abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160428813
Ik heb een beetje een dilemma, 1 schokbreker lekt rechts achter. Als ik die wil vervangen komt alles met gereedschap etc uit op een 80 euro. Echter lees ik dat het het beste is om beide schokbrekers op dezelfde as gelijktijdig te vervangen. Hoe belangrijk is dit? Toen afgelopen herfst mijn schokbreker rechts voor kaput was heb ik alleen maar de rechter laten vervangen. Mocht ik dus alleen de schokbreker rechts achter vervangen heeft de rechter kant van mijn auto nieuwe schokbrekers en de linker nog oude (waarvan ik geen flauw idee heb wanneer die voor het laatst vervangen zijn)

Auto is een Skoda Felicia 1.3 benzine uit 1998 met een 160 000 op de teller.

Hoe lang gaan schokbrekers eigenlijk mee? Zouden de originele er nog onder zitten?

EDIT: waarom dit dus een beetje een issue is is omdat 120 euro voor 2 schokbrekers nogal een harde slag is als je enige "inkomen" een bijbaantje naast je studie is :')
pi_160428984
Die gele prut was dus van de schokbreker?
5 Ferrari's op videoband!
pi_160429032
Niet moeilijk doen gewoon allebei vervangen.
Bij een dikke Felicia horen nou eenmaal dikke rekeningen.
pindazakje
pi_160429165
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:05 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Die gele prut was dus van de schokbreker?
ja, had hem even bij de locale pomp op een lift gegooid en was redelijk duidelijk dat het uit de schokbreker kwam. Vraag me wel af waarom dat ding ineenkeer zoveel lekt, want ik heb die kar de laatste tijd bijna niet gebruikt :N
pi_160429205
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Niet moeilijk doen gewoon allebei vervangen.
Bij een dikke Felicia horen nou eenmaal dikke rekeningen.
ja kijk iedereen zegt dus dat je beide moet vervangen maar WAAROM vraag ik me dan af, meestal krijg je niet meer te horen dan "zo werkt dat nou eenmaal". Ik wil dus de reden weten waarom ik nog 50 euro extra op die roestbak moet leggen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door gogosweden op 04-03-2016 22:22:53 ]
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:18:33 #6
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_160429355
Die ander gaat vroeg of laat ook. Daarbij is je demping dan ongelijk
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_160429382
Beide
Moeten zij weten
pi_160429396
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:18 schreef Catch22- het volgende:
Die ander gaat vroeg of laat ook. Daarbij is je demping dan ongelijk
Links krijgt veel minder klappen te verduren dan de bermzijde.
pindazakje
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:19:52 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_160429402
Maakt niks uit bij zo'n ouwe bak.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_160429505
Doe er eerst 1 voelt dat goed, laat je het zo en anders doe je de andere ook.
pi_160429527
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:22 schreef jatochneetoch het volgende:
Doe er eerst 1 voelt dat goed, laat je het zo en anders doe je de andere ook.
Gewoon even een stukje rijden en op het chassis drukken in beide achterhoeken?
pi_160429634
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:23 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Gewoon even een stukje rijden en op het chassis drukken in beide achterhoeken?
Weet ik niet.
Het lijk mij dat dat advies van beide tegelijk vervangen er alleen is voor een goed comfort.

Maar ik heb ook niet heel veel verstand van auto's dus mis is er wel een andere goede reden.
pi_160429748
Hoe lang gaat een schokbreker eigenlijk mee?
pi_160429876
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 21:59 schreef gogosweden het volgende:
Ik heb een beetje een dilemma, 1 schokbreker lekt rechts achter. Als ik die wil vervangen komt alles met gereedschap etc uit op een 80 euro. Echter lees ik dat het het beste is om beide schokbrekers op dezelfde as gelijktijdig te vervangen. Hoe belangrijk is dit? Toen afgelopen herfst mijn schokbreker rechts voor kaput was heb ik alleen maar de rechter laten vervangen. Mocht ik dus alleen de schokbreker rechts achter vervangen heeft de rechter kant van mijn auto nieuwe schokbrekers en de linker nog oude (waarvan ik geen flauw idee heb wanneer die voor het laatst vervangen zijn)

Auto is een Skoda Felicia 1.3 benzine uit 1998 met een 160 000 op de teller.

Hoe lang gaan schokbrekers eigenlijk mee? Zouden de originele er nog onder zitten?

EDIT: waarom dit dus een beetje een issue is is omdat 120 euro voor 2 schokbrekers nogal een harde slag is als je enige "inkomen" een bijbaantje naast je studie is :')
Haal je hem op de sloop voor een tientje
pi_160430149
Pak ze van een polo, hetzelfde onderstel, geloof ik althans.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_160430456
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:37 schreef hoas het volgende:

[..]

Haal je hem op de sloop voor een tientje
even gekeken, met verzendkosten er bij zijn die duurder dan een nieuwe, en ik heb geen in de buurt :')
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:06:57 #17
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_160430583
Normaal gesproken vervang je beide schokbrekers om een gelijkwaardige vering te hebben, waardoor je een betere weg legging hebt. Als je twee verschillende schokbrekers hebt kan het zijn dat de auto niet helemaal strak op de weg ligt en en het stuurgedrag verandert.Het is wel zo dat de schokbrekers aan de bermkant veel meer te verduren krijgen als de andere kant.
Ik zou er eerst een vervangen aangezien de auto toch al op leeftijd is.
En het is inderdaad een idee om op de sloop te gaan kijken, scheelt weer een paar tientjes.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_160433570
1 schokbreker vervangen is hetzelfde als 1 nieuwe schoen voor je poten, gaat nergens over.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_160433884
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 04:08 schreef eXplorer1 het volgende:
1 schokbreker vervangen is hetzelfde als 1 nieuwe schoen voor je poten, gaat nergens over.
Schoenen zijn een stuk goedkoper.
pi_160433926
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:37 schreef hoas het volgende:

[..]

Haal je hem op de sloop voor een tientje
Mee eens. Schokbrekers kun je op zich beter nieuw kopen maar beter twee gebruikte dan 1 nieuwe. De reden is dat je auto links en rechts anders reageert en zou kunnen gaat stuiteren.

oh. Verzendkosten lees ik nu. Dan nog.. 1 splinternieuwe is echt een slecht idee.
pi_160433971
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 08:07 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Schoenen zijn een stuk goedkoper.
Als ik een beetje kwaliteitsschoenen koop ben ik echt meer kwijt.
pi_160434513
Ik zal er eerst eentje vervangen vandaag, en dan zien we wel hoe de wegligging veranderd, anders doe ik de andere morgen gewoon. :7
pi_160437076
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 09:50 schreef gogosweden het volgende:
Ik zal er eerst eentje vervangen vandaag, en dan zien we wel hoe de wegligging veranderd, anders doe ik de andere morgen gewoon. :7
Doe jezelf en andere weggebruikers een lol en vervang ze beide.
Het is ook een stukje wegligging en dus ook veiligheid,misschien dat het onder normale omstandigheden wel meevalt maar het ongeluk zit in een klein hoekje.
Waarom beknibbelen op onderhoud?
Ik snap dat niet..
pi_160437721
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 12:55 schreef Charged het volgende:

[..]

Waarom beknibbelen op onderhoud?
Ik snap dat niet..
Ik snap het wel, maar niet op deze manier. Bezuinigen op onderhoud kan best door bepaalde concessies te doen. Maar dit met die schokbreker is gewoon stom.

2 (goede) tweedehands schokbrekers is ook bezuinigen en dat is op zich niet ideaal maar nog wel acceptabel. Dit echter niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')