Laatste toevoeging: Mochten de mods deze twintopics niet waarderen dan stel ik voor beide topics te mergen.
Die zul je wel kennen, zo niet hier de tracklist.
[Dit bericht is gewijzigd door mrcool op 24-11-2002 17:13]
http://ftp.blizzard.com/pub/diablo2/mp3oftheweek/tristram.zip
Het is mix van prachtige gitaarmuziek. Ik luister hem zelf wel aardig vaak, 1 van de mooiste nummers die ik gehoord heb.
[edit]En probeer eens wat van Jeremy Soule te downloaden, zitten ook hele mooie nummers bij[edit]
[Dit bericht is gewijzigd door This_World_Is_Lost op 24-11-2002 17:45]
quote:Ben 'm aan 't downen ... ben benieuwd
Op zondag 24 november 2002 17:29 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
http://ftp.blizzard.com/pub/diablo2/mp3oftheweek/tristram.zipHet is mix van prachtige gitaarmuziek. Ik luister hem zelf wel aardig vaak, 1 van de mooiste nummers die ik gehoord heb.
quote:No offense, maar dan moet je toch meer muziek gaan luisteren.
Op zondag 24 november 2002 17:29 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
zelf vind ik het nummer Tristram van Matt Uelmen prachtig.http://ftp.blizzard.com/pub/diablo2/mp3oftheweek/tristram.zip
Het is mix van prachtige gitaarmuziek. Ik luister hem zelf wel aardig vaak, 1 van de mooiste nummers die ik gehoord heb.
[edit]shit net te laat[edit]
Ongelooflijk goeie chill out muziek. .
quote:GrijsGebied is inderdaad prachtig, mooier nog vind ik sprook, supplement en tone t(h)ree.
Op zondag 24 november 2002 17:13 schreef twiFight het volgende:
Matthew Florianz - GrijsGebied
Nog wat aanraders - Boards of Canada, Spark, Future Sound of London.
quote:substrata is door de leden van de bekendste ambient nieuwsgroep (ambient@hyperreal) al tweemaal uitgeroepen tot beste ambient album aller tijden
Op zondag 24 november 2002 17:05 schreef DGR het volgende:
Biosphere... ook errug lekkere ambient. Hele rustige, relaxede muziek. Vooral het album Substrata is aan te raden...
veel van de bovengenoemde nummers/producers vallen overigens niet onder het ambientgenre, maar onder andere genres als IDM (intelligent dance music), new age, downtempo, Dub-ambient of ambient/world (jaja, er zijn genoeg subgenres). new age komt overigens het meest overeen met de omschrijving 'dromerige ambientmuziek'. als het onderscheid gemaakt wordt tussen dark ambient en 'gewone' ambient, dan zouden er vind ik eigenlijk ook aparte topics voor de andere genres moeten zijn (als toegewijde liefhebber van deze genres krijg ik een beetje jeuk van het op een hoop gooien van producers. vergelijking voor de metal-liefhebbers: iemand opent een topic met de vraag 'wie kent er nog gave death metal bands' en iemand anders antwoord 'ja! cradle of filth' )
voor topicopener, aphex twin's xtal is in ieder geval geen ambient
voor de geinteresseerden een paar namen die wel onder het genre ambient vallen:
Brian eno (de 'uitvinder' van het genre), Seti, Robert rich, Steve roach, Tetsu inoue, Philip glass, Klaus schulze, Alio die, Alpha wave movement, Darshan, Biosphere, Donnacha costello, Dr. Fiorella terenzi, Global communication (wordt ook vaak onder IDM geschaard), Nodens ictus, Shuttle 358, etc..
probeer ter vergelijking van ambient met de andere genoemde genres de volgende nummers eens:
Karunesh - Moon temple (new age)
Shpongle - Sphongle spores (dub ambient)
Autechre - Eggshell (IDM)
Lisa gerrard - Shadow magnet (ambient/world)
Massive attack - Protection (downtempo)
Xstasia - Sweetness [katcha remix] (chillout)
het als laatste genoemde 'chillout' genre is sterk gerelateerd aan Trance, maar dan zonder beats of met softe breakbeats. vaak betreft het hier remixes van grote trance platen, zie het lijstje van timmer1981. kenmerkend voor deze nummers is de typische gepolijste 'trance-sound'.
het door de lieden van de 'supperclub' in leven geroepen genre lounge, is een combinatie van de genres downtempo en chillout.
boards of canada is trouwens bijna niet in een genre te stoppen, daarom is het misschien ook wel zo onwijs goed ook proberen dus! en dan beginnen met het debuutalbum 'music has the right to children'.
Het is een sideproject van Elena Fossi, n hoewel het niet écht ambient pur sang is, is het wel erg goed.
quote:je vergeet twoism. Weer opnieuw gereleased op warp en vandaag is toevallig de releasedate. Het orginele album was eerder dan 'music has the right to..'. en daarnaast hebben we nog 'hi scores', de release na twoism..
Op zondag 24 november 2002 23:15 schreef -Dalai- het volgende:
boards of canada is trouwens bijna niet in een genre te stoppen, daarom is het misschien ook wel zo onwijs goedook proberen dus! en dan beginnen met het debuutalbum 'music has the right to children'.
quote:dank je voor de terechte opmerking
Op maandag 25 november 2002 20:53 schreef TearSong het volgende:[..]
je vergeet twoism. Weer opnieuw gereleased op warp en vandaag is toevallig de releasedate. Het orginele album was eerder dan 'music has the right to..'. en daarnaast hebben we nog 'hi scores', de release na twoism..
er zijn eigenlijk nog veel oudere releases van BOC, zoals Catalog 3 (1987!) en Acid memories (1989). de eerste release van Twoism is ouder dan Music has the right to children, maar is oorspronkelijk alleen op 12" en cassette uitgebracht, vandaar dat ik hem niet had genoemd Hi scores was de eerste release op CD (op het boeiende Skam label, check bijvoorbeeld ook eens 'Bola'), maar is eigenlijk een EP en geen volledig album. Over het algemeen wordt Music has the right... gezien als het eerste full-length BOC album.
voor de zekerheid maar even de hele lijst van major release albums en EP's, zodat mensen zelf kunnen kiezen (het is toch allemaal )
- Twoism (Music70/Warp) 1995/2002
- Hi scores EP (Skam) 1996
- Music has the right to children (Skam/Warp) 1998
- Peel session (Warp) 1999
- In a beautiful place out in the country (Warp) 2000
- Geogaddi (Warp) 2002
[Dit bericht is gewijzigd door -Dalai- op 25-11-2002 21:18]
quote:hehe, je lijkt wel verdacht veel op richard d op dat fotootje van je
Op woensdag 27 november 2002 12:59 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Waarom is een nummer van AFX's Selected Ambient Works geen ambient?
Is Biosphere's Microgravity dan ook geen ambient? en Autechre's Amber?
en The KLF - Chill out is dat ChillOut of Ambient?
De antwoorden op deze vragen en meer in de volgende post van -Dalai-!
een van de kenmerken van ambient is dat het geen vaste 'beat' heeft. ambient is 'omgevingsmuziek', het creeert een tapijt van geluid en sfeer waarin je je als luisteraar kan laten meeslepen. vaak wordt ambient met enige percussionele elementen nog wel tot het genre gerekend, maar een vaste maat cq. ritme (zoals xtal heeft) zeker niet. de oorspronkelijk ondefineerbare muziek van aphex twin is één van de redenen geweest waarom men de term IDM heeft bedacht (en nu niet beginnen over het 'Dance' in IDM )
de verwarring ontstaat nu dus voornamelijk door de naamgeving van de titels van bepaalde albums en nummers, maar het is ook niet zo dat het nummer "Metal age" van Brainscapes een metalnummer zou zijn!
select ambient works II is trouwens veel meer een ambientplaat dan ambient works I. microgravity en amber zijn inderdaad geen ambientplaten, maar ook IDM. Klf's Chillout is wel weer een ambientklassieker, ook hierbij staat de naam van het album niet gelijk aan de inhoud (de spannende reis door een onbekend landschap).
edit: amber is misschien een lastig album om in te delen (veel sfeermomenten), maar autechre zelf als groep wordt in ieder geval niet tot de ambientstroming gerekend.
edit 2: grappige anecdote, een vriend van mij heeft eens de reis van kfl's chillout echt gemaakt, vanaf de tex-mex grens via alle muzikale landmarks van het album tot aan Baton rouge, om zo op elke plek de sfeer van het album nog beter te voelen (en te toetsen). dán ben je pas echt een puritein
[Dit bericht is gewijzigd door -Dalai- op 27-11-2002 13:28]
Biosphere: Substrata
Aphex Twin: Selected Ambient Works Vol. II
Brian Eno: On Land
Brian Eno: Apollo
Brian Eno: Music For Airports
Tetsu Inoue: Ambiant Otaku
Harold Budd/Brian Eno: The Pearl
Global Communication: 76:14
Future Sound of London: Lifeforms
Harold Budd/Brian Eno: The Plateaux of Mirror
Wat vind je trouwens van de (volgens mij) nieuwe Biosphere, Shenzou?
quote:
Op zondag 24 november 2002 19:06 schreef Evil_Koekje het volgende:
Boards Of Canada - 1969
Howie B- Take your partner by the hand
quote:ik vind shenzhou op zich wel okee, maar het mist toch het 'organische' gevoel dat substrata zo fantastisch maakt. substrata 'leeft' echt, bij cirque en shenzhou is dat wat minder (blijft goeie ambient natuurlijk). ik luister zelf overigens niet heel veel naar 'echte' ambient, behalve de klassiekers dan. ik vind patashnik bijvoorbeeld ook biosphere's beste album, voornamelijk door de afwisseling van nummers met en zonder ritme. patashnik zit wat dat betreft tussen de microgravity en substrata sound in, voor mij de ultieme combinatie
Op vrijdag 29 november 2002 17:09 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Het ging er mij maar om dat de beste ambient albums, net zoals denk ik in de meeste muziekstromingen niet duur puur ambient artiesten worden gemaakt, misschien omdat die puur 1 muziekstroming artiesten pas gaan beginnen als ze zelf zon album horen van "pioniersartiesten"Wat vind je trouwens van de (volgens mij) nieuwe Biosphere, Shenzou?
voor de mensen die een indruk van patashnik willen krijgen, luister eens naar:
Biosphere - The shield
een nummer dat beide invalshoeken combineert (en mijn persoonlijke favoriet van het album)
het album dateert overigens al van 1994 (door velen gezien als het de hoogtijdagen van de ambient en IDM). ook niet-ambientkenners zal trouwens het nummer 'novelty waves' wel eens bekend in de oren kunnen klinken, dat werd namelijk onverwachts gebruikt bij een opvallende Levi's reclame in dat jaar
[Dit bericht is gewijzigd door -Dalai- op 29-11-2002 20:19]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |