abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159930212
quote:
Roken kost de samenleving in totaal tussen de 21 en 43 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit berekeningen van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van de Stichting Eindspel Tabak.

De stichting streeft naar de geleidelijke invoering van een totaalverbod op de verkoop van tabak, omdat roken ten koste gaat van de volksgezondheid. Zo sterven in Nederland 20.000 mensen per jaar aan ziektes die worden veroorzaakt door roken.

Kosten en baten

SEO heeft in zijn berekeningen allerlei kosten en baten van roken meegenomen. Kosten zijn bijvoorbeeld de waarde van verloren levensjaren, verlies van kwaliteit van leven, productieverlies en zorgkosten. Onder baten vallen onder meer AOW- en pensioenuitkeringen die niet uitbetaald hoeven te worden.

Omdat er veel onzekerheden zijn, stelde SEO drie scenario's op: een met lage kosten, een met hoge kosten en een met middelhoge kosten. Op grond daarvan concludeert het bureau dat in Nederland de totale kosten van roken tussen de 21,1 en 43,2 miljard euro liggen.

Totaalverbod

Roken vergroot de kans op long-, darm- en leverkanker, andere longziekten en hart- en vaatziekten. Gemiddeld sterven in Nederland 20.000 mensen per jaar aan de gevolgen van roken.

Een gemiddelde roker sterft tien jaar eerder dan iemand die nooit gerookt heeft. Toch rookt 25 procent van de Nederlanders. De meesten begonnen op jonge leeftijd en komen er nooit meer van af.

Om te voorkomen dat jongeren in contact komen met tabak streeft de stichting Eindspel Tabak naar de invoering van een rookverbod voor mensen die na een nog te kiezen jaar worden geboren, of een verbod om aan deze mensen tabak te leveren. Dat jaar zou 2017 kunnen zijn.

De stichting Eindspel Tabak is opgericht door medici en bestuurders in de zorg.

http://nos.nl/artikel/208(...)iljard-per-jaar.html
Vond het (als zure ex-roker) een opmerkelijk bericht, maar vraag me wel af hoe betrouwbaar dit onderzoek is. De kosten die opgevoerd worden zijn gedeeltelijk te kwantificeren, maar andere dingen, zoals verlies van kwaliteit van leven, kan je volgens mij elk getal op plakken dat je maar wil.

Dacht ook dat uit eerdere onderzoeken was gekomen dat roken netto juist geld oplevert..

[ Bericht 3% gewijzigd door Specularium op 15-02-2016 11:46:27 ]
  maandag 15 februari 2016 @ 10:40:06 #2
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_159930251
Klinkt als degelijk onderzoek.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_159930255
quote:
Gemiddeld sterven in Nederland 20.000 mensen per jaar aan de gevolgen van roken.
Dat is meer dan ik dacht..
  maandag 15 februari 2016 @ 10:40:38 #4
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_159930260
quote:
Onder baten vallen onder meer AOW- en pensioenuitkeringen die niet uitbetaald hoeven te worden.
Voor het gemak vergeten de accijns die per pakje sigaretten berekend wordt maar even?
Of is dat in deze niet relevant?
pi_159930305
Na een uitgebreid onderzoek verwacht je toch wel een concreter bedrag dan 21 tot 43 miljard. Wat een flauwekul onderzoek.
  maandag 15 februari 2016 @ 10:43:36 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_159930310
Kosten zijn bijvoorbeeld de waarde van verloren levensjaren

Ja, vooral dit vind ik wel een erg vage stelling. Zou de berekening hierachter weleens willen zien.

Oh, en als je puur naar het financiële plaatje wilt kijken dan slaat "verlies van kwaliteit van leven" natuurlijk ook nergens op. Daar kun je helemaal geen prijskaartje aan hangen want het is veel te subjectief.

Conclusie, flutonderzoek waar men zoveel mogelijk op de uitkomst gestuurd heeft om tot dergelijke bedragen te komen.

Verder ben ik al 5 jaar gestopt :7
pi_159930313
quote:
2s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:40 schreef aloa het volgende:

[..]

Dat is meer dan ik dacht..
Dat 1 op de 4 rookt vind ik ook best een schokkend aantal. Niet dat het me verbaasd, maar blijkbaar zijn er dus miljoenen mensen echt ezels in ons land. Oh wacht, ook dat verbaasd me niet.

Ik was ooit ook een van die ezels hoor.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_159930327
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:40 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Voor het gemak vergeten de accijns die per pakje sigaretten berekend wordt maar even?
Of is dat in deze niet relevant?
Of dat jong stervende rokers geen ouderdomskwalen krijgen en daar dus ook geen zorgkosten voor hebben.

Het blijft hoe-dan-ook nattevingerwerk, en je mag er vanuit gaan dat de uitslag van dergelijk onderzoek sterk afhankelijk is van de opdrachtgever.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_159930347
Alsof mensen die niet roken geen kanker krijgen en daar dure behandelingen voor krijgen.
Uit een ander onderzoek bleek juist dat rokers de staat juist geld opleverde
  maandag 15 februari 2016 @ 10:47:27 #10
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_159930385
quote:
Stichting Eindspel Tabak
quote:
De stichting streeft naar de geleidelijke invoering van een totaalverbod op de verkoop van tabak,
pi_159930389
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:46 schreef opreis het volgende:
Alsof mensen die niet roken geen kanker krijgen en daar dure behandelingen voor krijgen.
Demonisering ten top. Als de kogel komt, staat er ingegraveerd: "Met vriendelijke groet, stichting Eindspel Tabak"
  maandag 15 februari 2016 @ 10:48:55 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_159930402
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:47 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als de kogel komt, staat er ingegraveerd: "Met vriendelijke groet, stichting Eindspel Tabak"
"Kogels zijn dodelijk"
pi_159930437
Ik vind juist dat roken gestimuleerd moet worden, dat is heel goed voor de pensioenfondsen, de AOW blijft betaalbaar. En ook voor de zorg is het een voordeel, nu sterven ze aan hart en vaatzieken en aan kanker, maar als ze stoppen zouden ze misschien nog wel 20 jaar langer leven en andere veel duurdere ziektes ontwikkelen. Bovendien denk aan de accijnsinkomsten en de werkgelegenheid.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_159930449
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:46 schreef opreis het volgende:
Was die toevallig uitgevoerd in opdracht van Philip Morris ofzo? :P
Net zoals je vraagtekens kan zetten bij het onderzoek uit de OP.
pi_159930450
Een algeheel rookverbod is een utopie. Dan creëer je gewoon een gigantische zwarte markt waar alleen criminelen baat bij hebben en de rest van Nederland de dupe van wordt. Dan verdwijnen alle accijnsinkomsten. Daardoor is er ook geen geld voor preventie meer en zorg je juist voor een toename van het aantal rokers. Verder zitten die illegale sigaretten vol met troep die door niemand gecontroleerd worden, waardoor rokers nog eens 10 jaar eerder sterven. En tenslotte zullen sigaretten echt niet goedkoper gaan worden als de gehele markt in handen is van criminelen.

Oftewel een doemscenario waar deze anti-rokerslobby op afkoerst. Alsof ze niets geleerd hebben van de drooglegging.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_159930461
http://www.eindspeltabak.(...)drapport-jan2016.pdf
Hier de samenvatting van het onderzoek

En de tabel met de berekening
pi_159930473
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:52 schreef Stranger het volgende:

[ afbeelding ]

Dat is wel een goede nuancering. Het gaat hier dus enkel om de kosten. Niks over de opbrengst van het roken (door middel van accijnzen).

edit: er zitten wel + bedragen bij trouwens :P
pi_159930483
quote:

[ afbeelding ]

Interessant! ^O^

Wel een beetje wat ik vermoedde ja, de grote kostenposten komen vooral door kwaliteit van leven en waarde van verloren levensjaren.. Maar waarom dat nu een kostenpost is voor de samenleving is me nog steeds niet duidelijk.
pi_159930484
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:51 schreef Oud_student het volgende:
Ik vind juist dat roken gestimuleerd moet worden, dat is heel goed voor de pensioenfondsen, de AOW blijft betaalbaar. En ook voor de zorg is het een voordeel, nu sterven ze aan hart en vaatzieken en aan kanker, maar als ze stoppen zouden ze misschien nog wel 20 jaar langer leven en andere veel duurdere ziektes ontwikkelen. Bovendien denk aan de accijnsinkomsten en de werkgelegenheid.
Niet iedereen heeft de ambitie om ouder dan 80 te worden en vol mankementen eenzaam te sterven. Oud worden is niet zaligmakend.
pi_159930501
Heeft de overheid niks beters te doen dan zich bemoeien met ons inhoudelijke leven?

Misschien moeten we het communisme invoeren, heerlijk alles gecontroleerd door de overheid. 2 ons groente in je mik gepropt door een ambtenaar, 5 liter benzine per dag en geen sigaretten. Mac Donalds het land uit en iedereen verplicht 2 maal per week wegen en bloed prikken...

Ik heb zo de pest aan dit soort organisaties, laat iedereen zijn eigen leven lekker leiden. De een wil roken, de ander sporten (weet je wat dat kost voor de maatschappij!!) en de ander zit graag Netflix te kijken.
pi_159930508
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:54 schreef Toefjes het volgende:

Oud worden is niet zaligmakend.
Op je 60e met piepende longen aan een zuurstoftank overigens ook niet
  maandag 15 februari 2016 @ 10:57:09 #22
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_159930523
Roken is zo passé. Ik weet zeker dat over een jaar of 20 iedereen er vanzelf wel achter is gekomen hoe slecht roken voor je is en dat je het niet moet doen. Tot die tijd zullen we rokers moeten tolereren.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_159930540
quote:

[ afbeelding ]

Er worden financiële en niet materiële zaken bij elkaar opgeteld,
- Waarde verloren levensjaren wat is dat
- Rookgenot ??? Tel dan ook het negatieve rookgenot van niet-rokers
En ik mis de miljarden aan accijnsinkomsten
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_159930658
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:58 schreef Oud_student het volgende:
Waarde verloren levensjaren wat is dat
Schijnt ca. 80.000 te zijn, wordt ook gebruikt bij bepalen of geneesmiddelen in het pakket komen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tra-levensjaar.dhtml
pi_159930663
Dit is waarschijnlijk het belangrijkste stuk uit het hele onderzoek

quote:
Kosten van roken komen terecht bij rokers
De kosten van roken komen terecht bij rokers zelf. Zij leven korter en hebben een lagere kwaliteit
van leven. De kosten van productieverlies en hogere zorgkosten komen evenredig terecht bij (ex
-)rokers en nooit-rokers. Dit geldt ook voor de besparing op consumptie van vervroegd overleden
rokers. Rookgenot (voor zover dit er is) komt terecht bij (ex-)rokers, evenals de kosten van
productie van rookwaren en de accijns die erop zit. De accijns op rookwaren is een baat voor nooit
-rokers. De nooit-rokers komen per saldo ongeveer neutraal uit. Van de bevolking heeft 63procent
gerookt, of rookt nog steeds. Zij betalen de kosten van roken.
Oftewel, mensen die niet roken ondervinden er financieel geen hinder aan. Alle kosten die gemaakt worden door rokers wordt door de rokers zelf betaald. Prima geregeld dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')