Wel typerend dat je juist zoekt naar baantjes waar je veel sociale vaardigheden nodig hebt. De meeste autisten willen juist een rustig baantje, weg van al die mensen ergens afgezonderd in een hoekje werken. Niet bang dat je op je tenen gaat lopen? Of op sociaal vlak jezelf overschat?quote:Op maandag 29 februari 2016 12:32 schreef Deezertje het volgende:
Toch nog een deel 3:
Hoe mijn leven weer in te vullen?
Dingen te doen:
-Studie afronden (zomer)
-Rijbewijs halen
- (bij)baan zoeken
- Op mezelf
- Werken aan sociale contacten
- Nieuwe hobby's/passies vinden
--
Heb school iig gemaild om of er plek is voor een effectiviteitscursus volgend blok. Verder vraag ik me af wanneer het slim is om mijn rijbewijs te gaan halen of iig te proberen (OV stopt in augustus). Ook een bijbaan kan leuk zijn om er uit te komen en tevens geld te verdienen, maar dan wil ik het liefst wel een baan waar ik onder de mensen ben of veel samenwerk met collega's en ook een beetje bij mijn leeftijd past (25). Is dit slim om nu nog te zoeken of kan ik beter wachten tot ik mijn diploma heb en straks gericht gaan zoeken naar een baan die bij mij past? Ik zie nu vooral vacatures voor helpdesks, winkels en in de horeca en daar gaat de voorkeur niet uit naar mijn leeftijd.
Verder blijft sociaal contact toch wenselijk omdat je anders gewoon helemaal op jezelf bent aangewezen op deze wereld merk ik, en dan blijft je altijd maar alleen.
Ook de 'op jezelf' discussie kan weer van stal worden gehaald; wanneer is de juiste tijd? Wanneer je een leuk huisje voorbij ziet komen? Wanneer je voldoende inkomen hebt voor de huur? Wanneer je je diploma hebt en uitzicht op een baan? Zonder te reageren kom je nergens, maar voor elk huis zijn er flink wat kapers op de kust.
Er is een verschil tussen autisten die alleen maar op zichzelf willen zijn en autisten die dat niet willen. Als ik dagenlang alleen thuis zit heb ik echt nergens meer zin in. Ik moet dus onder de mensen komen en het gevoel hebben dat ik iemand ken in het leven.quote:Op maandag 29 februari 2016 13:49 schreef syndroom het volgende:
[..]
Wel typerend dat je juist zoekt naar baantjes waar je veel sociale vaardigheden nodig hebt. De meeste autisten willen juist een rustig baantje, weg van al die mensen ergens afgezonderd in een hoekje werken. Niet bang dat je op je tenen gaat lopen? Of op sociaal vlak jezelf overschat?
Hier moet je online reageren en wat ik merk is dat de meeste mensen op elke woning reageren en dan alleen de uitnodig accepteren die ze echt willen. Ik zie nu een woning voorbijkomen (flatje) ongeveer 10km van de stad.. maar met een redelijk centrum. Alleen (en zo moet ik toch een beetje denken) is mijn werklocatie straks richting de Randstad of Noord-Nederland.quote:Op maandag 29 februari 2016 13:37 schreef broccoli. het volgende:
Over dat gezeik van wachtrijen en dergelijke in de woningmarkt: Dat lijkt me sterk.
Ja, er zijn wachtrijen van hier tot Tokio, maar je moet ook een beetje verder kijken dan je neus lang is. Tuurlijk kun je niet het nieuwste van het nieuwste krijgen, als eerste huisje.
Daarbij is het ook handig om te bellen naar woningcorporaties of verhuurbedrijven, wie als eerst komt...
En als allerlaatste... Ik woon in Rotterdam en moet dringend op zoek naar een woning. Raad eens? Ik heb, na een week of 2 reageren vanochtend mijn eerste bezichtiging gehad, waar ik ook de enige was trouwensVan de 100 reacties. Zo snel kan het gaan. Laat je dus niet leiden door die zogenaamde 1000 mensen die erop hebben gereageerd, het kan altijd anders.
Hier ook. Dat is overal zo denk ik?quote:Op maandag 29 februari 2016 13:53 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Hier moet je online reageren en wat ik merk is dat de meeste mensen op elke woning reageren en dan alleen de uitnodig accepteren die ze echt willen. Ik zie nu een woning voorbijkomen (flatje) ongeveer 10km van de stad.. maar met een redelijk centrum. Alleen (en zo moet ik toch een beetje denken) is mijn werklocatie straks richting de Randstad of Noord-Nederland.
Volgens de rijschool kan ik in 10 weken op voor mijn rijbewijs, 2x per week les, theorie halen en dan praktijk doen, als ze voldoende plek hebben. Ik ben alleen superslecht in digitale toetsen (meerkeuze) en ben geneigd om mijn eerste ingeving te veranderen... Ook heb ik geen idee wat ik met mijn rijbewijs straks wil doen. Heb geen vrienden waar ik ff naar toe wil rijden, dus alleen handig als ik baan heb gevonden wat qua reistijd beter is met de auto dan het OV. Dus aan de ene kant: rijbewijs is handig want je bent niet afhankelijk van het OV of andere mensen, maar zonder (huur/tweedehands)auto heb je er vrij weinig aan. Mijn broer gebruikt woont pal in een grote stad en gebruikt zijn rijbewijs misschien 2x per jaar.quote:Op maandag 29 februari 2016 13:28 schreef Bananenpap het volgende:
Je denkt weer te gecompliceerd over een aantal dingen. Waarom afvragen wanneer het slim is om je rijbewijs te halen? Gewoon doen, je hebt al zeven jaar de tijd gehad. Straks verloopt je OV en baal je dat je geen rijbewijs hebt. Als je het geld er voor hebt kun je altijd je rijbewijs halen toch, waarom zou daar een bepaald moment voor moeten zijn?
Dat de voorkeur niet naar je leeftijd gaat wil niet zeggen dat het een vast gegeven is dat je nergens wordt aangenomen. Er zijn zat horecazaken(zeker straks in de zomer) die hard op zoek zijn naar personeel. Ik adviseer je trouwens om in de horeca te gaan, je leert zowel met klanten als collega's om te gaan en de tijd vliegt voorbij door de drukte. Als ik jou was zou ik wel iets zoeken waar je een beetje moe van wordt. Niet een winkel waar je constant op de klok loopt te kijken en een shirt voor de duizendste keer goed heb moeten leggen.
Misschien moet je ook eens echt bij je nagaan waarom jij sociaal contact wil. Wil je vrienden omdat je denkt er dan bij te kunnen horen of omdat je dat écht mist in je leven, een vriend. Ik vind het eerste geval namelijk geen goed motief.
Wanneer je op jezelf moet/kunt? Ik denk dat het voor jou heel goed is om zo snel mogelijk zelfstandig te worden, weg uit dat veilige nest en eens zien hoe de wereld er daadwerkelijk uitziet. Als je nergens op reageert krijg je natuurlijk niks, ze komen niet aan je voordeur een huis aanbieden. Is het niet een idee om iets te gaan zoeken waar je ook huisgenoten hebt?
En zoals Mandéra zegt, ik zou momenteel de focus vooral op je studie leggen. Je zult zien dat wanneer die last van je schouder is de rest ook wat logischer wordt.
Aan de andere kant van het land? Nee, daar moet je inschrijfgeld dokken en ik weet nog niet eens of ik daar ook ga werken dus beetje nutteloos, en ik lees overal dat er mensen zijn die al 10 jaar of langer wachtenquote:Op maandag 29 februari 2016 13:56 schreef broccoli. het volgende:
[..]
Hier ook. Dat is overal zo denk ik?
Ik zou het gewoon doen, als je klaar bent met je scriptie.
Kans is groot dat als je uitgenodigd wordt, dat je de woning ook krijgt.
Heb je je al ingeschreven bij corporaties in die regio's?
quote:Op maandag 29 februari 2016 12:48 schreef Dimachaerus het volgende:
Misschien is promotiewerk wel wat voor je? Flyers uitdelen op een pleintje.
Als je een baan hebt moet een autootje ook wel lukken. En met 12k spaargeld lukt dat zeker wel. Maandelijkse kosten zijn voor je autoverzekering, benzine, parkeergelden en eventueel reparaties/keuringen. Kan je best betalen als je een baan hebt.quote:Op maandag 29 februari 2016 13:59 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Volgens de rijschool kan ik in 10 weken op voor mijn rijbewijs, 2x per week les, theorie halen en dan praktijk doen, als ze voldoende plek hebben. Ik ben alleen superslecht in digitale toetsen (meerkeuze) en ben geneigd om mijn eerste ingeving te veranderen... Ook heb ik geen idee wat ik met mijn rijbewijs straks wil doen. Heb geen vrienden waar ik ff naar toe wil rijden, dus alleen handig als ik baan heb gevonden wat qua reistijd beter is met de auto dan het OV. Dus aan de ene kant: rijbewijs is handig want je bent niet afhankelijk van het OV of andere mensen, maar zonder (huur/tweedehands)auto heb je er vrij weinig aan. Mijn broer gebruikt woont pal in een grote stad en gebruikt zijn rijbewijs misschien 2x per jaar.
quote:
Waarom reageer je hier niet op?quote:Op maandag 29 februari 2016 13:36 schreef EggsTC het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de vorderingen nu zijn, na 2 topics.
Wat heb je allemaal al gedaan met de adviezen uit de vorige 2 topics, Deezertje? Hoe is dat verlopen, zie je al vorderingen? Of gaat het minder goed dan gedacht? Heb je daarna andere dingen geprobeerd om het beter te laten gaan?
Ja dus? Je wil toch contact met mensen? Je wil toch studenten als collega's? Er zijn veel borrels, onderling wordt er veel geneukt. Dit is wat jij wil toch?quote:Op maandag 29 februari 2016 14:04 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Nah, die mensen ontloop ik zelf altijd.
De vraag is meer: ga ik een rijbewijs ook echt gebruiken? Hoe dichter je bij je werkt woont hoe minder behoefte daaraan. Ik weet dat het OV best prijzig is, maar de totale kosten van auto rijden is denk ik nog ietsje duurder? De enige eis die ik nu heb is wonen in een stad met een station.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:04 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Als je een baan hebt moet een autootje ook wel lukken. En met 12k spaargeld lukt dat zeker wel. Maandelijkse kosten zijn voor je autoverzekering, benzine, parkeergelden en eventueel reparaties/keuringen. Kan je best betalen als je een baan hebt.
Antikraak kan eventueel ook nog.quote:Op maandag 29 februari 2016 13:37 schreef broccoli. het volgende:
Over dat gezeik van wachtrijen en dergelijke in de woningmarkt: Dat lijkt me sterk.
Ja, er zijn wachtrijen van hier tot Tokio, maar je moet ook een beetje verder kijken dan je neus lang is. Tuurlijk kun je niet het nieuwste van het nieuwste krijgen, als eerste huisje.
Daarbij is het ook handig om te bellen naar woningcorporaties of verhuurbedrijven, wie als eerst komt...
En als allerlaatste... Ik woon in Rotterdam en moet dringend op zoek naar een woning. Raad eens? Ik heb, na een week of 2 reageren vanochtend mijn eerste bezichtiging gehad, waar ik ook de enige was trouwensVan de 100 reacties. Zo snel kan het gaan. Laat je dus niet leiden door die zogenaamde 1000 mensen die erop hebben gereageerd, het kan altijd anders.
Dan heb je grote kans dat je lang woningzoekend zult blijven. Steden zijn meestal erg in trek voor woningzoekenden. In een dorp maak je volgens mij meer kans.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:08 schreef Deezertje het volgende:
[..]
De vraag is meer: ga ik een rijbewijs ook echt gebruiken? Hoe dichter je bij je werkt woont hoe minder behoefte daaraan. Ik weet dat het OV best prijzig is, maar de totale kosten van auto rijden is denk ik nog ietsje duurder? De enige eis die ik nu heb is wonen in een stad met een station.
Uit je vorige topic:quote:Op maandag 29 februari 2016 14:08 schreef Deezertje het volgende:
[..]
De vraag is meer: ga ik een rijbewijs ook echt gebruiken? Hoe dichter je bij je werkt woont hoe minder behoefte daaraan. Ik weet dat het OV best prijzig is, maar de totale kosten van auto rijden is denk ik nog ietsje duurder? De enige eis die ik nu heb is wonen in een stad met een station.
En zo gaat het iedere keer met jou. Je loopt te klagen dat je iets wil en waarom je iets nodig hebt, en nog geen paar dagen later verzint je autistische brein allemaal redenen waarom je het niet hoeft te doen. Zo gaat het met alles in je leven en kom je geen steek verder.quote:Rijbewijs nog steeds niet gehaald of geprobeerd terwijl OV over half jaar afloopt, noodzaak komt steeds dichterbij. OV kost dan echt geld en blijf je afhankelijk van de tijden van de vervoerder dus je kan niet tot half 2 snachts bij een scharrel blijven bijvoorbeeld.Miljoenen mensen hebben zo'n pasje, dus waarom ik niet? Tja, ik weet dat ik moeite heb met overzicht bewaren en je altijd gefocust moet zijn in het verkeer...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |