spierbal | woensdag 10 februari 2016 @ 18:23 |
Binnenkort ga ik beginnen met mijn motor rijlessen, en om een goede stok achter de deur te hebben zit ik al te kijken naar wat motoren. Nu heb ik er totaal geen kaas van gegeten dus zou ik bruikbare tips van de ervaringsdeskundige graag willen ontvangen. Omdat het mijn eerste motor is en nog niet weet wat ik precies wil heb ik mijn budget ingesteld op 5000, en die zou eventueel naar 6000 kunnen uitwijken. Wat heb ik nu op het ook? Een ktm 690 Duke, 1 cilinder. Het enige wat ik weet van ktm is dat ze vaak af worden getakeld. Geldt dit ook voor een allroad bike zoals de Duke? Daarbij is het 1 cilinder heb je daar vaak problemen mee en om de hoeveel km zou er een revisie moeten plaats vinden? Ook vind ik een Kawasaki ninja zeer stoer maar lijkt mij minder comfortabel zitten. Nou fijn vandaar dat ik lekker 2e hands begin om zo ook te vogelen Aat mij ligt. Wat zijn de punten waar ik op moet letten. Wat is een hoge km stand voor een motor? En motoroccasions. Zijn de motoren hier na gekeken en eventueel hersteld op onenigheden of kan ik beter particulier kopen? Alvast bedankt. | |
roeleke92 | woensdag 10 februari 2016 @ 18:43 |
Ik rij zelf een Kawasaki ninja wij rijden met een groep motoren jaarlijks naar Assen voor de MotoGP maar ik kan je een ding vertellen als je lange stukken rijdt is een ninja niet heel ideaal. Waar het wel prettig voor is als je een sportieve rijder bent wat meer snelheid wilt hebben in de bochten kan een super sport wat meer uitdaging bieden. | |
densmee | woensdag 10 februari 2016 @ 19:01 |
Kies een motor die fijn zit, en ik zou niet beginnen met een KTM 690 (kanon op wielen) | |
BRooster | woensdag 10 februari 2016 @ 20:14 |
Pfoe, een Duke en een Ninja (6 of 10?) zijn nogal verschillende motoren. Waar denk je je motor voornamelijk voor te gaan gebruiken? Wanneer je je rijbewijs hebt kan je het beste eens gaan proefrijden, dan kom je er gelijk achter dat het aantal cilinders en de configuratie enorm veel verschil maakt en merk je vanzelf wat je het best bevalt. Voordeel van een motor kopen bij een dealer is dat je vaak garantie hebt, dus iets om terug op te vallen mocht er iets niet in orde zijn. Wat een hoge km stand is is enorm afhankelijk van het type motor. Voor een Supersport is (of lijkt) 50000km misschien veel, voor een toerbuffel stelt dat niks voor.. Ik neem trouwens aan dat je ouder bent dan 24? | |
Knutsel-Smurf | woensdag 10 februari 2016 @ 20:59 |
Wat ga je ermee doen? Woon/werk? Toeren? Raggen? Knallen? Ik ben zelf begonnen op een Kawasaki 750cc supersport. Niet de meest ideale machine om te toeren, na 300km compleet gesloopt. Maar wel precies mijn soort van machine, lekker bochten afwerken! | |
Sounddragon | woensdag 10 februari 2016 @ 21:17 |
Goede tips hier. Nog eentje: ga erop rijden, kies geen motor vanaf een plaatje. En dan.. als je gevonden hebt wel type het jouwe is, rijd dan minimaal 2 verschillende motoren, zodat je kunt vergelijken.. de ene fiets is de andere niet; de onderlinge verschillen zullen je verbazen; goed onderhoud vóel je in een motor. | |
spierbal | woensdag 10 februari 2016 @ 21:40 |
woon werk alleen als het lekker weer is. Is 30km heen en 30km terug. Voorderest stukjes rijden met wat vrienden die ook motor hebben. Meer recreatief. Ik ben ook sowieso van plan om te kijken welke er lekker rijdt en zit, maar deze 2 motoren vind ik mooi om te zien, maar comfort heeft bij mij al een streepje voor. Over een maand 24 ![]() | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2016 @ 00:56 |
Wat rijden die vrienden? | |
ikweethetookniet | donderdag 11 februari 2016 @ 00:58 |
Hoe groot en zwaar ben je ![]() Klein en licht. Iets japans Groot en zwaar iets duits ![]() | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2016 @ 01:09 |
Net helemaal waar ![]() Jappen maken ook brommers voor grotere jappen, en je hebt ook kleine duitsertjes ![]() | |
spierbal | donderdag 11 februari 2016 @ 11:13 |
naked bike z750 Kawasaki. Ktm prestige/smc en een RC. | |
spierbal | donderdag 11 februari 2016 @ 11:13 |
184 bij 80 kg. | |
koekjestrommel1 | donderdag 11 februari 2016 @ 11:45 |
Cliché advies: Koop eerst eens een afgeragd ding van 1000-2000 euro, rijd er een half jaartje op, laat hem een paar keer vallen. Kijk of het bevalt, en ga dan iets duurders en snellers koper. | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2016 @ 12:22 |
Ok, now we know why de KTM ![]() Mjah, ik heb er een schurft aan om beginnend rijders te adviseren om iets te kopen wat als een raket gaat. De pest is dus, dat we in NL altijd kijken naar wat de buren op de oprit hebben staan, en dat wil je eigenlijk altijd minstens óók hebben. Niet persoonlijk opvatten, maar zo werkt het nou eenmaal. Het is ook minder tof als je op je oudere ietswat tragere brommert je vriendengroepje op elk mooi weggetje steeds aan de horizon ziet verdwijnen, maar dat is wel 'de manier om én te leren rijden, én om heel te blijven, want onervaren op een brommer die net zo snel (of sneller) is, de gang proberen bij te houden die al 10 jaar op dezelfde motorfiets rondboenderen, is een prachtig recept voor gips en krukken (als je mazzel hebt). Het beste advies staat in de post boven deze; iets meer gedateerd ding kopen om je eerste foutjes op te gaan maken, en daarna de big shiny blingbike kopen. Er zitten hier ook diverse rijders die meteen de bsbb hebben gekocht, en die leven ook allemaal nog, dus als je een beetje een verantwoord tiepje bent; go for it. | |
spierbal | donderdag 11 februari 2016 @ 12:42 |
paar rijden ook als gekken hoor haha daar ga ik niet meteen mee op pad. En een andere heeft al gezegd als je hem hebt rij ik wel gewoon rustig met je mee, dus ga zeker niet meteen mee doen met de groep hoor. Ja vandaar ook dat ik ook de ktm hoek in ga ja ![]() | |
Sounddragon | donderdag 11 februari 2016 @ 13:37 |
![]() Maar goed.. voor een beetje korte afstand-spielerei is een KTM best een leuk speeltje. Schijnen wel aardig duur in onderhoud te zijn, en ik heb me wel ens bij een KTM-dealer laten vertellen dat KTM's niet overdreven lang meegaan omdat ze 'competitief' zijn afgesteld. Oftewel; niet op 75-80% van hun technische limiet zoals eigenlijk normaal is bij gemotoriseerde voertuigen, maar eerder richting de 95%, wat de levensduur van een blok nogal kan bekorten. Vandaar ook dat góed onderhoud van levensbelang is bij een KTM. Kwam toen ter sprake toen ik daar een keertje stond met mijn AffenTwin omdat mijn ketting gebroken was, en ik de 950 Adventure opperde als opvolger voor mijn AT. Volgens hen kon ik daar nooit de kilometrages mee maken die ik met de AT maakte omdat de levensverwachting van een KTM blok gewoon domweg veel lager ligt. Inmiddels staan diezelfde 950's nogal eens met een ton op de klok op verkoopsites, dus kweenie of die mensen een tweede hypotheek hebben genomen of dat daar dan intern de vellen aan hangen, maar ik denk dat het wel meevalt ![]() | |
ikweethetookniet | donderdag 11 februari 2016 @ 14:52 |
Beste advies voor beginner is motorfiets kopen MET ABS ![]() ![]() Teveel beginners zich op hun bek zien remmen ![]() | |
Hyperdude | donderdag 11 februari 2016 @ 15:11 |
Ik heb ABS. En daarmee kan je nog steeds prima op je bek gaan. ![]() | |
ikweethetookniet | donderdag 11 februari 2016 @ 16:24 |
![]() ![]() ![]() Knap ![]() ![]() | |
densmee | donderdag 11 februari 2016 @ 16:44 |
Kies een leuk beginnersmotortje cbf/fazer/bandit oid En ga daar maar eens een jaar of zelfs 2 mee rijden. Zorg dat je ook een keer kopman bent als je gaat touren, dan bepaal je namelijk zelf de snelheid. Achteraan rijden moet je bijkunnen rijden en dat is niet verstandig als starter. Met onze vriendengroep gaan we elk jaar naar de Eiffel en elk jaar komt er wel weer een nieuwe bij, die mag dan als 2e man rijden. Zo kan de groep toch flink bochten rijden en kan de nieuweling heel veel leren van de koprijder | |
fs180 | donderdag 11 februari 2016 @ 16:45 |
neem iemand mee die het wel weet, desnoods topic op MF openen | |
Metro2005 | donderdag 11 februari 2016 @ 16:50 |
Sturen en tegelijk remmen en het lukt prima hoor. Daar helpt ABS je echt niet mee. ABS helpt maar zou het niet als 'must have' op mijn lijstje hebben. Heb je de keuze tussen 2 motorfietsen waarvan de een het wel heeft en de ander niet dan zou ik er wel voor kiezen. En verder zou ik gewoon op een oud goedkoop ding beginnen en niet op een motorfiets van 6k maar wie ben ik ![]() ![]() Een motor moet je ook net liggen, zithouding, een soepel blok of juist een stampende 2 of 1 cilinder onder je hol , het is allemaal persoonlijk dus ga proefzitten. En als laatste : Haal eerst je rijbewijs en daarna pas een motorfiets. Kan je ook gewoon proefrijden en hoef je niet als een sadomasochist er continu naar te kijken terwijl je er niet op mag rijden. | |
roeleke92 | donderdag 11 februari 2016 @ 19:34 |
Mag ik hem een keer lenen dan krijg ik hem tijdens het remmen onderuit ![]() ![]() ![]() | |
scoober | donderdag 11 februari 2016 @ 21:13 |
tip: CBR600f4![]() A: lekker betaalbaar: reken op 2500 3000 euro voor een goed exemplar. B. sportieve doch comfortabele zithouding, lange ritten mogelijk. C. ruim 115 PK, gaat als de bliksem als je hem op zijn start trapt. D. Liniaire vermogensopbouw, dus veiliger rijdbaar. E. ziet er m.i. nog steeds modern uit. F. betrouwbaarder vind je ze bijna niet G. Allrounder, wil jij sportief? geenprobleem, wil jij touren? ook mogelijk H. Weinig Onderhoud = weinig kosten I. Laat zich erg goed besturen, straft je niet direct af als je valt Kortom de ideale allround (beginners) fiets. | |
Geelman | vrijdag 12 februari 2016 @ 11:53 |
Je leert toch remmen tijdens je rijopleiding? ![]() Nog een leuk stukje theorie voor de ABS-stampers: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/#ABS [ Bericht 9% gewijzigd door Geelman op 12-02-2016 11:59:13 ] | |
BRooster | vrijdag 12 februari 2016 @ 12:20 |
Het aanleren om het goed te doen is een ding, het in de praktijk goed doen als het echt nodig is is iets heel anders. Bovendien kan het goed zijn dat de motor die iemand koopt na het lessen een stuk agressiever remt en het voorwiel dus ook sneller laat blokkeren. | |
-Richard- | vrijdag 12 februari 2016 @ 13:01 |
Dat heb ik nu ook al.. Mijn eigen motor is met dubbele schijven voorop uitgerust, terwijl mijn lesmotor slechts 1 schijf heeft én die ook nog eens kleiner is. Nou dat is kut hoor als je een stukje rijd op je eigen motor en dan terug moet naar zo'n grote brommer.. Heb mijn eigen motor ook al lang in de schuur staan dus, maar nog geen RBW ![]() ![]() Mijn advies aan TS. Ik weet niet welk RBW je hebt maar omdat je daar niet over praat; ga ik ervan uit dat je een vol RBW gaat halen. Koop een niet te oude en niet te nieuwe motor. Oudere motoren kun je meer zelf aan doen, en zijn veel al goedkoper in alles, onderdelen en aanschaf bijvoorbeeld. Oudere motoren zijn soms permanent verneukt door jarenlang achterstallig onderhoud, gebrekkige kennis door de berijder en sleutelaar en kapotte delen.. Zelf eentje uit 2006 gekocht zonder ABS en nog met de ouderwetse carburateurs ![]() Onderdelen waren perfect leverbaar nog gelukkig (bij de dealer) en tegen OK prijzen, sommige delen natuurlijk wat duur maar daar kun je niets aan doen. Een Naked bike is een beetje de leerfiets van iedereen, maar het moet wel je ding zijn. Koop niet gelijk een motor met 200 pk.. 100pk is meer dan zat in het begin ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door -Richard- op 12-02-2016 13:07:19 ] | |
Geelman | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:06 |
Als je een nieuwe motor koopt, ga je toch ook de remmen uittesten? ![]() | |
BRooster | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:15 |
Tuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je daarna dus ook een goede gecontroleerde noodstop kan doen met je nieuwe motor. ABS is gewoon een voordeel, juist omdat het gaat om de onverwachte momenten. | |
Geelman | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:22 |
Natuurlijk is dat een voordeel, maar desondanks kan je ook zonder ABS prima remmen. | |
Geerd | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:26 |
Voel even aan de remschijven of die bovenaan stuk dikker is dan op het aangrijp punt. Probeer de ketting van het achter tandwiel te trekken, lukt dit makkelijk kun je binnenkort vervangen (200/300,-) Kijk even naar de voorpoten, geen kringetjes olie? Anders kering lek. Even voelen of er geen speling zit op het achterwiel. Banden kun je zelf wel zien, remblokken kun je nog ff naar kijken of daar nog beetje vlees op zit. Speling op het balhoofd kun je nog even nakijken. En koop zoals hier boven gewoon een goedkoop ding om eerst ff te wennen. xj600 cbr600f etc kun je mooi paar keer op de muil gaan zonder dat het zeer doet. | |
Geerd | vrijdag 12 februari 2016 @ 16:46 |
EN pleur er meteen een nieuwe accu in ![]() | |
viseenoptie | maandag 29 februari 2016 @ 16:33 |
Haal eerst je RBW, en dan rustig proefrijden op een aantal pekelfietsen.. je begin foutjes moet je sowieso leren, dan kan je beter je bandit laten donderen. Als ik naar mijzelf kijk: ik heb nog een hoop oefening nodig om echt goed te kunnen rijden, daarom rij ik een Fazer die goed betrouwbaar is, en eigenlijk al soort van afgeschreven, dus mag een foutje maken voor de ervaring. | |
WcPot | maandag 14 maart 2016 @ 10:55 |
CBF 600 ![]() |