Morgen is het 27 maart en dus slapen we vannacht een uurtje minder.
Maar dat betekent ook het begin van het zomerseizoen in de wereldluchtvaart op het Noordelijk halfrond.
Het zomerseizoen 2016 loopt tot en met zaterdag 29 oktober.
Voor Schiphol heeft het de volgende gevolgen.
Opmerkingen:
- Dit is zoals het nu bekend en gepland is; uiteraard kunnen er nog veranderingen plaatsvinden
- Vluchtdagen zijn gerekend met lokale vertrektijden. Bijvoorbeeld longhaul-vluchten kunnen andere dagen aanwezig zijn op Schiphol dan aangegeven.
- 27 maart: KLM Cityhopper maakt de eerste commercile vlucht met hun nieuwe Embraer E175+.
Om 09:45 uur vertrekt de Embraer als KL1199 naar Stavanger waar het om 11:15 uur aankomst.
Verder staan ook een retour lesund gepland en 's avonds vliegt het een enkeltje naar Turijn.
Aalborg was oorspronkelijk gepland als eerste bestemming.
Uiteindelijk zal de E175 naar alle Europese bestemmingen vliegen die KLM Cityhopper voor KLM uitvoert.
- 27 maart: Garuda Indonesia vliegt vanaf vandaag zesmaal per week naar Amsterdam.
Op dinsdag, vrijdag en zondag vliegt de 777-300ER rechtstreeks naar Amsterdam, op woensdag, donderdag en zaterdag maakt het een tussenstop in Singapore.
Vanaf 31 maart vliegt Garuda ook via Singapore vijfmaal per week naar Londen Heathrow.
(elke dag behalve maandag en vrijdag)
Garuda vliegt sinds mei 2014 weer naar Amsterdam en sinds september 2014 door naar Gatwick.
Met deze nieuwe vluchten naar Heathrow stopt Garuda met de 5th-freedom vlucht naar Gatwick; deze zaterdag ging de 777-300ER voor de laatste keer door naar London Gatwick.
Garuda wil uiteindelijk de vluchten naar Amsterdam en Londen zonder stop in Singapore uitvoeren, maar vanwege de zwakke staartbaan in Jakarta is dat nu nog niet mogelijk.
Plannen om te vliegen naar Parijs en Frankfurt worden voorlopig uitgesteld.
- 27 maart: Qatar Airways verruilt dit zomerseizoen hun dagelijkse Boeing 787-8 met de 777-300ER.
Dit betekent dat de capaciteit omhoog gaat van 254 naar 412 stoelen.
(22 business wordt 24, 232 economy wordt 388)
De bedoeling was/is dat dit alleen voor het zomerseizoen zou gelden, maar Qatar Airways heeft op dit moment de 777-300ER ook ingeroosterd staan tot n het zomerseizoen; dit kan echter nog veranderen.
Ook United Airlines verruilt vanaf 26 maart de 787 op de Houston - Amsterdam route door de 777.
In dit geval wordt de 787-9 vervangen door de 777-200ER.
- 27 maart: Een nieuwe maatschappij op Amsterdam.
Jet Airways verruilt Brussel voor Amsterdam en stuurt vanaf vandaag 3 Airbus A330-300 toestellen naar Amsterdam.
Dagelijks zal er een A330 tussen Mumbai en Amsterdam vliegen en een tussen Delhi en Amsterdam welke doorvliegt naar Toronto. Dat laatste betekent dat op zondag een 5th-freedom vlucht verdwijnt op Schiphol (Garuda naar Gatwick) maar tegelijkertijd weer een terugkomt.
Vanuit Brussel vloog de A330 uit Mumbai door naar New York Newark, maar deze vlucht vervalt waarmee de maatschappij zich volledig terugtrekt uit de Verenigde Staten.
Echter gaat het intensief samenwerken met KLM en Delta Airlines die voor respectievelijk 30 en 11 verbindingen zorgen in Europa en de VS.
Met de geplande vluchttijden gerekend staan alle drie Jet A330's tussen 09:15 en 11:20 uur tegelijk op Schiphol. Voor het winterseizoen is de Boeing 777-300ER al in beeld.
Gezien de aanslagen in Brussel gaan geplande feestelijkheden en festiviteiten voor deze nieuwe opening niet door.
- 22 april: KLM voegt deze zomer naast Ibiza en Alicante nog 5 Europese bestemmingen toe.
Vanaf vandaag vliegt het dagelijks naar het Italiaanse Genua. Vanaf 23 april naar Valencia, vanaf 16 mei naar Dresden en Southampton en vanaf 17 mei naar het Schotse Inverness.
Alle bestemmingen worden dagelijks of vaker op gevlogen.
- 1 mei: Air Canada vervangt de dagelijkse Boeing 767-300ER in voor de A330-300.
De maatschappij vliegt sinds 5 juni 2015 na 9 jaar afwezigheid weer op Schiphol (laatste vlucht hiervoor was in september 2006) en de route lijkt een groot succes en daarom wordt de grotere A330 wordt ingezet.
Vanwege capaciteitstekort (de A330 wordt komend winter omgebouwd met o.a. premium economy) wordt vanaf 24 september de 767-300ER ingezet.
Dat zal dan ook de laatste keer zijn dat de 767 op Schiphol wordt ingezet, want de maatschappij vindt de A330 een beter type voor deze route. Het liefst ziet de maatschappij de Boeing 787-8 of 787-9 naar Amsterdam gaan, maar wanneer die komt is onduidelijk; eerdere berichten hadden het over najaar 2017 maar recentere berichten hebben het al over 2020.
- 3 mei: Vandaag voegt KLM een nieuwe bestemming toe; Astana.
KLM zal met de A330-200 viermaal per week een cirkelvlucht maken; op dinsdag en vrijdag gaat de A330 van Amsterdam via Astana naar Almaty en weer terug naar Amsterdam.
Op woensdag en zondag gaat de A330 van Amsterdam via Almaty naar Astana en weer terug naar Amsterdam.
- 5 mei: KLM vliegt vanaf vandaag tweemaal per week (donderdag en zaterdag) naar Salt Lake City met de Airbus A330-200. Vanaf 4 juli wordt dit driemaal per week wanneer ze ook op maandag naar SLC gaan.
Deze vluchten worden een aanvulling op de dagelijkse vluchten van Delta Airlines tussen deze twee steden die ook vanaf zondag 27 maart weer beginnen. Delta Airlines begon vorig zomer met de vluchten tussen SLC en Amsterdam. Naast Parijs en Londen is Amsterdam de enige Europese bestemming die non-stop vanuit Salt Lake City wordt aangeboden.
- 9 Mei: De eerste reguliere lijnvlucht van de Airbus A350 op Schiphol. Vanaf vandaag vliegt Singapore Airlines dagelijks met de A350-900 naar Amsterdam. De A350 met 253 stoelen (42 business, 24 premium economy en 187 economy) vervangt de 777-300ER met 278 stoelen (8 first, 42 business, 228 economy).
Amsterdam wordt de eerste long-haul bestemming voor Singapore's A350 en is volgens de topman een echte A350 bestemming aangezien dit nieuwe toestel geen first class heeft, maar juist wel business class en premium economy.
- 29 mei: Nog een nieuwe maatschappij op Schiphol. Vanaf vandaag vliegt AeroMexico driemaal per week (woensdag, vrijdag en zondag) vanuit Mexico-Stad naar Amsterdam.
Amsterdam is de vierde Europese bestemming voor de Mexicaanse carrier. Andere Europese bestemmingen zijn Madrid, Parijs en Londen.
Dit is sinds jaren weer een Latijns-Amerikaanse netwerkcarrier op Amsterdam (Surinam Airways bedient een op zichzelf staande markt)
Deze zomer vliegt KLM ook negenmaal per week naar Mexico-Stad zodat er in totaal 11 wekelijkse vluchten tussen de twee steden plaats gaan vinden.
- 1 juni: Een nieuwe maatschappij op Amsterdam en wel een heel erg nieuwe.
Het Armeense Armenia Airways werd op 25 november 2015 opgericht en zou 1 juni moeten beginnen met vluchten. De vloot zal moeten bestaan uit Airbus A320 toestellen.
Amsterdam behoort tot de eerste bestemmingen samen met Moskou Vnoekovo, Krasnodar en Rostov aan de Don, allemaal beginnend op 1 juni.
- 20 juni: Vanaf vandaag zet China Southern Airlines weer de Airbus A380 in op de route Beijing - Amsterdam. Tot en met 24 oktober zal deze dagelijks tussen de twee steden vliegen en vervangt het de kleinere A330-300.
Vorige jaar zomer kwam China Southern voor het eerst met de A380 naar Amsterdam.
Dit betekent er deze zomer dagelijks 3 A380's naar Schiphol komen; aangezien Schiphol over slechts 2 gates beschikt die A380's kunnen afhandelen en de A380 van Emirates op hetzelfde tijdstip gate E09 bezet houdt zal deze China Southern vlucht aan gate E18 worden afgehandeld; recht voor het panoramaterras.
Overigens staat de China A380 erg lang op Schiphol; verwachte aankomsttijd is 05:15 uur en vertrekt pas weer om 14:50 uur.
- 26 juni: Vanaf vandaag ook weer een nieuwe maatschappij op Schiphol: vanaf vandaag vliegt het Chinese China Eastern Airlines viermaal per week (maandag, woensdag, vrijdag en zondag) vanuit Shanghai naar Amsterdam. Op de route wordt de Airbus A330-200 ingezet.
Samen met de 13 wekelijkse zomervluchten van KLM maakt dit totaal 17 wekelijkse vluchten tussen Amsterdam en Shanghai.
- 2 juli: Korean Air vliegt vanaf vandaag vijfmaal per week op Schiphol.
Naast de bestaande vluchten op dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag wordt er vanaf vandaag ook op zaterdag gevlogen. Binnen enkele jaren zal Korean Air waarschijnlijk dagelijks op Amsterdam gaan vliegen.
