Het is inderdaad geregeld gelukkig. En met of zonder ex was die bureaucratie net zo erg hoor Hij gooide toen ook al alles weg wat m niks zei!quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:25 schreef livelink het volgende:
Wat ellendig, Jihawti. Ik geloof dat de extra bureaucratie voor mij een reden zal zijn om nooit uit elkaar te gaan
Maar nu dus wel geregeld?
werkelijk? ik weet wel dat autisme op latere leeftijd soms minder merkbaar zou zijn omdat volwassen autisten geleerd hebben om zich sociaal wenselijk te gedragen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 16:28 schreef trui het volgende:
Mensen kunnen ook over autisme heen groeien, is laatst nog eens uit onderzoek gebleken. Een risico van een diagnose kan zijn dat het als een vaststaand gegeven wordt beschouwd, zowel door de omgeving als de persoon zelf, en dat er dan minder ruimte en oog is voor dat eventuele 'eroverheen groeien'. Cato had het autisme-verhaal al helemaal in haar zelfbeeld geïntegreerd, die wilde er ook niks over horen dat 't misschien over kan gaan. Maar het leek me goed haar toch een beetje aan dat idee te laten proeven, ze denkt nu toch al te snel dat ze iets niet kan of niet kan leren.
Door het op die manier met het kind te bespreken (als iets dat nu speelt, maar in de toekomst mogelijk minder zal worden of over kan gaan) kan het ook voor hem/haarzelf een wat minder zware last worden wellicht. Is dat nog iets waar jullie wat mee zouden kunnen, Moonah?
Zo interpreteer ik het ook Lady-wrb.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:07 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
werkelijk? ik weet wel dat autisme op latere leeftijd soms minder merkbaar zou zijn omdat volwassen autisten geleerd hebben om zich sociaal wenselijk te gedragen.
Ah! Dat had ik niet begrepen!!quote:Op woensdag 1 juni 2016 10:24 schreef trui het volgende:
Zelfs je neurologische basis is geen vaststaand iets. Deze ontwikkelt zich ook nog; op basis van je gedrag/oefeningen kunnen bepaalde paden meer/minder 'ingesleten' raken, en daardoor beter bruikbaar.
Een diagnose heeft toch ook maar een geldigheid van 2 jaar staat me bij...?quote:[quote]
Ik wilde vooral benadrukken dat een label niet per se meteen voor het hele leven hoeft te gelden, het gaat om dat moment/die fase. Het kan erg helpen om te weten waar het kind extra oefening/hulp/begrip bij nodig heeft. En zoals die prof Buitelaar aangeeft: op latere leeftijd nog eens een herdiagnose laten doen kan heel zinnig zijn.
Beiden was lange periode niet mogelijk. Voor extra ondersteuning moest hij uit de klas bij een andere leerkracht en dat lukte gewoon niet en zijn gedrag was natuurlijk ook heel problematisch. Maar eindelijk in groep 7 ging het zoveel beter dat het lukte om hem die extra ondersteuning te geven. En school gaf ook groen licht dit jaar mbt zijn gedrag en dus op de valreep (want het onderzoek moet nog plaatsvinden op de basisschool en de 'behandeling' moet ook nog gestart worden op de basisschool) is hij vorige maand onderzocht.quote:Bijkomende stoornis / comorbiditeit
In de Richtlijn comorbiditeit van het Nationaal Referentiecentrum Dyslexie (NRD) en het Kwaliteitsinstituut Dyslexie (KD), die per oktober 2012 als bijlage is opgenomen bij het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling, staat dat een kind dat een bijkomende stoornis heeft in aanmerking kan komen voor vergoeding als de andere stoornis niet (meer) belemmerend is voor dyslexieonderzoek.
bron
Hij is blij dat hij niet dom is. Hij loopt met name qua spelling zo ongelooflijk achter (3,5 jaar op zijn groepsgenoten bleek vandaag) dat hij er heel onzeker van is geworden. En nu is dit voor hem eigenlijk een opluchting.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:43 schreef Hupje het volgende:
Het is ook zo bureaucratisch allemaal. Fijn dat je de behandeling nu vergoed krijgt. Wat vindt J er van, dyslexie?
ow, dat kan ik me zo goed voorstellen, die opluchting.quote:Op woensdag 1 juni 2016 23:00 schreef livelink het volgende:
[..]
Hij is blij dat hij niet dom is. Hij loopt met name qua spelling zo ongelooflijk achter (3,5 jaar op zijn groepsgenoten bleek vandaag) dat hij er heel onzeker van is geworden. En nu is dit voor hem eigenlijk een opluchting.
De IB-er van de huidige school zei nu weer dat het maar een idee was van de juf omdat het bij andere kinderen zo goed jielp. Dat het heus niet zo was dat de juf vindt dat het moet..quote:Op donderdag 9 juni 2016 16:39 schreef livelink het volgende:
Weet Jen dit allemaal, Ticootje? Lijkt me ook zo'n nare situatie voor haar. Is het nou echt zo dat haar huidige school keihard als voorwaarde stelt dat ze medicatie gaat gebruiken?
Zelf aanmelden voor het speciaal (basis) onderwijs kan je gewoon doen. Mocht ze dan geen toelaatbaarheidsverklaring krijgen, dan moet haar huidige school gewoon aan de gang en ze mogen echt niet eisen dat ze medicatie gaat gebruiken.
Het zou me trouwens niks verbazen als er wel een toelaatbaarheidsverklaring komt, maar is speciaal onderwijs iets waar jullie zelf ook achter staan?
Dat kan ik me goed voorstellen dat dat busje je tegen staat. Jullie zitten echt in een vervelende situatie nu, zeg. Ik heb helaas ook geen tips of iets dergelijks. Ik hoop alleen dat er snel een oplossing komt waar jullie en Jen meer rust door krijgen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 16:51 schreef Ticootje het volgende:
[..]
De IB-er van de huidige school zei nu weer dat het maar een idee was van de juf omdat het bij andere kinderen zo goed jielp. Dat het heus niet zo was dat de juf vindt dat het moet..
speciaal onderwijs vind ik best klote als het moet, dan moet ze met een busje. Dat hele idee staat me tegen.
Misschien moet je Oudste niet het filmpje laten zien, want die jongen is idd heel anders dan hij.quote:Op donderdag 9 juni 2016 16:49 schreef lcicle het volgende:
Brain Blocks, wat goed uitgelegd! Zou voor Oudste verheldering geven denk ik. Maar vond de jongen in het fragment niet te vergelijken met waar Oudste problemen mee heeft. Kom ik meteen op het punt, wát vertellen we hem? Ik zou het vreselijk vinden wanneer hij 'Autisme' als excuus voor zijn gedrag gaat gebruiken en dat ligt wel op de loer. Maar ik ben ook altijd heel eerlijk tegen hem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |