Je vader is een wijze man.quote:Op maandag 29 februari 2016 17:36 schreef Deezertje het volgende:
Volgens mijn vader ontbreekt het mij aan proactiviteit.
Behalve dat ik school wederom heb gemaild voor die cursus is er niet veel gebeurd. Morgen weer met scriptie aan de slag.quote:Op maandag 29 februari 2016 17:40 schreef gebakken-koekje het volgende:
Waarom antwoord je nou echt nooit op dingen die mensen vragen? Ookal herhalen mensen het 10x.
quote:Op maandag 29 februari 2016 17:36 schreef Deezertje het volgende:
Dit dus. Wat ga je eigenlijk doen om mee proactief te worden? Behalve zeggen dat je aan je scriptie gaat en school mailt over een cursus?quote:
quote:For example, people with pessimistic explanatory style tend to see negative events as permanent ("it will never change"), personal ("it's my fault"), and pervasive ("I can't do anything correctly"), are likely to suffer from learned helplessness and depression.[12] Such people can often be helped to learn a more realistic explanatory style by cognitive behavioral therapy, a therapy heavily endorsed by Seligman.
Als ik mensen mensen ken die zich suf piekeren en niks durven zeg ik: je ziet alleen maar Deezertjes op de weg.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:49 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Deezertje is de grootste beer van allemaal.
Is schrikkeldag voor jou een vrije dag?quote:Op maandag 29 februari 2016 17:44 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Behalve dat ik school wederom heb gemaild voor die cursus is er niet veel gebeurd. Morgen weer met scriptie aan de slag.
Deezer geeft toch de wereld de schuld?( ohja... ook de rabobank... de zwarte pieten... de blanke meerderheid bij de oscars en vergeet de vluchtelingen niet)quote:Op maandag 29 februari 2016 18:07 schreef ElDinosaur het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness
Kwam bovenstaande term tegen in een boek en moest gelijk aan dit en dating #1 topic denken.
[..]
Beste Deezertje,quote:Op maandag 29 februari 2016 17:36 schreef Deezertje het volgende:
Nu vind je hem vast een eikel.quote:Op maandag 29 februari 2016 17:36 schreef Deezertje het volgende:
Je kan kiezen Deezertje. Het aapje in het stukje hierboven te blijven of de twee adviezen in de onderstaande link te lezen en ter harte te nemenquote:Iedere nieuwe dag is een nieuwe kans om te kiezen.
Toen ik minder ver was in mijn proces dan nu, vroeg ik een keer aan mijn therapeute: “Maar wat als ik nou te beschadigd ben? Wat nou als het niet meer goedkomt?”
Ik heb veel geleerd van dat gesprek.
Ten eerste ben je alleen maar ‘tè’ beschadigd als je niet meer bereid bent om keuzes te maken die in het belang zijn van je veiligheid, vrijheid en levensgeluk. Dan bedoel ik niet dat je dat soms niet lukt, maar structureel: Een staat van volledige aangeleerde hulpeloosheid. Denk aan een aapje dat zolang in gruwelijke omstandigheden en gevangenschap heeft geleefd, dat het niet meer ontsnapt als de deur van zijn kooi openstaat. Zelfs niet als zijn water op is en het enige water zich buiten de kooi met de open deur bevindt. Dat aapje sterft uiteindelijk van de dorst, terwijl dat in zijn nieuwe omstandigheden niet had gehoeven; Hij was te beschadigd.
Als je nog in staat bent, al is het zelden, al is het met ontzettend veel moeite, om gezonde keuzes te maken, dan ben je niet ‘te beschadigd’. Beschadigd ja. Heel erg beschadigd, misschien ook wel. Maar niet tè.
Dus:
“Wat nou als ik beschadigd ben?”
…
Nou, ik ben inderdaad beschadigd. En dat is, zoals ik al schreef, heel normaal gegeven de omstandigheden.
Mijn therapeute vroeg me dus waarom dat zo erg was; (los van de oneerlijkheid van wat er is gebeurd) Waarom beangstigt beschadigd zijn mij zo?
Weet je wat bleek:
Ik ben bang dat anderen merken dat ik zo beschadigd ben; Dat ze me erom afwijzen. Ik ben bang dat beschadigd zijn, betekent dat mijn waarde als persoon minder is.
Concreter nog gezegd: Ik ben bang dat uiteindelijk zal blijken dat ik werkelijk waardeloos ben (precies zoals me is verteld en zoals ik heb geconcludeerd uit hoe mensen in het verleden met me om zijn gegaan).
Mijn therapeute vertelde me toen twee hele waardevolle dingen:
Moet even een formuliertje invullen en dan kom ik op de lijst... Nu nog nadenken over mijn leerdoelquote:De training ‘Persoonlijke Effectiviteit’ is bedoeld voor mensen die belemmerd worden door zaken als bijvoorbeeld faalangst, onzekerheid, sub-assertiviteit (niet durven zeggen wat je denkt en voelt), perfectionisme en dergelijke.
In de training stel je je eigen leerdoel vast en gaat daarmee aan de slag. Tussendoor doe je opdrachten en daarvan houd je een logboek bij.
Onderwerpen die aan de orde komen zijn: denken, voelen, willen, doen, zelfbeeld, beslissen, omgaan met kritiek, (sub)assertiviteit.
Wel spannend, opdrachten doen etc. (ik hoop dat je er geen sociale contacten voor moet raadplegen als in 'laat een vriend wat over je zeggen e.d')quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je niemand hebt die je daar wat over kan vertellen en je dus geen vrienden hebt... gaat falen nogal lastig is het niet?quote:Op maandag 29 februari 2016 19:38 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Wel spannend, opdrachten doen etc. (ik hoop dat je er geen sociale contacten voor moet raadplegen als in 'laat een vriend wat over je zeggen e.d')Daar faal ik altijd in, want ik heb niemand. Maar van deze negatieve gedachtes kom je hopelijk dan af. En ik ben meteen op school die periode om af te studeren, dus twee vliegen in één klap.
quote:Op maandag 29 februari 2016 19:38 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Wel spannend, opdrachten doen etc. (ik hoop dat je er geen sociale contacten voor moet raadplegen als in 'laat een vriend wat over je zeggen e.d')Daar faal ik altijd in, want ik heb niemand. Maar van deze negatieve gedachtes kom je hopelijk dan af. En ik ben meteen op school die periode om af te studeren, dus twee vliegen in één klap.
Dat is juist de bedoeling van zo een training. Confrontatie en manieren vinden om er iets aan te doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De meeste autisten zijn een groot deel van hun tijd liever alleen bezig en voelen zich daar prettig bij. Je wilt onder de mensen zijn, begrijpelijk maar wat heeft dat voor zin als je nauwelijks met ze kan communiceren? Hoe is je zelfredzaamheid als je in het diepe wordt gegooid met die sociale vaardigheden die je nu hebt? Grote kans dat je binnen een paar dagen op het matje moet komen verantwoording afleggen waarom je niet kan functioneren.quote:Op maandag 29 februari 2016 13:51 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen autisten die alleen maar op zichzelf willen zijn en autisten die dat niet willen. Als ik dagenlang alleen thuis zit heb ik echt nergens meer zin in. Ik moet dus onder de mensen komen en het gevoel hebben dat ik iemand ken in het leven.
Weten de mensen daar dat je autistisch bent?quote:Op maandag 29 februari 2016 20:36 schreef Deezertje het volgende:
Hopelijk krijg ik daar meer zelfvertrouwen. Sinds ik weet dat ik autisme heb voel ik mij minder en heb ik het gevoel mezelf iedere dag te moeten bewijzen, .meer dan andere mensen, ook tijdens eerdere stages en later op 't werk.
Dit soort dingen kunnen er in ieder geval bij helpen. En bedenk: als je helemaal niet onder de mensen komt leer je zéker niet beter communiceren. Die cursus lijkt mij een stap in de goede richting.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:51 schreef syndroom het volgende:
[..]
De meeste autisten zijn een groot deel van hun tijd liever alleen bezig en voelen zich daar prettig bij. Je wilt onder de mensen zijn, begrijpelijk maar wat heeft dat voor zin als je nauwelijks met ze kan communiceren? Hoe is je zelfredzaamheid als je in het diepe wordt gegooid met die sociale vaardigheden die je nu hebt? Grote kans dat je binnen een paar dagen op het matje moet komen verantwoording afleggen waarom je niet kan functioneren.
Ik denk wat het sociale aspect betreft je echt teveel hooi op je vork neemt.
Die gedachtegang is precies waarom jij blijft steken.quote:Op maandag 29 februari 2016 20:51 schreef syndroom het volgende:
[..]
De meeste autisten zijn een groot deel van hun tijd liever alleen bezig en voelen zich daar prettig bij. Je wilt onder de mensen zijn, begrijpelijk maar wat heeft dat voor zin als je nauwelijks met ze kan communiceren? Hoe is je zelfredzaamheid als je in het diepe wordt gegooid met die sociale vaardigheden die je nu hebt? Grote kans dat je binnen een paar dagen op het matje moet komen verantwoording afleggen waarom je niet kan functioneren.
Ik denk wat het sociale aspect betreft je echt teveel hooi op je vork neemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |