Horrortandarts trok in één keer acht tanden
’Het bloed gutste langs mijn mond’
Horrortandarts trok in één keer acht tanden
De Nederlandse horrortandarts Mark van N. stond vandaag voor het eerst terecht voor de Franse rechtbank vanwege zijn gruwelpraktijken in zijn tandartsenpraktijk in het Frans dorpje Chateau-Chinon. N. wordt ervan verdacht de gebitten van zeker honderd mensen te hebben verwoest. „Het bloed gutste drie uur lang uit mijn mond”, vertelde één van zijn slachtoffers vandaag.
![Tandarts1AFP]()
De slachtoffers van horrortandarts Van N. kwamen dinsdag massaal naar de rechtbank van Nevers, niet ver van Chateau-Chinon, om te zien hoe hun kwelgeest wordt berecht. Ze beschuldigen hem van het trekken van volkomen gezonde tanden en kiezen, en van het achterlaten van tandartsinstrumenten in hun kaken. Ook zou hij abcessen en chronische ontstekingen hebben veroorzaakt en monden blijvend hebben misvormd.
Bij Sylviane Boulesteix, één van de slachtoffers, trok Van N., zonder waarschuwing vooraf, in één keer acht tanden. Op het bloedende tandvlees probeerde hij daarna een brug aan te brengen. De Française zegt dat het bloed er 'drie uur lang aan één stuk door uitgutste'. De dagen erna wilde de Nederlander haar geen pijnstillers voorschrijven. Haar mond raakte onherstelbaar beschadigd. Als gevolg daarvan kampt ze met een trauma.
’Met de kiezen was niets mis’
Marijke Hooftman (58), die zich in 2002 in het Bourgondische stadje Saint-Pereuse vestigde, kwam zes jaar geleden bij Mark van N. terecht voor een loszittende kroon en kiespijn. De tandarts ging direct aan de slag, maar gaf nauwelijks informatie over wat hij deed. Ze was in de veronderstelling dat haar landgenoot vullingen verving, maar hij bleek wortelkanaalbehandelingen uit te voeren, een ingreep waarbij de zenuwen uit een kies worden gehaald. „Dat was helemaal niet nodig, met die kiezen was niet mis. Maar ik dacht: hij zal het wel weten, hij heeft immers een bordje ‘dentiste’ op de muur gespijkerd.”
Van N. richtte een ravage aan. „Hij was in een kwartiertje klaar met zo’n behandeling. Hij sloeg gerust een wortel over, die vervolgens ging ontsteken. Ook boorde hij zoveel van de kies weg, dat de wanden heel dun werden. Daardoor zijn er twee uit elkaar gevallen. Achteraf zijn stukjes metaal in mijn gebit teruggevonden, die ook zijn gaan ontsteken. Volgens mij deed hij het expres, zodat ik steeds terug moest komen en hij mij kronen kon verkopen.”
De slager
Het dieptepunt was de dag waarop Van N., die in de Bourgogne ‘de slager’ wordt genoemd, zonder overleg een goede kies verwijderde. „Hij zei: zet je schrap, ik ga trekken. Daarna stopte hij een tampon in de wond en stuurde hij me weg. Terwijl ik naar huis reed, stroomde het bloed over mijn blouse. Ik heb mijn beklag gedaan over het gebrek aan informatie. Toen ik zei dat ik gespecificeerde rekeningen wilde, hoefde ik niet meer terug te komen.”
Celstraf
De rechtbank neemt twee weken de tijd voor het proces. De tandarts hangt tien jaar celstraf boven het hoofd vanwege moedwillige mutilatie en het oplichten van zorgverzekeringen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)gs_mijn_mond___.html
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."