abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 26 februari 2016 @ 10:43:30 #26
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160225539
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 10:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Niet mee eens.
Jeroen is naar mijn mening in de afgelopen jaren bijna een leraar geworden. Vreet het niet als heilig, maar ik zoek eerder op dagelijkse kost.be naar hoe hij recepten klaarmaakt, dan naar menig andere kok. Waarom? Omdat hij het simpel uitlegt en niet met moeilijk verkrijgbare ingrediënten aan komt kakken.
Maar dat is gewoon mijn mening natuurlijk :)

Terug naar de patat: ik ga een keer de proef op de som nemen en verslag uitbrengen. 1 batch gewassen, 1 batch ongewassen. Zelfde soort piepers, zelfde soort vet. Maar verwacht het niet morgen aub.
Ben wel benieuwd, hoop dat de beoordeling ook een beetje objectief is :)

Tevens is dat experiment al vaker uitgevoerd:

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2010 20:03 schreef Tezz het volgende:
Hmm, expiriment uitgevoerd.Ik vond het een groot nadeel dat je frieten zo kleverig blijven. Bij het afbakken had ik gewoon 1 grote bal frieten. Dat ging daarna wel een beetje los, maar niet heel goed. En qua smaak proefde ik eigenlijk niet heel veel anders.

Ik denk dat ik mijn frietjes de volgende keer weer gewoon was en in zout water leg!
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2010 09:16 schreef Drossie het volgende:

[..]

In gewoon water is ook goed hoor, maar je moet ze absoluut spoelen. Wat die ene vent hier ook mogen beweren...

De versneden aardappelen grondig in koud water spoelen en laten uitlekken (om het zetmeel te verwijderen. Doe je dit niet dan eindig je met een kleverige, zompige hoop aardappel)

Probeer ik het een keer zonder te wassen ;)
pi_160230868
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 10:43 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd, hoop dat de beoordeling ook een beetje objectief is :)
Tuurlijk. Gaat er niet om wie er gelijk heeft. Wil zelf ook de beste patat bij mijn stoofvlees ;)
quote:
Tevens is dat experiment al vaker uitgevoerd:

[..]

[..]

Probeer ik het een keer zonder te wassen ;)
Geen idee. Tot vandaag nooit met een sompige hoop aardappelen gezeten. Altijd knapperig en mooi los gebakken geweest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 26 februari 2016 @ 20:19:53 #28
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160240657
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 14:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Tuurlijk. Gaat er niet om wie er gelijk heeft. Wil zelf ook de beste patat bij mijn stoofvlees ;)

[..]

Geen idee. Tot vandaag nooit met een sompige hoop aardappelen gezeten. Altijd knapperig en mooi los gebakken geweest.
Nou, ik heb het geprobeerd. Ben er echt met open vizier aan begonnen en ook serieus geprobeerd om er iets van te maken.

Als eerste de gesneden patat los in een vergiet gedaan zodat ze niet meer aan elkaar vast zaten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdens het voorbakken na 2,5 minuut eens door elkaar geschud om ze los te maken zoals ik normaal ook doe. Toen viel me al op dat er veel aan elkaar bleven plakken.
Tijdens het uitlekken nog een paar keer geschud (vaker dan normaal) maar na het uitlekken bij het legen van het mandje op een bord was het alsnog een kleffe compacte massa.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna afgebakken en verschillende keren geschud (normaal doe ik dat maar 1 keer) maar hoe ze eruit kwamen had ik nog nooit meegemaakt :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog even niet en wel wassen naast elkaar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: Misschien leuk als je maar 10 frietjes als bijgerecht bij een andere maaltijd wil hebben, maar voor het frituren van een bord patat in 1 keer weinig bevredigend resultaat. (in mijn geval).
Qua smaak merkte ik geen verschil (misschien zelfs wat minder goed gebakken omdat ze zo aan elkaar plakte)

Volgende keer dus gewoon weer wassen :Y)
pi_160240765
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:19 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Nou, ik heb het geprobeerd. Ben er echt met open vizier aan begonnen en ook serieus geprobeerd om er iets van te maken.

Als eerste de gesneden patat los in een vergiet gedaan zodat ze niet meer aan elkaar vast zaten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdens het voorbakken na 2,5 minuut eens door elkaar geschud om ze los te maken zoals ik normaal ook doe. Toen viel me al op dat er veel aan elkaar bleven plakken.
Tijdens het uitlekken nog een paar keer geschud (vaker dan normaal) en na het uitlekken bij het legen van het mandje op een bord was het alsnog een kleffe compacte massa.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna afgebakken en verschillende keren geschud (normaal doe ik dat maar 1 keer) maar hoe ze eruit kwamen had ik nog nooit meegemaakt :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog even niet en wel wassen naast elkaar:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: Misschien leuk als je maar 10 frietjes als bijgerecht bij een andere maaltijd wil hebben, maar voor het frituren van een bord patat in 1 keer weinig bevredigend resultaat. (in mijn geval).
Qua smaak merkte ik geen verschil (misschien zelfs wat minder goed gebakken omdat ze zo aan elkaar plakte)

Volgende keer dus gewoon weer wassen :Y)
FOR SCIENCE!!!!

Ooow waaw :D

Daar is flink iets misgegaan idd! Niet best...
Ik heb dit nog nooit meegemaakt of gezien zelfs.

Goed experiment en duidelijk resultaat. Kan niet anders zeggen dan dat dit gewoon kut is idd.
1 vraag: wat voor soort aardappelen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 26 februari 2016 @ 20:29:49 #30
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160240897
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

FOR SCIENCE!!!!

Ooow waaw :D

Daar is flink iets misgegaan idd! Niet best...
Ik heb dit nog nooit meegemaakt of gezien zelfs.

Goed experiment en duidelijk resultaat. 1 vraag: wat voor soort aardappelen?
Nog steeds die Jumbo aardappelen.. In het verleden ook speciale patataardappelen gehaald maar dat was de moeite niet echt waard omdat de resultaten vrijwel gelijk waren.
Heb gewoon zo'n 3 liter frituurpan die ik to the max volgooi, maar als ik ze gewoon was zoals ik altijd gedaan heb is dat geen probleem..
En qua eindresultaat vind ik het echt het verschil niet waard om ze daarvoor in 2 keer te bakken :)
pi_160241102
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:29 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Nog steeds die Jumbo aardappelen.. In het verleden ook speciale patataardappelen gehaald maar dat was de moeite niet echt waard omdat de resultaten vrijwel gelijk waren.
Heb gewoon zo'n 3 liter frituurpan die ik to the max volgooi, maar als ik ze gewoon was zoals ik altijd gedaan heb is dat geen probleem..
En qua eindresultaat vind ik het echt het verschil niet waard om ze daarvoor in 2 keer te bakken :)
Heb ook een 3 liter die ik dan een flink portie in stop. Moet ze altijd wel helemaal zelf op eten :X
Ik ga het gewoon met de bintje proberen zodra ik tijd heb. Of 'iets kruimig' als er geen bintjes zijn en ga ook bij de Jumbo proberen te halen.
I'll keep you posted :)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 26 februari 2016 @ 20:40:21 #32
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160241252
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 20:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heb ook een 3 liter die ik dan een flink portie in stop. Moet ze altijd wel helemaal zelf op eten :X
Ik ga het gewoon met de bintje proberen zodra ik tijd heb. Of 'iets kruimig' als er geen bintjes zijn en ga ook bij de Jumbo proberen te halen.
I'll keep you posted :)
Kwam toevallig door dit topic: KLB / Saus over de patat heen i.p.v. dippen was eigk niet echt van plan patat te maken, maar vond het met het oog op het experiment een mooie gelegenheid :)

Zijn van de Jumbo, groot of extra groot en dan kruimig, gewoon het standaard spul..
Misschien dat die bintjes al minder zetmeel bevatten dan die van de Jumbo want ze waren behoorlijk nat.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 20:45:48 #33
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_160241422
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 16:37 schreef Ticootje het volgende:
Je gebruikt de verkeerde aardappel.
Dat

al die bullshit van voorkoken is niet eens nodig
  zaterdag 27 februari 2016 @ 17:36:18 #34
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_160262016
Aan elkaar plakken komt doorgaans doordat het mandje te vol zit.

Verder is het de bedoeling dat je zolang voorbakt zodat de aardappel binnen in de patat gaar is, afbakken is alleen om krokant en bruin te maken.
Dat betekent dus ook dat de maat van je patat er toe doet, dunne patat (8-10 mm) moet korter dan dikke patat van 10-12 mm,franse friet (<8 mm) hoeft of maar heel kort voorgebakken of zelfs helemaal niet, dat hangt vd aardappel af.
Voorbakken is dus gewoon voor-garen en dat hoeft/moet op niet meer dan 120-140 graden hooguit maar je mag ze ook voorkoken in water, doet exact hetzelfde alleen moet je voorgekookte patat absoluut laten uitwasemen want als het te nat blijft krijg je patat die zich helemaal volzuigt met vet, het vocht verdampt en word vervangen door vet, das niet wat je wilt, dus goed laten afkoelen en uitwasemen.

De patat uit het expiriment lijkt mij te kort voorgebakken en met te veel in het mandje, je kunt in een huis friteuse van 3 liter echt hooguit 500 gram ( een flinke hand) bakken, te veel er in en het gaat fout.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 17:45:24 #35
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160262194
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 17:36 schreef robber57 het volgende:
De patat uit het expiriment lijkt mij te kort voorgebakken en met te veel in het mandje, je kunt in een huis friteuse van 3 liter echt hooguit 500 gram ( een flinke hand) bakken, te veel er in en het gaat fout.
Dat gaf ik ook aan, maar in 2 keer bakken is niet de moeite als het eindresultaat vrijwel hetzelfde is. Door langer voor te bakken waren ze niet opeens los gekomen.
Bij van tevoren wassen is een vol bord ipv een flinke hand geen probleem. Ook in voorgaande links die ik gaf werd aangegeven om ze te wassen voor het bakken om plakken te voorkomen, iets wat ik nu zelf heb mogen ervaren :)
pi_176168615
Ik bak ook regelmatig zelf friet, vandaag met de ''frietaardappelen'' van de AH, dit is een victoria aardappel.

Ik schil, dan door de frietsnijder, even afspoelen en dan de kleine stukjes eruit halen.
Goed drogen met handdoeken en dan 5 minuten op 140 graden.

Dan weet goed deppen en laten afkoelen en frituren op 180 graden voor een paar minuten.
Ze zijn dan goudkleur en goed te eten, alleen ik heb het idee dat ze nog krokanter kunnen.
Wat is het geheim, uur in (zout) water leggen?
Of kunnen de consumenten friteuses het eigenlijk niet aan, ik zie al vrij snel het lampje weer aanspringen en ik frituur 300 gram max per keer.
Bijvoorbeeld Bram Ladage heeft ze altijd heerlijk krokant.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 december 2017 @ 22:47:37 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176169564
Aardappels die te bruin worden zijn oud, zetmeel is aan het omzetten in suikers. Zo worden nieuwe aardappels weer nauwelijks kleurig, die blijven bleek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 31 december 2017 @ 11:54:47 #38
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_176185623
ff doorbakken misschien?
zzzzz
pi_176187365
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 20:57 schreef derLudolf het volgende:
Laag suikergehalte in de aardappels? En in nieuw vet wordt patat natuurlijk ook niet goudbruin :)
Dit. Is het geval bij nieuwe aardappelen.

Meer bruinkleuring kun je krijgen door de aardappels af te spoelen en goed te drogen voor het voorbakken.

Een uurtje in koud water leggen met wat zout en een klein beetje honing helpt ook. Let op. Heel weinig honing! Anders heb je zwarte frites. Te bruin zijn ze heel ongezond.

Agria en binten zijn de best aardappelen voor frites.
Whatever...
  zondag 31 december 2017 @ 14:26:38 #40
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_176191068
Febo
zzzzz
pi_176191976
oud topic...
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')