abonnement Unibet Coolblue
pi_160042542
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 14:30 schreef Claudia_x het volgende:
Wat voor mij een eye-opener is geweest de afgelopen jaren, is hoeveel kinderen buiten school op een volstrekt natuurlijke en vanzelfsprekende manier leren. Ik heb taalkunde gestudeerd en kwam toen in aanraking met de theorie van Chomsky over de 'poverty of stimulus', die er grofweg op neerkomt dat kinderen meer leren over taal dan ze in hun omgeving mee in aanraking komen. (Zijn verklaring: er moet dus een sterke aangeboren component zijn!) Ik was al tijdens mijn studie afgestapt van die theorie, maar als ouder ben ik definitief genezen.

Kinderen komen namelijk veel tegen (mits ze een stimulerende omgeving hebben!) en zijn sponzen. Als we Levensweg spelen of als papa te hard rijdt: we doen aan rekenen. Ivan speelt immers de bank en hij rekent uit hoeveel papa te hard rijdt. Als we op zoek zijn naar een filmpje op YouTube of een spel in de Playstore: we doen aan mediawijsheid en taal, want Ivan moet nadenken hoe hij zoekt en hoe hij formuleert.
Dat wat je beschrijft is precies wat ervaringsgericht onderwijs 'predikt'
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160042631
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef Ticootje het volgende:
Dot krast gewoon de bladzijdes weg als ze denkt dat ze het niet kan. Als iets te moeilijk lijkt wilt ze het liever niet maken ipv dat ze het probeert en leert van fouten. Hulp vragen is ook een issue.

Ze moet het zelf doen en het moet in 1x goed.
QFT
Bij Dot geldt dat ook voor alles, van praten tot werkjes tot aankleden. Heel irritant. En zielig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160042657
Bij Lars hebben ze ook vorige maand voor de eerste keer officieel een CITO toets afgenomen. Ik geloof niet dat hij het zelf bijster interessant vond, want hij heeft er zelf thuis niet eens iets over gemeld. Gister bij de rapportbespreking hoorde ik pas hoe ze het gedaan hebben (gemengde klas, dus paar grp 2 kindjes met de juf mee naar de gymzaal om daar 'het werkje' te maken.)

Verder heeft de IB-er al vaker met Lars toetsen gedaan omdat ze wel eens wilden kijken wat hij al kon. Zo scoort hij op de rekenen/wiskunde 3.0 M4 toets (rekenniveau voor midden groep 4) al een I (bij de beste 20%) en hebben ze zijn leesniveau voor nu vastgesteld op AVI M3.

Ik vind het wel ontzettend tof hoe ze er bij hem op school mee om gaan. Hij heeft een map met werkjes speciaal voor hem, want "hij heeft ze verteld wat hij allemaal nog graag wil leren". Hij zoekt dan zelf een rustig hoekje op om ermee aan de slag te gaan.
Ze schreven ook in zijn rapport "Kinderen werken graag met jou samen, en je kunt goed dingen uitleggen". Ze zijn heel veel gericht op zelfredzaamheid en samenwerken. Bijv. als een kind zijn veters nog niet zo goed kan strikken, en vraagt of de juf hem wil helpen, dan zeggen ze dat er misschien wel een ander kind is dat hem daar mee zou kunnen helpen. En als er dus iets is wat gelezen moet worden, dan vragen ze het vaak aan Lars. "Keihandig, zo'n slimme jongen in de klas!"

Ik ben ongelooflijk trots op hem, maar ik vind het ook best 'eng'... Projectie enzo. Ik lag vroeger juist niet zo goed in de groep omdat ik slimmer was dan de rest. En ik heb zelf nooit echt leren leren, en toen ik op de universiteit kwam ging dat dus ontzettend mis. Faalangst van hier tot Tokio, en studie niet afgemaakt... Zo zonde...
pi_160042687
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:18 schreef Estrys het volgende:

[..]

Dat wat je beschrijft is precies wat ervaringsgericht onderwijs 'predikt'
Het concept 'ervaringsgericht onderwijs' kende ik nog niet. Ik werk in een groep die zich veel bezighoudt met 'ontwikkelingsgericht onderwijs', terug te voeren op de ideeën van Vygotsky.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160042720
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

QFT
Bij Dot geldt dat ook voor alles, van praten tot werkjes tot aankleden. Heel irritant. En zielig.
Ik zag Jen ook nooit letters maken of iets proberen te schrijven. Tot ze dan opeens "kuiken" schrijft en laat zien.

Leyla staat daar heel anders in, maakt haar niks uit als het niet helemaal goed gaat en staat veel onbezorgder in het maken van werkjes. Leyla leest momenteel avi 3 en dat doet ze echt verbazend goed. Jen leest Avi 4 en dat gaat echt met ups en downs...

Ik merk echt heel erg veel verschil tussen de meiden, Jen moet er gewoon voor knokken en de jongste dame lijkt het allemaal te komen aanwaaien.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160043244
Bij ons gaat dat ook zo zijn.
Vind ik ook wel eens lastig, dat verschil.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160043281
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:48 schreef Vanyel het volgende:
Bij ons gaat dat ook zo zijn.
Vind ik ook wel eens lastig, dat verschil.
Ik denk dat het voor de oudste nogal een soort domper zal zijn om te zien hoe makkelijk het allemaal bij de ander gaat.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160045493
Wat jammer Miss, dat ze denkt dat ze het niet kan.

Is er bij jullie op school (algemene vraag, niet alleen aan Miss) ook een niet-schoolse capaciteiten test? Hier wordt die in groep 4 en in groep 6 afgenomen. Is een interessante toevoeging, vind ik, aan de citoscores. ^O^

Mijn oudste dame, in groep 4 nu, zat vanaf het begin in plusgroepjes. Op zich niet vreemd, als je naar de cito-scores keek en naar hoe ze zich ontwikkelde in de klas. Toch heb ik vanaf het begin aangegeven dat het volgens mij niet bij haar paste. Ze geniet er niet van (ze kent in tegenstelling tot mijn tweede, geen enkele prestatiemotivatie) en wil vooral zoveel mogelijk spelen. In groep 3 gaven de juffen halverwege het jaar aan dat ze het gevoel kregen dat het pluswerk niet bij haar paste. Ik heb meteen aangegeven dat ik dat al twee jaar dacht en dat ze er wat mij betreft per direct mee mocht stoppen. En ze was superblij. Ik was wel benieuwd naar of dit terug te zien zou gaan zijn in de cito-scores. Misschien liep ze wel op haar tenen? Dat leek me een reële mogelijkheid. En nu kreeg ze in groep 4 haar eerste rapport. Alle les-scores waren v, rv en g en uit de kwalitatieve beschrijvingen haalde ik alleen maar hoe goed het met haar gaat en hoe lekker ze zich op school voelt (ze heeft ook voor het eerst geen tics dit schooljaar ;) ). En op de laatste blz, de cito-scores. Allemaal behoorlijk gekelderd :D . Niks zorgelijks, nogsteeds rond de middenlijn, maar naast alle eerdere scores echt heel duidelijk gezakt. Ah wel, prima. Ze is een gelukkig meisje nu. Zij blij, ik blij.

En toen kwam die niet-schoolse test. Ze maakte hem uitzonderlijk goed. Voor mij de bevestiging van dat ze zich cognitief blijkbaar toch gewoon lekker doorontwikkelt. Maar voor de juffen toch een zorg, bleek op het rapportagegesprekje. Ze hadden het gevoel dat ze nu aan het onderpresteren was en wilden haar weer terugplaatsen in alle plusgroepjes en extra uitdagingsdingen. Tot nu toe ben ik steeds heel volgzaam geweest, maar nu heb ik toch heel duidelijk aangegeven dat ik dat niet zag zitten. Uit alles las ik (en zie ik) hoe lekker ze zich voelt op school. Ik heb aangegeven dat het uiteraard het eerste is om te bekijken als ze zich lijkt te gaan vervelen, of gaat klieren, of op wat voor manier dan ook minder goed in haar vel lijkt te zitten.... Maar voor nu, nee. Één van twee juffen zag het vrij snel zoals ik het ook zie, de ander had wat langer nodig om zich bij dit idee goed te voelen, maar ze konden er uiteindelijk allebei ook achter staan, geloof ik.

Ik ben normaal niet zo mondig op de school van de kinderen en deel de mening van Claudia dat ze zich ook maar hebben aan te passen aan hoe het gaat op school (ook al is misschien niet alles perfect), een school die voor mij gewoon heel erg goed voelt. Maar dit voelde wel goed.

Met als side-note dat de cognitieve ontwikkeling van mijn kinderen voor mij nooit een zorg is geweest. Dat scheelt natuurlijk een hoop. Ik kan overal onzeker van worden en over nadenken, maar op dat vlak heb ik het volste vertrouwen...

[ Bericht 0% gewijzigd door groofskendezoveelste op 19-02-2016 20:11:09 ]
pi_160045589
Estrys, ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan verlopen. Ik vind het moeilijk daar zomaar dingen over te zeggen, of advies in te geven. Goed en fijn dat er zo snel toch een gesprek is geweest. Hopelijk gaat het een gewenst resultaat opleveren (in welke vorm dan ook) :*
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:26:02 #210
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160048524
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
ze heeft ook voor het eerst geen tics dit schooljaar ;)
^O^
quote:
Tot nu toe ben ik steeds heel volgzaam geweest, maar nu heb ik toch heel duidelijk aangegeven dat ik dat niet zag zitten. Uit alles las ik (en zie ik) hoe lekker ze zich voelt op school.
En nog een ^O^ .

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:16 schreef miss_sly het volgende:

Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt.
Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs... O+
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 februari 2016 @ 19:28:06 #211
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160048614
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:

[..]

^O^

[..]

En nog een ^O^ .

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.

[..]

Oh, daar heb ik laatst over gelezen (niet die bij jullie in de buurt). Prachtige vorm van onderwijs... O+
Maar geeft het ook mogelijkheden voor de toekomst Moonah? Een buurjongetje zit op een lokale Democratische school, maar ik heb geen flauw idee of het aansluiting geeft op regulier middelbaar of hoger onderwijs.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_160048795
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 17:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:

Mijn oudste dame, in groep 4 nu, (...)
Super, zoals je dat aanpakt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:34:55 #213
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160048891
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Maar geeft het ook mogelijkheden voor de toekomst Moonah? Een buurjongetje zit op een lokale Democratische school, maar ik heb geen flauw idee of het aansluiting geeft op regulier middelbaar of hoger onderwijs.
Ik denk het wel hoor.
Als er hier een in de buurt zou zitten zou ik er serieus over denken Thies daar naartoe te laten gaan (en er zelf te solliciteren :P ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_160048995
Edit, reactie op Sjeen.

Ik vraag me af of dat nodig is. Mijn zeer klassikale basisschool was ook totaal anders dan de middelbare school.
Ja, democratisch onderwijs is totaal anders, maar volgens mij leer je er als kind vaardigheden waar je je leven plezier van hebt.
En dan ga je als sterk, zelfstandig individu naar regulier vervolgonderwijs. Dat is natuurlijk enorm wennen, maar tegen die tijd ws ook wel wat gedraaid.
Of je stuurt m naar democratische vervolgonderwijs :D

Ik vind t zeg maar wel charmant, dat democratisch gebeuren. Er is een nieuwe vrij dicht bij ons. Als die een goede start heeft, wil ik M er denk ik wel heen sturen als ie zo ver is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160049206
Ik ben erg op mijn hoede wat nieuwe onderwijsinitiatieven betreft. Duurzaamheid is steevast een probleem, d.w.z. hoe je een nieuw initiatief op zo'n manier implementeert dat het ook over een jaar of vijf of tien nog succesvol is, als het prille enthousiasme eraf is, de eerste problemen de kop opsteken en je bijvoorbeeld met verloop te maken krijgt. Het is niet eenvoudig om een verandering structureel door te voeren. Omdat ik continuïteit heel belangrijk vind, maak ik van m'n eigen kinderen liever geen onderwijsexperiment.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 februari 2016 @ 19:49:14 #216
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160049401
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:37 schreef Vanyel het volgende:
Edit, reactie op Sjeen.

Ik vraag me af of dat nodig is. Mijn zeer klassikale basisschool was ook totaal anders dan de middelbare school.
Ja, democratisch onderwijs is totaal anders, maar volgens mij leer je er als kind vaardigheden waar je je leven plezier van hebt.
En dan ga je als sterk, zelfstandig individu naar regulier vervolgonderwijs. Dat is natuurlijk enorm wennen, maar tegen die tijd ws ook wel wat gedraaid.
Of je stuurt m naar democratische vervolgonderwijs :D

Ik vind t zeg maar wel charmant, dat democratisch gebeuren. Er is een nieuwe vrij dicht bij ons. Als die een goede start heeft, wil ik M er denk ik wel heen sturen als ie zo ver is.
het 'probleem' nu is dat er geen regulier diploma aan hangt op dit moment. Dus je kunt er nog nergens mee naar toe. Buiten dat ik het niet zou kunnen betalen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_160049431
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 15:16 schreef miss_sly het volgende:
In het geval van mijn S is het echt alleen het rekenen en ten onrechte, want ze kan wel goed rekenen. We moeten maar zien hoe dat gaat lopen. Ik vind het een lastige.

Krijgt Ivan al huiswerk dan, Claudia-x?

Er zit sinds september ook een democratische school met individuele leerplannen voor iedere leerling bij ons in de buurt. Ik denk er wel eens over of overstappen een optie is. Ik vind het moeilijk, want ze heeft toch al vriendjes en vriendinnetjes en is wel echt gewend en gehecht aan deze school.
Hmz, op een of andere manier helemaal over je posting heen gelezen! Ivan heeft niet echt huiswerk, maar met deze zaken (leesbladen oefenen, boekjes lezen) thuis aan de slag gaan wordt wel aangemoedigd. Maar ja, dat doen we sowieso wel, alleen niet in zo'n schools stramien. (Ivan is zelfs wat teleurgesteld dat hij geen huiswerk krijgt. :+)

Heb je meer informatie over de democratische school? Ik heb de website van de school zelf gelezen en de onderbouwing is nogal dunnetjes, maar ik begrijp uit de tekst wel dat het een gevestigd/bewezen model is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_160049498
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie. En we hebben in Utrecht ook minimaal 1 middelbare school waar ze iig anders met school en leren omgaan. Eentje zat laatst nog in een docu met voorbeelden van nieuwige, werkende onderwijsvormen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160049589
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:51 schreef Vanyel het volgende:
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie. En we hebben in Utrecht ook minimaal 1 middelbare school waar ze iig anders met school en leren omgaan. Eentje zat laatst nog in een docu met voorbeelden van nieuwige, werkende onderwijsvormen.
Amsterdam heeft niet te klagen over scholen met nieuwe onderwijsvormen: http://www.onzenieuweschool.nl/
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 19:53:57 #220
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160049590
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:51 schreef Vanyel het volgende:
Basisschool? Die waar ik het over heb voldoet wel gewoon aan de richtlijnen van de inspectie.
Dat dus.

Mijn zoon is enorm leergierig. Zeer intrinsiek gemotiveerd. Maar loopt stuk op de reguliere werkvormen, heeft een bloedhekel aan school (Montessori). Dat vind ik erg jammer. Dan doen we iets niet goed in het onderwijs.
De democratische school waar ik over heb gelezen liet mijn hart echt sneller kloppen. Bestaat ook al meer dan 10 jaar. Opgericht door een moeder met een zoon als de mijne...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 19 februari 2016 @ 19:58:05 #221
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_160049739
Hier is basis en middelbaar onderwijs, op de website weinig duidelijke informatie. Dat kan ook liggen aan mij natuurlijk. Maar goed, 375 euro per maand gaat niet echt lukken.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_160049790
Ik had dat warme gevoel bij Lumiar. Ook op een infoavond geweest, maar Dot is gewoon (nu) niet leerbaar genoeg en zeker niet sociaal vaardig genoeg voor zo'n school. Wie weet ooit. Of toch alleen M.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160049819
Das niet goedkoop Sjeen. Voor ons zou het, in combi met bso (ook geïntegreerd), wel wat duurder zijn, maar niet afschuwelijk veel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160050444
Zijn beste vriend heeft deze Cito ook verrassend slecht gemaakt aldus zijn moeder. Dit doet mij vermoeden dat de heren niet heel ver van elkaar hebben gezeten tijdens de toets.

[ Bericht 2% gewijzigd door Estrys op 19-02-2016 20:27:19 ]
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160052002
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 19:26 schreef Moonah het volgende:

Het is vreselijk hoe veel belang er aan de cito's wordt gehecht. Ik ben met een aantal collega's op school ook continu in discussie en aan het zoeken naar de grenzen van wat 'door hogerhand' nog wordt geaccepteerd. Deze ontwikkeling gaat wel kantelen, maar dat heeft tijd nodig. Onderwijs is een traaaag instituut.


Oh dit echt helemaal he!
Ik werd gisteren nog op het matje geroepen. Mijn Cito scores voor rekenen waren te laag...
In de klas en op de methodetoetsen laten ze prima resultaten zien, een oude Cito liet goede passende resultaten zien.....
Maar nee, er moeten vele interventies op... Want inspectie.

En dat vind ik in dat hele onderwijs... Alles draait om prestaties....

En ergens snap je het ook wel, we leven ook echt in een prestatiemaarschappij. Maar toch....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')