305
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 19:42 schreef miro86 het volgende:

[..]

China is blijkbaar nog moeilijker geworden dan 10 jaar terug. Bon, ça va. Dit overleef ik wel.
Sinds 2014 zijn ze de regels wat strikter gaan toepassen. :Y

Daarvoor schijn je bijv. ook gewoon een zakenreis van 2 maanden als toeristenvisum te kunnen hebben aangevraagd, zonder uitnodiging, maar dat soort fratsen kunnen nu dus niet meer.
pi_160791801
8 jaar geleden tijdens de spelen moest ik inderdaad ook mijn reisschema en hotels opgeven, maar dat is denk ik wel te omzeilen om op booking.com een hotel te kiezen en met optie later betalen.
pi_160794099
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 20:10 schreef gijsman het volgende:
8 jaar geleden tijdens de spelen moest ik inderdaad ook mijn reisschema en hotels opgeven, maar dat is denk ik wel te omzeilen om op booking.com een hotel te kiezen en met optie later betalen.
Ja, toen ik 2 jaar geleden in Den Haag was hadden ze zelfs speciaal een computer met printer staan, en wie bij z'n aanvraag de hotelreserveringen niet op orde had werd door het personeel aangeraden om daar ter plekke gauw ff via booking.com een reservering te maken. :D

In Rusland gaat het toch niet zo makkelijk en moet je toch hoe dan ook een uitnodiging regelen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2016 21:08:15 ]
pi_160794277
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 21:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, toen ik 2 jaar geleden in Den Haag was hadden ze zelfs speciaal een computer met printer staan, en wie bij z'n aanvraag de hotelreserveringen niet op orde had werd door het personeel aangeraden om daar ter plekke gauw ff via booking.com een reservering te maken. :D

In Rusland gaat het toch niet zo makkelijk en moet je toch hoe dan ook een uitnodiging regelen?
Visa''s werden via VNC geregeld en in Moskou kwam ik in hotel Cosmos terecht waar je bij aankomst meteen geregistreerd werd
  zondag 20 maart 2016 @ 00:52:49 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160800395
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 21:07 schreef Igen het volgende:

Bijna 20 jaar geleden dat ik daar was, maar toen was het gewoon een kwestie van de eerste nacht in een hostel boeken en die nodigden je dan uit. Klaar.
Mijn reisverslagen
pi_160816674
Dubbel.
pi_160816688
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 18:45 schreef koentje123 het volgende:

[..]
Dit deed ik ook 4 jaar geleden. Hostelletje in Sint Petersburg geboekt voor visa; daarna mijn eigen weg gezocht.
pi_160833739
Met wat voor een budget moet ik denken bij zo'n (trein)reis met tussenstops?
pi_160834675
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:27 schreef ufopiloot het volgende:
Met wat voor een budget moet ik denken bij zo'n (trein)reis met tussenstops?
Dat verschilt heel erg. Oa hoeveel stops en wat voor treinen je neemt en hoe je boekt kunnen leiden tot grote verschillen.

In ons geval zijn dit onze schattingen van de basis kosten (per persoon):
Vluchten: ¤482
Visa: ¤300 (moet mijn vriendin uitzoeken voor ons; 't zal nie' goe'koop zijn)
Treinen in Rusland (2e klas): vanaf ¤220
Oversteek per bus van UU naar UB: ¤25
Trein van UB naar Beijing: ¤110 (of vlucht van ¤150)

[ Bericht 6% gewijzigd door miro86 op 22-03-2016 01:53:47 (geüpdate info) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')