abonnement Unibet Coolblue
pi_160733321
Ik heb gezocht maar niet gevonden: een topic over de politieke situatie in Brazilië. Dat verbaasde me enigszins aangezien het een van de BRICS is en het toch het grootste land van Zuid-Amerika betreft. Tevens heeft het land in 2014 het WK voetbal georganiseerd en zal het komende zomer de Olympische Spelen organiseren in Rio, vanwege deze zaken leek mij een eigen topic wel gepast.

Waarom dan op dit moment? Momenteel wordt Brazilië getroffen door een gigantisch corruptieschandaal inzake Petrobras en de huidige president, Dilma Rousseff van de Arbeiderspartij, heeft ook een zweem van corruptie om zich heen hangen. Daarnaast is de economische situatie dramatisch, de economie van Brazilië is in 2015 met liefst 3,8% gekrompen en de vooruitzichten voor 2016 zijn ook dramatisch; een krimp van 3,5%. Er zijn recentelijk dan ook veel protesten tegen de regering, en die zullen alleen maar toenemen na wat er de afgelopen twee weken is gebeurd.

De vorige president, Lula, is twee weken geleden opgepakt en verhoord door de politie/justitie. Zie daarvoor dit nieuwsartikel:

Arrestatie Lula schokt Brazilië

https://www.nrc.nl/handel(...)okt-brazilie-1598084

Vervolgens is hij officieel in beschuldiging gesteld van witwassen:

Brazilië vervolgt oud-president Lula voor corruptie

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-lula-voor-corruptie

Dat op zich zorgde natuurlijk al voor de nodige kritiek op de huidige president Dilma Rousseff, en door de corruptieaffaire en de dramatische economische situatie wordt er door de oppositie en constant druk uitgeoefend om de (sociaal-democratische) regering ten val te brengen. Eergisteren gebeurde er echter iets wat je normaal zou verwachten in bananenrepublieken/een parallel universum; Rousseff nodigde Lula doodleuk uit voor een ministerspost in de regering, met als resultaat

Lula benoemd tot hoofd Braziliaans kabinet

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-braziliaans-kabinet

quote:
Luiz Inácio ‘Lula’ da Silva (70), de oud-president van Brazilië die begin deze maand nog werd aangehouden in het kader van het grootste corruptieschandaal aller tijden in het land, is benoemd tot het hoofd van het Braziliaans kabinet. Dat meldt persbureau AP.

Deze benoeming zal het moeilijker maken om Silva te vervolgen, omdat hoge functionarissen alleen door het hooggerechtshof vervolgd kunnen worden. De functie van stafchef staat hoger in rang dan die van een minister en is na de president de hoogste functie in de regering.
Met als logisch gevolg:
Straatprotest in Brazilië tegen benoeming Lula tot stafchef

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2603367

En om het feest compleet te maken werd ook nog een gesprek tussen Rousseff en Lula afgeluisterd:
Protesten in Brazilië na uitgelekt telefoongesprek tussen Rousseff en Lula

http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-679353.html

quote:
In de conversatie, die werd opgenomen door de gerechtelijke politie, zegt de president aan Lula dat ze haar "officieel decreet" zo zal opstellen, dat hij "het enkel kan gebruiken als het noodzakelijk is". Die uitspraak wordt beschouwd als een bevestiging dat Rousseff Lula benoemd heeft tot kabinetschef om hem te beschermen tegen een eventuele gevangenisstraf in het kader van het Petrobras-schandaal.
Ik hoop dat het allemaal een beetje overzichtelijk is wat ik hier allemaal heb neergeschreven. Mijn kennis van het land is, hoewel ik meerdere Brazilianen persoonlijk ken, toch redelijk beperkt. Ik haal mijn informatie ook voornamelijk uit westerse bronnen, en ik hoop dat anderen de Braziliaanse politiek hier wat verder kunnen uitdiepen en van achtergronden kunnen voorzien :)
pi_160734772
Rousseff ziet de protesten tegen haar en haar kabinet al jaren groter worden en dan komt ze met zo'n move en denkt ze daar wel mee weg te komen. Onbegrijpelijk.
  donderdag 17 maart 2016 @ 12:32:33 #3
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160735446
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 12:05 schreef Kaas- het volgende:
Rousseff ziet de protesten tegen haar en haar kabinet al jaren groter worden en dan komt ze met zo'n move en denkt ze daar wel mee weg te komen. Onbegrijpelijk.
Wellicht heeft ze niet al te veel keuze.
pi_160735936
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2016 12:32 schreef Reya het volgende:

[..]

Wellicht heeft ze niet al te veel keuze.
Ze heeft heus wel een andere keuze dan na al die corruptieschandalen iemand die van corruptie verdacht wordt maar tot zo'n positie te bombarderen om vervolging te voorkomen.
  donderdag 17 maart 2016 @ 13:11:51 #5
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160736404
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 12:51 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ze heeft heus wel een andere keuze dan na al die corruptieschandalen iemand die van corruptie verdacht wordt maar tot zo'n positie te bombarderen om vervolging te voorkomen.
Laten we zo zeggen: wellicht heeft die alternatieve keuze niet al te positieve gevolgen voor haar eigen positie.
pi_160742103
Interessant land waar ik te weinig over weet. Ik ga dit volgen.
pi_160742409
Braziliaanse rechter wil benoeming Lula opschorten

http://nos.nl/artikel/209(...)lula-opschorten.html

Het feest gaat verder, wat een klucht 8)7
pi_160746385
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2016 17:48 schreef 99.999 het volgende:
Interessant land waar ik te weinig over weet. Ik ga dit volgen.
Ik vond deze post op Reddit heel informatief zelf: https://np.reddit.com/r/w(...)ne/d12nqt3?context=3
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_160746747
Het is in ieder geval positief dat het erop lijkt dat justitie niet het schoothondje van de uitvoerende macht is. In West-Europa is het haast ondenkbaar dat justitie achter zulke hoge politici aan zou gaan.
pi_160749044
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 20:42 schreef Confetti het volgende:
Het is in ieder geval positief dat het erop lijkt dat justitie niet het schoothondje van de uitvoerende macht is. In West-Europa is het haast ondenkbaar dat justitie achter zulke hoge politici aan zou gaan.
Machtige bankiers. ;)
  donderdag 17 maart 2016 @ 22:16:09 #11
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_160750196
Een goed geschreven OP, die de situatie goed samenvat. Complimenten aan de TS.

De situatie is behoorlijk uit de hand aan het lopen hier. Operatie Lava Jato, het onderzoek naar de corruptie praktijken van Petrobras, heeft inmiddels zeer grote vormen aangenomen en is al maandenlang het gesprek van de dag. De ene na de andere zakenman en politicus is al veroordeeld en de bewijslast tegen Lula is inmiddels zo groot, dat hij officieel in staat van beschuldiging is gesteld. Iedereen verwacht dat Dilma de volgende op de lijst zal zijn.

De nationale held op dit moment is Sérgio Moro, de rechter die in Curitiba (de stad waar de rechtszaken mbt Lava Jato worden gehouden) zonder aanzien des persoons de zaak aanstuurt. Eindelijk een rechter die niet corrupt is, dat is het algemene gevoel hier.
Op zijn gezag is de telefoon van Lula de afgelopen weken afgetapt door de politie en gisteren heeft hij enige banden vrijgegeven, die uitgebreid op tv te horen waren.
Vooral Lula’s gesprekken met Dilma, maar ook met bv de burgermeester van Rio de Janeiro laten een totale minachting voor alles en iedereen zien, met name voor de wet.
De regering is inmiddels zo wanhopig dat ze een proces tegen deze rechter hebben aangespannen vanwege de vrijgave. Alles om maar van hem af te komen.

