Flufy | maandag 15 februari 2016 @ 11:42 |
Hoi FOK!'ers, Gisteravond hebben een paar klootzakjes geprobeerd m'n Vespa te stelen. Gelukkig heeft een oplettende buurman de politie gebeld waardoor ze gevlucht zijn. Nu hebben ze het contctslot geforceert, waardoor ik m'n sleutel er niet meer in krijg. Er zit een soort metaal in. Hij staat dus ook nog op stuurslot. Nu heb ik een nieuw contactslot gekocht, maar ik weet niet zeker of ik deze er wel in krijg zonder sleutel van de oude? Omdat hij nog op het stuurslot staat. Weten jullie dat toevallig? Zie filmpje: Alvast super bedankt! | |
-Richard- | maandag 15 februari 2016 @ 11:49 |
Heb een keer wat vergelijkbaars gehad. Ik had gewoon het contactslot uitgeboord en daarna een nieuwe cilinder set gemonteerd (waarbij je dus contact en buddy slot vervangt). | |
Flufy | maandag 15 februari 2016 @ 13:04 |
Waarom een nieuwe cilinder set? Kan je ook gewoon het contactslot vervangen als die op stuurslot staat, zoals in het filmpje? | |
-Richard- | maandag 15 februari 2016 @ 13:43 |
Misschien begrijp je me verkeerd Je koopt een sleutel (2x) en een sleutelcilinder die daarbij hoort. Je koop dat natuurlijk niet apart. Je moet het slot in de 'uit' stand kunnen zetten om het normaal te kunnen demonteren zoals je dat daar ziet. Dat is dus niet op het stuurslot. Als je dat niet voor elkaar krijgt omdat deze al geforceerd is dan kun je beter de hele rommel eruit boren en halen. Als je dit even netjes doet kun je er zo weer een nieuwe sloten set in klikken en kun je 'm weer gebruiken. Ik had mijn scooter gekocht bij mn werk toen dr tijd, was wel 1 sleutel bij alleen die was hij kwijt geraakt.. ![]() Ah nvm. Je had al een set gekocht. Ja gewoon boutjes eruit en nieuwe erop zetten. Het stuurslot is een pin die in de voorvork wordt geduwd, dus als je de bouten los haalt dan neem je die pin zo mee. Dat is verder niet vergrendeld ofzo. Heb je wel ook een slot voor de buddyseat erbij, anders 2 verschillende sleutels.. | |
Flufy | maandag 15 februari 2016 @ 13:59 |
Welke bouten bedoel je precies? Kan je dat misschien met een afbeelding laten zien? Ik ga namelijk de stappen uit dat filmpje gebruiken. ![]() | |
-Richard- | maandag 15 februari 2016 @ 14:02 |
Owh.. Ja leuk dat zit heel anders dan hoe ik het had.. (nu pas opgelet in het filmpje haha) Nu heb ik geen idee tot ik er zelf mee bezig zou zijn. Als je technisch inzicht hebt dan kom je er vast wel uit.. Via de internetz gaat dat nogal moeilijk ![]() toch denk ik dat je met de stappen van het filmpje de boel wel gereed krijgt, als het contactslot niet verder vergrendeld is wanneer hij op het stuurslot staat. Anders zul je hem alsnog moeten uitboren en je nieuwe erin monteren denk ik! | |
Flufy | maandag 15 februari 2016 @ 14:42 |
Als ik hem eruit boor heb ik verder geen problemen met het stuurslot? Dat gaat dan niet kapot? | |
Flufy | maandag 15 februari 2016 @ 17:18 |
Up! ![]() | |
-Richard- | maandag 15 februari 2016 @ 22:42 |
Nee hoor blijft gewoon in orde. Die nok die had ik zelf wel nieuw gekocht maar bleek niet beschadigd en nog in orde. Ik kan het je niet meer vertellen hoe het precies moet. Ik heb wel precies hetzelfde probleem gehad maar dan met een Piaggio dus. Een Vespa is van Piaggio en het is volgens mij identiek kwa hoe het contactslot in elkaar zit, maar ik weet het gewoon niet precies meer. Wat ik me kan herinneren; - sleutel > contactslot > stuurslot > elektrische schakeling. Des te vaker ik dat filmpje kijk des te meer herken ik het weer maar als je het doet snap je het vast wel (technisch inzicht). Maar ik heb in ieder geval niet die vergrendeling eruit gewipt, volgens mij heb ik dat compleet over het hoofd gezien en daardoor het ding uitgeboord. Probeer eerst dus maar het filmpje na te doen! Als dat niet lukt zien we je vast weer hier ![]() | |
Flufy | dinsdag 16 februari 2016 @ 09:45 |
Hij staat nu bij een vriend van mij, ga morgen avond even sleutelen. Maar hoe zit dat stuurslot precies aangesloten op het contactslot? Met een pin ofzo? Ik heb het idee dat als ik het contactslot uit boor, ik m'n stuurslot ook mol. | |
klawie | dinsdag 16 februari 2016 @ 11:24 |
Tis gwn een pin dat uit je slot kom die precies in een gleuf in je frame past en daardoor kan ja het stuur niet draaien Normaal haal je de kappen van je tellerlamp los en de kappen eronder je beenschild en de voorste kap alleen weet ik dat een vespa geen kappen heeft dus hoe het precies zit idk Maar als je het contactslot ziet zit deze met 2bouten 1kan je met een sleutel los draaien en de ander is een breekbout in de breekbout moet je met de slijptol of bijtel effe voorzichtig een sneetje geven in het midden nu kan je daar een platte schroevendraaier in zetten en ook deze los draaien Zodra de bouten los zijn kan je het contactslot gwn eruit pakken inclusief pin Denk je dat het te moeilijk is? Breng je scooter naar de fietsenmaker de schade die je kan maken is groot en zonde van je scooter Succes! | |
Flufy | dinsdag 16 februari 2016 @ 13:41 |
Als je naar het filmpje kijkt zie ik geen bouten zitten aan het contactslot... Ga vanmiddag even langs om te kijken bij m'n scooter. Heb je misschien een foto van die bouten en/of pin om je verhaal te verduidelijken? Thanks! | |
fathank | dinsdag 16 februari 2016 @ 15:53 |
laat de verzekering het oplossen | |
klawie | dinsdag 16 februari 2016 @ 16:37 |
http://www.google.nl/sear(...)=7031472981440742816 | |
klawie | dinsdag 16 februari 2016 @ 16:38 |
Goude ding is de pin boven de pin zie je 2gaten daar komen je bouten 1 is een normale en de ander zit een breekbout in google er maar op | |
Flufy | dinsdag 16 februari 2016 @ 16:55 |
Dit is de situatie nu: [IMG]https://www.mupload.nl/img/p0kevwo5u37.jpeg[IMG] [IMG]https://www.mupload.nl/img/gpbihhapomw.jpeg[IMG] [IMG]https://www.mupload.nl/img/wck1rh60i26.jpeg[IMG] Sorry linkjes werken niet, even klikken dan ![]() | |
-Richard- | dinsdag 16 februari 2016 @ 18:47 |
kusje![]() ![]() ![]() Uit geboord dus zo te zien? Als het goed is kun je dus dat zwarte gedeelte voor aan eruit pakken. Het stuurslot is nromaal een pin inderdaad, maar bij piaggio lekker niet ![]() ![]() ![]() Het is een exentrisch gevormd ding dat in je stuur draait zegmaar. Je ziet op de laatste foto 2 afgeschuinde kanten, dat zijn je contactslot standen op uit en aan, en zodra je hem op slot draait dan draai je de half ronde kant in de voorvork, waardoor je het stuur niet meer kunt draaien. Maar kun jij je contactslot nu met een schroevendraaier op 'uit' of 'aan' draaien? Om je nog wat duidelijkheid te geven;
[ Bericht 6% gewijzigd door -Richard- op 16-02-2016 18:53:20 ] | |
Flufy | dinsdag 16 februari 2016 @ 19:16 |
Ik heb nog niks geboord, ga ik zo doen. Dus gewoon maar gaan boren in dat ding? Om het stuurslot hoef ik me niet druk te maken? Ik kan hem nu nog niet draaien, omdat er nog niet geboord is. | |
-Richard- | dinsdag 16 februari 2016 @ 19:17 |
Maar op de fotos heb je het cilinder van je sleutel er toch echt uit ?.. Of was dit hoe je het aantrof ofzo? | |
Flufy | dinsdag 16 februari 2016 @ 19:21 |
Nee, kijk maar beter. Heb alleen het zilvere randje eromheen weggehaald om beter te kunnen kijken. | |
-Richard- | dinsdag 16 februari 2016 @ 19:23 |
Ik heb me best gedaan, maar ik zie het niet ![]() | |
Flufy | dinsdag 16 februari 2016 @ 23:13 |
Wat een tering klus, heb 2 uur gedaan om dat slot eruit te krijgen. Toen nog gekut met die nieuwe erin en die aan te sluiten aan het slot. Totaal 3 uur mee bezig geweest. Maar het werkt nu ![]() | |
-Richard- | woensdag 17 februari 2016 @ 18:10 |
Op mijne viel het wel mee, maar dat zal al met al ook wel de nodige tijd gekost hebben. Mooi dat het weer werkt, hopen dat ze er nu afblijven.. ![]() |