Gevlogen wordt met de Airbus A330-200. Het lijkt erop dat Korean Air vanwege deze extra vlucht deze zomer niet meer de grotere 777-300ER zal gaan inzetten op Amsterdam.
- 4 juli: Vanaf vandaag tot 25 augustus gaat KLM elke werkdag naar het Spaanse eiland Ibiza met een Boeing 737-700. Dit ter aanvulling op de Transavia zomervluchten vanaf Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Daarnaast vliegt het vanaf vandaag dagelijks naar het Zuid-Spaanse Alicante.
- 19 september: Schiphol bestaat 100 jaar; op 19 september 1916 landden 3 vliegtuigen van de Luchtvaartafdeeling der Koninklijke Landmacht (LVA) - de voorloper van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht - op vliegkamp Schiphol.
Het hele jaar door vinden evenementen plaats in het kader van het jubileum, waaronder een Schiphol-festival, een foto-expositie, een feestweek, een tentoonstelling in het Amsterdam Museum, een tv-documentaire en zelfs een Schipholtulp.
Op 19 september, de echte verjaardag van de luchthaven, vindt volgens Jos Nijhuis - Schiphol Group President & CEO - een 'passend feestje' plaats.
Algemene zaken deze zomer:- KLM ontvangt nog meer toestellen; 29 maart 787-9 (PH-BHE), 19 april 787-9 (PH-BHG), 27 juni 787-9
(PH-BHH), 1 augustus 787-9 (PH-BHI) en 20 september 787-9 (PH-BHJ)
Daarnaast wordt nog de 12e 777-300ER (PH-BVR) in juni geleverd.
In juni, augustus en oktober volgen ook nog 3 Embraer E175+'s.
- Helaas vertrekken er ook toestellen. De 3 A330-200's (PH-AOI, -AOK en -AOL) zullen hun zustertoestel -AOH volgen naar Pakistan voor Shaheen Air.
Ook gaat op 5 september de 3e 747-400 uit de vloot (PH-BFK) op 15 oktober gevolgd door de oudste toestel in de KLM-vloot; PH-BFA. (tevens de op een na oudste 747-400 in gebruik)
Daarnaast moet ongeveer gelijktijdig met het binnenkomen van de Embraer's evenveel Fokker F70's uit de vloot gaan.
- Martinair zal tijdens dit zomerseizoen ook haar laatste MD-11 vrachttoestellen uitfaseren.
In april gaat PH-MCP uit de vloot waarna PH-MCU nog ongeveer een maand in haar eentje doorploetert totdat ook zij in mei de vloot zal verlaten. Dit zomerseizoen zullen de overgebleven drie MD-11F's (naast genoemde twee toestellen ook de al op Schiphol opgeslagen PH-MCS) dus wel hun allerlaatste vluchten maken richting de VS.
Hiermee is de laatste inkrimping van de Cargo-vloot van AF/KLM (voorlopig?) voorbij.
Vanaf nu houdt de AF/KLM groep slechts twee 777 vrachttoestellen (Air France; F-GUOB en F-GUOC), drie 747-400ERF's (PH-CKA, -CKB en -CKC) en 1 747-400BCF (PH-MPS) over wat een enorme inkrimping is van hun oude vrachtvloot.
Daarnaast heeft AF/KLM ook nog twee 747-400BCF in Teruel opgeslagen (PH-MPP en -MPQ) en die schijnen ze in 2016 en 2017 terug te moeten sturen naar de leasemaatschappij (Aircastle) wat AF/KLM nog heel veel geld gaat kosten (naast het feit dat ze dus al bijna 3 jaar lease voor betalen terwijl ze stil staan)
- Transavia ontvangt dit zomerseizoen 12 van haar nieuw bestelde Boeing 737-800's.
Twee werden er deze maand al geleverd (2 en 10 maart) en dit seizoen volgen er nog 12.
Na het zomerseizoen volgt tot eind 2018 de rest.
Vier toestellen zullen vanaf Mnchen opereren. Daarnaast worden er 9 737-800's van het Braziliaanse Gol Transportes Areos geleased welke vanuit Nederland zullen opereren.
Ondanks de uitfasering van enkele toestellen zal de vloot dus groeien.
- Vorig zomer vloog Delta Airlines nog met 747-400's naar Amsterdam in het zomerseizoen.
Twee toestellen vlogen de vluchten tussen Detroit en Atlanta vanaf Amsterdam.
De 747 staat nu niet ingepland voor vluchten naar Amsterdam. Het kan uiteraard wel voorkomen dat deze af en toe toch wordt ingezet.
(Zoals zondag 27 maart van/naar Detroit om extra capaciteit te generen vanwege Brussel)
Als ook volgend jaar zomer Delta geen 747's meer inzet op Schiphol (kans hierop is groot) dan zal deze nooit meer gepland terugkomen naar Amsterdam want eind 2017 wil Delta alle overgebleven 747's uit de vloot halen.
- KLM schrapt de route naar Dallas. KLM vloog sinds april 2008 naar Dallas, toen nog het hele jaar door.
Sinds 2012 werd de Texaanse stad alleen in de zomer gevlogen en nu keert dit zomerseizoen Dallas niet meer terug.