abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160328322
Naar aanleiding van deze draad: WGR / Pinpas met chip?

Wil ik graag een discussie starten die hieraan gerelateerd is, maar wat meer toekomst/koffiedikkijken is, en dus beter hier in BNW past.

Leesvoer:
http://www.elsevier.nl/Ec(...)uze-missie-2671644W/
http://motherboard.vice.c(...)-is-absoluut-niet-ok
http://www.elsevier.nl/Ec(...)itaal-geld-1568132W/

De laatste jaren voert de overheid in Nederland, met de hulp van lobbyclubs zoals Detailhandel Nederland, steeds meer een beleid om cash betalen actief te ontmoedigen ten gunste van pinnen en, bijvoorbeeld, contactloos betalen.

Nu is dit op zich natuurlijk prima; digitaal betalen is lekker snel en makkelijk, en minder cash in de kassa's en de zakken van mensen zorgt voor minder criminaliteit. Echter wordt in NL steeds vaker de mogelijkheid tot met cash betalen weggenomen. In sommige winkels (marqt etc.) kun je al niet meer cash betalen.

Wat is het nut van cash tegenover digitaal geld? Het nut is vooral zekerheid; als jij je geld bij je hebt (en goed bewaakt), dan kan de bank daar niks van afsnoepen. Daarom gebruiken criminelen ook cash zodat niemand het kan zien. Maar stel je voor dat je straks nergens meer kan betalen met cash.

Al je geld staat dan op je bankrekening. Je kunt het niet meer opnemen, of als dat al kan, zijn je biljetten niks meer dan briefjes waarop staat 'in theorie heb ik 10 euro', en kun je er verder niks mee. Dit betekent dat de banken 100% controle hebben over jouw geld. Dat betekent dus dat ze geld van je rekening af kunnen snoepen, b.v. door allerhande tarieven te rekenen, of een negatieve spaarrente.

Momenteel hebben we in zo'n geval nog de mogelijkheid om, in theorie, al ons geld op te nemen zodat de bank er vanaf blijft. Maar als er dus geen mogelijkheid meer is om met cash te betalen, dan komt die mogelijkheid eigenlijk te vervallen. Je hebt niks aan een ton in briefgeld, als dat briefgeld nergens meer wordt geaccepteerd. In feite is cash dus de enige backup van geld die wij hebben waar de banken niet rechtstreeks aan kunnen zitten.

Wat vinden jullie: is de ontwikkeling van het steeds meer verdringen van cash zorgwekkend? Vanaf welk moment denk je dat het te eng wordt, en ga je over tot drastische maatregelen (zoals je spaargeld oppinnen)? En vinden jullie het waarschijnlijk dat betalen met contant geld op den duur onmogelijk wordt?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160328412
Ik zelf stel me het volgende scenario voor (lekker BNW erig verder dromen): Wilders of een soortgelijk figuur komt aan de macht, in een tijd dat Europa weer eens in een economisch dipje zit. Wilders zegt ' We gaan terug naar de Gulden ! Grenzen Dicht ! Alle buitenlanders terug naar marokko !'. En de gulden wordt ingevoerd.

Als dat gebeurt zorg ik dat ik ruim op tijd mijn geld van mijn rekening haal, zodat ik tenminste een stabiele munt (euro's) heb, ipv een potentieel instabiele/inflatiegevoelige Nieuwe Gulden. En ik zou meteen ook naar het buitenland vluchten.

Maar goed dit is een beetje een fantasietje van mij :)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160328417
Ik denk dat het een het andere uitsluit. Als het geld kost om je geld op de bank te kunnen bewaren (wat momenteel al het geval is), vermoed ik dat het er voorlopig nog niet doorheen gaat komen dat contant geld verdwijnt. Sowieso niet, omdat je dan inderdaad bijzonder veel macht bij de banken en de overheid legt, maar gewoon niet omdat criminelen en belastingontduikers niet de enigen zijn die met contant geld betalen.

En heel veel huishoudens worden gerund met contant huishoudgeld.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_160328503
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:39 schreef Jordy-B het volgende:
Ik denk dat het een het andere uitsluit. Als het geld kost om je geld op de bank te kunnen bewaren (wat momenteel al het geval is), vermoed ik dat het er voorlopig nog niet doorheen gaat komen dat contant geld verdwijnt. Sowieso niet, omdat je dan inderdaad bijzonder veel macht bij de banken en de overheid legt, maar gewoon niet omdat criminelen en belastingontduikers niet de enigen zijn die met contant geld betalen.
Maar wat als de overheid nou juist wíl dat het 100 procent controle heeft over ons geld? En b.v. een dealtje met de banken sluiten omtrent het heffen van negatieve rente?

En ja, sparen kost momenteel al geld, vanwege vermogensheffing etc. Maar het kost niet méér geld dan het zou kosten om je spaargeld cash in een kluis te bewaren (ervan uitgaande dat je je vermogen netjes opgeeft bij de belastingdienst, want dat niet doen is fraude en daar komen ze uiteindelijk achter).

Een belasting is een plicht, maar het heffen van negatieve rente niet. Echter wordt dat dus wel een plicht als cash niet meer bestaat; het is dan onontkoombaar. Dat geeft een enorme macht aan de banken.
pi_160328777
Onze economie laat niet toe dat cash geld zou verdwijnen. Voordat dat "peak, critical moment" bereikt wordt zouden er al enorme problemen ontstaan. Er wordt namelijk nog heel veel cash gedaan.
  maandag 29 februari 2016 @ 22:57:31 #6
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160328952
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:52 schreef ChrisCarter het volgende:
Onze economie laat niet toe dat cash geld zou verdwijnen. Voordat dat "peak, critical moment" bereikt wordt zouden er al enorme problemen ontstaan. Er wordt namelijk nog heel veel cash gedaan.
Maar heel weinig dat niet met elektronische betaling zou kunnen.
Je kan zelfs op de markt al sinds tijden pinnen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_160328977
quote:
7s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:57 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Klopt. Maar het vervangen van cash geld naar digitaal is te omslachtig nu. Vooral gezien wat er in omloop is. Je kunt het moeilijk ongeldig verklaren, dan verdampt een deel van je economie.
pi_160329126
Los van zwart geld of de bank een negatieve rente niet gunnen is er nog een ander aspect: Het zou de kans op een massale bankrun enorm verkleinen. Als de paniek toeslaat en geen enkele grote bank meer vertrouwd wordt heeft overboeken naar een andere bank ook weinig zin. Met het wegstrepen van de optie om contant geld op te nemen sluit een bult onder het matras ook uit en kunnen burgers alleen maar toekijken.
pi_160329514
Geld is natuurlijk niet het enige fysieke met waarde.
Zou dus 0,0 uithalen om cash te verbieden.
pi_160329611
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:14 schreef jatochneetoch het volgende:
Geld is natuurlijk niet het enige fysieke met waarde.
Zou dus 0,0 uithalen om cash te verbieden.
Dat dus ook. De goudvoorraden zouden dan ook moeten verdwijnen om hier impact aan mee te geven.
pi_160329651
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:17 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Dat dus ook. De goudvoorraden zouden dan ook moeten verdwijnen om hier impact aan mee te geven.
Dan nog, er zijn zoveel dingen die naast goud en geld waarde hebben en als betaal middel zouden kunnen dienen.
  maandag 29 februari 2016 @ 23:19:18 #12
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160329687
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:58 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Klopt. Maar het vervangen van cash geld naar digitaal is te omslachtig nu. Vooral gezien wat er in omloop is. Je kunt het moeilijk ongeldig verklaren, dan verdampt een deel van je economie.
Je kan prima zeggen dat je nog tot en met 31 december 2024 cash geld kan storten bij de bank maar dat het daarna is afgelopen.
Net als met de overgang van de gulden naar de euro.

Is alleen heel lullig voor criminelen en mensen met zwart geld, maar dat zie ik als een voordeel.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_160330116
quote:
7s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:19 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Je kan prima zeggen dat je nog tot en met 31 december 2024 cash geld kan storten bij de bank maar dat het daarna is afgelopen.

Is alleen heel lullig voor criminelen en mensen met zwart geld, maar dat zie ik als een voordeel.
Toch zou ik cash geld echt missen. Plus dat 'ze' dan totale controle hebben over wat je bezit.
pi_160330576
We zijn helemaal niet afhankelijk van banken. Banken zijn afhankelijk van ons. Banken kunnen cash niet laten verdwijnen. Op het moment dat banken dit echt gaan proberen zal er een schaduw-economie ontstaan gebaseerd op een ander soort geld. Bitcoin, goud, zilver, kralen, spiegeltjes, kerfstokken, reddit karma, grappige gifjes op je hd, whatever. De macht van banken is slechts gebaseerd op een collectief idee dat in onze hoofden leeft. Maar ideeën kunnen verdwijnen en dan komen er vanzelf andere ideeën voor in de plaats.
pi_160330672
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:51 schreef Farenji het volgende:
We zijn helemaal niet afhankelijk van banken. Banken zijn afhankelijk van ons. Banken kunnen cash niet laten verdwijnen. Op het moment dat banken dit echt gaan proberen zal er een schaduw-economie ontstaan gebaseerd op een ander soort geld. Bitcoin, goud, zilver, kralen, spiegeltjes, kerfstokken, reddit karma, grappige gifjes op je hd, whatever. De macht van banken is slechts gebaseerd op een collectief idee dat in onze hoofden leeft. Maar ideeën kunnen verdwijnen en dan komen er vanzelf andere ideeën voor in de plaats.
Kralen _O_
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 29 februari 2016 @ 23:57:10 #16
6941 APK
Factual, I think.
pi_160330739
quote:

[..]

Er is al sprake van het -misschien- afschaffen van het biljet van 500 euro.
Geen idee wat voor impact dat gaat hebben, misschien een testballonnetje om te kijken hoe mensen reageren?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_160330983
quote:

[..]

Als ze dat gaan aankondigen voor de hele Eurozone denk ik dat alle verstandige mensen dus meteen hun geld wisselen voor een andere valuta, eentje die niet verdwijnt. Dat zou ik in ieder geval doen. Lekker dollars kopen, of misschien wel de yuan (chinese munt). Of Zwitserse Frank misschien wel.

En als alleen Nederland het aankondigt (tegen alle EU verdragen in overigens, want de Euro, i.e. de euro munten en biljetten, is een wettig betaalmiddel in de hele eurozone en als je dan cash verbiedt verbreek je het verdrag) dan neem ik gewoon al mijn geld voor die tijd in euro's op en verhuis ik naar Duitsland of zo.

Want op dat moment heeft de Nederlandse staat en de banken dus een monopolie op jouw bezit, op jouw geld, en kan je het ook niet meer als contant opnemen, en kunnen ze dus negatieve rente gaan heffen.
pi_160331023
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:51 schreef Farenji het volgende:
Dat kan, maar als je net in de overgangsperiode zit kun je wel mooi de lul zijn dus. Stel dat cash verdwijnt, en een paar maanden later gaan de banken een absurde negatieve rente vragen. Wat ga je dan doen? Snel een ton kralen kopen met je geld? Dan moet je daar ook maar net snel genoeg in stappen. En wat als je een ton kralen koopt, maar het nieuwe geld blijkt goud te zijn, of platina?

Het zorgt in ieder geval voor een hoop problemen als contant geld verdwijnt.
pi_160331080
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:35 schreef sirdanilot het volgende:
Nu is dit op zich natuurlijk prima;
Oh ja?
quote:
digitaal betalen is lekker snel en makkelijk
Niets zo makkelijk als cash. ^O^ Als ze het muntgeld door briefgeld van een geringe nominaal vervangen, waarbij je dus je kleingeld kan sorteren, zou de transactiesnelheid enorm verbeteren.
quote:
, en minder cash in de kassa's en de zakken van mensen zorgt voor minder criminaliteit.
De criminaliteit verplaatst zich gewoon, dus beetje slecht argument.
quote:
Echter wordt in NL steeds vaker de mogelijkheid tot met cash betalen weggenomen. In sommige winkels (marqt etc.) kun je al niet meer cash betalen.
Dat is dus onwettelijk om het enige wettelijke betaalmiddel te weigeren. Belachelijk dat dit soort winkels er in een rechtstaat mee wegkomen.
quote:
Al je geld staat dan op je bankrekening. Je kunt het niet meer opnemen, of als dat al kan, zijn je biljetten niks meer dan briefjes waarop staat 'in theorie heb ik 10 euro', en kun je er verder niks mee. Dit betekent dat de banken 100% controle hebben over jouw geld. Dat betekent dus dat ze geld van je rekening af kunnen snoepen, b.v. door allerhande tarieven te rekenen, of een negatieve spaarrente.
Newsflash: De ECB doet dit ook met jouw contante geld. Dus je kunt je afvragen of valuta überhaupt een goed instrument is om je rijkdom in te bewaren. Relevante vraag: gaat valuta enkel digitaal of veranderen er ook andere eigenschappen van het instrument.
quote:
Momenteel hebben we in zo'n geval nog de mogelijkheid om, in theorie, al ons geld op te nemen zodat de bank er vanaf blijft.
Net als in Cyprus? Dit soort risico's zijn moeilijk af te dekken.
quote:
Maar als er dus geen mogelijkheid meer is om met cash te betalen, dan komt die mogelijkheid eigenlijk te vervallen. Je hebt niks aan een ton in briefgeld, als dat briefgeld nergens meer wordt geaccepteerd. In feite is cash dus de enige backup van geld die wij hebben waar de banken niet rechtstreeks aan kunnen zitten.
Als alle groten banken instorten, zul je achter de waarde komen van je backup. Het is een uiterst slecht plan om grote hoeveelheden cash zelf te bewaren. Paar duizend kun je prima thuis bewaren. Tienduizenden wordt al gekkenwerk.
quote:
Wat vinden jullie: is de ontwikkeling van het steeds meer verdringen van cash zorgwekkend?
Ja, wat mij betreft had je deze discussie trouwens ook in WGR kunnen openen.
quote:
Vanaf welk moment denk je dat het te eng wordt, en ga je over tot drastische maatregelen (zoals je spaargeld oppinnen)?
Je zult altijd te laat zijn. Als je iets wilt doen, zul je nu al stappen moeten ondernemen. Als je het systeem te slim af wilt zijn, zul je een behoorlijke financiele educatie moeten hebben, anders is het gewoon veel te risicovol ten opzichte van het gebruikmaken van bancaire dienstverlening.
quote:
En vinden jullie het waarschijnlijk dat betalen met contant geld op den duur onmogelijk wordt?
Slechte zaak, maar het wordt waarschijnlijk wel werkelijkheid. Daarom raad ik af om te veel cash te bewaren. Paar duizend is goed, zeker als je ook een deel in dollars bewaard.
pi_160331118
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:39 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zelf stel me het volgende scenario voor (lekker BNW erig verder dromen): Wilders
Wilders is geen speler van betekennis in deze hele kwestie. Leuk om hem populistisch erbij te halen, maar niet relevant voor de discussie.
pi_160331171
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Maar wat als de overheid nou juist wíl dat het 100 procent controle heeft over ons geld? En b.v. een dealtje met de banken sluiten omtrent het heffen van negatieve rente?
In de overgangsperiode zelf wil je natuurlijk niet dat er een negatieve rente is. Eenmaal na de overgang zullen ze negatieve rente weer toe staan.
quote:
En ja, sparen kost momenteel al geld, vanwege vermogensheffing etc. Maar het kost niet méér geld dan het zou kosten om je spaargeld cash in een kluis te bewaren (ervan uitgaande dat je je vermogen netjes opgeeft bij de belastingdienst, want dat niet doen is fraude en daar komen ze uiteindelijk achter).
Risico's zijn van een ander karakter en niet te vergelijken.
quote:
Een belasting is een plicht, maar het heffen van negatieve rente niet. Echter wordt dat dus wel een plicht als cash niet meer bestaat; het is dan onontkoombaar. Dat geeft een enorme macht aan de banken.
Wen er maar vast aan.
pi_160331236
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:52 schreef ChrisCarter het volgende:
Onze economie laat niet toe dat cash geld zou verdwijnen.
Niet? Enige voordeel van de Euro is dat ze het in de andere lidstaten minder snel zullen toestaan. Maar in Nederland: geen enkel protest. Terwijl veel winkels zelfs 100tjes niet aannemen. :(
quote:
Voordat dat "peak, critical moment" bereikt wordt zouden er al enorme problemen ontstaan. Er wordt namelijk nog heel veel cash gedaan.
Het is natuurlijk een geleidelijk proces. Over een paar jaar kan de weerstand flink minder zijn. Bovendien speelt de politiek in op angst. Henk en Ingrid zullen maar al te graag afzien van hun cash als ze daar zogenaamd de IS mee kunnen stoppen.
pi_160331256
quote:
7s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:57 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Betalen zonder elektriciteit. Betalen zonder toegang tot een computernetwerk. Maar hè, in Nederland houdt niemand rekening met een noodtoestand.
pi_160331267
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:58 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Overgangsperiode van een jaar ;)
pi_160331290
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:02 schreef CafeRoker het volgende:
Los van zwart geld of de bank een negatieve rente niet gunnen is er nog een ander aspect: Het zou de kans op een massale bankrun enorm verkleinen. Als de paniek toeslaat en geen enkele grote bank meer vertrouwd wordt heeft overboeken naar een andere bank ook weinig zin. Met het wegstrepen van de optie om contant geld op te nemen sluit een bult onder het matras ook uit en kunnen burgers alleen maar toekijken.
Sowieso al geen groot risico, omdat er in de betaalautomaten te weinig geld zit en fillialen ook niets op voorraad hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')