FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto zakt achter te ver door
12345rzondag 14 februari 2016 @ 23:04
Mijn auto veert achter veels te ver door.
Vooral als er iemand achterin zit ligt de auto enorm laag, als je over een drempel rijd raak je al snel de bumpstops aan. (Gaat om een Audi A4 B5)

Ligt zoiets aan de veren of aan de schokdempers?

[ Bericht 0% gewijzigd door 12345r op 14-02-2016 23:44:54 ]
Glijdt_lichtzondag 14 februari 2016 @ 23:06
Ligt aan de schoonmoeder
LoveAtFirstDrivezondag 14 februari 2016 @ 23:24
Schokdempers waarschijnlijk op. Kun je ook testen door te kijken of 'ie erg nadeint als je bijv. op de trekhaak drukt.
Fermaandag 15 februari 2016 @ 12:26
Zakt ie al helemaal in als je stilstaat of heb je alleen last tijdens het rijden?

Stilstaan = hulpveren nodig

Rijden = nieuwe dempers
Sounddragonmaandag 15 februari 2016 @ 16:08
Aan de veren. Kan zijn dat je auto in het verleden (vorige eigenaar maybe?) nogal veel zwaarbeladen heeft gereden (aanhanger?) en dat de veren een beetje 'lui' zijn geworden. Beste is de huidige domweg vervangen voor een setje frisse. Je kúnt er ook hulpveren bij zetten ws, maar dat is eigenlijk fiksen vanaf de verkeerde kant.. je hebt dan een normale rijhoogte doordat je hulpveren eronder hebt gezet, maar het draagvermogen (personen en bagage) is dan eigenlijk nog steeds bagger.

Beste: originele veren laten vervangen door nieuwe, misschien is er zelfs een zwaardere set beschikbaar. Als dat niet afdoende is, kun je nog hulpveren erbij zetten. Als je veel en vaak zwaarbeladen rijdt, kun je ook de schokdempers nog vervangen voor een zwaardere set.

Effe voor de duidelijkheid: je schokdempers hebben in beginsel geen kont te maken met rijhoogte.. die dempen alleen de beweging van de carrosserie tov het onderstel die wordt toegestaan door de veren. Versleten schokdempers zijn te spotten door nadeinen na bijvoorbeeld drempels en/of beroerd weggedrag in bochten. De veren dragen de auto, schokdempers dempen de beweging die ontstaat bij oneffenheden in de weg.
Ou-Tannumaandag 15 februari 2016 @ 19:56
Hulp veertjes onder mn VW polo <3 je vind hem zo terug tussen de andere polo's.. :P omdat die hoger staat _O-
bokkepootmaandag 15 februari 2016 @ 20:06
Goffer, ruilt ie zijn oude golf in voor een audi, krijgt ie nog meer gezeik.

Eerst turboklep en nu zijn veertjes


Ontopic, doorgezakte veren icm oude dempers. Allebei verse steken en je veert weer goed de bocht door
LoveAtFirstDrivemaandag 15 februari 2016 @ 20:27
quote:
14s.gif Op maandag 15 februari 2016 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
Aan de veren. Kan zijn dat je auto in het verleden (vorige eigenaar maybe?) nogal veel zwaarbeladen heeft gereden (aanhanger?) en dat de veren een beetje 'lui' zijn geworden. Beste is de huidige domweg vervangen voor een setje frisse. Je kúnt er ook hulpveren bij zetten ws, maar dat is eigenlijk fiksen vanaf de verkeerde kant.. je hebt dan een normale rijhoogte doordat je hulpveren eronder hebt gezet, maar het draagvermogen (personen en bagage) is dan eigenlijk nog steeds bagger.

Beste: originele veren laten vervangen door nieuwe, misschien is er zelfs een zwaardere set beschikbaar. Als dat niet afdoende is, kun je nog hulpveren erbij zetten. Als je veel en vaak zwaarbeladen rijdt, kun je ook de schokdempers nog vervangen voor een zwaardere set.

Effe voor de duidelijkheid: je schokdempers hebben in beginsel geen kont te maken met rijhoogte.. die dempen alleen de beweging van de carrosserie tov het onderstel die wordt toegestaan door de veren. Versleten schokdempers zijn te spotten door nadeinen na bijvoorbeeld drempels en/of beroerd weggedrag in bochten. De veren dragen de auto, schokdempers dempen de beweging die ontstaat bij oneffenheden in de weg.
Dat klopt, maar als hij bij een drempel zo hard doorklapt zijn denk ik de dempers (ook) slecht. Zoals al gevraagd is: Deint je auto na TS? Kun je ook stilstaan doen door zelf op de trekhaak of in de achterbak hard de drukken, kijken of 'ie gaat deinen.
12345rmaandag 15 februari 2016 @ 21:53
Hmm. Als je stilstaat en er gaat iemand achterin zitten zie je de banden al in de wielkasten zakken. Zodra je gaat rijden en je rijd over een drempel wil die vrij gemakkelijk de bumpstops raken...

De auto is vrij gemakkelijk in te veren als je erop duwt. Echt nadeinen vind ik eigenlijk wel meevallen, misschien een beetje. De schokdempers lijken wel kurkdroog...

Misschien een stomme vraag, maar ik heb nog een gloednieuw schroefsetje liggen van een BMW E46. Zou het op de een of andere manier mogelijk zijn om deze onder de Audi te krijgen?

quote:
7s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:06 schreef bokkepoot het volgende:
Goffer, ruilt ie zijn oude golf in voor een audi, krijgt ie nog meer gezeik.

Eerst turboklep en nu zijn veertjes

Haha, tja... Auto's blijven een risico hea;)
Turboklep koste niet zo gek veel, dus het valt allemaal nog wel mee...

Golf moest weg wegens de nieuwe milieuzone, maar ik ben wel blij met de Audi.
Zeker gezien ik maar 800¤ extra bij de Golf 2 heb moeten inleggen rijd zo'n 1.8T toch stukken beter / luxer..
Sounddragonmaandag 15 februari 2016 @ 22:51
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 21:53 schreef 12345r het volgende:
Hmm. Als je stilstaat en er gaat iemand achterin zitten zie je de banden al in de wielkasten zakken. Zodra je gaat rijden en je rijd over een drempel wil die vrij gemakkelijk de bumpstops raken...

De auto is vrij gemakkelijk in te veren als je erop duwt. Echt nadeinen vind ik eigenlijk wel meevallen, misschien een beetje. De schokdempers lijken wel kurkdroog...

Misschien een stomme vraag, maar ik heb nog een gloednieuw schroefsetje liggen van een BMW E46. Zou het op de een of andere manier mogelijk zijn om deze onder de Audi te krijgen?

[..]

Haha, tja... Auto's blijven een risico hea;)
Turboklep koste niet zo gek veel, dus het valt allemaal nog wel mee...

Golf moest weg wegens de nieuwe milieuzone, maar ik ben wel blij met de Audi.
Zeker gezien ik maar 800¤ extra bij de Golf 2 heb moeten inleggen rijd zo'n 1.8T toch stukken beter / luxer..
Het lijkt me heel sterk dat dat gaat passen, lengte van de slag en de demping zelf zijn nogal autospecifiek; moet je niet willen.

Verkoop die schroefset en koop van de opbrengst een setje veren en dempers voor je Audi. Schuur/zolder opgeruimd en je probleem opgelost ^O^
Fermaandag 15 februari 2016 @ 23:51
Is is misschien al verlaagd (met een set goedkope, nu ingezakte veren) icm versleten dempers.
KawaZdinsdag 16 februari 2016 @ 16:13


[ Bericht 50% gewijzigd door KawaZ op 16-02-2016 16:16:52 ]
12345rdinsdag 16 februari 2016 @ 16:17
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 23:51 schreef Fer het volgende:
Is is misschien al verlaagd (met een set goedkope, nu ingezakte veren) icm versleten dempers.
Hij staat wel op een normale rijhoogte, maar de veren die eronder zitten zijn wel rood.
Over het algemeen zijn originele veren meestal zwart dacht ik.

Maar ik ga een niet setje veren / dempers bestellen!
En idd die van de E46 gaan op marktplaats, dus dat compenseert de kosten ook weer enigszins;)
bokkepootdinsdag 16 februari 2016 @ 16:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 16:17 schreef 12345r het volgende:

[..]

Hij staat wel op een normale rijhoogte, maar de veren die eronder zitten zijn wel rood.
Over het algemeen zijn originele veren meestal zwart dacht ik.

Meestal wel inderdaad , hadden je schokbrekers ook nog een andere kleur dan zwart/modder?
12345rdinsdag 16 februari 2016 @ 16:42
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 16:38 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Meestal wel inderdaad , hadden je schokbrekers ook nog een andere kleur dan zwart/modder?
Voor heb ik niet naar de schokbrekers gekeken, maar achter zaten wel gewoon zwarte monroes erop.

Maar de auto veert wel flink door. Krijg af en toe het gevoel in zo'n lompe amerikaan te rijden.
Soms als je over een hobbel rijd voel je de achterkant ook zwabberen.

Ik denk dat ik er wat hardere veren op ga zetten met nieuwe schokdempers.
Lijkt me dat dit de wegligging ook wel wat zal verbeteren