Zie ook Volkskrant: Zoekactie naar dertien vermiste Nederlanders in Noors berggebiedquote:Nederlanders vermist in Noorwegen
Een groep van dertien Nederlanders wordt vermist in een lawinegebied in Noorwegen. Dat meldt de Noorse publieke omroep. De groep zou door onbekende oorzaak in nood zijn gekomen. Het Rode Kruis is een reddingsactie gestart.
De Noorse reddingsbrigade kreeg een noodoproep vanuit de plaats Grotli in Oppland. De groep Nederlanders zou daar aan het wandelen zijn. Het gebied is bergachtig en er is gevaar voor lawines. Een reddingshelikopter die de Nederlanders probeerde te bereiken, moest terugkeren vanwege slecht weer.
De hulpdiensten krijgen geen contact met de groep en weten daarom niet wat er aan de hand is. Het Rode Kruis is inmiddels met honden onderweg om de Nederlanders te zoeken.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan de vermissing nog niet bevestigen.
Bron: NOS.nl
quote:http://www.volkskrant.nl/(...)uggevonden~a4252358/
De reddingswerkers die met sneeuwscooters naar dertien vermiste Nederlandse wandelaars zochten, zijn erin geslaagd de groep terug te vinden. De wandelaars zijn ongedeerd. Dit meldt de Noorse politie op Twitter.
Dikke kans dat er nog niks aan de hand was toen ze begonnen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef de_boswachter het volgende:
Ze zijn vermist en iemand heeft een noodsignaal afgegeven. Dus dan leeft er nog minimaal eentje? of hoe moet ik dat zien. En wat is zo'n noodsignaal ? Een fakkel of een smsje ?!
Vind het overigens vreemd dat ze in zo'n gebied met zo'n weer gaan wandelen. OOOEEH LEKKER AVONTUURLIJK ! Of; OEEEEEH WE HEBBEN DEZE VAKANTIE GEBOEKT EN MOETEN KOSTTE WAT KOST DEZE ETAPPE DOEN VANDAAG ANDERS HALEN WE HET EINDPUNT NIET 111!!
Ze zijn even vergeten dat ze uit Nederland komen en niet uit Oostenrijk.
Maar goed; hopen op het beste. Je gunt het uiteraard niemand
Gezien de sneeuwlagen waar de reddingswerkers starten lijkt me dat sterk ?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dikke kans dat er nog niks aan de hand was toen ze begonnen.
Nou, ik zie dat je echt je best gedaan hebt. Goed bezig en een fris inzichtquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef de_boswachter het volgende:
Ze zijn vermist en iemand heeft een noodsignaal afgegeven. Dus dan leeft er nog minimaal eentje? of hoe moet ik dat zien. En wat is zo'n noodsignaal ? Een fakkel of een smsje ?!
Vind het overigens vreemd dat ze in zo'n gebied met zo'n weer gaan wandelen. OOOEEH LEKKER AVONTUURLIJK ! Of; OEEEEEH WE HEBBEN DEZE VAKANTIE GEBOEKT EN MOETEN KOSTTE WAT KOST DEZE ETAPPE DOEN VANDAAG ANDERS HALEN WE HET EINDPUNT NIET 111!!
Bedankt.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou, ik zie dat je echt je best gedaan hebt. Goed bezig en een fris inzicht
Ook op sneeuw kun je prima lopen. Zeker met sneeuwschoenen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:09 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Gezien de sneeuwlagen waar de reddingswerkers starten lijkt me dat sterk ?
Waarschijnlijk hebben ze zo'n GPS SOS signaal ding gebruikt, zoiets:quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef de_boswachter het volgende:
Zo één heb ik ookquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:13 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hebben ze zo'n GPS SOS signaal ding gebruikt, zoiets:
http://www.findmespot.com/en/?cid=102
Dat zal wel; maar is het verstandig is de hoofdvraag ? Met kans op lawines is het nooit verstandig om te gaan wandelen in dit soort gebieden.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ook op sneeuw kun je prima lopen. Zeker met sneeuwschoenen.
Het kan toch zijn dat het eerst gewoon goed te doen was en de vooruitzichten goed waren en opeens tijdens hun tocht zijn omgeslagen ?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:15 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dat zal wel; maar is het verstandig is de hoofdvraag ? Met kans op lawines is het nooit verstandig om te gaan wandelen in dit soort gebieden.
Ze zijn vanmorgen vroeg vertrokken vanuit hun hotel en voor 12:00 werd het signaal gegeven ? Lijkt me niet als ik de sneeuwvlokken zie uit de filmpjes dat er 4 uur tijd ineens een flink pak sneeuw ligt. Maar goed, dat is gissen. Eerst maar eens de berichten afwachten.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:17 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Het kan toch zijn dat het eerst gewoon goed te doen was en de vooruitzichten goed waren en opeens tijdens hun tocht zijn omgeslagen ?
Er zal vast wel iets van een gids bij zijn die dit vaker doet.
'Er waren al een paar dagen waarschuwingen voor lawines en slecht weer.'quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:17 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Het kan toch zijn dat het eerst gewoon goed te doen was en de vooruitzichten goed waren en opeens tijdens hun tocht zijn omgeslagen ?
Er zal vast wel iets van een gids bij zijn die dit vaker doet.
Dat vroeg ik me ook af .....quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:17 schreef Wimperkruller het volgende:
Huh? Waarom is mijn vraag verwijderd?
Wat is er erg aan om te vragen waarom mensen een gebied met lawinegevaar bewandelen als het al slecht weer is?
Dan dient heel het gebied van de Alpen gesloten te worden, zeker na vandaag omdat er op bepaalde plekken zelfs anderhalve meter sneeuw kan gaan vallen. En dan is sneeuwval niet eens per se de oorzaak van lawines.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:19 schreef Gunner het volgende:
Wat is toch de drang van dat soort mensen om zich in een lawinegebied te begeven?
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dan dient heel het gebied van de Alpen gesloten te worden, zeker na vandaag omdat er op bepaalde plekken zelfs anderhalve meter sneeuw kan gaan vallen. En dan is sneeuwval niet eens per se de oorzaak van lawines.
Wij wintersporters zijn natuurlijk wel een beetje blind voor het gevaar van de sneeuw maar de mensen die niet op wintersport gaan zijn mi nog een graad erger met hun mening en niet gehinderd door enige kennis
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:25 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Ouch. Dan komt het ineens wel erg dichtbij he?
Wat is toch de drang van mensen gelijk met hun vingertje te willen wijzen als er iets ergs aan de hand is?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:19 schreef Gunner het volgende:
Wat is toch de drang van dat soort mensen om zich in een lawinegebied te begeven?
30-40 cmquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:26 schreef Infection het volgende:
Hoeveel meter sneeuw ligt er eigenlijk in dat gebied? Maakt het wat duidelijker hoe groot de overlevingskans is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |