Ik bedoelde handmatig de geproduceerde blauwe science packs in een lab dumpen. Die lab setup met inserters die ze weer door verdelen had ik al in een tutorial gezien, dus die gebruik ik ook.quote:Op zondag 8 juli 2018 18:34 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met handmatig overdragen? Dat je ze zelf bijvult? Als je ruimte te kort komt science labs kunnen ook uit elkaar pakken als je inserters er tussen zet. Dan hoef je alleen de eerste in de rij te voeden.
Hoe groter je fabriek wordt hoe meer vervuiling dus hoe agressiever de biters worden en de nesten groeien ook als je niet in een trainworld zit. Bossen tussen de nesten en je fabriek houden een gedeelte van je vervuiling tegen dus dat wilt nog wel is helpen om niet iedere keer een aanval te creëren. Laser turrets zijn goed maar nadeel is dat je energie huishouding wel echt op orde moet hebben. Anders valt bij elke aanval je fabriek stil. Flameturrets gebruik ik zelf nooit omdat ik altijd olie wil gebruiken voor petroleum gas. Zolang je nog grijze en rode biters hebt zijn gun turrets prima zeker als je ze met science upgrade. Alle onderzoeken stacken dus als je bullet damage, bullet speed, gunturret damage en gunturret speed onderzoekt zijn ze vrij sterk, zeker met armored piecing rounds. Ook gun turret kunnen elkaar voeden dus gunturret inserter en dan weer een gunturret kan je een redelijke verdediging bouw en hoef je er maar 1 belt met kogels er naar toe te vervoeren. Die je hele muur voed.
Beetje van beide. Voor super ingewikkelde constructies, zoals een zo efficient mogelijke kerncentrale, haal ik wel een ontwerp van Reddit af. Dat is zo groot en ingewikkeld, daar heb ik zelf geen zin inquote:Op zondag 8 juli 2018 20:52 schreef Droopie het volgende:
Vinden jullie het leuk om tutorials te kijken of is het zelf ontdekken toffer?
Ik ga niet zeggen dat het spel te makkelijk wordt door dat allemaal te bekijken, maar anderzijds wordt het net een copy/ past game
oeh, die mods moet ik ook vindenquote:Op zondag 8 juli 2018 21:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
rechte pijpen naast elkaar kunnen leggen zonder dat ze aansluiten, elektriciteitspalen met ingebouwde lamp
Flow Controlquote:
Ik fixte dat met underground pipes en dan 3 naast elkaar met 1 afstand split en je had never nimmer issues.quote:
dat deed ik voor mods ook maar dat was alsnog een drama/gedoe voor bochten enzo.quote:Op maandag 9 juli 2018 07:47 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Ik fixte dat met underground pipes en dan 3 naast elkaar met 1 afstand split en je had never nimmer issues.
alles 1 naar voren? en dan alles op 1 lijn houden?quote:Op maandag 9 juli 2018 08:10 schreef mschol het volgende:
[..]
dat deed ik voor mods ook maar dat was alsnog een drama/gedoe voor bochten enzo.
Dat was doorgaans ook mijn oplossing, maar deze mod geeft toch net even wat meer vrijheid en werkruimte. En eerlijk is eerlijk, zo'n rij pipes ziet er eigenlijk ook wel lekker industrieel uitquote:Op maandag 9 juli 2018 09:32 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
alles 1 naar voren? en dan alles op 1 lijn houden?Water heb je 1 vakje voor gereserveerd over de hele lengte , stuur je wel plannen / images later.
even mee aan het proberen geslagen vanavondquote:Op maandag 9 juli 2018 00:05 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Flow Control
Lighted Electric Poles +
Squeek through
Auto fill
Even distribution
Die laatste is verreweg één van de beste. Maakt het mogelijk om stacks gelijkwaardig te verdelen over meerdere containers/furnaces/turrets/whatever. Dat is er één waar ik echt niet meer zonder wil spelen![]()
Er zijn nog wel meer van die quality of life mods die het spel zelf weinig veranderen, maar alles gewoon net iets fijner maken.
Wat is dat een beginner? je gaat er gewoon keihard diep in het spel en dan maakje gigantische gebieden voor 1 ding. en dan heb je een giga base?quote:
quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:11 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Wat is dat een beginner? je gaat er gewoon keihard diep in het spel en dan maakje gigantische gebieden voor 1 ding. en dan heb je een giga base?
Nah, je loopt dan gigantisch in de problemen met de productie. Sowieso is de definitie van een megabase over het algemeen 1 rocket per minute, en 1000 science packs (van iedere kleur) per minute, wat je nooit gaat redden door maar gewoon heel veel te bouwen, aangezien een hoop productielijnen samen moeten komen. Het is voornamelijk heel veel plannen vantevorenquote:Op woensdag 11 juli 2018 11:25 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Werkt best aardig en zo speelt het meerendeel, het finetunen komt daarna.
Hmm, ik probeerde eigenlijk gelijk al het 'kistjes vullen' te vermijden en echt volledig geautomatiseerde (elektrische) productielijnen op te zetten. Ging op zich wel prima. Voor de beginners heb je tegenwoordig ook die campagnes die je wel iets van basiskennis opleveren over hoe je de boel opzet.quote:
Na 10 minuten had ik genoeg dingen gezien die ik in de tutorial niet heb geleerdquote:Op woensdag 11 juli 2018 11:11 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Wat is dat een beginner? je gaat er gewoon keihard diep in het spel en dan maakje gigantische gebieden voor 1 ding. en dan heb je een giga base?
Ach daarvoor heb je op latere termijn de bouwertjes die alles demolishen en rebuilden, maarja dat kost ook weer tijd. Dus beter in 1x goed.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:33 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Nah, je loopt dan gigantisch in de problemen met de productie. Sowieso is de definitie van een megabase over het algemeen 1 rocket per minute, en 1000 science packs (van iedere kleur) per minute, wat je nooit gaat redden door maar gewoon heel veel te bouwen, aangezien een hoop productielijnen samen moeten komen. Het is voornamelijk heel veel plannen vantevoren
Klopt inderdaad. Probleem is ook dat je nog al snel een spaghetti krijgt van alles en nog wat door elkaar heen, met een hoop quickfixes om maar snel iets te proberen te verbeteren.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:50 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Ach daarvoor heb je op latere termijn de bouwertjes die alles demolishen en rebuilden, maarja dat kost ook weer tijd. Dus beter in 1x goed.
Ah ik heb het vergelijkbaar ... begin ook altijd met een grote bus.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:54 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Probleem is ook dat je nog al snel een spaghetti krijgt van alles en nog wat door elkaar heen, met een hoop quickfixes om maar snel iets te proberen te verbeteren.
Nou moet ik zeggen dat zolang je je main bus vanaf het eerste moment al goed op orde hebt, en hiernaast genoeg ruimte overhoud, het over het algemeen geen probleem is om redelijk ver te komen.
Al moet ik zeggen dat ik voornamelijk trainworlds speel waarbij ik sowieso redelijk modulair alles opzet, en het midden van mn base uiteindelijk niet zo heel veel meer doet, behalve dat 't een grote mall en storage is.
Ik zit een beetje bij de blauwe / grijze nog. Heb net de blauwe circuit dingetjes geautomatiseerd qua productie.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:19 schreef Droopie het volgende:
[..]
Na 10 minuten had ik genoeg dingen gezien die ik in de tutorial niet heb geleerd
Maar ik zag ook een filmpje met tips en trucs met een kernreactor.
Ik ben pas bij de groene flesjes
Main bus is heilig!quote:Op woensdag 11 juli 2018 13:01 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Ah ik heb het vergelijkbaar ... begin ook altijd met een grote bus.
Daar tussenin zit ik nu , tussen mainbus en treinen. komen al wat treinen aan die het halen maar nog niet voldoende om de bus te blijven vullen. gewoon 2- 3 - 4 meer territorys claimen en dan komt het goedquote:Op woensdag 11 juli 2018 13:06 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Main bus is heilig!![]()
Maar goed, uiteindelijk vervang ik mijn main bus van belts uiteindelijk altijd door een bus van treinen
Ach, zelfs biters systematisch uitroeien kun je automatiserenquote:Op woensdag 11 juli 2018 13:12 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Daar tussenin zit ik nu , tussen mainbus en treinen. komen al wat treinen aan die het halen maar nog niet voldoende om de bus te blijven vullen. gewoon 2- 3 - 4 meer territorys claimen en dan komt het goed
Ik speel wel met creepers., het verlangzaamt een beetje maar geeft wel een uitdaging.
Hoe kan ik dat automatiseren? dat uitroeien?quote:Op woensdag 11 juli 2018 13:15 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Ach, zelfs biters systematisch uitroeien kun je automatiserenIk claim zelf altijd een redelijk groot gebied om mn base heen waar ik in ieder geval alle resources binnen heb om mn eerste paar rockets te kunnen lanceren (en een los, groot veld voor een paar solar farms), en bouw daar muren omheen (dubbele dikte), met een yellow belt er langs om turrets te voorzien van ammo. Gelukkig is de AI van biters dermate stom dat ze altijd bottlenecken op dezelfde punten, dus is het een kwestie van wat chokepoints maken waar ze altijd langs moeten. Nooit last van biters!
![]()
En met de recent toegevoegde artillery train is het uitbreiden van je basis sowieso heel makkelijk geworden, en nog leuk ook
Artillery trainsquote:Op woensdag 11 juli 2018 13:22 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Hoe kan ik dat automatiseren? dat uitroeien?Alles kan maar nog geen voorbeelden gezien daarvan. als in dat je "expand" en dan uitroeit, al heb ik wel een auto build bot gezien die automatisch vierkantjes claimde, en zichzelf steeds met die vierkantjes kon uitbreiden.
Ah daar moet ik nog mee beginnen .quote:
Ik doe het ook pas als ik mn basis enigzins op orde heb, en een volledig gesloten muur om m'n basis heb, anders wordt het echt een drama aangezien je namelijk een volledig nest aggro'd wanneer je ze bestookt met raketten. Voor daadwerkelijk uitbreiden van mn basis gebruik ik dan twee treinen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 14:00 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Ah daar moet ik nog mee beginnen .Lijkt me tof om te doen. zover was ik in deze build nog niet, ik had nog geen nuclear power.
Uitbreiden met behemoths vind ik irritant... dat duurt zolang. ik was fan van de "Laser" turrets met electricteits paaltjes blueprints . voordat de artillery uitkwam.quote:Op woensdag 11 juli 2018 14:07 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Ik doe het ook pas als ik mn basis enigzins op orde heb, en een volledig gesloten muur om m'n basis heb, anders wordt het echt een drama aangezien je namelijk een volledig nest aggro'd wanneer je ze bestookt met raketten. Voor daadwerkelijk uitbreiden van mn basis gebruik ik dan twee treinen.
De eerste trein is m'n normale building train van 4 of 5 wagons met alle meuk die ik nodig heb om de meeste dingen te kunnen maken (dus zit vol met rails, powerlines, belts, inserters, productivity/speed modules, noem maar op), en mn artillery train er naast op het 2e spoor, met 2 wagons vol met shells. Sowieso doe ik altijd treinsporen van 4 tracks, 2 heen, 2 terug. In het begin is dat even lastig, maar zodra je bots hebt, is 't een kwestie van blueprints neerplempen en je kan op je gemak doorkachelen. Dan om de zoveel tijd een paar laserturrets neerkwakken, alles in range van je artillery train bestoken met raketten, en dan 5 minuten genieten van een slachtpartij a la tower defense.
Sowieso als biters buiten je pollution range zitten, komen ze niet naar je toe, en dat kun je prima oplossen met vaste artillery guns om ze op afstand te houden zodra ze nieuwe nests bouwen. Het enige lastige is dat de evolution factor natuurlijk omhoog gaat wanneer je meer research doet (het is geen 1-op-1 relatie ertussen, maar is wel verbonden). Maar tegen de tijd dat je behemoths aan je deur hebt, is je basis al wel zover dat dat geen probleem is.
Oh lasers gebruik ik ook langs mn muur hoor, uiteindelijk plaats ik ze langs mn normale gunturrets. Ik wacht er alleen wel altijd mee totdat ik ze los van stroom kan voorzien, aangezien je een gigantische dip in je stroomverbruik krijgt wanneer er 30 laserturrets tegelijk op alles beginnen te schietenquote:Op woensdag 11 juli 2018 14:18 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
Uitbreiden met behemoths vind ik irritant... dat duurt zolang. ik was fan van de "Laser" turrets met electricteits paaltjes blueprints . voordat de artillery uitkwam.
Een trainbus... dus?quote:Op woensdag 11 juli 2018 13:06 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Main bus is heilig!![]()
Maar goed, uiteindelijk vervang ik mijn main bus van belts uiteindelijk altijd door een bus van treinen
Nucleaire artillery trainsquote:
Tank + personal repair botsquote:Op woensdag 11 juli 2018 14:24 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Een trainbus... dus?
[..]
Nucleaire artillery trainsGewoon alles plat nuken.
Tot de biters je trollen en een nest bouwen in range van je spoorlijn
In dat geval!quote:Op woensdag 11 juli 2018 21:34 schreef Droopie het volgende:
Voor goede tips voor beginners en evt youtube filmpjes hou ik mij aanbevolen.
Dit weekend eens vol gas
(waarschijnlijk met proberen de eerste treinmissie te voltooien)
tnx manquote:Op woensdag 11 juli 2018 22:37 schreef lifeblind het volgende:
[..]
In dat geval!
Nilaus - https://www.youtube.com/channel/UCD80bzqJh1N7lOqn7n0vKTg
Xterminator - https://www.youtube.com/channel/UC5StrkKVnU2xkjV0mVJ9yTw
Factorio subreddit: https://www.reddit.com/r/factorio/
Blueprints: https://factorioprints.com/
Calculator voor ratios: https://doomeer.com/factorio/
Ja! De truuk met biters is zorgen dat ze buiten je polution blijven, dan vallen ze namelijk niet aan. Polution triggerd ze namelijk. Ze evolueren ook samen met hoeveel research je gedaan hebt, dus als je je defense nog niet helemaal op orde hebt, moet je niet al te hard gaan daarmee nog.quote:Op donderdag 12 juli 2018 23:08 schreef Monolith het volgende:
Inmiddels de grijze en blauwe science pots ook aan het produceren en een beetje op gang met robots en dergelijke. Biters beginnen wel steeds meer aan te dringen. Had ook wat flamethrower turrets geplaatst, dus mijn hele natuurlijke bescherming in het zuiden was verdwenen. Nu daar de boel flink aan het versterken. Ook al een biter nest opgeruimd, weet alleen nooit of dat nou wel of geen goed idee is.
Ja ik denk dat ik me een beetje vergist heb. Mijn gedachte was meer dat je altijd maar wat aan het researchen moet zijn ook al heb je het niet direct nodig omdat je anders je capaciteit / tijd verspilt.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 01:34 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Ja! De truuk met biters is zorgen dat ze buiten je polution blijven, dan vallen ze namelijk niet aan. Polution triggerd ze namelijk. Ze evolueren ook samen met hoeveel research je gedaan hebt, dus als je je defense nog niet helemaal op orde hebt, moet je niet al te hard gaan daarmee nog.
Ik heb m'n eerste nest nog gewoon vrij probleemloos kunnen mollen met m'n auto. Gewoon bij het aanrijden op de nests schieten en vervolgen achteruitrijdend naar je turrets de biters mollen.quote:En als je eenmaal zo ver bent dat je alles op orde hebt, ga je dit soort shit doen![]()
(artillery train en turretcreepen met lasers)
[ afbeelding ]
Tot op zekere hoogte klopt dat ook hoor, het is voornamelijk een kwestie van prioriteiten stellen. De eerste paar uur van een map zet ik alleen hier en daar wat turrets neer die ik handmatig bijvul/repair, en probeer ik al zoveel mogelijk met radars te coveren, tot ik een beetje een idee heb waar ik bepaalde dingen wil bouwen, afhankelijk van waar orefields zijn. Dingen zoals hoe m'n treinnetwerk zal gaan lopen, waar ik stations/stackers etc ga bouwen, welke richting m'n mainbus gaat. Daarna bouw ik een gigantische muur om m'n basis heen, zodat ik minimaal wel een basis heb van 6 x 6 radarvelden zeg maar. Het is aardig tijdrovend, maar als ik dat eenmaal heb staan hoef ik eigenlijk amper iets te doen aan mn defenses.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 11:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja ik denk dat ik me een beetje vergist heb. Mijn gedachte was meer dat je altijd maar wat aan het researchen moet zijn ook al heb je het niet direct nodig omdat je anders je capaciteit / tijd verspilt.
Klopt ja, biters worden langzaamaan sterker, wordt ook wel aangegeven met de zgn. 'evolution factor', wat een percentage is wat als een soort multiplier werkt. Vanaf een bepaalde hoeveelheid zullen er dus sterkere biters zijn, tot je uiteindelijk zgn Behemoths krijgt, dus gigantisch sterk zijn, en je kunnen oneshotten als je geen power armor draagt. Maar goed, uranium ammo helptquote:Op vrijdag 13 juli 2018 11:45 schreef Monolith het volgende:
Ik heb m'n eerste nest nog gewoon vrij probleemloos kunnen mollen met m'n auto. Gewoon bij het aanrijden op de nests schieten en vervolgen achteruitrijdend naar je turrets de biters mollen.
Dat zal ook wel minder worden naarmate ze evolueren.
Correct, vanaf 0.15 is alien science eruit gehaald en bestaan ze alleen nog maar om het spel 'moeilijker' te maken, al lijkt het alsof deathworlds in 0.16 niet echt heel veel moeilijker zijn dan een normale setting.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 12:03 schreef mschol het volgende:
dienen die biters nog ergens voor?
voorheen had je alien dingen nodig voor je research en dat is eruit gehaald, nu heb ik het idee dat het niet meer dan een opvulling is om nog wat uitdaging te geven?
hmm, oke niet dat ik het vervelwnd vind, zo kan ik mij richten op fabriekjes proberen te bouwen en die biters lekker links laten liggenquote:Op vrijdag 13 juli 2018 12:08 schreef lifeblind het volgende:
[..]
Correct, vanaf 0.15 is alien science eruit gehaald en bestaan ze alleen nog maar om het spel 'moeilijker' te maken, al lijkt het alsof deathworlds in 0.16 niet echt heel veel moeilijker zijn dan een normale setting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |