De recessie is ook een factor.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:51 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik denk dat we in een nieuwe fase terecht komen. Het digitale tijdperk. Met nieuwe beroepen, nieuwe kansen, nieuwe arbeidsvoorwaarden, nieuwe welvaart en nieuw welzijn. Nier per se beter, wel ánders.
Nogmaals: de kolenboer, de schoorsteenveger en de lantaarnaansteker hadden we toch ook niet geforceerd willen aanhouden?
Maar inderdaad ook heel veel pijn, ellende en omschakeling tot we zover zijn. Het kost een of twee generaties.
Ik zei ook: Het kost twee generaties.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik zie die nieuwe beroepen waar de verkoopster die net bij V&D weg is gestuurd nog niet verschijnen. Ik zou er maar niet van uit gaan dat het allemaal wel goed komt met die werkgelegenheid.
Dat ben ik helemaal met je eens!quote:Op zondag 28 februari 2016 19:59 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ik zei ook: Het kost twee generaties.
En misschien komt het ook wel niet goed, maar winkels waar niemand iets wil kopen geforceerd in stand houden, is in ieder geval géén oplossing.
De verregaande automatisering kan heel mooi zijn mits de vruchten ervan goed over de gehele bevolking verspreid worden. Als 1 of 2 robots het werk van 100~1000 mensen kunnen doen is dat toch alleen maar mooi? Die mensen hoeven dan geen werk meer te doen wat overbodig is. Zo zouden wij het moeten zien. In plaats van dat men 8 uur per dag werkt kunnen we dat vervangen voor 4 uur per dag. Maar dan moet de welvaart dus wel gedeeld worden, en dat gaat niet in het huidige systeem. Mensen zijn gehersenspoeld te denken dat we altijd moeten werken, geld geld geld etc. terwijl dat bij een beter systeem niet zo hoeft te zijn. Zie wat Stephan Hawking onlangs heeft gezegd:quote:Op zondag 28 februari 2016 19:35 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De verregaande automatisering is iets waar ik mij ook grote zorgen over maak. Echter, dat los je niet op door je spullen niet meer online te kopen en je hypotheek ouderwets bij een bank af te sluiten. Of door je klantvraag te stellen door te bellen. Ga zo maar door. Allemaal banen die nu massaal verdwijnen door veranderde wensen van de gemiddelde consument.
Daar zijn andere oplossingen voor nodig. Dingen die niet meer van deze tijd zijn kunnen gewoon verdwijnen. Winkelen moet geen werkverschaffing worden voor mensen die anders kansloos zijn op de arbeidsmarkt.
Hoort het personeel niet ook op een gegeven moment tot de maatschappij?quote:Op zondag 28 februari 2016 20:03 schreef Drinky het volgende:
[..]
Niet voor het personeel, maar wel voor de maatschappij.
Maar 'vrijwel nop' gaat voorlopig nog niet werken, het kost behoorlijk wat tijd en geld om het bij iemand op de stoep te krijgen. Dit is dan weer zijdelings waar ik vooral mee werkquote:Op zondag 28 februari 2016 17:41 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
En ik denk dat ze daar uiteindelijk toch op terug zullen moeten komen. Online gaat het ook voor vrijwel nop bij jou op de stoep krijgen, en weer retour als jij het niet wilt. Die innovatie moeten ze wel doen om actueel te blijven.
H&M zou natuurlijk ook zelf aan die technologie en diensten kunnen werken. Maar dat doen ze niet, net als elke andere keten die nu over de kop gaat dat niet gedaan heeft.
Bedrijf waar ik voor werk zijn bezig met een pilot daarvoor voor een niet nader te noemen keten in Nederland. Dat zit dus in de pijplijnquote:Op zondag 28 februari 2016 19:53 schreef Peter het volgende:
[..]
Een bezorgservice starten die gekochte zaken vanaf het winkelcentrum 's avonds nog bij je thuis bezorgt lijkt mij eigenlijk een stap in de goede richting. Geef je tassen af, of laat de winkel het goed bij het verzamelpunt afgeven en spreek de bezorgtijd af.
Dan kun je ook makkelijk met het OV gaan winkelen, geen auto nodig, geen beperking aan de zwaarte en omvang van je koopjes. Service aan huis zoals de webshops nu ook al bieden.
Niet meer. In 2014 bescheiden winst geboekt.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zalando bijvoorbeeld draait ook nog jaar op jaar verlies.
1 keten is te weinig, een heel winkelcentrum zou mee moeten werken. In de Efteling kan het ook, dat alles wat je koopt in het park voor je wordt verzameld en aar het vakantiepark wordt gebracht.quote:Op zondag 28 februari 2016 22:06 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Bedrijf waar ik voor werk zijn bezig met een pilot daarvoor voor een niet nader te noemen keten in Nederland. Dat zit dus in de pijplijn
Ook wel een opgave van de Efteling; iemand met een boodschappentas in het golfkarretje naar het nabijgelegen vakantiepark laten rijdenquote:Op zondag 28 februari 2016 22:23 schreef Peter het volgende:
[..]
1 keten is te weinig, een heel winkelcentrum zou mee moeten werken. In de Efteling kan het ook, dat alles wat je koopt in het park voor je wordt verzameld en aar het vakantiepark wordt gebracht.
Je moet wel het hele stuk quoten natuurlijk. In principe heeft de consument te maken met een aanschafprijs en het nut dat hij uit het product haalt. Laten we even stellen dat er twee consumenten zijn waarvan er eentje online koopt en eentje B&M. Laten we daarbij stellen dat er in de winkel een deskundig verkoper aanwezig is. (Dit is best een stretch voor veel winkels die niet gespecialiseerd zijn.) En laten we dan voor het gemak stellen dat de persoon die online koopt een miskoop doet. Zijn betaalde prijs is 150 euro, de persoon in de winkel heeft 190 betaald. Maar het was een miskoop voor persoon A dus hij haalt maar, laten we zeggen, voor 50 euro nut uit dat product. Heeft hij dus 100 euro in de plee gegooid. Bij een volgende aankoop zal hij dan een speciaalzaak overwegen.quote:Op zondag 28 februari 2016 13:36 schreef Ceased2Be het volgende:
Dat is leuk gesteld, maar als men altijd gaat voor de goedkopere optie zal men dus nooit naar een gespecialiseerde zaak gaan.
En dat is nogmaals niet het probleem van de consument. Ik weet heus wel wat je zegt. Ik huur ook een pand en die kosten zijn niet niks en die zul je uiteindelijk door moeten berekenen aan de klant, hoe je het ook wendt of keert. Maar datzelfde geldt uiteindelijk ook voor de kosten voor de server/website/magazijn van een webshop. Als dat goedkoper is en de klant prefereert dat, moet je als ondernemer dan boos in een hoekje gaan zitten huilen dat de consument gierig is?quote:Je kunt simpelweg niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ook al zou iederen dat wel willen.
Zelfs als je je zelf eigenaar van het pand bent en niet zit te kampen met het ophoesten van de huur elke maand zul je je vaste lasten door moeten berekenen in de prijs en daarmee zul je dus altijd duurder zijn dan een internetshop OF een keten die de lagere winst per artikel compenseert in volume.
Ben je niet in de war met Amazon?quote:Op zondag 28 februari 2016 22:14 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Niet meer. In 2014 bescheiden winst geboekt.
Ik geef het een jaar of twee, en je kunt deze reactie quoten met een Ik voorspelde het al.quote:Op zondag 28 februari 2016 23:31 schreef Zelfscanner het volgende:
De regering komt straks met webshopbelasting. Probleem opgelost.
O dat ben ik helemaal met je eens, ik zie al een tijdje langzaamaan weer een beweging richting speciaalzaken. En in veel product-gebieden is ook gewoon een overaanbod qua winkels, dat kan ook gewoon niet goed gaan. (de eigenaar van Scapino is een mooi voorbeeld met 4 verschillende formules van zijn hand binnen 200m van elkaar).quote:Op maandag 29 februari 2016 06:47 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een langzaam proces is. In eerste instantie zullen een hoop mensen gaan voor de goedkopere optie, daarom gaan er ook zoveel B&M's over de kop. Echter, je ziet ook dat juist speciaalzaken in opkomst zijn. Allemaal een direct gevolg van wat ik hierboven beschrijf. Waarom is dat een slecht iets? Het is juist de manier om vooruitgang te boeken. En ja, daarvoor moeten onrendabele zaken over de kop. Dat kan gewoon niet anders.
Nee, maar er is natuurlijk maar zoveel wat je kunt doen om de consument van dienst te zijn.quote:En dat is nogmaals niet het probleem van de consument. Ik weet heus wel wat je zegt. Ik huur ook een pand en die kosten zijn niet niks en die zul je uiteindelijk door moeten berekenen aan de klant, hoe je het ook wendt of keert. Maar datzelfde geldt uiteindelijk ook voor de kosten voor de server/website/magazijn van een webshop. Als dat goedkoper is en de klant prefereert dat, moet je als ondernemer dan boos in een hoekje gaan zitten huilen dat de consument gierig is?
Met dat verschil dat die zaken mensen het centrum introkken; dus zijdelings profiteerden het midden/hoog-segment er nog van dat er zulke publiekstrekkers kwamen.quote:Ik blijf erbij dat dit gewoon een onderdeel is van een ontwikkeling. Toen de Hema's/V&D's/Blokkers/Marskramers de speciaalzaken verdrongen voor het internet groot werd, waar waren die ondernemers toen? Die profiteerden van het feit dat ze een hele hoop kwalitatief inferieure rommel aan de man konden brengen omdat consumenten graag snel en goedkoop winkelen. Nu worden ze via het internet ingehaald met nog sneller en goedkoper winkelen en is de consument plotseling gierig. Redelijk hypocriet.
Ze hoeven alleen maar af te dwingen dat 'gratis bezorging/ophalen' niet meer mag. Dan zijn ze klaar.quote:Op zondag 28 februari 2016 23:31 schreef Zelfscanner het volgende:
De regering komt straks met webshopbelasting. Probleem opgelost.
goed punt, ik kom er alleen nog maar voor als ik een paar dingen moet hebben omdat ze vlakbij zitten. Als de Action het niet verkoopt natuurlijk. Duurdere en grotere aankopen doe ik wel bij de Hornbach.quote:Op donderdag 25 februari 2016 18:09 schreef Ceased2Be het volgende:
Weet ook niet of Gamma/karwei nog zo'n lang leven beschoren is. Veel zaken en veel oppervlakte maar veel toenemende concurrentie net teruglopende marges. Daarnaast nog de opmars van Bauhaus in Nederland
True. Voorlopig nog niet. Maar als het de kern van je business is, dan zul je het toch op de één of andere manier moeten laten werken.quote:Op zondag 28 februari 2016 22:06 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar 'vrijwel nop' gaat voorlopig nog niet werken, het kost behoorlijk wat tijd en geld om het bij iemand op de stoep te krijgen. Dit is dan weer zijdelings waar ik vooral mee werk
Al die online winkels leveren via een bezorgdienst die ze betalen, afhankelijk van de service die ze bij de bezorger inkopen betalen ze een x bedrag per pakketje. In dat bedrag zit ook de 2e leverpoging bij, want ook al geeft de klant zelf aan wanneer hij/zij thuis is... in zo'n 5 tot 10% van de gevallen zijn ze er alsnog niet. Als het pakket niet bij de buren afgegeven mag worden kost het gewoon weer tijd (en dus geld) om nog een keer langs te gaan.
Gratis bezorgen voor de consument is dus een grotere kostenpost voor de online winkel. Iets wat er veel zaken met de wat kleinere marges niet bij kunnen hebben. (lijkt mij)
Met ophalen precies hetzelfde verhaal, maar dat doet nog geen enkel bedrijf bij mijn weten. Alleen het gratis retourneren van Zalando komt daarbij in de buurt en dat is een blok aan hun been gezien de 70% retouren die ze hebben.
Vraag me af wat er met hen zou gebeuren als ze geld zouden gaan vragen voor het retourneren
Er is een reden dat Bol gratis verzenden vanaf ¤20,- aanbiedt; die hebben een leuke deal met PostNL. Onder de 20 euro draaien ze al verlies erop. Minder volume betekend dat het moeilijker wordt om dat soort afspraken te maken.quote:Op maandag 29 februari 2016 07:28 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
True. Voorlopig nog niet. Maar als het de kern van je business is, dan zul je het toch op de één of andere manier moeten laten werken.
En dat moet theoretisch ook kunnen. Als je maar 600 medewerkers hebt, en niet 10.000, dan ben je zo flexibel en kun je al je besparingsmaatregelen op het bezorgen richten. Je hebt immers niet tig winkelpanden en een enorm personeelsbestand om je druk over te maken. Je kunt alle effort in je core business steken.
Ik doe niets anders dan mensen overbodig maken, ik ken het probleem wel. En dat zal idd echt niet minder worden. Het enige wat voorlopig nog meer wordt zijn het aantal koeriers op de weg totdat zaken zoals drone-bezorging gemeengoed worden.quote:Dit geldt overigens voor alle sectoren. Werkgelegenheid is geen core business. Kijk maar naar alle financiële instellingen die massaal mensen lozen. Dat eind is nog lang niet in zicht.
Nope: https://corporate.zalando(...)strong_q4_2014_0.pdfquote:
Zalando komt morgen met cijfers over 2015.quote:For the full-year 2014, Zalando achieved its first ever annual group profit with an adjusted EBIT of EUR 82 million1, corresponding to an adjusted EBIT margin of 3.7 per cent (2013: -6.2 per cent).
Ik zie het nu al steeds vaker gebeuren, webshops waar verzenden eerst nog standaard gratis was, rekenen nu onder de bijv. 35 euro verzendkosten.quote:Op maandag 29 februari 2016 08:27 schreef KingRadler het volgende:
ik zie het nog gebeuren dat webshops verzendkosten gratis maken boven de 50 euro in plaats van 25 euro
Dat zijn hele leuke oplossingen, ja. Ik hoop dat meer winkels zoiets gaan doen, zo houd je jezelf interessant.quote:Op maandag 29 februari 2016 07:56 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Er is een reden dat Bol gratis verzenden vanaf ¤20,- aanbiedt; die hebben een leuke deal met PostNL. Onder de 20 euro draaien ze al verlies erop. Minder volume betekend dat het moeilijker wordt om dat soort afspraken te maken.
Zelf koeriers rond laten rijden is helemaal een duur geintje.
Aan de andere kant zijn er ook meer en meer B&M's die bezorging aanbieden. De plaatselijke boekhandel bijv. bezorgt boeken met een bakfiets door de stad heen. Dat is kostentechnisch nog behoorlijk interessant EN een leuke service.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |