abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160468145
quote:
De wachtzaal van Europa - Maja Wolny

In Centraal-Europa worden vier moeilijke talen gesproken: Hongaars, Pools, Slovaaks en Tsjechisch. Maar de jongste tijd lijkt het alsof in alle vier dezelfde toon hoorbaar is: plat populisme met een hoog nationalistisch accent.

Maja Wolny is een Pools-Belgische schrijfster. Ze werkt en woont afwisselend aan de Noordzee en in Kazimierz Dolny, in het oosten van Polen.

Meer dan 30 jaar geleden schreef Milan Kundera het essay "Un Occident kidnappé, ou la tragédie de l'Europe Central" waarin de schrijver het verschil tussen West- en Oost- Europa probeerde te schetsen. Dat verschil zou volgens hem wortelen in de immer bedreigde existentie van de kleine landen in het midden van het Europese continent, die geen beslissende politieke stem krijgen, maar altijd in de wachtzaal van Europa blijven zitten.

De Centraal-Europese talen worden door weinigen gesproken, wat het gevoel van isolement nog groter maakt. Terwijl net cultuur, literatuur en taal cruciale elementen zijn voor de identiteit van de Centraal-Europese staten. De opmerkingen van Kundera worden in de huidige migratiecrisis opnieuw bijzonder actueel.

Rituele zelfmoord

Gisteren haalde de populistische SMER van Robert Fico een verwachte winst bij de parlementsverkiezingen in Slovakije. Maar zijn overwinning was kleiner dan voorspeld. Wat geen enkele opiniepeiler had voorzien, was de electorale prestatie van LSNS, de extreemrechtse partij van Marian Kotleba.

LSNS is beroemd en berucht voor de uniformen die naar nazikledij ruiken en voor de bikkelharde uitspraken tegen de Roma-mensen. Zodoende betekenen de verkiezingen in Slovakije een ruk naar rechts die veel radicaler is dan iemand vooraf kon bevroeden.

Tijdens de Slovaakse campagne was de migratiecrisis het belangrijkste thema. Nauwelijks enkele weken voor de verkiezingsdag liet Fico in de Tsjechische krant Pravo optekenen dat Europa "een rituele zelfmoord begaat".

Hij ging tekeer tegen de samenwerking tussen de EU en Turkije, en tegen de spreidingsplannen van migranten zoals de Duitse Bondskanselier Merkel bepleit. Hij zette het "realisme" van Centraal-Europa en Oostenrijk af tegen de "naïviteit" van West-Europa. Vanaf juli neemt Slovakije het Europees voorzitterschap van Nederland over.

In Tsjechië wordt een vergelijkbaar liedje gezongen. Sinds enkele maanden geniet de extreemrechtse band Ortel een enorme populariteit. Deze muziekgroep werd beroemd met videoclips die een parodie zijn op de propagandafilmpjes van Islamitische Staat. Een song die begint als een zachte gitaarballade, groeit uit tot een hymne die oproept tot verzet tegen de islam met als refrein "Voor de glorie van Allah/ / zullen ze je onthoofden".

Tot voor kort was Ortel een marginale groep, nu spelen ze bijna dagelijks en vliegen de tickets voor hun concerten de deur uit. De carrière van Ortel zou waarschijnlijk nooit zo spectaculair zijn zonder de Europese migratiecrisis. De Tsjechen staan immers, net zoals andere Centraal-Europeanen, behoorlijk negatief tegenover migranten uit het Midden-Oosten die in deze regio zonder overdaad aan nuancering "de Arabieren" worden genoemd.

De Tsjechische president Milos Zeman, deelt de mening van Jaroslaw Kaczynski, de leider van de Poolse regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid, dat de migranten gevaarlijk voor de volksgezondheid zijn en dat ze dragers van ziekmakende virussen zijn.

Een migrant is er een te veel

Tsjechië behoort tot de meest gelaïciseerde landen van heel Europa. In tegenstelling tot het overwegend katholieke Polen of Slowakije, vind je in Tsjechië uiterst moeizaam een gelovige. Maar wie naar de liedjes van de band Ortel luistert, krijgt de indruk dat de christelijke identiteit herleeft, zij het dan louter als alternatief voor de islam.

In Polen wordt dezer dagen vaak gerefereerd naar het concept van "Antemurale Christianitis". Tijdens het historische Beleg van Wenen in 1683 waagde het Ottomaanse Rijk een poging om de hoofdstad van Oostenrijk in te nemen. De stad stond op het punt te vallen tot hij werd ontzet door de legers van de Poolse koning Jan III Sobieski.

Vanaf dan groeide de overtuiging dat Polen een bijzondere historische rol te vervullen heeft: het Westen verdedigen tegen de islam. Wie naar het hedendaagse Centraal-Europa kijkt, kan niet anders dan besluiten dan dat het concept "Antemurale Christianitis" voor heel Centraal-Europa een nieuwe, krachtige en inspirerende mythe is geworden.

De Hongaarse premier Victor Orban heeft net voor de migratietop tussen de EU en Turkije zijn veto tegen de komst van migranten bevestigd: "Zelfs één extra migrant is één te veel".

Lopen met soldaten

Precies een week geleden liep ik de 5 kilometer in één van de grootste loopevenementen van Polen, ter nagedachtenis van de "Verdoemde Soldaten". Dat evenement herdenkt de in het Westen vaak onbekend gebleven Poolse soldaten die na Wereldoorlog II een guerilla-oorlog hebben gevoerd voor een vrij Polen, tegen de onderwerping aan de Sovjet-Unie van Stalin.

Voor de prille Poolse communistische regering in 1945 waren de “Verdoemde Soldaten” deserteurs en verraders. Ze werden opgejaagd, opgepakt, ter dood veroordeeld en naamloos begraven. Pas in de jongste jaren wordt hun naam in eer hersteld. Maar zoals steeds in de geschiedenis, is de waarheid minder zwart-wit dan ze lijkt. Waren de “Verdoemde Soldaten” vaak heldhaftige vrijheidsstrijders, sommigen van hen waren minder eervol en verantwoordelijk voor etnische zuiveringen en antisemitisme.

De stratenloop van vorige week werd met veel zorg en aandacht georganiseerd. Overal stonden camera’s om de meer dan 40.000 deelnemers te filmen. De stratenloop vond plaats in alle grote Poolse steden en in een aantal buitenlandse plekken waar de Poolse diaspora stevig aanwezig is.

Elke deelnemer, zelfs hij of zij met een zeer bescheiden snelheidsresultaat, zoals ik, kreeg na afloop een medaille uit de beverige hand van een van de schaarse overlevende oudstrijders. Drie soldaten te paard stonden fier bij de aankomstplek. Deze dag moest een feest zijn van fierheid en onbuigzaamheid van lichaam en geest.

Toen ik hijgend mijn vijfde kilometer in ging, dacht ik aan een thema dat in België al langer een gevoelig thema is: waar eindigt de ware liefde voor land en volk en waar begint blind nationalisme? Of, als je de vraag vertaalt naar de huidige Europese migratiecrisis: waar eindigt de zorg om de eigenheid en de met zorg opgebouwd Europese identiteit en waar begint de pure xenofobie?

Enkele dagen geleden was ik een toevallige getuige van een nationalistische demonstratie in het centrum van Warschau. Ik zag de rood-witte vlaggen in het avondlijke donker, ik zag de politieauto’s en honderden jonge mensen die luid “Polska!” scandeerden. Ik proefde een onaangename smaak.

Hoewel ik dezelfde taal spreek als deze mensen, voelde ik niks gemeenschappelijks met deze ritmisch marcherende landgenoten. Eventjes wou ik ongezien verdwijnen, in een onzichtbaar vliegtuig stappen en naar mijn tweede thuisland België ontsnappen. Maar daar stond ik dan, middenin de belangrijkste Centraal-Europese hoofdstad, in mijn gedachten ver weg van het Westen én van het Oosten, in de wachtzaal van Europa, een Europa vervuld met angst.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2592469
Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije: de ware Europeanen.

Respect.
  zondag 6 maart 2016 @ 18:17:27 #2
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_160468902
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:44 schreef berko13 het volgende:
De Tsjechische president Milos Zeman, deelt de mening van Jaroslaw Kaczynski, de leider van de Poolse regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid, dat de migranten gevaarlijk voor de volksgezondheid zijn en dat ze dragers van ziekmakende virussen zijn.
Dat lijkt me een waarheid als een koe of anders gezegd: het intrappen van een open deur.
pi_160468983
Je weet echt geen fuck van landen als Hongarije.
  zondag 6 maart 2016 @ 18:24:13 #4
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_160469093
quote:
Maja Wolny is een Pools-Belgische schrijfster. Ze werkt en woont afwisselend aan de Noordzee en in Kazimierz Dolny, in het oosten van Polen.
Dat is heel wat anders dan een gezinnetje met een paar kleine kinderen hebben en met afgrijzen aanzien wat er allemaal aan zit te komen.

Het is lekker makkelijk roepen als je een welgestelde kosmopoliet trut bent.

quote:
een Europa vervuld met angst
Nogmaals..
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_160469204
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:17 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat lijkt me een waarheid als een koe
en kan niet vaak genoeg duidelijk gemaakt worden.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2016 18:29:21 ]
pi_160470107
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:24 schreef Rica het volgende:

[..]

Dat is heel wat anders dan een gezinnetje met een paar kleine kinderen hebben en met afgrijzen aanzien wat er allemaal aan zit te komen.

Het is lekker makkelijk roepen als je een welgestelde kosmopoliet trut bent.

[..]

Nogmaals..
Persoonlijk zie ik de belastingdruk en de alsmaar groeiende overheid als een groter probleem dan een stel migranten.
  Forum Admin zondag 6 maart 2016 @ 19:06:18 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_160470230
Als je ziet hoe tegenstrijdig de opvattingen zijn in oost Europa mag je je afvragen hoe sterk de ''hegemonie'' van de EU eigenlijk is. Na de Griekenland crisis (die eigenlijk gewoon nog aan de gang is) nu de immigrantenkwestie. Beide casussen laten duidelijk de zwakte van de EU als geheel zien.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 6 maart 2016 @ 19:20:43 #8
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_160470729
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:02 schreef Voice_of_Liberty het volgende:

[..]

Persoonlijk zie ik de belastingdruk en de alsmaar groeiende overheid als een groter probleem dan een stel migranten.
:')

Het enige dat aan de overheid groeit is het controle apparaat. En dat staat grotendeels ten dienste aan corporaties. De rest krimpt al 30 jaar.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_160471155
En gelijk hebben die Oost Europeanen.
Ура для россии
pi_160471204
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je ziet hoe tegenstrijdig de opvattingen zijn in oost Europa mag je je afvragen hoe sterk de ''hegemonie'' van de EU eigenlijk is. Na de Griekenland crisis (die eigenlijk gewoon nog aan de gang is) nu de immigrantenkwestie. Beide casussen laten duidelijk de zwakte van de EU als geheel zien.
Dûh, komt er ook een achter hoor. Het hele Verdrag van Lissabon was bedoeld om te voorkomen dat de EU met 27 kibbelende lidstaten helemáál niks meer had gekund.

Maar ik ben blij dat je het nu door hebt, beter laat dan nooit. :)
  Forum Admin zondag 6 maart 2016 @ 19:44:08 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_160471418
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Dûh, komt er ook een achter hoor. Het hele Verdrag van Lissabon was bedoeld om te voorkomen dat de EU met 27 kibbelende lidstaten helemáál niks meer had gekund.

Maar ik ben blij dat je het nu door hebt, beter laat dan nooit. :)
Wat is dit nou weer voor slappe ad hominem zeg.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 6 maart 2016 @ 19:48:48 #12
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_160471540

"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_160471765
Wat ik niet goed begrijp is: waarom is het zo lastig om een beleid te vormen omtrent deze vluchtelingencrisis? het is toch heel redelijk om bijvoorbeeld alleenstaande mannen en vrouwen terug te sturen en gezinnen tijdelijk toe te laten (zover dat mogelijk is, uiteraard).
pi_160471952
Zouden wij opnieuw voor massa-immigratie hebben gekozen als we van te voren de gevolgen hadden geweten? Ik geef Oost-Europa groot gelijk.
pi_160472095
quote:
Die laatste foto. Mogen we hen dan ook bombarderen?
pi_160472113
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:05 schreef Childofthe90s het volgende:
Zouden wij opnieuw voor massa-immigratie hebben gekozen als we van te voren de gevolgen hadden geweten? Ik geef Oost-Europa groot gelijk.
Een deel zou altijd pro-immigratie zijn. Simpelweg omdat ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen om mensen terug te sturen.

Kijk, ik ben sportief genoeg om toe te geven dat ik daarvan ook niet in de polonaise ga. Wat een deel stuur je weer terug de ellende in (ik zeg een deel, omdat een groot aantal helemaal geen oorlogsvluchtelingen zijn).
pi_160472204
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:20 schreef Rica het volgende:

[..]

:')

Het enige dat aan de overheid groeit is het controle apparaat. En dat staat grotendeels ten dienste aan corporaties. De rest krimpt al 30 jaar.
Oh dat is wel erg gek want sinds 2008 is de overheid erg in omvang toegenomen(een stijging van 5% van ons BBP noem ik vrij fors) maar het is natuurlijk makkelijker om kapitalisme de schuld te geven eh?
pi_160472236
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:09 schreef Infection het volgende:

[..]

Die laatste foto. Mogen we hen dan ook bombarderen?
De naam Isis wordt in geen honderd jaar meer gegeven aan kinderen.
pi_160472306
quote:
Massa immigratie hoeft in principe geen probleem te zijn en kan zelfs positief uitpakken. De VS zijn dankzij een combinatie van ongereguleerd kapitalisme en een zeer groot aantal immigranten vrij rijk geworden.
Echter gaat massa immigratie niet samen met een marxistische heilsstaat verzorgingsstaat
pi_160472412
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 19:02 schreef Voice_of_Liberty het volgende:

[..]

Nee, joh, ik vind belasting het beste dat de mensheid heeft voortgebracht...
I´m back.
pi_160472452
quote:
Huh? "Ik ben ook #ISIS"? Gaat over meisjes met de naam Isis dan?
I´m back.
pi_160472479
quote:
We hebben in feite nergens voor gekozen hè. Althans niet voor massa-immigratie, niet dat ik weet.
I´m back.
  zondag 6 maart 2016 @ 20:24:16 #23
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_160472480
quote:
15s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:23 schreef Ryan3 het volgende:
Huh? "Ik ben ook #ISIS"? Gaat over meisjes met de naam Isis dan?
Ik heb geen idee, maar wist even niet of ik nou heel hard moest lachen of huilen toen ik die tegen kwam :')
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_160472497
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:24 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, maar wist even niet of ik nou heel hard muil lachen of huilen toen ik die tegen kwam :')
Toch wel benieuwd wat ze ermee bedoelen eigenlijk.
I´m back.
pi_160472553
quote:
10s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, joh, ik vind belasting het beste dat de mensheid heeft voortgebracht...
Hahaha wie niet?

Maar eerlijk, mensen zijn nu zo in de weer met de vluchtelingencrisis dat alle andere problemen spontaan vergeten of naar de achtergrond gedrukt worden(die mogelijk nog erger zijn op de lange termijn)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')