abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 maart 2016 @ 07:40:33 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_160433802

De Xiaomi Mi4c is een soort van ‘upgraded’ versie van de Mi4. Deze telefoon is een relatief compacte 5 Inch telefoon met een behoorlijk snelle processor voor relatief weinig geld. En een telefoon van Xiaomi, een merk wat de laatste vijf jaar behoorlijk aan de weg getimmerd heeft en keer op keer top toestellen neer heeft weten te zetten. Is de Mi4c weer z’n top toestel? Nou dat zal ik omschrijven in deze review.

De Mi4c komt in een simpele knal oranje doos met daarop het “MI” logo van Xiaomi. In de doos zit niet veel bijzonder, op de telefoon zelf na dan. Lekker minimaal en functioneel zoals bij veel Xiaomi producten.

Basis specificaties van de telefoon:
• Formaat : 13.81 x 6.96 x 0.78 cm
• Gewicht: 0.126 kg
• Formaat doos: 18 x 12 x 6 cm
• Gewicht doos: 0.500 kg

Specificaties:
De Xiaomi Mi4c is een 5 Inch smartphone met 4G en 13MP front camera. Dit alles zit een redelijk simpel lijkende kunststof behuizing en opladen doe je met de nieuwe usb standaard, USB-C. Dus dat is even wennen, maar de rest van de onderdelen hebben we al wel is op andere high-end smartphones gezien, maar even kijken wat Xiaomi er van gemaakt heeft.

Detail specificaties:
• Scherm: 5.0 inch, 1920x1080 Pixels
• CPU: Qualcomm Snapdragon 808 64bit Hexa Core 1.44GHz
• GPU: Adreno 418
• Besturings systeem: Android 5.1
• RAM + ROM: 2GB RAM + 16GB ROM
• Camera: 5.0MP met 85 graden wide-angle, f/2.0 aperture (voorzeide) en 13.0MP, f/2.0 aperture achter camera
• Sensoren: Licht sensor, G-Sensor, Proximity sensor, Hall Sensor
• Feature: Gyroscoop, Electronisch compass
• Bluetooth versie: 4.1
• GPS: Ja
• Infrarood: Ja
• SIM Card: Twee SIM slots met dual standby, Twee keer Micro SIM
• Netwerk:
2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 850/900/1900/2100MHz
4G: FDD-LTE 1800/2100/2600MHz

Design en bouwkwaliteit
Design is iets wat Xiaomi altijd goed doet in combinatie met bouw kwaliteit. Ook bij deze Mi4c hebben ze naar mijn mening weer een strakke telefoon neergezet die echt goed in elkaar zit. Zo zitten alle naadjes goed aangesloten en heb ik nog geen barsten of andere beschadigingen na toch wel een paar valletjes van de telefoon. De telefoon voelt compact aan met zijn 138mm lengte en dikte van 7.8mm. Dit toestel heeft een redelijk unieke hardware feature die dé standaard gaat worden, al is het nog niet echt zo ver. En dat is dat deze telefoon beschikt over een USB-C aansluiting in plaats van de tot nu toe gebruikelijke Micro-USB aansluiting. Dit heeft onder andere het voordeel dat de stekker ‘reversible’ is. Nooit meer je stekkertje drie keer in proberen te pluggen en er elke keer achter komen dat hij verkeerdom zit.. gewoon elke keer raar. Super handig! Maar in praktijk blijkt dat de eerste zijn niet altijd even handig is, want er zijn nog bijna geen mensen die ook z’n USB-C oplader hebben liggen. Dus zal je altijd een convertertje, of je eigen oplader bij je moeten hebben wil je je telefoon kunnen opladen.

De witte versie die ik heb is heel ingetogen en simpel, maar de Mi4c is een brede range aan kleuren te krijgen. Van het bescheiden wit tot knal roze en of Space grey (Wit, Space Grey, Roze, Blauw, Geel en Metaal zwart).

Scherm
het 1080p, 5-inch IPS LCD scherm geeft een scherp en duidelijk beeld. Standaard werd de telefoon met een matte beschermfolie geleverd met wat instructies voor de aan/uit knop, volume knop etc. dit vond ik er wel fancy uitzien. Dus ik heb een matte screenprotector gehaald die d telefoon hetzelfde uiterlijk geeft (ook op de foto’s). Ondanks de matte screenprotector ervaar ik het scherm als fijn om te lezen/gebruiken voor dagelijks gebruik. In direct zonlicht is het scherm wel af te lezen maar dit houdt niet over. Kortom een prima scherm die in dagelijks gebruik meer dan voldoet alleen qua helderheid in direct-zonlicht een beetje tekort komt.

Android basis:
De Mi4c draait op een basis van Android 5.1 maar dan de Xiaomi versie, MIUI. Voordeel is een redelijk nieuwe Android versie, maar dan met nóg meer features en security upgrades maar toch nog een snelle telefoon.

Miui
Wat deze, en alle andere telefoons naast bouwkwaliteit uniek maakt is MIUI waar deze telefoon standaard mee komt zoals ik al eerder aangegeven heb. En MIUI is een speciaal door Xiaomi ontwikkelde Android versie die constant geüpdatet wordt (wekelijks, maandelijks kan je zelf kiezen) en ook lang ondersteuning bied voor oudere toestellen.
MIUI is een echte Chinese ROM in de zin van dat er geen app drawer bij zit, dus álle apps staan op je bureaublad (of in mapjes). Dit is zeker even wennen maar voelt ook best wel natuurlijk aan eigenlijk (Iphone heeft het ook, niets voor niets?). Dit in combinatie met een mooie strakke UI werkt voor mij heel fijn, al kan je de UI ook helemaal verpesten/veranderen/opleuken door de duizenden thema’s die ervoor beschikbaar zijn ;).
Qua opties en mogelijkheden vind ik MIUI persoonlijk erg fijn werken, alle opties zijn net iets anders als bij stock Android en er zitten ook een heel aantal leuke extra features bij. Voor mij is MIUI ook een reden om voor XIAOMI te kiezen ipv een andere telefoon met een aangepaste rom. Voor mij zijn er een aantal puntjes die opvallen en leuk/handig zijn. Dit is onder andere de uitgebreide en functionele app drawer, blacklist voor SMS/Bel advertentie bedrijven, uitgebreide app permissie controls en “edge controls”.
Het grootste nadeel van MIUI standaard is dat er geen Nederlandse taal bij zit, en dus alleen Chinees/Engels kan. Maar gelukkig bied xiaomi.eu bijna altijd alternatieve roms aan die ook de updates van de normale MIUI krijgen alleen dan met extra Playstore en Nederlandse taal (let er wel op dat je dan je telefoon geroot moet hebben en dat tegenwoordig niet standaard meer ‘kan’).

Eerste gebruik van de telefoon (EU rom)

Gebruikshints

Homescreen’s

Performance:
Met zijn Snapdragon 808 voelt de MI4c redelijk snappy aan. Heel af en toe kan je wel is een hapering tegenkomen maar over het algemeen is er zeer vlot mee te werken. Dit in combinatie met de 2GB werkgeheugen maakt het een prima vlotte telefoon.
Geheugen houdt niet over als je voor de 16GB versie kiest, dus bij nader inzien had ik beter voor de 32GB versie kunnen gaan aangezien dit toestel niet over een Micro-SD uitbreidingsslot beschikt.

Benchmarks:
Antutu: 26885
Geekbench: Single core 1215, Mutli core 3017
Vellamo: Multicore 2139, Metal2057, Browser 4561
Futuremark: Ice storm unlimited, Sling shot (3.1) 421

De benchmarks scores zijn vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Nexus 5X en zijn dus echt wel prima voor het prijskaartje waat aan deze telefoon hangt.

(Klik hier voor grote versie van dit benchmark plaatje[/url])

Wifi/GPS/GSM Bereik:
Qua Wifi/GPS en Bluetooth eb ik op deze telefoon gewoonweg niets aan te merken. Alles werkt zoals ik dat van een top toestel verwacht zonder problemen. O.a. bluetooth LE verbindt prima met mijn Pebble en houdt een stabiele verbinding over redelijke afstanden. De GPS werkt ook snel en accuraat.
Naast die verbindings features heeft de Mi4c de mogelijkheid om twee simkaarten te plaatsen die beide stand-by kunnen zijn. En de telefoon ondersteund 4G, al is dat niet op alle gebruikelijke frequenties die in Nederland gebruikt worden. De Mi4c heeft de 1,800MHz en 2,600MHz 4G LTE band, maar niet de veel gebruikte 800MHz band. In praktijk had in de randstad met Vodafone toch best vaak 4G en anders was ik altijd tevreden met 3G of had ik Wifi. Niet een punt waarom ik dit toestel niet zou kopen als je naar alle andere pluspunten kijkt.

Batterij
De batterij van de MI4c is een beetje een twijfelpuntje. Op zich is de 3,080mAh ruim voldoende om je telefoon een goede dag te kunnen laten werken. Maar in praktijk merk ik dat de batterij in mijn telefoon een beetje wisselvallig presteert. Soms red ik makkelijk 1,5e/2 dagen.. maar de andere keer haal ik een dag maar net. Maar gelukkig heeft de batterij ondersteuning van fast-charge dus mocht je batterij onverhoop sneller op zijn dan je had gedacht kan je hem binnen no-time weer snel opladen via de USB-C poort.

Camera
Op de Mi4c zit een 5MP front camera en 13MP rear camera. Deze camera op de achterkant heeft onder andere phase-detection autofocus, two-tone dual-LED flash en kan 1080p video opnemen. Klinkt als best een leuke camera niet?

In het Imgur album staan verschillende voorbeeldfoto’s die een beetje het kunnen van de Camera’s van de Mi4c moeten weergeven. Ohja, zit sinds kort in China dus de meeste plaatjes zijn ook genomen in China!

Zover ik kan beoordelen maakt de camera aan de achterkant van het toestel prima plaatjes die redelijk veel detail hebben en toch ook wel redelijke kleurechtheid. Er valt niet heel veel op aan te merken voor mijn gevoel. Ga je ‘s nachts met de telefoon foto’s maken dan merk je toch wel dat de smartphone camera’s over het algemeen daar nog echt achterlopen op compact camera’s. De hoeveelheid detail neemt sterk af en de telefoon weet ook niet altijd de juiste focus met belichting te leggen. Maar toch doet de Mi4c het niet heel slecht ‘s nachts, “prima” voor een telefoon camera.

Infrarood:
Ohja, een leuke maar vaak onderbelichte feature van de Xiaomi MIc is het infrarood oogje wat in de bovenkant van de telefoon zit! Lijkt misschien een rare feature om in een telefoon te hebben.. maar het is echt best wel een handige gimmick. De setup kan je gewoon met een van de vele Infrarood apps doen die op de Play store staan (ik gebruik IR remote). En dan kan je gewoon net als je normale afstandsbediening alle features van je tv vanaf de bank met je telefoon bedienen. Het is even wennen om naar je telefoon te pakken in plaats van de afstandsbediening te zoeken maar het kan prima. Ik heb de afstandsbediening widget op m’n achtergrond staan dus kan heel snel even van kanaal wisselen of de tv in of uitschakelen.

De Mi4c is een super strak toestel voor een nog strakkere prijs. De specificaties van het toestel zijn goed, al raad ik je wel aan voor de 32GB versie met 3GB geheugen te gaan, de 16Gb is toch wat beperkt aangezien je geen Micro-SD uitbreidingslot hebt. Vind je het geen probleem om niet de perfécte dekking met 4G te hebben in Nederland dan zou niets je tegen moeten houden om dit toestel te kopen.
Pluspunten:
• MIUI
• Mooi en strak ontwerp
• Super prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten:
• Beperkte 4G in Nederland
• USB-C aansluiting
• Geen micro-sd slot
• Batterij is niet te vervangen

Voor meer informatie kan je kijken op de website van Xiaomi MI.com (even met Google vertalen ;) ). Of op de website van Gearbest waar ik de telefoon vandaan heb HIER.
Het gebruikte hoesje op de foto’s is trouwens van Nillkin, oa te krijgen op ebay/aliexpress. Heb je commentaar op mijn review qua spelfouten/opbouw? Doe dit even via de PM dan kan ik er wat aan doen :).

[ Bericht 0% gewijzigd door rene90 op 05-03-2016 21:52:08 ]
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
  zaterdag 5 maart 2016 @ 08:16:27 #2
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_160433927
Usb c minpunt :N
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 08:55:07 #3
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_160434162
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 08:16 schreef Woods het volgende:
Usb c minpunt :N
Wordt héél leuk als het algemeen ondersteund wordt maar heb er tot nu toe alleen maar nadelen van ondervonden.

Dacht zelf ook dat het wel een plusje was, maar na mijn ervaring moet ik zeggend dat het die gewoon niet waard is ;)

(heb nu oa áltijd een verloop stekkertje bij me omdat niemand ooit een oplader heeft, kabeltjes duurder zijn, m'n powerbanks allemaal micro usb kabeltjes hebben ed.)
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
pi_160434435
Grootste minpunt wat mij betreft is het ontbreken van NFC.
pi_160613020
Ik mis zelf de stabilisatie in camera. Zeker in mindere lichtomstandigheden moet je 'm heel stil houden voor een scherpe foto, duurt allemaal net wat langer in vergelijking met bijvoorbeeld mijn iPad Mini Retina, die nou ook weer niet bekendstaat om de kwaliteit camera.
url
  zondag 13 maart 2016 @ 10:10:37 #6
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_160630390
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:19 schreef Drommelsch85 het volgende:
Ik mis zelf de stabilisatie in camera. Zeker in mindere lichtomstandigheden moet je 'm heel stil houden voor een scherpe foto, duurt allemaal net wat langer in vergelijking met bijvoorbeeld mijn iPad Mini Retina, die nou ook weer niet bekendstaat om de kwaliteit camera.
Daar betaal je dan ook een veelvoud meer voor ;)

Maar 't is inderdaad zo dat de camera snachts niet de beste is.
pi_160636070
De cameramodule in m'n iPad komt nog uit het iPhone 5 tijdperk. Je zou denken dat de sensor uit de Mi4c wel beter is.
url
  zondag 13 maart 2016 @ 22:32:30 #8
327191 RobertNL
For your gear.
pi_160650028
De sensor is/zal vast ook wel beter zijn. De software / postprocessing is veelal wat het verschil maakt.
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')