abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160492619
Ik zit in de laatste fase van mijn bachelor en overweeg sterk om volgend jaar een voltijd premaster/schakelprogramma te volgen. Deze link van DUO stelt dat je niet altijd recht hebt op studiefinanciering tijdens het volgen van een schakelprogramma. Klopt het dat het studentenreisproduct onder studiefinanciering valt, en dat premasterstudenten dus ook geen aanspraak kunnen maken op het reisproduct? Dit speelt een grote rol in mijn studiekeuze.
pi_160492822
quote:
Premaster

Voor een premaster krijg je niet altijd studiefinanciering. Je krijgt alleen studiefinanciering als je wordt ingeschreven als bachelorstudent (voltijd of duaal).
Word je ingeschreven als bachelorstudent (voltijd of duaal)?

Je kan DUO (gratis) bellen eh. Tot 17.00 uur nog vandaag zelfs.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2016 16:42:04 ]
pi_160492923
Als hbo'er die een premaster en master gaat volgen heb je dezelfde totaal aantal jaren financiering als een normale wo'er.

Er zijn twee opties mogelijk :
1 jarige master na het hbo betekend dat je in totaal 3 (bachelor) + 1 (master) + 1 jaar voor eventuele vertraging= 5 jaar recht op je reisproduct.

2 jarige master na hbo 3+2+1=6 jaar ov.

Als hbo'er heb je er al 4 jaar opzitten (en als je de premaster na je hbo doet) dus je zal altijd minimaal een half jaar tijdens de master geen ov hebben. Je kan dan nog wel lenen.

Ik volg momenteel zelf een premaster traject na mijn hbo dus ik kan het weten :) Ik sta nu nog als bachelor ingeschreven.
pi_160493438
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:42 schreef zarGon het volgende:

[..]

Word je ingeschreven als bachelorstudent (voltijd of duaal)?

Je kan DUO (gratis) bellen eh. Tot 17.00 uur nog vandaag zelfs.
Je wordt inderdaad ingeschreven als bachelorstudent bij een premaster. Misschien kan ik morgen inderdaad bellen voor de zekerheid. Helaas kan ik dat op dit moment even niet doen.

quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:46 schreef Seastem het volgende:
Als hbo'er die een premaster en master gaat volgen heb je dezelfde totaal aantal jaren financiering als een normale wo'er.

Er zijn twee opties mogelijk :
1 jarige master na het hbo betekend dat je in totaal 3 (bachelor) + 1 (master) + 1 jaar voor eventuele vertraging= 5 jaar recht op je reisproduct.

2 jarige master na hbo 3+2+1=6 jaar ov.

Als hbo'er heb je er al 4 jaar opzitten (en als je de premaster na je hbo doet) dus je zal altijd minimaal een half jaar tijdens de master geen ov hebben. Je kan dan nog wel lenen.

Ik volg momenteel zelf een premaster traject na mijn hbo dus ik kan het weten :) Ik sta nu nog als bachelor ingeschreven.
Ontzettend bedankt voor je reactie, maar ik wil via een wo-bachelor een pre-master binnen komen. Had ik er misschien bij moeten zetten. :+ Maar gezien het feit dat het om ongeveer dezelfde regeling gaat is dit alsnog erg nuttig.

Zo zie ik het op dit moment:
Ik heb er nu vier jaar opzitten (1 jaar een andere bachelor + 3 jaar huidige bachelor), en ik wil een pre-master gaan volgen van 1 jaar voor een aansluitend 1-jarig masterprogramma. Dit geeft mij recht tot vijf jaar stufi in totaal (3 jaar bachelor + 1 jaar master + 1 jaar uitloop). Hoe dan ook zal ik dus een jaar geen recht hebben hebben op studentenreisproduct. Dit vind ik eigenlijk best bizar, omdat ik dit dus wel zal krijgen voor een 2-jarig masterprogramma zonder pre-master er tussenin, terwijl ik in beide gevallen even lang studeer. :?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 13:27:57 #5
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_160515319
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:34 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Ik zit in de laatste fase van mijn bachelor en overweeg sterk om volgend jaar een voltijd premaster/schakelprogramma te volgen. Deze link van DUO stelt dat je niet altijd recht hebt op studiefinanciering tijdens het volgen van een schakelprogramma. Klopt het dat het studentenreisproduct onder studiefinanciering valt, en dat premasterstudenten dus ook geen aanspraak kunnen maken op het reisproduct? Dit speelt een grote rol in mijn studiekeuze.
Het studentenreisproduct is inderdaad een onderdeel van de studiefinanciering. Word je als premaster student ingeschreven? Dan heb je geen recht op de studiefinanciering (= aanvullende beurs, lening, collegegeldkrediet, studentenreisproduct).

Word je als bachelor- of masterstudent ingeschreven? Dan kun je gebruik maken van de studiefinanciering. Mist je uiteraard aan de overige voorwaarden voldoet.

^CN
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')