Het wordt in naam van het geloof gedaan, maar persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met oude rituelen die niet echt samengaan met het religie.
Ik vind het zelf barbaars, afschuwelijk en mensonterend.
ZIEK gewoon.. in Nederland is het toch verboden of niet?
Maareh, is je voorhuid geen levend weefsel dan? 't Lijkt mij redelijk pijnlijk, kan ik je wel vertellen...
quote:zo'n half jaar geleden was er een programma op tv dat ging over het besnijden van meisjes, in "donker Afrika"
Op 09 november 2000 21:24 schreef micebec het volgende:
nou het wordt vaak geassocieerd met de Islam, maar ik kan u garanderen dat besnijdenis van meisjes in de Koran afgekeurd wordt. Bij jongens is dit een plicht.Het wordt in naam van het geloof gedaan, maar persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met oude rituelen die niet echt samengaan met het religie.
Ik vind het zelf barbaars, afschuwelijk en mensonterend.
Bij de vrouw wordt dan haar clitoris weggesneden wat ervoor zorgt dat die vrouwen niet tot heel moeilijk tot een orgasme kunnen komen. In ieder geval niet door clitorisstimulatie (leuk galgje woord)
weet je dat je dan 10 minuten er over doet om te plassen.
Besnijden bij mannen stelt op de lange duur niks voor.
EN GELOOF VIND IK ZELF NIET DE GOEDE REDE, IN ALLEBEI DE GEVALLEN ZORGT HET ERVOOR DAT JE GEVOEL ER MINDER DOOR WORDT!!!
sooo dat is eruit!!
Nu lijkt dit misschien iets voor landen ver weg, maar ook in ons eigen Nederland komt het nog vaak voor. Dan gaat het meisje bijvoorbeeld op vakantie, en komt besneden terug. Of een groep moeders laat een vrouw overkomen hierheen om al hun dochters te besnijden.
De meisjes weten geheel niet wat er gaat gebeuren. Meestal vind de ingreep plaats op de keukentafel, met een scheermes of iets anders scherps.
Wanneer het gebeurd is, is het te laat.
Er is een enorm taboe over ontstaan, omdat iedereen het hier zo barbaars vind, daarom durven de meisjes er niet mee naar de dokter te stappen. In landen waar het traditie is wordt de ingreep ook wel eens door een arts uitgevoerd, ten minste onder verdoving en verantwoord dus. Maar door het taboe durfen de meisjes hier meestal niet eens naar een arts als ze door hun besnijdenis last krijgen van hun menstruatie.
Ook durfen ze niet naar een arts om zich weer te laten openen als ze moeten trouwen.
Gevolg: meestal hanteert de echtgenoot zelf even de schaar.
Eigenlijk veroorzaakt het vreselijke taboe wat er hier op ligt dus nog barbaarsere praktijken dan nodig zijn.
Ik wil niet zeggen dat artsen in nederland mee moeten werken aan vrouwenbesnijdenis, maar misschien is het goed wat opener te staan voor andere culturen, want zo veroordelend als we nu zijn helpen we die vrouwen van de regen in de drup!
Er zijn hier wel een aantal mensen die niet begrijpen hoe ingrijpend besnijding bij mannen is, het deel voorhuid dat weggesneden wordt bij de man bevat duizenden zenuwen die voor genot zorgen HET IS GEEN LEVENLOOS STUKKIE VEL, en niet te vergeten het genots verlies van de eikel dat in gevoel afneemt in de loop ven tijd.
Besnijding bij mannen en vrouwen op een jonge leeftijd is mutelatie en ontneemt mensen het recht over hun eigen lichaam en sexuaal genot in de toekomst, vrouwen besijdenis is nooit goed te praten bij mannen allren nodig bij een zeer klein percentage voor medisch reden.
En dat hygiene argument dat is totaal belagelijk, waarom sijden we meteen niet de tenen er af voor het vuil dat daar tussen zit.
quote:
Op 10 november 2000 13:20 schreef piston het volgende:
Besnijding bij vrouwen is walgelijk.Er zijn hier wel een aantal mensen die niet begrijpen hoe ingrijpend besnijding bij mannen is, het deel voorhuid dat weggesneden wordt bij de man bevat duizenden zenuwen die voor genot zorgen HET IS GEEN LEVENLOOS STUKKIE VEL, en niet te vergeten het genots verlies van de eikel dat in gevoel afneemt in de loop van tijd.
Besnijding bij mannen en vrouwen op een jonge leeftijd is mutelatie en ontneemt mensen het recht over hun eigen lichaam en sexuaal genot in de toekomst, vrouwen besijdenis is nooit goed te praten bij mannen alleen nodig bij een zeer klein percentage voor medisch reden.
En dat hygiene argument dat is totaal belagelijk, waarom snijden we meteen niet de tenen er af voor het vuil dat daar tussen zit.
zowel bij vrouwen al mannen is het verminking, en die hygienische (uhm, moeilijk woord!!!) reden is ook onzin, lekker wassen die zooi onder de douche!!
[Dit bericht is gewijzigd door beurdy op 10-11-2000 13:40]
quote:Mannen kunnen besneden moeten worden om médische redenen! En dat is dus geen onzin.
Op 10 november 2000 13:38 schreef beurdy het volgende:
* beurdy vindt besnijden in z'n algemeen onzinzowel bij vrouwen al mannen is het verminking, en die hygienische (uhm, moeilijk woord!!!) reden is ook onzin, lekker wassen die zooi onder de douche!!
quote:maar een met harde hand opgelegd westers schoonheidsideaal (;hoe dunner hoe beter) is wel vrouwvriendelijk?
Op 09 november 2000 20:35 schreef Arcee het volgende:
Belachelijk, idd! Ik heb 'n enorme hekel aan dergelijke vrouwonvriendelijke culturen
quote:Kan, maar hoeft niet. Je bedoelt waarschijnlijk dat de voorhoud kan afknellen. Er kan ook een sneedje in gemaakt worden, waardoor deze ruimer wordt
Op 10 november 2000 14:37 schreef sataN het volgende:
Mannen kunnen besneden moeten worden om médische redenen!
quote:Moah, lijkt mij vrij logisch. De voorhuid (een stukje bescherming!) word weggehaald, om de eikel minder gevoelig te maken komt er eelt op, dus zal de eikel ook sexueel minder gevoellig zijn.
Het is overigens nooit bewezen dat mannen die besneden zijn minder sexueel genot ervaren, dit is een bakerpraatje en het verschilt van man tot man hoe gevoelig de eikel is.
quote:Dan moet je mij maar eens uitleggen wat het nut, of wat dan ook, is van het verminken van je lichaam, traditie of niet!!
Dan nog, je kan wel meteen hard oordelen: onzin en verminking, maar het is een cultuur.
Of je het nou leuk vind of niet, die mensen hechten er waarde aan, ze doen het heus niet omdat ze het zo leuk vinden om hun kinderen te verminken.
quote:
Op 10 november 2000 14:37 schreef sataN het volgende:
Mannen kunnen besneden moeten worden om médische redenen. En dat is dus geen onzin.
quote:Grootste onzin elke onbesnede man kan nu zijn voorhuid naar achteren trekken en zijn onderbroek weer aantrekken en voelen hoe ongemakkelijk en pijnlijk dat is maar besneden mannen hebben daar geen last van want er vormt een soort eelt laag die de eikel beschermt tegen de pijn.
Het is overigens nooit bewezen dat mannen die besneden zijn minder sexueel genot ervaren, dit is een bakerpraatje en het verschilt van man tot man hoe gevoelig de eikel is.
quote:Als een Moslim of Joodse joingen besneden wilt zijn dan moet hij he zelf kunnen beslissen op waneer hij volwassen is.
Dan nog, je kan wel meteen hard oordelen: onzin en verminking, maar het is een cultuur.
Of je het nou leuk vind of niet, die mensen hechten er waarde aan, ze doen het heus niet omdat ze het zo leuk vinden om hun kinderen te verminken.
quote:Dus omdat alle andere "culture" dingen ook gebeuren dan moet besnijding bij mannen en vrouwen ook kunnen.
Of dit een slechte traditie is staan natuurlijk open ter discussie. Maar het is een traditie, en tradities zijn meestal vreemd.
(wat dacht je van corsetten, hongerdieëten en face-lifts?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |