abonnement Unibet Coolblue
pi_160773800
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 22:19 schreef Kyara het volgende:
Je hebt helemaal gelijk Fannetje, en ik denk ook dat spelen vaak onderschat wordt
Absoluut! Er worden de laatste jaren steeds hogere eisen aan kleuters gesteld waardoor het kleuteronderwijs (niet altijd ten goede) verandert. Wat we vroeger gewoon in groep 3 leerden, moet nu al in groep 2. Kinderen die vroeger drie jaar kleuterden, moeten het nu ineens in twee doen. Ik ben er niet altijd over te spreken.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 22:25:17 #177
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_160773830
Ja, M vindt het heel leuk op school, maar hij vertelde pas echt heel enthousiast toen er een nieuwe autobaan in de klas was O+
  vrijdag 18 maart 2016 @ 22:39:06 #178
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_160774211
Mijn dochter is van 2 januari en ik heb die 2,5 jaar kleuteren voor haar zo fijn gevonden.

En ik heb nog steeds het idee dat ze daar van profiteert. Ze zit nu op de middelbare school, maar dat half jaartje extra zie je nog steeds terug. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als ik de vergelijking zie met klasgenootjes die dus bijna een jaar jonger zijn, dan heb ik het gevoel dat die kinderen hun hele schoolloopbaan een beetje op hun tenen moeten lopen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_160774275
.

[ Bericht 99% gewijzigd door kaatjejannie op 19-03-2016 08:23:58 ]
*poef* nu is het weg
  zaterdag 19 maart 2016 @ 01:06:05 #180
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160777952
De mijne is begonnen met zelf leren lezen en qua taalgebruik en zeker lengte :D zou hij prima passen in groep 3 maar het gupje is pas net 5 en ik ben erg blij dat hij nog een jaartje lekker in groep 2 rond mag hobbelen.
Sociaal emotioneel moeten ze het ook bij kunnen benen en O. begint nu net lekker te ontdekken hoe gezellig het is samen met andere kindjes te spelen binnen en buiten de klas. Hij prefeert spelen ook boven zijn werktaak terwijl hij tegelijkertijd wel in het verrijkingsgroepje zit voor die werkjes :P
Nuh laat hem nog maar een jaartje schuiven daar in groep 2 en dan is hij op alle fronten er straks helemaal klaar voor.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 19 maart 2016 @ 08:41:56 #181
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_160780361
Waarom heb je je bericht weggehaald, Kaatjejannie? Natuurlijk zijn er zat kinderen voor wie het juist prima is om wat minder te kleuteren. Dat die oktober-regel is verdwenen is natuurlijk niet voor niks. Ik wilde nog op jou reageren met de opmerking dat mijn dochter op het VMBO zit en dat dat waarschijnlijk ook meespeelt. Haar klasgenoten (en zij zelf ook niet) zijn niet de kinderen die al vroeg interesse hadden in lezen en leren, zeg maar.
Ik was al bang dat je je een beetje aangevallen voelde door mijn post, maar mijn ervaringen zijn helaas niet de ervaringen met kinderen die heel goed zijn op school. Dat zal wel het verschil zijn. En dan lijkt dat half jaartje extra hen net wat extra houvast te geven om zich goed staande te houden. Maar dat is puur mijn eigen observatie. Verder nergens op gebaseerd.
Ik ben wel benieuwd of Adnap dat misschien ook herkent, als leerkracht op een middelbare school.

[ Bericht 8% gewijzigd door livelink op 19-03-2016 08:48:58 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_160780397
Hier wordt alles van okt-dec besproken. Daan is van eind december. Cognitief gaat het prima, motorisch ook al is hij klein. Bij hem gaat het hangen op zijn emotionele ontwikkeling. Hij piept nu best snel, is wat huilerig volgens juf, en hij heeft een hekel aan moet-dingen. Maar hij heeft nog anderhalf jaar voordat die keuze kort/lang kleuteren gemaakt moet worden. De juf benoemde die grens van 1 januari, maar de directeur zelf was voor lang kleuteren. Bij twijfel geeft het ze toch die extra tijd om te ontwikkelen. Hier kunnen ze in groep 2 ook wel leren lezen en desnoods gaan ze met kerst over..

Chris is van augustus, maar die had echt zat aan 2 jaar kleuteren. Die werd gek van die speelse kinderen in zijn klas. Die zag ik in groep 3 echt landen ;)
pi_160780503
A is van oktober. Ging van groep 0 naar 1 naar 2. Ze is nu 10, zit in groep 7. Kan het qua stof wel aan maar sociaal emotioneel zie ik verschil tussen haar en haar haar klasgenoten. Ze is een van de jongste in de klas. Ze is straks 11 als ze naar de middelbare gaat.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_160780522
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 08:41 schreef livelink het volgende:
Dat die oktober-regel is verdwenen is natuurlijk niet voor niks.
Hier hanteren ze hem wel nog gewoon. Er wordt niemand besproken.
L is van december 2009. Haar vriendinnetjes van november 2009.
Zij zitten nog allemaal in groep 2 nu.

Ik vind het prima.

[ Bericht 2% gewijzigd door lily op 19-03-2016 09:16:04 ]
pi_160780546
Mijnes is ook van januari en ik vind het idee dat er geen twijfel of grens is eigenlijk heel fijn. Ik ben zelf van november en na veel gesteggel op mijn 5e naar groep 3 gegaan. Kon ik cognitief meer dan prima bijwonen maar sociaal-emotioneel net niet en dat bleef de hele basisschool worstelen.

Bovendien zit M op een school met verticale klassen dus dan zou hij als 5,5-jarige tussen de kinderen in groep 5 zetten en dat is ook wel heel klein nog. Ik zie nu ook dat de oudste kleuters er eigenlijk niet meer echt bij horen, fysiek maar ook mentaal zijn ze die kleine purkjes echt ontgroeid. M verbaast zich ook steeds over hen, hij weet precies wie de oudsten en is verrast door hun 'ongehoorzaamheid': "mama, Jantje en Pietje praten gewoon door juf heen! En als juf aan Marietje vraag om antwoord te geven, dan doet Klaasje dat gewoon terwijl juf het niet vroeg! :o Ik ben altijd stil als juf het vraagt O-) " (bij haar wel ja }:| )

Hij heeft het enorm naar zijn zin op school. Vorige week voor het eerst een vriendje te spelen gehad en hij is ook voor zijn verjaardag uitgenodigd O+ Hij ontdekt volop nieuwe dingen (ze hebben nu een project over water dus dan krijg ik thuis verhandelingen over het verschil tussen zandgrond en kleigrond :+ ). Omdat het een Montessorischool is krijgen ze de ruimte om zelf te kiezen wat ze doen en het verrast me dat hij vaak voor 'werkjes' kiest in plaats van spelen en dat hij voor zichzelf ook duidelijk heeft dat hij eerst gaat werken en dan spelen. Ik vind het heel leuk om te zien hoe de kinderen zelf kijken wat er op het programma staan en iets uitkiezen en daar ook heel gedreven mee aan de slag gaan in groepjes.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_160780677
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 09:12 schreef Clubsoda het volgende:

Bovendien zit M op een school met verticale klassen dus dan zou hij als 5,5-jarige tussen de kinderen in groep 5 zetten en dat is ook wel heel klein nog.
Dat zie je bij Chris in de klas inderdaad ook, ook montessori. Er zat een snelle november leerling in groep 3, en een langzame in groep 5. Dan zit er wel 4 jaar tussen. Die oudsten van groep 5 waren ook wel brutaal, en dan zo'n lief kleintje ertussen. Dan heb ik je een pittig begin in groep 3.

Chris had ook echt last bij gym in groep 3. Hij was ook wel motorisch zwak, maar naast groep 5 viel het wel heel erg op. Gelukkig is dat opgevangen met extra gym(mrt) waar hij echt veel lol in had. Nu in groep 5 doet hij die extra gym nog steeds en wil hij ook echt niet stoppen :)
pi_160780795
Ik geloof ook wel dat die grens niet voor niks is opgeschoven hoor. En het ligt zo aan het kind zelf, als ze daar verder goed naar kijken, is het allemaal prima, lijkt me.

Ik zie geen duidelijk verschil bij mijn kinderen kwa intelligentie en toch is mijn zoon na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3 gegaan (en hij geniet er echt van) en mijn dochter pas na bijna 2,5 jaar (voor haar was er geen keuze wat betreft verjaardag (begin april), maar had dat er wel geweest, was langer kleuteren voor haar helemaal goed.)
pi_160780825
Dot is niet zo snel en die gun ik haar extra jaar (van feb) enorm.
Waar je de grens ook legt, er zal altijd een groepje zijn dat beter aan de andere kant van de grens past.
Vergelijkbaar verhaal en ook interessant vind ik dat topsporters veel vaker uit de eerste helft van het kalenderjaar komen. Kinderen uit het laatste kwartaal komen heel vaak fysiek tekort (in hun leeftijdsgroep) en worden daarom niet of minder herkend als talent. Stond laatst in de NRC next een leuk stuk over.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Licht Ontvlambaar zaterdag 19 maart 2016 @ 10:00:43 #189
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160780946
Mijn julikind had ik graag een jaar extra kleuteren gegund ipv een extra jaar in groep 3. Maar ach, het is nu eenmaal zo...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 19 maart 2016 @ 10:06:24 #190
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160781009
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 09:04 schreef Vicky het volgende:
A is van oktober. Ging van groep 0 naar 1 naar 2. Ze is nu 10, zit in groep 7. Kan het qua stof wel aan maar sociaal emotioneel zie ik verschil tussen haar en haar haar klasgenoten. Ze is een van de jongste in de klas. Ze is straks 11 als ze naar de middelbare gaat.
Dit ja.
Ik ben van nog wat later in het jaar en man wat zat er sociaal emotioneel een gat tussen mij en de rest van de klas.
Ik ging op de middelbare school pas de series kijken die in groep 8 al gekeken werden bijv en zo ging het met alles.
Het is nogal 'challenging' geweest op sociaal emotioneel gebied de basisschooltijd maar tegelijkertijd was het qua stof perfect.
Ik ben erg blij dat er bij Ollie geen twijfel is doordat hij van februari is.
Die huppelt nu zo vrolijk door het leven O+ Ik hoop dat het zo mag blijven.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 19 maart 2016 @ 10:07:36 #191
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160781020
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 10:00 schreef Sjeen het volgende:
Mijn julikind had ik graag een jaar extra kleuteren gegund ipv een extra jaar in groep 3. Maar ach, het is nu eenmaal zo...
Jammer dat de kleuterjuf het toen nog niet nodig achtte dan. Ervaren jullie dat ook zo of heb je het bij de kleuters al wel aangekaart?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_160781424
Jongste zit in groep 3, heel ander kind dan oudste, niet vergelijkbaar op het gebied van leren lezen en daar zit nou juist mijn vraag...

We zijn inmiddels halverwege het jaar en ik nu kregen we de laatste "leestoets" (veilig leren lezen methode).
Alleen lijkt het of ze steeds verder terug zakt. Ze begon met voldoende, had even een opleving naar ruim voldoende en nu zakt ze weer terug en is het matig.

We oefenen al wat extra thuis (als in, dagelijks een stukje lezen, paar minuten), maar ook dan zien we dat het heel wisselend gaat.
En ik kan er niet de vinger op leggen. Soms lijkt het redelijk vlot, een alinea later moet ze alles weer spellen. Ze blijft moeite houden met b en d. Ze mist letters of plakt iets achter een woord wat er niet staat. Het is zo inconsequent... ik snap het niet. Ik vraag me af of het de concentratie is of dat het iets dyslexie achtigs is of dat het echt gewoon een groep 3-er is die leert lezen en dat wat minder makkelijk doet. Het zit me niet helemaal lekker, ik ga nog even langs de leerkracht komende week.

We willen vooral dat het lezen iets leuks blijft en maken er naar haar ook geen punt van. Maar ik ben wel benieuwd of dit anderen bekend voorkomt of ideeën hierover...
Mama van 2 lieve meiden :)
  Licht Ontvlambaar zaterdag 19 maart 2016 @ 11:06:00 #193
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160781738
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 10:07 schreef laziness het volgende:

[..]

Jammer dat de kleuterjuf het toen nog niet nodig achtte dan. Ervaren jullie dat ook zo of heb je het bij de kleuters al wel aangekaart?
de twee kleuterjuffen (en de horde vervangers) hebben het niet gezien omdat ze verbaal heel sterk was/is. Daarbij waren ze wisselend afwezig ivm overspannenheid, niet echt de optimale situatie dus... Wij zijn uitgegaan van de kunde van de docenten, wisten wij veel.

Nijna, het klinkt wel een beetje zoals bij ons. Hebben jullie al een gesprek gehad met de leerkracht?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zaterdag 19 maart 2016 @ 11:27:14 #194
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_160782059
Hier ook.
Novemberdochter is na 1,5 jr kleuteren door naar Gr 3 gegaan, en dat heeft voor haar prima uitgepakt. Ik denk ook dat een jaar langer kleuteren voor haar niks was geweest.
Ze komt (heel) goed mee. Heeft goede aansluiting bij d'r klasgenootjes.
Ze is wat onzeker, maar dat is iets wat een jaar langer kleuteren niet weggenomen zou hebben.

Decemberzoon kleutert nu een jaartje langer, en dat pakt voor hem zó ontzeggend goed uit. Is echt helemaal op z'n plaatst, in groep 2.
pi_160782123
Oh en natuurlijk zijn er ook kinderen waarvoor het helemaal prima is dat ze al wel naar groep 3 gaan. Ik had vorig jaar een eind december kleuter die het nu hartstikke goed doet in groep 3.
Gelukkig heeft de inspectie de eisen voor de okt-dec kinderen wat versoepeld waardoor we als kleuterjuffen gewoon echt naar het kind kunnen kijken en niet door moeten sturen omdat het kind nu eenmaal voor 1 jan geboren is.
pi_160782138
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 08:41 schreef livelink het volgende:
Waarom heb je je bericht weggehaald, Kaatjejannie? Natuurlijk zijn er zat kinderen voor wie het juist prima is om wat minder te kleuteren. Dat die oktober-regel is verdwenen is natuurlijk niet voor niks. Ik wilde nog op jou reageren met de opmerking dat mijn dochter op het VMBO zit en dat dat waarschijnlijk ook meespeelt. Haar klasgenoten (en zij zelf ook niet) zijn niet de kinderen die al vroeg interesse hadden in lezen en leren, zeg maar.
Ik was al bang dat je je een beetje aangevallen voelde door mijn post, maar mijn ervaringen zijn helaas niet de ervaringen met kinderen die heel goed zijn op school. Dat zal wel het verschil zijn. En dan lijkt dat half jaartje extra hen net wat extra houvast te geven om zich goed staande te houden. Maar dat is puur mijn eigen observatie. Verder nergens op gebaseerd.
Ik ben wel benieuwd of Adnap dat misschien ook herkent, als leerkracht op een middelbare school.
Ik heb het weggehaald omdat ik minder over de kinderen inhoudelijk wil posten. Ik word gevolgd door iemand en alles wat ik schrijf hoor ik weer terug. Ik wil niet dat diegene nog dingen over m´n kinderen weet. Zeker dit soort dingen. Ik reageerde impulsief maar bedacht me later dat t niet handig is.
*poef* nu is het weg
pi_160782256
-O-
Dat klinkt onaangenaam (en eng).
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 19 maart 2016 @ 11:44:00 #198
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_160782341
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 11:33 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Ik heb het weggehaald omdat ik minder over de kinderen inhoudelijk wil posten. Ik word gevolgd door iemand en alles wat ik schrijf hoor ik weer terug. Ik wil niet dat diegene nog dingen over m´n kinderen weet. Zeker dit soort dingen. Ik reageerde impulsief maar bedacht me later dat t niet handig is.
naar zeg.
Kloontje aanmaken?
pi_160782344
Moeten jullie kinderen eigenlijk een bepaald aantal letters kennen om van groep 2 naar groep 3 te mogen? Ik hoorde pas van iemand die thuis extra ging oefenen, kind kent er 8 maar dat moesten er 15 zijn..
pi_160782358
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 09:49 schreef Vanyel het volgende:
Dot is niet zo snel en die gun ik haar extra jaar (van feb) enorm.
Waar je de grens ook legt, er zal altijd een groepje zijn dat beter aan de andere kant van de grens past.
Vergelijkbaar verhaal en ook interessant vind ik dat topsporters veel vaker uit de eerste helft van het kalenderjaar komen. Kinderen uit het laatste kwartaal komen heel vaak fysiek tekort (in hun leeftijdsgroep) en worden daarom niet of minder herkend als talent. Stond laatst in de NRC next een leuk stuk over.
Malcolm Gladwell heeft hier een leuk boek over geschreven: Outliers. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Ineffable op 19-03-2016 11:50:30 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')