abonnement Unibet Coolblue
pi_160644202
Wij (mijn vriendin en ik) denken erover om een nieuw huis te gaan kopen. Wij hebben inmiddels 2 bezichtigingen gehad, maar nog geen bod uitgebracht op het huis. Ook hebben wij inmiddels een eerste oriënterend gesprek gehad bij de Rabobank.

1) Wat is wijsheid inzake onze bestaande hypotheek? Onze bankspaar hypotheek omzetten naar annuiten/lineaire hypotheek, of onze huidige bankspaar hypotheek behouden?
2) Bij behoud van bankspaarhypotheek, oude rente handhaven ad 5,1% of afsluiten tegen hudige rente 3% 10jr vast.

Onze situatie

Huidige woning:
- Eigen woning aangekocht in 2012
- Huidige marktwaarde volgens makelaar: EUR 230.000-EUR 240.000
- Hypotheek: Rabo Bankspaarhypotheek ad EUR 240.000
- Waarvan bankspaar deel: EUR 150.000 (inmiddels E 8.500,- gespaard)
- Waarvan aflossingsvrij deel: EUR 92.000
- Rente: 5,1% (rentevaste periode: 30jaar)

Nieuwe woning:
- Vraagprijs: EUR 370.000
- Vermoedelijke aankoopprijs: EUR 340.000
- Noodzakelijke verbouwingskosten: EUR 5.000

Geschatte financiering: EUR 370.200,-
- Aankoopprijs nieuwe woning: Prijs: +/-EUR 340.000
- Overige kosten koper 3%: +/-EUR 10.200,-
- Verbouwingskosten: EUR 5.000
- Restschuld huidige woning: +/-EUR 15.000

Wij zien jullie reacties graag tegemoet.
pi_160644394
Als je de hypotheek kan meenemen altijd doen. Door de hoge rente op de spaarrekening is de betaalde rente niet zon probleem.

Ik weet niet of je de oude hypotheek mag meenemen echter.

De rest zul je moeten aanvullen
Met een annuitaire of lineaire hypotheek.

Wat ik me echter vooral afvraag is waarom je binnen 4 jaar gaat verhuizen naar een flink duurder huis? Een huis vannbijna 4 ton is niet echt goedkoop, dus je neemt toch een flink risico als je niet zelf een goed bedrag aan spaargeld kan inleggen. Ik lees dat je met een restschuld zit en niet dat je eigen geld inbrengt.

Het klinkt daarom alsof je boven je macht koopt. Dat je mag lenen, wil niet zeggen dat je dat moet doen. Of je moet tonnen binnenharken natuurlijk... Maar zo komt het niet over zonder spaargeld..

Dus: Is het wel verstandig? En wat als er iemand zijn baan kwijt raakt? Heb je dat huis echt wel nodig?
Whatever...
pi_160644413
Oja en wat zijn de gevolgen als jullie uit elkaar gaan? Kan iemand er blijven wonen?

Nogmaals. Klinkt als een groot risico dat je neemt.
Whatever...
pi_160644592
Mijn god wat een bedragen!
pi_160644848
De reden om te gaan verhuizen is gezinsuitbreiding en het feit dat wij vrijer willen gaan wonen. Daarbij komt dat het huis nu door mij alleen is gekocht. Wij zouden graag samen een huis kopen naar ons beide smaak.

Kan mij voorstellen dat het risico groot lijkt, echter valt dit mee mijns inziens. Er is een kleine EUR 10k aan spaargeld wat ik niet wil gaan inbrengen maar wel dient als extra buffer.

Onze inkomens (100k op jaarbasis) zijn ruim voldoende om de nieuwe netto lasten (inschatting E1200 per maand) te kunnen dragen .

Het risico op overlijden en arbeidsongeschiktheid willen wij gaan afdekken middels een verzekering.
Wanneer wij onverhoopt uit elkaar gaan, dan zal het huis verkocht moeten worden. Hier gaan wij uiteraard niet van uit:)
pi_160645054
Je weet dat je sinds januari het inkomen van de minst verdienende maar voor de helft mag meetellen?
  Moderator zondag 13 maart 2016 @ 20:23:33 #7
5428 crew  miss_sly
pi_160645084
En je mag toch niet meet 370 financieren voor een aankoop van 340?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160645863
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:12 schreef jasonnas het volgende:
De reden om te gaan verhuizen is gezinsuitbreiding en het feit dat wij vrijer willen gaan wonen. Daarbij komt dat het huis nu door mij alleen is gekocht. Wij zouden graag samen een huis kopen naar ons beide smaak.

Kan mij voorstellen dat het risico groot lijkt, echter valt dit mee mijns inziens. Er is een kleine EUR 10k aan spaargeld wat ik niet wil gaan inbrengen maar wel dient als extra buffer.

Onze inkomens (100k op jaarbasis) zijn ruim voldoende om de nieuwe netto lasten (inschatting E1200 per maand) te kunnen dragen .

Het risico op overlijden en arbeidsongeschiktheid willen wij gaan afdekken middels een verzekering.
Wanneer wij onverhoopt uit elkaar gaan, dan zal het huis verkocht moeten worden. Hier gaan wij uiteraard niet van uit:)
Ik wil echt niet onaardig zijn, maar ik verdien in mijn eentje 100k (+) en koop dus echt geen huis van 340-370. Als jullie beiden 100k mee naar huis brengen, ok, geen punt.

Reken erop dat met de komst van kinderen één of beiden minder gaan werken én dat kinderopvang tyfusduur is. Daarnaast is 10k reserve echt rijkelijk weinig. Ik kan je maar 1 advies geven: niet doen. Sparen, sparen, sparen totdat je het wel kunt betalen. Even voor jouw idee: de meeste mensen gaan van 2x fulltime naar 1x 60% of 2x 80%. Dus dat betekent dat je van 100 naar 80k gaat waarschijnlijk. En met dat inkomen kost de kinderopvang zomaar 5k per jaar. Netto.

Bovendien ga je bijna je max aan waarde lenen. Een hypotheek op 1 inkomen is het meest verstandige wat je kunt hebben.

Uiteraard is het allemaal jouw/jullie beslissing. Maar mij klinkt het zeer onverstandig.
Whatever...
pi_160646066
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:03 schreef hoas het volgende:
Mijn god wat een bedragen!
Dat heb je als je centjes verdiend ipv krijgt van de overheid.
pi_160646120
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:22 schreef hoas het volgende:
Je weet dat je sinds januari het inkomen van de minst verdienende maar voor de helft mag meetellen?
Daarvoor was het voor 1/3, dus wat is je punt?
pi_160646162
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik wil echt niet onaardig zijn, maar ik verdien in mijn eentje 100k (+) en koop dus echt geen huis van 340-370. Als jullie beiden 100k mee naar huis brengen, ok, geen punt.

Reken erop dat met de komst van kinderen één of beiden minder gaan werken én dat kinderopvang tyfusduur is. Daarnaast is 10k reserve echt rijkelijk weinig. Ik kan je maar 1 advies geven: niet doen. Sparen, sparen, sparen totdat je het wel kunt betalen. Even voor jouw idee: de meeste mensen gaan van 2x fulltime naar 1x 60% of 2x 80%. Dus dat betekent dat je van 100 naar 80k gaat waarschijnlijk. En met dat inkomen kost de kinderopvang zomaar 5k per jaar. Netto.

Bovendien ga je bijna je max aan waarde lenen. Een hypotheek op 1 inkomen is het meest verstandige wat je kunt hebben.

Uiteraard is het allemaal jouw/jullie beslissing. Maar mij klinkt het zeer onverstandig.
Gelukkig waken banken tegenwoordig voor onverstandige beslissingen.
pi_160646203
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:52 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Dat heb je als je centjes verdiend ipv krijgt van de overheid.
Doe even normaal! Ik heb zelf een hypotheek op mijn naam.
pi_160646224
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:53 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Daarvoor was het voor 1/3, dus wat is je punt?
Dat kun je toch lezen?
pi_160646432
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik wil echt niet onaardig zijn, maar ik verdien in mijn eentje 100k (+) en koop dus echt geen huis van 340-370. Als jullie beiden 100k mee naar huis brengen, ok, geen punt.

Reken erop dat met de komst van kinderen één of beiden minder gaan werken én dat kinderopvang tyfusduur is. Daarnaast is 10k reserve echt rijkelijk weinig. Ik kan je maar 1 advies geven: niet doen. Sparen, sparen, sparen totdat je het wel kunt betalen. Even voor jouw idee: de meeste mensen gaan van 2x fulltime naar 1x 60% of 2x 80%. Dus dat betekent dat je van 100 naar 80k gaat waarschijnlijk. En met dat inkomen kost de kinderopvang zomaar 5k per jaar. Netto.

Bovendien ga je bijna je max aan waarde lenen. Een hypotheek op 1 inkomen is het meest verstandige wat je kunt hebben.

Uiteraard is het allemaal jouw/jullie beslissing. Maar mij klinkt het zeer onverstandig.
Onzin. Sparen sparen sparen is in mijn ogen een van de domste dingen die je kunt doen.

Wat je moet doen is LEVEN LEVEN LEVEN.

Maar, als ik de posts van TS lees denk ik dat hij eerst even naar de bank moet. Hij financiert veel te veel. Volgens mij mag je maar tot 102% van de marktwaarde, dus 370 voor een huis van 340 zit er niet in.En meer dan een ton inkomen en dan maar 10K spaargeld is echt mager. Bedenk goed of je met minder ook toe kunt.

Kinderopvang 5K netto? Dat is ook onzin. Je krijg echt veel terug. Al zit er natuurlijk veel verschil in opvangkosten en dagen dat je ze wegbrengt. Als opa en oma oppassen is het natuurlijk helemaal handig.

Sinds in een kleine heb is het leven ondanks beide een dag minder werken en 2 dagen kinderopvang goedkoper geworden. We kunnen helaas niet meer 4 keer per jaar uitgebreid op vakantie :(.
pi_160646539
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:01 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Onzin. Sparen sparen sparen is in mijn ogen een van de domste dingen die je kunt doen.

Wat je moet doen is LEVEN LEVEN LEVEN.

Maar, als ik de posts van TS lees denk ik dat hij eerst even naar de bank moet. Hij financiert veel te veel. Volgens mij mag je maar tot 102% van de marktwaarde, dus 370 voor een huis van 340 zit er niet in.En meer dan een ton inkomen en dan maar 10K spaargeld is echt mager. Bedenk goed of je met minder ook toe kunt.
Als je in een huis van 4 ton wilt wonen zul je toch echt moeten sparen. Zeker met hun inkomen.

Ik ben het verder met je eens. En als TS een leven wil hebben straks, dan moet hij geen huis van 4 ton kopen want dan is hij alleen maar aan het AFLOSSEN, AFLOSSEN, AFLOSSEN.
Whatever...
pi_160646631
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Als je in een huis van 4 ton wilt wonen zul je toch echt moeten sparen. Zeker met hun inkomen.

Ik ben het verder met je eens. En als TS een leven wil hebben straks, dan moet hij geen huis van 4 ton kopen want dan is hij alleen maar aan het AFLOSSEN, AFLOSSEN, AFLOSSEN.
Echt dikke onzin. Lekker aflossingsvrij en dan alleen aflossen als het uitkomt. Inflatie maakt dat hij over 30jaar lachend 50K per jaar aflost.
pi_160646652
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:06 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Echt dikke onzin. Lekker aflossingsvrij en dan alleen aflossen als het uitkomt. Inflatie maakt dat hij over 30jaar lachend 50K per jaar aflost.
Inflatie? welke inflatie?
Whatever...
pi_160646736
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Inflatie? welke inflatie?
Luister maar eens naar Dragi. Maar goed los jij maar lekker af, dan hebben de banken meer geld om tegen een lagere rente aan mij en TS uit te lenen :).
pi_160646784
Waarom zou je geen 370 mogen lenen voor een huis van 340????
pi_160646788
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:08 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Luister maar eens naar Dragi. Maar goed los jij maar lekker af, dan hebben de banken meer geld om tegen een lagere rente aan mij en TS uit te lenen :).
Wat draghi nu doet werkt niet. Inflatie is laag, rente is laag. Maargoed, prima. gewoon lenen tot de max en dan zien we wel. Ik heb een ander plan.
Whatever...
pi_160646812
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:55 schreef hoas het volgende:

[..]

Doe even normaal! Ik heb zelf een hypotheek op mijn naam.
Straks ga je ook nog beweren dat je een baan hebt. Tenzij je de hele dag posten op Fok een baan noemt.....
pi_160646849
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:55 schreef hoas het volgende:

[..]

Dat kun je toch lezen?
Nee. Dus leg eens uit.
pi_160646915
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:09 schreef Coritchando het volgende:
Waarom zou je geen 370 mogen lenen voor een huis van 340????
https://www.rijksoverheid(...)uwe-regels-hypotheek

Toch gek, mensen die de basisgegevens over hyptheken niet paraat hebben toch zo'n grote mond in dit soort topics.
pi_160646963
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:12 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

https://www.rijksoverheid(...)uwe-regels-hypotheek

Toch gek, mensen die de basisgegevens over hyptheken niet paraat hebben toch zo'n grote mond in dit soort topics.
Oooh je bedoeld die regeltjes voor de HRA.

Er is geen enkele wet die je verbiedt meer te lenen, je mag het dan alleen niet aftrekken.

Dus post even de wet waarin staat wat ik maximaal mag lenen. Met je grote mond in dit topic.
pi_160647212
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:13 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Oooh je bedoeld die regeltjes voor de HRA.

Er is geen enkele wet die je verbiedt meer te lenen, je mag het dan alleen niet aftrekken.

Dus post even de wet waarin staat wat ik maximaal mag lenen. Met je grote mond in dit topic.
Banken geven je simpelweg niet meer, als zijn er altijd uitzonderingen.

En nergens in deze link staat dat dit alleen geldt voor de HRA....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')