Gisteren werd op alle netten op tv, zelfs op de regeringsgetrouwe netten, gehakt gemaakt van Dilma’s beslissing om Lula te benoemen; op de sociale media circuleren heel veel berichten en oproepen tot meer protesten en demonstraties. Eén van de hardnekkigste is een oproep tot een algemene landelijke staking op maandag en dinsdag a.s. We zullen zien.

Flats en kantoren hangen vol met brazilaanse vlaggen, als ‘s avonds op het nieuws Dilma of Lula aan het woord is, wordt er in de huizen en flats massaal met lepels op pannen geslagen, een traditioneel teken van protest hier. Gezien de temparaturen hier staan uiteraard alle ramen open en dit ritueel veroorzaakt dus een oorverdovend lawaai.

Het grootste probleem echter in Brazilië is het totaal ontbreken van een Plan B. Er zijn amper politici, van welke partij dan ook, die niet betrokken zijn. Aécio Neves bijvoorbeeld, Dilma´s oppositieleider tijdens de laatste verkiezingen, is ook in staat van beschuldiging gesteld. De corruptie heeft zich de laatste 10-15 jaar zo diep en wijdverbreid geworteld, in alle lagen van de ambtenarij, dat het simpelweg lozen van Dilma niet ineens het echte probleem oplost. Al is de roep om haar impeachment inmiddels niet meer te negeren.

Ik hoop dat ik de (gevaarlijke) situatie een beetje heb weten over te brengen voor jullie daar aan de andere kant van de grote plas.

P.S. Na de demontraties van afgelopen zondag heb ik hier een topic over geopend, NWS / massale protesten tegen regering Brazilië, maar gezien het overweldigend aantal reacties daar, heb ik het idee dat dit een (te) ver-van-mijn-bed onderwerp is voor Fok!.
zonnig Brasil
pi_160752052
Dank qwerty_x, Braziliaanse politiek en dat land in haar algemeenheid is ontzettend boeiend.

Ik las afgelopen week nog een onderzoekspaper waarin van een heleboel landen partijpolitieke benoemingen werden onderzocht en het enige land waarin geen significante resultaten gevonden werden was Brazilië, wat lag aan dat ze daar constant zomaar van partij veranderen wanneer het ze uitkomt. :P
  donderdag 17 maart 2016 @ 23:24:20 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160752148
Ik vrees helaas dat al die corruptieschandalen weinig doen. Dilma gooit gewoon weer wat muntgeld op straat en iedereen stemt weer voor haar. Dat is in ieder geval hoe ze de vorige verkiezingen heeft gewonnen, als ik mijn Braziliaanse vriendin mag geloven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160752205
Om dat muntgeld op te kunnen gooien moet je het wel eerst hebben, en dat wordt (economische gezien) nogal problematisch.
  donderdag 17 maart 2016 @ 23:28:31 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160752264
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 23:26 schreef Tocadisco het volgende:
Om dat muntgeld op te kunnen gooien moet je het wel eerst hebben, en dat wordt (economische gezien) nogal problematisch.
Misschien had ik moeten zeggen 'beloven'. Gewoon belasting verlagen en verder schuld opbouwen, het stemvee vindt het geweldig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160752372
De Braziliaanse problemen lijken enorm: wijdverspreide corruptie, zeer onveilig, flinke economische krimp, erg hoge inflatie (ondanks de krimp). een enorm begrotingstekort, massaprotesten etc. etc. etc. En ondertussen komen de Olympische Spelen er ook aan.
pi_160753442
En dan vergeet je Zika nog. Brazilië is momenteel een politieke crisis, gezondheidscrisis, economische crisis, financiële crisis en maatschappelijke crisis in één.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 06:00:54 #18
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_160754385
http://www.pt.org.br/mili(...)ula-em-sao-bernardo/


Militantes fazem ato de apoio e ovacionam Lula em São Bernardo
Multidão entoou cânticos de apoio ao ex-presidente, que se juntou ao povo para agradecer a solidariedade


Apoiadores do ex-presidente Luiz Inácio Lula da Silva fizeram vigília, neste domingo (13), em frente ao prédio onde o petista mora, em São Bernardo do Campo, na Grande São Paulo, para prestar apoio a ele, à presidenta Dilma Rousseff e contra a tentativa de golpe em vigor no País.

A manifestação em apoio ao ex-presidente aconteceu no mesmo dia que atos a favor do golpe acontecem em todo País. O ex-presidente saiu do prédio e se misturou à multidão para agradecer a solidariedade recebida.

Com a presença do ex-presidente, os manifestantes começaram a entoar os gritos de “Lula, guerreiro do povo brasileiro” e “não vai ter golpe”.



Durante o ato, o ex-presidente tirou selfies e distribuiu abraços aos militantes.

“Ele ajudou a tirar o Brasil da miséria extrema, o que diversos governos durante 500 anos não conseguiram, ou nem tentaram. Hoje, o povo está na universidade e pode sonhar em ter um futuro melhor. É muita emoção conseguir chegar perto dele. Lula é um herói de todos nós”, disse uma militante, após trocar rápidas palavras com o líder petista.

Depois de falar com os simpatizantes, Lula acenou para o público – formado por integrantes de movimentos sociais e cidadãos comuns – e retornou ao apartamento. O povo, no entanto, permaneceu no local e continuou a apoiá-lo com cânticos e baterias.



Oftewel Lula, amigo, o povo esta contigo! *;

Het volk staat achter Lula, hij heeft zeer veel goeds gedaan voor Brazilië.

O+

500 jaar lang gaf niemand om de armen, Lula is de eerste president in Brazilië die iets voor de armen deed. Nu staat Brazilie echt op de kaart en is zelfs een geduchte tegenstander van de as van het kwaad VS-VK-EU, door deel te maken van BRICS.

BRICS, het humane, sociale alternatief. O+
  vrijdag 18 maart 2016 @ 09:15:00 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_160755398
Als ze maar een beetje links kletsen, houdt de boomknuffelaar innig van corrupte machtswellustelingen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_160755491
Ten eerste spreek ik geen Portugees en ten tweede is er geen enkele samenhang in de BRIC(S, als je Zuid-Afrika meerekent)-landen; het zijn gewoon een paar ongerelateerde landen die een bankier als groeieconomieen heeft bestempeld.
pi_160756381
Schoolvoorbeelden van links lullen, rechts vullen :9
  vrijdag 18 maart 2016 @ 10:24:46 #22
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_160756460
Goed topic. Heb daar gewoond en heb het beleid van Lula daar actief mee mogen maken.

Gelukkig heeft de rechter nu een stokje gestoken tegen de benoeming van Lula.

Rechter Brazilië blokkeert aanstelling omstreden oud-president
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 13:10:22 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_160759658
quote:
Brazil tumbles like 'House of Cards' in crisis

The plot of Brazil's political crisis has become so complicated that it is impossible to predict what will happen next.

Lula will be sworn in on Thursday as a new minister.

On Friday there are planned demonstrations by his supporters across the country.

Next month, Rousseff's key political ally - the PMDB party - has announced it may leave her government.

And in May, Congress will begin voting whether to carry on with Rousseff's impeachment process.

Meanwhile the country's economy is receding - in the face of its worst crisis in over 20 years.

Rousseff has dismissed the idea that Lula would implement a sharp turn to the left - and says she will carry on with austerity measures.

But it is hard to see how she will deliver on her economic reforms with so many developments in politics.

Not even the scriptwriters for House of Cards could have devised such a complicated and explosive thriller.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_160759748
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 00:47 schreef J.B. het volgende:
En dan vergeet je Zika nog. Brazilië is momenteel een politieke crisis, gezondheidscrisis, economische crisis, financiële crisis en maatschappelijke crisis in één.
Die ook nog inderdaad. The perfect storm.

En wat is de prioriteit van het kabinet? Zitten blijven en niet vervolgd worden.
pi_160762553
Dilma is een vuile FARC aanhanger :r
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')