mijn vriendin is al haar hele leven gek van paarden, ze heeft al verschillende zorgpaarden gehad, en sinds 5 jaar verzorgt ze een groepje paarden bij een boer in Terborg
Ze is altijd enorm gelukkig als ze daar is, maar we gaan binnenkort samenwonen en waar we gaan wonen(Tilburg) is veel te ver weg om daar nog iedere dag te komen. Ze studeert zelf nog in Leeuwarden, dus is ze het wel gewend om "haar paardjes" een week lang niet te zien.
Haar lievelingsverzorgpaard "ollie" is ondertussen al een paar keer gedekt en er zit weinig pit meer in. Het probleem is ook dat ze voor 4 maanden in het buitenland zit en de boer heeft een nieuw verzorgmeisje(een kakker van 23 wiens pappie en mammie waarschijnlijk te gierig zijn om een ander paard te kopen ) voor ollie genomen, wat ze dus verschrikkelijk vond, en ook ik vond het niet leuk.
Nu zijn er daar wel meer paarden dan ollie, dus hebben we onze zinnen gelegd op een ander paard, die we de afgelopen maanden hebben ingerede. Ze is lief, leert snel en is 2,5 jaar oud (ze wordt 3 in de lente).
De boer vraagt 3000euro voor haar, maar ik weet niet of dat wel zo'n reele prijs is (ze kan eigenlijk alleen nog maar met iemand op haar rug stappen). Ik wil er zo rond de 2000euro voor neerleggen.
Kan iemand mij zeggen wat de bijkomende kosten(ik weet dat stalling 69euro per maand is daar) zijn en wat ik ongeveer voor het paard zou moeten neerleggen??
Greetz Dissection
Voor EUR 3000 koop ik liever een andere vriendin... maar da's mijn mening maar...
quote:Nee hoor, ik heb gewoon niet zo'n hoge pet op van meisjes die van paarden houden...
Op zondag 24 november 2002 11:10 schreef Dissection het volgende:
Aha, dus jij bent zo'n kerel die meisjes KOOPT....zielig hoor
quote:
Op zondag 24 november 2002 11:12 schreef 100% Tukker het volgende:[..]
Nee hoor, ik heb gewoon niet zo'n hoge pet op van meisjes die van paarden houden...
En dan investeer ik liever mijn EUR 3000 in een geil wijf die mij s'morgens wel wil pijpen...
Paardenbenodigdheden:halster,zadel,teugel,borstels, enz enz...
En vergeet ook de evnetuele kosten voor de dierenarts en hoefsmid niet!!
Ik vind dat je in je maandelijkse lasten rekening moet kunnen houden met eventuele niet voorziene onkosten, zodat je gewoon naar de dierenarts kunt als het nodig is..
Veel plezier!!
Ontopic:
Ik heb geen idee wat een paard zou moeten kosten,
maar ik vind het een ongelooflijk lief idee van je.
Misschien dat er nu wat mensen kunnen reageren die het wel weten?
quote:
Ontopic:
Ik heb geen idee wat een paard zou moeten kosten,
maar ik vind het een ongelooflijk lief idee van je.
2000euro voor een paard van 2,5 jaar is niet veel volgens mij.
Het probleem is eigenlijk dat ik voor de lente het paard moet hebben gekocht, aangezien ze dan 3 wordt en moet worden gekeurd. Het is zeer waarschijnlijk dat ze daar 1 of meerdere sterren krijgt(omdat ze mooi loopt, erg makkelijk leert, lief is), waardoor haar waarde minstens verdubbeld zal worden en dan kan ik het paard helemaal niet meer kopen.
Ik weet dat een zadel+hoofdstel zo rond de 400euro ligt (2e hands), misschien heeft iemand op Fok! nog zoiets liggen??
Ik vraag me alleen af wat de dierenarts zal kosten, heeft iemand daar een idee van?
Ik heb met haar ouders al een dealtje gemaakt, ik koop paard, hun betalen onderhoud van het 1e jaar, maar ik moet natuurlijk wel weten wat het me daarna allemaal gaat kosten, anders moeten we het paard na 1 jaar wegdoen, en dat wil ik mijn vriendin niet aandoen.
PS. Shmoopy, kun je het geblaat van 100%tukker weghalen??
quote:Ja, maar dat werkt twee kanten op he, er is ook de kans dat er een ernstige erfelijke afwijking gevonden wordt en de waarde daalt tot wat de slager ervoor geeft...
Op zondag 24 november 2002 11:37 schreef Dissection het volgende:2000euro voor een paard van 2,5 jaar is niet veel volgens mij.
Het probleem is eigenlijk dat ik voor de lente het paard moet hebben gekocht, aangezien ze dan 3 wordt en moet worden gekeurd. Het is zeer waarschijnlijk dat ze daar 1 of meerdere sterren krijgt(omdat ze mooi loopt, erg makkelijk leert, lief is), waardoor haar waarde minstens verdubbeld zal worden en dan kan ik het paard helemaal niet meer kopen.
Er komen ook veel meer kosten bijkijken dan alleen die 69 euro per maand stalling+voer, wat dacht je van zadel/hoofdstel/dek/deken/borstels en alle materialen die je vriendin voor zichzelf nodig heeft? cap/laarzen en noem maar op? En het is nog een jong dier dus het groeit wellicht nog, dan moet je ookweer een nieuw hoofdstel kopen, want het ding mag absoluut niet te strak zitten.
En de dierenarts? Ookal aan gedacht? Want als je een paard koopt voor 3000 euro dan moet je wel gelijk naar de dierenarts als je denkt dat er ookmaar iets mis is, straks gaat het beesie dood en kun je zwaaien naar je 3000 euro
De hoeven moeten eens in de zoveel tijd gedaan worden, zo'n hoefsmid kost ook aardig wat enz. enz.
Ik weet niet hoe jullie financieel zitten maar het kost zo ongelooflijk veel geld, daar schrik je nog van.
Paardenboer:Vriendin+familie+kennissen kennen die kerel al een lange tijd, het is een man van zijn woord, goed te vertrouwen. Alleen issie een beetje boers, en wil hij sommige dingen niet zien (bijv. 1 paard had vorig jaar mok "ahh nix aan de hand hoor, gewoon een droge stal", resultaat, alle paarden mok, toch maar eens de dierenarts laten komen, tjakka 5x prijs ipv 1x), maar dit is juridisch goed aan te pakken (nalatigheid).
Wat we willen met het paard: Recreatief gebruik idd, maar misschien ook "endurance races" ermee rijden, ze heeft namelijk een verschrikkelijk goed uithoudingsvermogen, en het geld dat ermee verdient kan worden is natuurlijk altijd welkom.
Materiaal: Vriendin rijdt al haar hele leven paard, heeft dus genoeg zooi.
Alleen het materiaal voor het paardje zelf moet natuurlijk nog worden aangeschaft, maar dat zal allemaal wel 2ehands worden, want voor de nieuwprijzen kan ik zo'n beetje een BMW 3.18i aanschaffen .
Maar wat ben je nou gemiddeld per jaar kwijt aan zo'n beessie?
En wat kost zo'n medisch onderzoek?????
En ja, met die boer valt best wel te onderhandelen, hij zegt gewoon een "absurde" prijs, om van de handelaren af te komen(hij wil ze niet kwijt aan een vreemd persoon). Aangezien mijn vriendin daar al 5 jaar die paarden verzorgt(onbetaalde arbeid) en we het paard daar nog zeker een paar maanden laten staan(inkomsten van stalling+paard nog niet meteen kwijt), neem ik aan dat er minstens 500euro vanaf kan.
En ook een medisch onderzoek verschilt, waarom bel je morgen niet naar een veearts/dierenarts? die kunnen je dat het beste vertellen hoor.
Voor zulke informatie moet je niet echt op fok! zijn.
quote:Waarom niet, je kunt toch een indicatie geven????
Wat je per jaar kwijtbent kan toch helemaal niemand je vertellen?
quote:Er zal toch wel zoiets bestaan als GEMIDDELDE kosten????
Dat verschilt per persoon, als het beest over een half jaar allemaal rare klachten krijgt, dan moeten er zoveel onderzoeken gedaan worden, medicijnen worden voorgeschreven enz. Terwijl een ander nooit naar de dierenarts hoeft. Daar is niks van te zeggen.
quote:Ik zal morgen wel ff naar de dierenkliniek lopen, die is om de hoek
En ook een medisch onderzoek verschilt, waarom bel je morgen niet naar een veearts/dierenarts? die kunnen je dat het beste vertellen hoor.
quote:Waarom niet, ik kan toch wel vragen of er IEMAND is op dit forum die weet hoe duur het allemaal is???Er zullen vast wel een paar paardenhouders op dit forum zitten hoor, je maakt mij niet wijs dat geen enkel meisje op dit forum een paard heeft (gehad).
Voor zulke informatie moet je niet echt op fok! zijn.
quote:Je hoeft niet zo opgefokt en kattig te reageren hoor, ik geef je toch alleen maar advies
Op zondag 24 november 2002 16:47 schreef Dissection het volgende:[..]
Waarom niet, je kunt toch een indicatie geven????
[..]Er zal toch wel zoiets bestaan als GEMIDDELDE kosten????
Ik hoopte dat er hier wel een paar paardenhouders op fok zouden rondlopen, en daar vroeg ik het dus aan, want die zullen wel een indicatie kunnen geven omtrent de kosten van zo'n paard.
[..]Ik zal morgen wel ff naar de dierenkliniek lopen, die is om de hoek
[..]Waarom niet, ik kan toch wel vragen of er IEMAND is op dit forum die weet hoe duur het allemaal is???Er zullen vast wel een paar paardenhouders op dit forum zitten hoor, je maakt mij niet wijs dat geen enkel meisje op dit forum een paard heeft (gehad).
[Dit bericht is gewijzigd door heaven7 op 24-11-2002 17:03]
* inentingen: 100 euro
* ontwormen: 15 euro x 5= 75 euro
* hoefijzers: 70 euro x 6= 420 euro
* vreten: 20 euro x 52= 1040 euro
* stro en hooi: 20 euro x 52= 1040 euro
en dit is t korte lijstje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |