abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159811398
Binnenkort ga ik beginnen met mijn motor rijlessen, en om een goede stok achter de deur te hebben zit ik al te kijken naar wat motoren.

Nu heb ik er totaal geen kaas van gegeten dus zou ik bruikbare tips van de ervaringsdeskundige graag willen ontvangen.

Omdat het mijn eerste motor is en nog niet weet wat ik precies wil heb ik mijn budget ingesteld op 5000, en die zou eventueel naar 6000 kunnen uitwijken.

Wat heb ik nu op het ook?

Een ktm 690 Duke, 1 cilinder. Het enige wat ik weet van ktm is dat ze vaak af worden getakeld. Geldt dit ook voor een allroad bike zoals de Duke? Daarbij is het 1 cilinder heb je daar vaak problemen mee en om de hoeveel km zou er een revisie moeten plaats vinden?

Ook vind ik een Kawasaki ninja zeer stoer maar lijkt mij minder comfortabel zitten. Nou fijn vandaar dat ik lekker 2e hands begin om zo ook te vogelen Aat mij ligt.

Wat zijn de punten waar ik op moet letten. Wat is een hoge km stand voor een motor?

En motoroccasions. Zijn de motoren hier na gekeken en eventueel hersteld op onenigheden of kan ik beter particulier kopen?

Alvast bedankt.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_159811839
Ik rij zelf een Kawasaki ninja wij rijden met een groep motoren jaarlijks naar Assen voor de MotoGP maar ik kan je een ding vertellen als je lange stukken rijdt is een ninja niet heel ideaal.
Waar het wel prettig voor is als je een sportieve rijder bent wat meer snelheid wilt hebben in de bochten kan een super sport wat meer uitdaging bieden.
pi_159812471
Kies een motor die fijn zit, en ik zou niet beginnen met een KTM 690 (kanon op wielen)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_159815686
Pfoe, een Duke en een Ninja (6 of 10?) zijn nogal verschillende motoren. Waar denk je je motor voornamelijk voor te gaan gebruiken? Wanneer je je rijbewijs hebt kan je het beste eens gaan proefrijden, dan kom je er gelijk achter dat het aantal cilinders en de configuratie enorm veel verschil maakt en merk je vanzelf wat je het best bevalt.
Voordeel van een motor kopen bij een dealer is dat je vaak garantie hebt, dus iets om terug op te vallen mocht er iets niet in orde zijn.
Wat een hoge km stand is is enorm afhankelijk van het type motor. Voor een Supersport is (of lijkt) 50000km misschien veel, voor een toerbuffel stelt dat niks voor..
Ik neem trouwens aan dat je ouder bent dan 24?
  woensdag 10 februari 2016 @ 20:59:32 #5
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_159818047
Wat ga je ermee doen?

Woon/werk?
Toeren?
Raggen?
Knallen?

Ik ben zelf begonnen op een Kawasaki 750cc supersport.
Niet de meest ideale machine om te toeren, na 300km compleet gesloopt. Maar wel precies mijn soort van machine, lekker bochten afwerken!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_159819108
Goede tips hier.

Nog eentje: ga erop rijden, kies geen motor vanaf een plaatje.

En dan.. als je gevonden hebt wel type het jouwe is, rijd dan minimaal 2 verschillende motoren, zodat je kunt vergelijken.. de ene fiets is de andere niet; de onderlinge verschillen zullen je verbazen; goed onderhoud vóel je in een motor.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_159820253
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 20:14 schreef BRooster het volgende:
Pfoe, een Duke en een Ninja (6 of 10?) zijn nogal verschillende motoren. Waar denk je je motor voornamelijk voor te gaan gebruiken? Wanneer je je rijbewijs hebt kan je het beste eens gaan proefrijden, dan kom je er gelijk achter dat het aantal cilinders en de configuratie enorm veel verschil maakt en merk je vanzelf wat je het best bevalt.
Voordeel van een motor kopen bij een dealer is dat je vaak garantie hebt, dus iets om terug op te vallen mocht er iets niet in orde zijn.
Wat een hoge km stand is is enorm afhankelijk van het type motor. Voor een Supersport is (of lijkt) 50000km misschien veel, voor een toerbuffel stelt dat niks voor..
Ik neem trouwens aan dat je ouder bent dan 24?
woon werk alleen als het lekker weer is. Is 30km heen en 30km terug.

Voorderest stukjes rijden met wat vrienden die ook motor hebben. Meer recreatief.

Ik ben ook sowieso van plan om te kijken welke er lekker rijdt en zit, maar deze 2 motoren vind ik mooi om te zien, maar comfort heeft bij mij al een streepje voor.

Over een maand 24 ;)
pi_159826613
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 21:40 schreef spierbal het volgende:

[..]

woon werk alleen als het lekker weer is. Is 30km heen en 30km terug.

Voorderest stukjes rijden met wat vrienden die ook motor hebben. Meer recreatief.

Ik ben ook sowieso van plan om te kijken welke er lekker rijdt en zit, maar deze 2 motoren vind ik mooi om te zien, maar comfort heeft bij mij al een streepje voor.

Over een maand 24 ;)
Wat rijden die vrienden?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_159826637
Hoe groot en zwaar ben je :?
Klein en licht. Iets japans
Groot en zwaar iets duits :7
  donderdag 11 februari 2016 @ 01:09:03 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159826730
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 00:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Net helemaal waar ;)

Jappen maken ook brommers voor grotere jappen, en je hebt ook kleine duitsertjes :P Maar in grote lijnen klopt het wel. Op bijna elke sportieve motor zit je een soort van opgevouwen; ook op een duitse.
pi_159830635
quote:
5s.gif Op donderdag 11 februari 2016 00:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat rijden die vrienden?
naked bike z750 Kawasaki. Ktm prestige/smc en een RC.
pi_159830644
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 00:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
184 bij 80 kg.
pi_159831422
Cliché advies: Koop eerst eens een afgeragd ding van 1000-2000 euro, rijd er een half jaartje op, laat hem een paar keer vallen. Kijk of het bevalt, en ga dan iets duurders en snellers koper.
  donderdag 11 februari 2016 @ 12:22:03 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159832481
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 11:13 schreef spierbal het volgende:

[..]

naked bike z750 Kawasaki. Ktm prestige/smc en een RC.
Ok, now we know why de KTM :P

Mjah, ik heb er een schurft aan om beginnend rijders te adviseren om iets te kopen wat als een raket gaat. De pest is dus, dat we in NL altijd kijken naar wat de buren op de oprit hebben staan, en dat wil je eigenlijk altijd minstens óók hebben. Niet persoonlijk opvatten, maar zo werkt het nou eenmaal. Het is ook minder tof als je op je oudere ietswat tragere brommert je vriendengroepje op elk mooi weggetje steeds aan de horizon ziet verdwijnen, maar dat is wel 'de manier om én te leren rijden, én om heel te blijven, want onervaren op een brommer die net zo snel (of sneller) is, de gang proberen bij te houden die al 10 jaar op dezelfde motorfiets rondboenderen, is een prachtig recept voor gips en krukken (als je mazzel hebt).

Het beste advies staat in de post boven deze; iets meer gedateerd ding kopen om je eerste foutjes op te gaan maken, en daarna de big shiny blingbike kopen. Er zitten hier ook diverse rijders die meteen de bsbb hebben gekocht, en die leven ook allemaal nog, dus als je een beetje een verantwoord tiepje bent; go for it.
pi_159832888
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 12:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ok, now we know why de KTM :P

Mjah, ik heb er een schurft aan om beginnend rijders te adviseren om iets te kopen wat als een raket gaat. De pest is dus, dat we in NL altijd kijken naar wat de buren op de oprit hebben staan, en dat wil je eigenlijk altijd minstens óók hebben. Niet persoonlijk opvatten, maar zo werkt het nou eenmaal. Het is ook minder tof als je op je oudere ietswat tragere brommert je vriendengroepje op elk mooi weggetje steeds aan de horizon ziet verdwijnen, maar dat is wel 'de manier om én te leren rijden, én om heel te blijven, want onervaren op een brommer die net zo snel (of sneller) is, de gang proberen bij te houden die al 10 jaar op dezelfde motorfiets rondboenderen, is een prachtig recept voor gips en krukken (als je mazzel hebt).

Het beste advies staat in de post boven deze; iets meer gedateerd ding kopen om je eerste foutjes op te gaan maken, en daarna de big shiny blingbike kopen. Er zitten hier ook diverse rijders die meteen de bsbb hebben gekocht, en die leven ook allemaal nog, dus als je een beetje een verantwoord tiepje bent; go for it.
paar rijden ook als gekken hoor haha daar ga ik niet meteen mee op pad. En een andere heeft al gezegd als je hem hebt rij ik wel gewoon rustig met je mee, dus ga zeker niet meteen mee doen met de groep hoor.

Ja vandaar ook dat ik ook de ktm hoek in ga ja :D
  donderdag 11 februari 2016 @ 13:37:06 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159834010
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 12:42 schreef spierbal het volgende:

[..]

paar rijden ook als gekken hoor haha daar ga ik niet meteen mee op pad. En een andere heeft al gezegd als je hem hebt rij ik wel gewoon rustig met je mee, dus ga zeker niet meteen mee doen met de groep hoor.

:+

Maar goed.. voor een beetje korte afstand-spielerei is een KTM best een leuk speeltje. Schijnen wel aardig duur in onderhoud te zijn, en ik heb me wel ens bij een KTM-dealer laten vertellen dat KTM's niet overdreven lang meegaan omdat ze 'competitief' zijn afgesteld. Oftewel; niet op 75-80% van hun technische limiet zoals eigenlijk normaal is bij gemotoriseerde voertuigen, maar eerder richting de 95%, wat de levensduur van een blok nogal kan bekorten. Vandaar ook dat góed onderhoud van levensbelang is bij een KTM.

Kwam toen ter sprake toen ik daar een keertje stond met mijn AffenTwin omdat mijn ketting gebroken was, en ik de 950 Adventure opperde als opvolger voor mijn AT. Volgens hen kon ik daar nooit de kilometrages mee maken die ik met de AT maakte omdat de levensverwachting van een KTM blok gewoon domweg veel lager ligt. Inmiddels staan diezelfde 950's nogal eens met een ton op de klok op verkoopsites, dus kweenie of die mensen een tweede hypotheek hebben genomen of dat daar dan intern de vellen aan hangen, maar ik denk dat het wel meevalt ;)
pi_159835832
Beste advies voor beginner is motorfiets kopen MET ABS ;) :7
Teveel beginners zich op hun bek zien remmen :P
  donderdag 11 februari 2016 @ 15:11:26 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_159836335
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 14:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik heb ABS.
En daarmee kan je nog steeds prima op je bek gaan. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_159838023
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:11 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb ABS.
En daarmee kan je nog steeds prima op je bek gaan. ^O^
:D :|W :|W
Knap :P Lukt mij niet :6
pi_159838483
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 12:42 schreef spierbal het volgende:

[..]

Kies een leuk beginnersmotortje cbf/fazer/bandit oid

En ga daar maar eens een jaar of zelfs 2 mee rijden.
Zorg dat je ook een keer kopman bent als je gaat touren, dan bepaal je namelijk zelf de snelheid. Achteraan rijden moet je bijkunnen rijden en dat is niet verstandig als starter.

Met onze vriendengroep gaan we elk jaar naar de Eiffel en elk jaar komt er wel weer een nieuwe bij, die mag dan als 2e man rijden.
Zo kan de groep toch flink bochten rijden en kan de nieuweling heel veel leren van de koprijder
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:45:30 #21
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159838513
neem iemand mee die het wel weet, desnoods topic op MF openen
pi_159838642
quote:
6s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:24 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Sturen en tegelijk remmen en het lukt prima hoor. Daar helpt ABS je echt niet mee.

ABS helpt maar zou het niet als 'must have' op mijn lijstje hebben. Heb je de keuze tussen 2 motorfietsen waarvan de een het wel heeft en de ander niet dan zou ik er wel voor kiezen.

En verder zou ik gewoon op een oud goedkoop ding beginnen en niet op een motorfiets van 6k maar wie ben ik :P en neem geen hele snelle als eerste motor, je doet echt genoeg stomme dingen als je net je RBW hebt en dan is het niet fijn als je bij de eerste de beste kramp in je rechterhand gelijk van je motor afligt omdat ie onder je vandaan katapulteert :P

Een motor moet je ook net liggen, zithouding, een soepel blok of juist een stampende 2 of 1 cilinder onder je hol , het is allemaal persoonlijk dus ga proefzitten.

En als laatste : Haal eerst je rijbewijs en daarna pas een motorfiets. Kan je ook gewoon proefrijden en hoef je niet als een sadomasochist er continu naar te kijken terwijl je er niet op mag rijden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159842670
quote:
6s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:24 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Mag ik hem een keer lenen dan krijg ik hem tijdens het remmen onderuit :P Ik betaal de schade niet O-) :s)
  donderdag 11 februari 2016 @ 21:13:19 #24
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_159845939
tip: CBR600f4i model 2000-2004 geloof ik.

A: lekker betaalbaar: reken op 2500 3000 euro voor een goed exemplar.
B. sportieve doch comfortabele zithouding, lange ritten mogelijk.
C. ruim 115 PK, gaat als de bliksem als je hem op zijn start trapt.
D. Liniaire vermogensopbouw, dus veiliger rijdbaar.
E. ziet er m.i. nog steeds modern uit.
F. betrouwbaarder vind je ze bijna niet
G. Allrounder, wil jij sportief? geenprobleem, wil jij touren? ook mogelijk
H. Weinig Onderhoud = weinig kosten
I. Laat zich erg goed besturen, straft je niet direct af als je valt

Kortom de ideale allround (beginners) fiets.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 11:53:48 #25
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_159856728
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2016 14:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Je leert toch remmen tijdens je rijopleiding? :o

Nog een leuk stukje theorie voor de ABS-stampers: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/#ABS

[ Bericht 9% gewijzigd door Geelman op 12-02-2016 11:59:13 ]
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')