Metro2005 | donderdag 3 maart 2016 @ 20:57 |
Ik heb een peugeot v clic bromfiets, nog niet zo lang geleden aangeschaft en afgezien van een gare kilometerteller kabel niks mee aan de hand. Wel vond ik dat hij vanaf het begin af aan niet zo snel optrok en hij heeft wat moeite met steile hellingen maar ik ben een motorfiets gewend dus dat zegt niet alles. Vandaag echter op een lang stuk rechte weg begon hij ineens in snelheid terug te zakken, van 45 naar 40 naar 35 en uiteindelijk richting de 25km/u en heuvelop ging met 10-15km/u. Bij een verkeerslicht liep hij nog wel netjes stationair en bij groen kon ik weer gewoon volgas verder ![]() Ma korte tijd kakte de snelheid weer in en heuvelop ging weer met 10-15km/u . Ook met naar beneden rijden bleef de scooter op 15-20kmu steken alsof de scooter werd afgeremd door de motor en onderaan de heuvel sloeg ie helemaal af. Na minutenlang proberen opnieuw te starten en kickstarten begon er weer leven in te komen en ben ik met een sukkelgangetje naar huis gereden. Ik heb géén idee van de staat van onderhoud van het ding anders dan de dingen die ik zelf heb gecontroleerd zoals remmen, banden, oliepeil etc. De kmstand is 5290 km Iemand enig idee wat dit kan zijn? | |
vannelle | donderdag 3 maart 2016 @ 21:08 |
In 1e instantie denk ik aan het luchtfilter of de bougie, die (preventief) vervangen kan sowieso geen kwaad. En anders denk ik dat de carburateur afgesteld moet worden, denk dat als je eerst de 1e 2 dingen die ik noemde doet je al een hoop duidelijkheid krijgt. | |
Metro2005 | donderdag 3 maart 2016 @ 21:11 |
Het luchtfilter heb ik eruit gehad maar die was nog brandschoon dus die wil ik vast uitsluiten. Bougie geen idee, heb ik er nog niet uitgehad. | |
leeell | donderdag 3 maart 2016 @ 22:12 |
Klinkt eerder als een warmloper. | |
Metro2005 | vrijdag 4 maart 2016 @ 09:39 |
Waardoor ontstaat dat ? De scooter is helemaal standaard verder en is luchtgekoeld. | |
Beetjegek | vrijdag 4 maart 2016 @ 09:42 |
Tenzij je lang niet gereden hebt en de boel vast is gaan koeken zal de afstelling van je carbs toch niet 1-2-3 zo veranderen? Tenzij er iets echt versleten is ofc. Bougie of bougiekap lijkt me idd logischer. Hoe is het oliepeil? | |
Sounddragon | vrijdag 4 maart 2016 @ 09:58 |
Idd. Doordat er een bijdehandje mee heeft zitten knoeien en misschien de ontsteking heeft vervroegd zonder te weten wat hij deed. Kan ook domweg slijtage van iets zijn. Te weinig smering, kan ook. | |
Metro2005 | vrijdag 4 maart 2016 @ 10:00 |
Oliepeil is gewoon goed. | |
ErkendFokker | vrijdag 4 maart 2016 @ 10:47 |
Klinkt voor mij totaal niet als ene bougie. Meestal als hij na stilstaan wel weer even wil dan is het de carburateur of een warmloper. Je kan de carburateur schoonmaken maar te lang met een warmloper rijden is sws niet goed. | |
Metro2005 | vrijdag 4 maart 2016 @ 10:56 |
Kan het niet zijn dat de variorollen versleten zijn en hij in een te hoge versnelling bleef hangen? Zeker aangezien hij laag in de toeren bleef terwijl ik heuvelaf ging? Anyway, morgen gaat de scooter naar de scooterboer, ik laat hier nog weten wat de uitkomst was uiteindelijk. | |
leeell | vrijdag 4 maart 2016 @ 11:04 |
Vieze carb. Verkeerde afstelling van carburateur of ontsteking. niet genoeg olie in je benzine (werkt dat ding met een pomp of mengsmeer?). Kijk eerst maar naar je bougie en welke kleur de electrode heeft. [ Bericht 0% gewijzigd door leeell op 04-03-2016 11:12:28 ] | |
leeell | vrijdag 4 maart 2016 @ 11:04 |
echter is naar de brommerboer brengen echt zonde, zo'n eenvoudig klusje, zeker het diagnosticeren. | |
Nakketikker | vrijdag 4 maart 2016 @ 11:07 |
Dit. Te arm mengsel (teveel lucht in verhouding tot de brandstof) zorgt ervoor dat er te weinig smering en koeling van de motordelen is. Hierdoor loopt de temperatuur zodanig op dat alles door de warmte gaat uitzetten waardoor er veel meer wrijving optreedt, (het tekort aan) benzine al eerder verbrandt dan je lief is en uiteindelijk je zuiger vast komt te zitten in de cilinder. met eventueel een vastloper (als er zuigerdelen of zuigerveren afbreken)en bijkomende onherstelbare schade tot gevolg. Het verschil is dat je bij een warmloper de motor kunt laten afkoelen zodat alles weer 'krimpt'. Bij een vastloper is je hele brommer kapotdoodvermoord en moet je zo snel mogelijk een halve liter schultenbrau drinken om erge emotionele schade te voorkomen. TIP: Even de bougie eruit draaien en als deze grijs/wit is dan is het mengsel te arm. dan moet je even het mengsel rijker zetten. Als je geluk heb kan dit met een luchtstelschroef. als deze er niet is moet je een grotere sproeier monteren. | |
Metro2005 | vrijdag 4 maart 2016 @ 13:04 |
De keerzijde is dat het dan ook weer niet veel kost waarschijnlijk ![]() | |
eXplorer1 | vrijdag 4 maart 2016 @ 14:03 |
1. Compressie meten. 2. Is een 139qmb blok, heeft dus een CV carb, kijken of de schuif niet geblokkeerd wordt, met de vlinderklep gebeurt vrij weinig. 3. Check op valse lucht bij inlaat spruitstuk, wil vaak scheuren bij 139qmb blokkies. | |
leeell | vrijdag 4 maart 2016 @ 14:03 |
Punt is dat simpel niet perse betekent dat je niet veel tijd kwijt bent met alles losdraaien en controleren dus arbeidsloon is alsnog je grootste kostenpost. Feitelijk altijd met brommertjes. | |
Metro2005 | vrijdag 4 maart 2016 @ 14:40 |
Ga ik nog even naar kijken! | |
Metro2005 | zondag 6 maart 2016 @ 16:55 |
Update: Scooter is nagekeken maar gaat niet meer gerepareerd worden. Kleppen stonden niet goed, de compressie was niet goed en er waren nog wat dingen mee mis. Dat is me het niet meer waard om te laten repareren dus de scooter gaat ingeruild worden op een nieuwe scooter. | |
eXplorer1 | zondag 6 maart 2016 @ 23:13 |
Je weet dat een nieuw blok maar 300 kost he? Nieuw in doos. | |
DieselTank | zondag 6 maart 2016 @ 23:24 |
Zit er in zon peugeot dan zon sjinees blokje? Dat wist ik helemaal niet. | |
Beetjegek | maandag 7 maart 2016 @ 07:30 |
Die km stand van 5290 zal wel een aantal duizenden kilometers geleden geweest zijn. Ik snap niet waarom mensen simpele dingen als kilometerkabel niet even (laten) vervangen. Dan weet je ook wanneer ie weer onderhoud nodig heeft. Zo duur is een scooter toch niet? Als je zo'n ding netjes onderhoud kun je makkelijk 50k+ halen (overigens meer bedoeld tegen de vorige eigenaar dan jou TS). ![]() | |
Metro2005 | maandag 7 maart 2016 @ 09:20 |
Dan moet ie er ook nog in en zit ik nog steeds met een oud brommertje die veel geld gekost heeft ![]() | |
Nakketikker | maandag 7 maart 2016 @ 10:09 |
Het een luidt het ander in: als een of meerdere kleppen een beetje openstaan (ipv gesloten) en dus lekken, kan je compressie meten wat je wil. | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 11:03 |
Klopt, de vclic is een gerebadgede Baotian Speedy. | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 11:04 |
Wat voor scooter ga je kopen/inruilen dan? | |
Metro2005 | maandag 7 maart 2016 @ 11:21 |
Ik denk dat ik voor de Sym Symphony SR ga. | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2016 @ 11:32 |
Dat is ook weer een sjinees toch? waarom pak je niet een ekte? | |
Metro2005 | maandag 7 maart 2016 @ 11:53 |
Sym is Koreaans ![]() | |
Nakketikker | maandag 7 maart 2016 @ 12:03 |
van alle Aziatische namaakzooi is Sym nog wel het knapste merk met een goede beschikbaarheid van reserve-onderdelen (niet geheel onbelangrijk). Ik heb er zelf 1 (Sym Mio) gehad en verkocht met 11.000km op de teller. Het ding rijdt nog steeds probleemloos rond en er staat inmiddels 17.000km op de teller. Uiteraard wel af en toe bougietje, vloeistoffen, olie, etc. Als je bijvoorbeeld zo een flutmerk als Turbho pakt, dan merk je direct groot verschil in kwaliteit en degelijkheid. | |
ErkendFokker | maandag 7 maart 2016 @ 12:07 |
Sym en kymco zijn IMHO de enige goede goedkope Aziaten. Vooral kymco is erg goed gebouwd meestal. Gaan bij ons bij de pizza tent ook makkelijk 50000 km mee en er wordt echt niet zuinig mee om gesprongen | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2016 @ 12:08 |
OK. Not impressed; mijn eerste Puch Maxi kocht ik compleet afgeragd met 21k op de teller, daarna gerevidingest en achterlijk opgevoerd en bijna 25k bijgezet, daarna verkauft. Mijn 'Dapp kocht ik met 40k op de originele teller met alles nog origineel-origineel, en die had er krap 70 op staan toen ik hem verkocht, en daar mankeerde helemaal niks aan. MTX heb ik maar anderhalf jaar gehad, dat was een dramading, maja, -5 blok met een 110+ cc cilinder, dat blijft gewoon stuk gaan. Ik vind 11k voor een viertakt motortje een giller. | |
Metro2005 | maandag 7 maart 2016 @ 12:22 |
De meeste chinezen halen dat niet ![]() | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2016 @ 12:36 |
11k niet? dat is wel héél beroerd ![]() | |
Nakketikker | maandag 7 maart 2016 @ 12:44 |
- weg - [ Bericht 98% gewijzigd door Sounddragon op 07-03-2016 12:46:26 (Probeer het nog eens op een normale toon.) ] | |
ErkendFokker | maandag 7 maart 2016 @ 12:52 |
sommige gaan na 3k al Kapot ![]() | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2016 @ 12:54 |
Ja ok, kapot kan alles natuurlijk, maar ik neem aan dat er ook te repareren valt (indien onderdelen beschikbaar zijn enzo). Het is natuurlijk ook niet zo dat een brommer van een gerenommeerd merk niet kapot gaat ![]() | |
Beetjegek | maandag 7 maart 2016 @ 12:55 |
Een echte chinese scooter is gewoon prul. Krukaslagers kun je bijna vervangen voor kauwgom, zou je nog bijna meer kwaliteit hebben ![]() ![]() | |
ErkendFokker | maandag 7 maart 2016 @ 12:56 |
het is vaak zo dat die dingen 800 euro kosten, kant en klaar, zo uit het krat. Met een niet af te stellen carburateur en super slechte lagers e.d. overal. Als er dan een Nederlander voor 40 euro per uur aan moet werken dan is het al snel economisch total loss. Best kut, die wegwerpkwaliteit. Vond dit wel een leuk artikel : http://www.scooterhulp.co(...)-4takt-scooters.html | |
ErkendFokker | maandag 7 maart 2016 @ 12:57 |
de agility is wel echt beresterk. Wat een bazenscooter is dat | |
Metro2005 | maandag 7 maart 2016 @ 13:06 |
Van wat ik gelezen heb zijn Sym en Kymco over het algemeen ook goede merken inderdaad. Iemand nog ervaringen specifiek met de Sym Symphony? Wil best wat meer geld uitgeven maar dan moet het wel gewoon blijven rijden ![]() | |
ErkendFokker | maandag 7 maart 2016 @ 13:10 |
ben zelf altijd een groot voorstander van Honda. Alleen wordt het niet veel verkocht omdat er weinig dealers zijn. Sym ben ik zelf niet heel enthousiast over. Vaak kleine dingetjes die bij ons kapot gaan, zoals startmotor, knipperlicht, dat soort rommeltjes. Wij hebben op werk de sym xpro. Het blok is wel acceptabel maar ik zweer zelf bij de kymco agility. Die kregen wij echt niet kapot. | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 13:57 |
Agility heeft dan ook een Honda replica blok, GY6 geloof ik, paar jaar terig voor mij alweer. | |
ErkendFokker | maandag 7 maart 2016 @ 14:03 |
in dat linkje van mij staat dat de gy6 en de 139mqb verwant zijn. Alleen is de 139mqb een kloon van een kloon. En dan slecht in elkaar gezet door een lakse Chinees. Gy6 is idd een Honda kopie en als je dat goed opbouwt is dat dan een super goed blok. Want Honda maakt bijna alleen maar goede motoren. Volgens mij heeft sym een eigen type blok. | |
Beetjegek | maandag 7 maart 2016 @ 14:16 |
Het is jammer dat het een naar mijn mening (net als vele andere) vrij saaie en basale scooter betreft. Maar inderdaad erg sterk en onderhoud rete goedkoop. De moderne honda ![]() | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 16:54 |
klopt, spot on! ik vind hem geweldig, had hem met een 90cc kitje van revo70, dat ging zo verschrikkelijk lekker ![]() | |
Beetjegek | maandag 7 maart 2016 @ 17:31 |
Ik zou zoiets wel op motorkenteken willen. Zou je een 125 cc kunnen kopen en dan 2takt 90cc van kunnen maken? ![]() | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 18:44 |
Hahaha, 4takt 90 cc is leuker! | |
Beetjegek | maandag 7 maart 2016 @ 22:23 |
Beetje al die peasants op hun begrensde 50cc voorbij blazen. Als de ekte baas =) | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2016 @ 22:34 |
En dan een prent krijgen wegens op het fietspad rijden met een motorfiets? Of bij elk verkeerslicht hopen dat er geen ékte motorfiets naast je komt staan ![]() | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 22:37 |
Dat laatste, dat had ik dus altijd ![]() | |
Sounddragon | maandag 7 maart 2016 @ 22:42 |
In 'mijn' tijd mocht je niet met je brommert op de weg ![]() | |
eXplorer1 | maandag 7 maart 2016 @ 23:12 |
Geen slecht idee overigens, als je je scooter standaard laat wordt je van alle kanten voorbij gestormd ![]() Maarja nu rijden petjes van alles dood op het fietspad met de opgefokte snorretjes. | |
Metro2005 | dinsdag 8 maart 2016 @ 14:24 |
Nou vandaag de knoop doorgehakt. De peugeot is ingeruild en kan morgen mijn 'nieuwe' (het is toch een 2e hands geworden) scooter ophalen, een kymco people S. Wat groter en comfortabeler dan de peugeot en hij reed stukken beter. | |
ErkendFokker | dinsdag 8 maart 2016 @ 14:54 |
gefeliciteerd! Die dingen zien er idd wel comfortabel uit. Bij goed onderhouden moeten ze best goed zijn geloof ik | |
Sounddragon | dinsdag 8 maart 2016 @ 15:08 |
Nice!, je gaat er qua kwaliteit denk ik aardig op vooruit ![]() ![]() Ik moet optisch altijd wel effe wennen aan die grotere wielen, maar dat rijdt vast lekkerder als van die opgevoerde zwenkwieltjes ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 8 maart 2016 @ 15:19 |
Heb er slechts een klein stukje op gereden maar het voelde een heel stuk volwassener aan degelijker aan dan de vclic en hij trok vlotjes naar de max snelheid door. Grotere wielen vind ik inderdaad een groot pluspunt. Rijdt gewoon veel comfortabeler. Dat ze goed in elkaar steken bewijst het exemplaar dat ik gekocht heb in elk geval. Maar liefst 45.000 km staat er al op de teller maar hij liep, reed en remde nog als een nieuwe en hij zag er ook goed uit. Blijkbaar ook goed onderhouden geweest, anders haalt zo'n dingetje dat niet volgens mij ![]() Eens zien of we de ton gaan halen ermee ! | |
Beetjegek | dinsdag 8 maart 2016 @ 17:36 |
Bij nader inzien geen goed plan dus ![]() Gefeliciteerd met de keuze TS. ziet er niet lelijk uit. |