abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 februari 2016 @ 15:07:55 #1
381517 Zapata
held op sokken
pi_160258825
Ik hoor de meeste mensen al zuchten bij het lezen van de topic titel, hier gaan we weer :P

Maar volgens mij weet ik al ongeveer hoe het zit en ik ben vooral op zoek naar bevestiging.

Vraag 1:
Als ik een 300 Ppi foto laat drukken/printen met een instelling van de drukker/printer van 300 Dpi betekent dit toch dat voor elke pixel er ook een dot inkt komt?

Vraag 2:
Zo ja, als de drukker/printer een instelling van 300 Dpi gebruikt, heeft het dan nut om een foto aan te leveren met een Ppi groter dan 300 voor de kwaliteit? Stel ik lever een 600 Ppi foto aan, volgens mij worden dan 4 pixels omgezet in 1 printer/drukker dot, is dit beter of juist slechter voor de kwaliteit? (aangezien de printer/drukker 4 pixels moet vertalen naar 1 dot)
pi_160259526
Volgens mij maakt het geen zak uit. 300 dpi is toch het max wat een oog ziet?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 28 februari 2016 @ 12:31:03 #3
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_160280515
Hier een artikel over je vraag.

http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

quote:
Samenvatting van dit artikel

1. Een digitale foto heeft geen dpi, alleen maar pixels
Dat geldt voor een foto op de computer, op een website/internet, in een camera, enz.
Ook al staat er een dpi-getal, het betekent niets, je zou het bij wijze van spreken gewoon uit kunnen gummen.

2. Pas als een foto wordt (af)gedrukt heeft deze een dpi (eigenlijk ppi, px/inch)

3. Over 300 dpi
Een afgedrukte foto moet (meestal) 300 dpi zijn, dat betekent 300 px/inch (pixels per inch). Dat is hetzelfde als 118 px/cm. Als een drukker zegt dat je je foto's moet aanleveren op 300 dpi, dan bedoelt deze: je foto moet voldoende pixels hebben. Als je de afdrukmaat weet, moet je het aantal cm vermenigvuldigen met 118. Dat is het aantal pixels dat je foto minimaal moet hebben. In de alinea's over 300 dpi kun je lezen wat je moet doen als je te weinig (of teveel) pixels hebt voor die afdrukmaat, en wat je moet doen als je de afdrukmaat (nog) niet weet.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  zondag 28 februari 2016 @ 20:33:28 #4
381517 Zapata
held op sokken
pi_160294835
quote:
7s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:31 schreef Dark_Angelus het volgende:
Hier een artikel over je vraag.

http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

[..]

lang wazig verhaal. maar daar staat dus niet duidelijk dat 300 Ppi 1 op 1 is met 300 Dpi. Het lijkt wel alsof elk artikel dat juist net niet wil vermelden.

Ook heeft deze auteur het over Photoshop en Dpi. maar Photoshop werkt met Ppi, dus het staat er ook nog eens fout.

En dit vind ik helemaal een vaag verhaal waar die verder ook niet op in gaat:
"DPI als DOTS PER INCH (dus niet te verwarren met PIXELS PER INCH), zijn de inktdruppeltjes (per inch) die op het papier terechtkomen bij het printen. De DPI (dots/inch) moet groter zijn dan de DPI/PPI (pixels/inch), anders krijg je een slechte afdruk."

Lijkt me onzin, een drukker werkt met 300Dpi zover ik weet. dat betekent dat een foto in 75Ppi aangeleverd zou moeten worden wat mij zeeeeeeer sterk lijkt.

[ Bericht 16% gewijzigd door Zapata op 28-02-2016 20:50:29 ]
  zondag 28 februari 2016 @ 21:23:32 #5
381517 Zapata
held op sokken
pi_160296759
Het ziet er naar uit dat het allemaal wat lastiger is dan verwacht. Wat ik zover heb begrepen:

Een printer/drukker kan vaak maar 150 dots per inch printen (150 Dpi dus!) en om de maximum kwaliteit hier uit te halen (verschilt per printer volgens mij ook nog eens) is als standaard in het leven geroepen 2 pixels per inkt dot. Geen idee waarom, ik ben geen drukker; iets met kleuren overloop etc. blabla. Dan kom je uit op 300 Ppi. Als je 150 Ppi zou gebruiken kom je uit op 1 pixel per inkt dot.

Conclusie; als standaard en voor de meeste printers/drukkers is een bestand/foto/plaatje ingesteld op 300 Ppi de maximum kwaliteit.

Ik zelf werk veel en veel groter. Als ik mijn tekening op 300 Ppi zet dan kom ik groter uit dan een A2 papier (10.000 bij 10.000 pixels)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')