Dat had ik ook gevraagd, maar daar zeiden ze dat heftrucks altijd voorrang hebben. Bij mijn vorige werkgever was dat absoluut niet zo.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 22:37 schreef eRKa het volgende:
Ligt aan de belijning. Voetgangers en heftrucks horen gescheiden te zijn. En qua voorrang is het aan het bedrijf om die regels te stellen. Meestal heeft de voetganger voorrang, maar ik zou er als argeloze voetganger geen punt van maken en de heftruck voor laten gaan. De heftruck wint altijd van jou, lijkt een simpel ding maar kan een moordwapen zijn.
Bottomline: op je werk vragen
Voetgangers mmoeten voorrang hebben.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 22:46 schreef Antaris het volgende:
[..]
Dat had ik ook gevraagd, maar daar zeiden ze dat heftrucks altijd voorrang hebben. Bij mijn vorige werkgever was dat absoluut niet zo.
Aangezien arBo overal mee bemoeit dacht ik dat het landelijk was vastgesteld. Ik weet dat die dingen levensgevaarlijk kunnen zijn, dus wat mij betreft mogen ze inderdaad altijd voorrang hebben
Zegt wie?quote:
In theorie dan. Praktijk weet ik niet.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 23:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zegt wie?
Bordje ophangen dat men zelf uit de doppen moet kijken, regeltje in het huisreglement, dikke gele lijn op de grond ter afbakening en de heftrucks kunnen lekker vol gas.
Klinkt simpel maar dat is het eigenlijk ook.
Er komen in de praktijk verschillende regels om de hoek kijken als verschillende soorten verkeer elkaar kunnen kruisen. Vaak word er dan vanuit gegaan dat diegene met het minste zicht voorrang heeft, dat is meestal dus de heftruck.
Praktijk bij kleine bedrijven is dat het vaak het recht van de brutaalste is en jan en alleman rijd maar op die dingen. Bij grote bedrijven mogen alleen gecertificeerde lui erop, en is er een duidelijk voorschrift omtrent wie in welke zone voorrang heeft met duidelijke afbakening van de zones door bebording en/of lijnen op de vloer. In het magazijn en hoofdroutes bijvoorbeeld de heftruck eerst, daarbuiten moet een heftruck zijn snelheid aanpassen en voetgangers voor laten gaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 23:58 schreef loni55 het volgende:
[..]
In theorie dan. Praktijk weet ik niet.
Een beetje als fietser zijnde.quote:Op woensdag 16 maart 2016 00:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Praktijk bij kleine bedrijven is dat het vaak het recht van de brutaalste is en jan en alleman rijd maar op die dingen. Bij grote bedrijven mogen alleen gecertificeerde lui erop, en is er een duidelijk voorschrift omtrent wie in welke zone voorrang heeft met duidelijke afbakening van de zones door bebording en/of lijnen op de vloer. In het magazijn en hoofdroutes bijvoorbeeld de heftruck eerst, daarbuiten moet een heftruck zijn snelheid aanpassen en voetgangers voor laten gaan.
Maar een goed advies, laat een heftruck altijd voorgaan, ook al rijd deze maar 10KM als hij met 2 ton op de lepels inééns vol in de ankers gaat heb je het risico dat hij of de lading verliest of voorover kantelt met alle mogelijke schade van dien. En alleen voorlangs oversteken na oogcontact met de chauffeur zodat er geen misverstanden zijn.
Zeg er wel even bij dat hij niet een heftruckchauffeur in de ogen moet schijnen onder het rijden, of hij moet zeker weten dat hij sneller kan rennen dan de chauffeur.quote:Op woensdag 16 maart 2016 00:12 schreef Azpilicueta het volgende:
Neem een zaklamp mee waarmee je kan seinen en een toeter om mee te toeteren als ze je geen voorrang willen verlenen. Zo kom je altijd beslagen ten ijs
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |