abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162895382
Er zijn grofweg twee meditatievormen. De ene is kalmeringsmeditatie, en de andere is inzichtsmeditatie. Kalmeringsmeditatie is wat je vaak ziet ter ontspanning. Wierrookje branden, vredig muziekje op de achtergrond. De welness variant zeg maar. Dat doen mensen om zich even terug te trekken uit de drukte, en meer 'in het lijf' te komen en uit het hoofd. Je sluit je als het ware af van de prikkels van buiten en je maakt contact met je lijf. Dat kan heel lekker ontspannend werken.

Maar als het doel is om tot spirituele ontwikkeling te komen en inzicht te krijgen in de aard van het denken, de werkelijkheid en het mind-body-systeem, dan heb je daar niet zo veel aan.
Daarvoor ben je aangewezen op inzichtsmeditatie. Echter kan inzichtsmeditatie niet plaatsvinden zonder een gekalmeerde geest, dus je zult wel eerst moeten oefenen met ontspannigs- of concentratiemeditatie om dat te kunnen beoefenen. Je moet eerst leren focussen op een object zonder te worden afgeleid door alle impulsen van je geest.

Met inzichtsmeditatie kun je leren om de geest naar zichzelf te laten kijken, om zo z'n eigen essentie te leren herkennen. Dat is een gestaag proces waarbij je niet meteen wonderen moet verwachten. Het kost tijd, en de resultaten treden geleidelijk op. Wat er gebeurt bij inzichtsmeditatie is dat er een proces van mentale zuivering op gang komt. Er komt inzicht in de aard van het denken, voelen, kortom het lichaam-geest-complex. Je kunt in dat proces gaan leren je minder te hechten aan gedachten, overtuigingen, angsten, toekomstbeelden en herinneringen uit het verleden. Meer in het huidige moment gaan leven, waarin meestal niet zo gek veel aan de hand is, in tegenstelling tot wat er in je hoofd allemaal aan de hand lijkt te zijn de hele dag door. Je kunt inzicht krijgen in hoe je waarneming vertroebelt is door allerlei draaiprogramma's in je hoofd die de boel constant inkleuren. Al die processen kun je gaan leren waarnemen in jezelf door jezelf daarin te gaan beoefenen. Je gaat kortom oog leren krijgen voor hoe het ego de hele dag door aan het werk is, en hoe jij, zonder dat je het door hebt steeds maar mee gaat in die opkomende energiestromen.

Als gevolg van dit alles kun je losser komen te staan van al die innerlijke, onbewuste processen. Je ziet wat er gebeurt, en daardoor krijgt het minder vat op je. Je gaat leren inzien dat het allemaal in feite niets met 'jou' te maken heeft, en ook eigenlijk niets wezenlijks over je zegt. Daardoor zal je neiging tot oordelen over zowel jezelf als anderen gaan verzachten. Want je gaat leren zien dat die neiging veelal is aangeleerd. Je betrapt jezelf op een oordeel, en je ziet hoe automatisch dat eigenlijk gaat en dat de manier waarop je oordeelt eigenlijk een stem uit het verleden is die je 'als van jezelf' hebt aangenomen, maar eigenlijk een stemmetje in je hoofd is die je van je vader, moeder of vriendjes/vriendinnetjes van vroeger hebt overgenomen. Dat soort dingen. Die kunnen heel duidelijk zichtbaar voor je gaan worden. Al met al werkt dat letterlijk verlichtend; je bestaan wordt minder zwaar, het leven wordt prettiger, lichter. En zo komt er meer rust, en krijg je een sterkere innerlijke basis. Je gaat als het ware leren dat er voorbij alle gedachten altijd een plekje is waar je ieder moment, in het nu, naar terug kunt keren. Je kunt ieder moment 'unpluggen' als je weer eens totaal vast zit in zware gedachtes en gevoelens. Maar hoe dat is, en wat dat precies is, zul je zelf moeten gaan ervaren. Het is iets dat je moet be-leven, anders blijft dit verhaal ook slechts een mentaal verhaal...

Mediteren is imo een belangrijk iets in je geestelijke ontwikkeling. Wel is het ook belangrijk dat het iets is dat je wilt, en niet iets dat je jezelf oplegt en wat je van jezelf 'moet' iedere dag. Dan is het gedoemd te mislukken, en het is juist iets waar je de vruchten van gaat plukken op de langere termijn. Daarom kan het handig zijn om een doel voor ogen te hebben. Bijvoorbeeld dat je echt graag wilt wakker worden en het lichaam-geest-complex wilt gaan leren kennen. Dan is de kans groter dat je er ook echt voor gaat en er een gezonde ijver ontstaat. Maar overdrijf er uiteraard niet, want dan is het ook gedoemd te mislukken. ;)

Bij mij is het ook een heel proces geweest, die nog steeds doorgaat. Zo moest ik eerst de stilte gaan leren waarderen bijvoorbeeld. Iets dat ik eerder altijd heb geassocieerd met leegte, saaiheid, verveling en zo veel mogelijk uit de weg ging. Maar eens je de stilte kunt waarderen is het eigenlijk zoiets heerlijks. Dan wordt stilte openheid waarin ruimte is voor alles. Ach, je moet het zelf gaan ervaren. Maar voor mij was het een van de beste stappen die ik heb kunnen zetten in mijn leven. M'n ervaring van het leven is er echt heel erg door veranderd, in goede zin.

[ Bericht 6% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 10-06-2016 18:27:44 ]
pi_162895647
Dit is een interessante documentaire over inzichtsmeditatie:

Hier komt onder andere ook aan bod over de effecten ervan op gevangenen in India. Erg interessant.
pi_162896773
Meditatie heeft mij geholpen en ik ben een voormalig psychiatrisch patient.

Het werkt echt!
pi_163146896
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 19:16 schreef Libertarisch het volgende:
Meditatie heeft mij geholpen en ik ben een voormalig psychiatrisch patient.

Het werkt echt!
Welke vorm van meditatie beoefen jij als ik vragen mag?
pi_163160077
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 21:04 schreef Glennz het volgende:

[..]

Welke vorm van meditatie beoefen jij als ik vragen mag?
Vipassana
pi_163160555
Ik heb de afgelopen 3 maanden elke dag gemediteerd. Ik probeer 40 minuten per dag te mediteren (2 keer 20 minuten, 1 keer in de middag en 1 keer voordat ik naar bed ga) maar als ik het echt druk heb hou ik het bij 20 minuten (voor het slapen gaan bijvoorbeeld). Die 20 minuten is voor mij net lang genoeg om er in te komen maar dat het niet te veel wordt. Al mediteer ik soms ook 40 minuten achter elkaar.

Ik heb gemerkt dat het mediteren steeds meer een tweede natuur wordt als je het elke dag doet, en dat het inderdaad allerlei positieve effecten heeft op de geest. Ik zie mediteren eigenlijk als fitness voor je hersens waarbij je bepaalde hersengebieden sterker maakt.

Veel mensen zeggen dat ze 'te druk' zijn om te mediteren. Dat is onzin, ze zijn gewoon te lui om zich te concentreren en ze zijn bang voor de verveling.
pi_163160635
Meditatie werkt alleen op een bepaalde slag mensen, helaas.
Conscience do cost.
pi_163160661
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:00 schreef ems. het volgende:
Hoezo?
pi_163160817
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Hoezo?
Omdat sommige mensen, waaronder ik, er geen enkel gevoel of enige vorm van genoegdoening uit halen.

Maakt niet uit verder, ik heb voor mezelf een andere techniek ontwikkeld die zeer ontspannend werkt.
Conscience do cost.
pi_163161148
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:07 schreef ems. het volgende:

[..]

Omdat sommige mensen, waaronder ik, er geen enkel gevoel of enige vorm van genoegdoening uit halen.

Maakt niet uit verder, ik heb voor mezelf een andere techniek ontwikkeld die zeer ontspannend werkt.
Ik mediteer niet ter ontspanning, al is dat vaak wel een bij-effect. Wat voor techniek gebruik jij dan?
pi_163161230
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik mediteer niet ter ontspanning, al is dat vaak wel een bij-effect. Wat voor techniek gebruik jij dan?
Bitches met dikke billen en softdrugs.
Conscience do cost.
pi_163161307
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:23 schreef ems. het volgende:

[..]

Bitches met dikke billen en softdrugs.
Ja, dat doe ik er ook bij :P
pi_163162965
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 13:00 schreef ems. het volgende:
Heb je hier verdere onderbouwing voor? Waar heb je dit vandaan, dit vind ik wel een interessante stelling.
Lambo of Rekt
pi_163163110
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 14:33 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Heb je hier verdere onderbouwing voor? Waar heb je dit vandaan, dit vind ik wel een interessante stelling.
Ja hoor. Zo werkt het bijvoorbeeld niet voor mij. En andere mensen die het ook geprobeerd hebben en het nutteloos vonden.
Conscience do cost.
pi_163163181
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 14:38 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja hoor. Zo werkt het bijvoorbeeld niet voor mij. En andere mensen die het ook geprobeerd hebben en het nutteloos vonden.
Ja, dat begrijp ik. Maar hoe weet je het zo zeker. Ik dacht dat het voor mij ook niet werkte, ik moest echt een paar maanden achter elkaar mediteren voordat het voordelen op begon te leveren.

Daarom ben ik dus benieuwd, hoe zeker weet je dat het niet werkt en waarom "werkt het niet voor een bepaalde slag mensen"... zijn hier onderzoeken van, dat is meer wat ik probeerde te vragen.
Lambo of Rekt
pi_163164420
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 14:41 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja, dat begrijp ik. Maar hoe weet je het zo zeker.
Niet, natuurlijk. Misschien als ik het een jaartje doe dat het opeens aan slaat. Maar even alle grappen en grollen opzij: Ik sport heel graag en dat is mijn persoonlijke "meditatie" waardoor ik me zowel mentaal als fysiek goed voel.
quote:
Ik dacht dat het voor mij ook niet werkte, ik moest echt een paar maanden achter elkaar mediteren voordat het voordelen op begon te leveren.

Daarom ben ik dus benieuwd, hoe zeker weet je dat het niet werkt en waarom "werkt het niet voor een bepaalde slag mensen"... zijn hier onderzoeken van, dat is meer wat ik probeerde te vragen.
Voor zover ik weet niet. Ik baseer mijn oordeel ook compleet op persoonlijke ervaring en die vertelt mij dat het simpelweg niet voor iedereen is weggelegd. Net zoals dat 4-5 keer in de week fitness of iets soortgelijks voor anderen niet automatisch 'de oplossing' is :P

Ik kijk niet neer op meditatie trouwens, nu ik het zo teruglees lijkt het net alsof dat het geval is. Wat ik bedoel is dat positieve ervaringen met meditatie niet betekent dat iedereen het als dusdanig ervaart. Wat dat betreft kan je het vergelijken met hobby's.
Conscience do cost.
pi_163169256
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 15:18 schreef ems. het volgende:

Ik kijk niet neer op meditatie trouwens, nu ik het zo teruglees lijkt het net alsof dat het geval is. Wat ik bedoel is dat positieve ervaringen met meditatie niet betekent dat iedereen het als dusdanig ervaart. Wat dat betreft kan je het vergelijken met hobby's.
Ik wil niet overkomen als iemand die de goede boodschap wil overbrengen, maar er is echt veel wetenschappelijk bewijs voor de positieve effecten van meditatie op het brein (dat heeft met neuroplasticiteit te maken).

Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen er even gevoelig voor is, waardoor sommigen inderdaad veel langer moeten mediteren dan anderen om er positieve effecten uit te halen. Als sporten dus beter werkt voor jou, en je bent gelukkig, prima.

Ik sport ook 4-5 keer per week en ik vind het heerlijk. Het idee dat je werkt aan een sterk lichaam en een sterke geest geeft veel zelfvertrouwen.
pi_163171002
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 18:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik wil niet overkomen als iemand die de goede boodschap wil overbrengen, maar er is echt veel wetenschappelijk bewijs voor de positieve effecten van meditatie op het brein (dat heeft met neuroplasticiteit te maken).
Daar ben ik het ook achter elkaar mee eens :) Nogmaals, ik twijfel niet aan het nut van mediteren. Ik denk alleen dat het positieve effect wat jij en vele anderen aan de hand van die meditatie ondervinden niet automatisch gedeeld is met de algehele populatie.

In een ander topic van iemand die ook hier heeft gepost werden mensen voor wie meditatie geen uitkomst was al snel beschuldigd van dat ze het niet goed deden of gewoon meer geduld moesten hebben "want meditatie werkt 100% en voor iedereen als je het goed doet"

Daarom ook de vergelijking met sporten. Voor mij (en jou) werkt het maar ik kan me best voorstellen dat niet iedereen daar "gelukkig" of zen of whatever van wordt. Sommige mensen biechten in de kerk en voelen zich daarna verlicht. Ieder z'n meug.
Conscience do cost.
pi_163172348
@ ems. Het ligt eraan wat voor meditatievorm je doet. Je hebt grofweg twee vormen: ontspanningsmeditatie en inzichtmeditatie. De eerste vorm is puur ter ontspanning is kan goed helpen tegen stress. Maar is het doel om tot spirituele ontwikkeling te komen, dan heeft dat verder niet zo veel nut. Ik ben persoonlijk van mening dat ontspanningsmeditatie ook tegen stress niet heel erg veel langere termijn effect heeft, want je staat op en mensen gaan de rat race van het drukke leven weer in en je bent 5 minuten later weer helemaal uit je rust.

Het is maar net wat je doel ermee is. Ik kan me voorstellen dat velen het als nutteloos ervaren. Maar als je doel is om tot spirituele ontwikkeling te komen dan is het niet alleen maar leuk of prettig, maar zelfs van groot belang. Het betreft immers het onderzoeken van de geest dan. Bij inzichtmeditatie is het doel om de geest naar zichzelf te gaan laten leren kijken.
pi_163172756
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:40 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
@ ems. Het ligt eraan wat voor meditatievorm je doet. Je hebt grofweg twee vormen: ontspanningsmeditatie en inzichtmeditatie. De eerste vorm is puur ter ontspanning is kan goed helpen tegen stress. Maar is het doel om tot spirituele ontwikkeling te komen, dan heeft dat verder niet zo veel nut. Ik ben persoonlijk van mening dat ontspanningsmeditatie ook tegen stress niet heel erg veel langere termijn effect heeft, want je staat op en mensen gaan de rat race van het drukke leven weer in en je bent 5 minuten later weer helemaal uit je rust.

Het is maar net wat je doel ermee is. Ik kan me voorstellen dat velen het als nutteloos ervaren. Maar als je doel is om tot spirituele ontwikkeling te komen dan is het niet alleen maar leuk of prettig, maar zelfs van groot belang. Het betreft immers het onderzoeken van de geest dan. Bij inzichtmeditatie is het doel om de geest naar zichzelf te gaan laten leren kijken.
Ik gebruik LSD voor het laatste.
Lambo of Rekt
pi_163173259
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:53 schreef EggsTC het volgende:
Ik gebruik LSD voor het laatste.
Oke, tja.. Dat moet je zelf weten. ;) Voor mij geen drugs. Ja, jointje soms :)
pi_163173932
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:09 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Oke, tja.. Dat moet je zelf weten. ;) Voor mij geen drugs. Ja, jointje soms :)
Drugs? daar begin ik ook niet aan nee :)
Lambo of Rekt
pi_163174362
quote:
3s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:24 schreef EggsTC het volgende:
Drugs? daar begin ik ook niet aan nee
Onder invloed van lsd is je mind verre van objectief lijkt me. Je verkeert dan onder invloed van... in een staat van zinsbegoocheling. Niet een staat van waaruit je zuiver zelfonderzoek kunt doen dus. Maar ik vind het verder prima hoor, als mensen dat willen.
Ik heb wel eens bij wijze van experiment gemediteerd onder invloed van cannabis. Dat is ook best een aparte ervaring. Maar niet iets om dagelijks te doen en daadwerkelijk progressie mee te boeken over de langere termijn. ;)
pi_163174890
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:32 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Onder invloed van lsd is je mind verre van objectief lijkt me. Je verkeert dan onder invloed van... in een staat van zinsbegoocheling. Niet een staat van waaruit je zuiver zelfonderzoek kunt doen dus. Maar ik vind het verder prima hoor, als mensen dat willen.
Ik heb wel eens bij wijze van experiment gemediteerd onder invloed van cannabis. Dat is ook best een aparte ervaring. Maar niet iets om dagelijks te doen en daadwerkelijk progressie mee te boeken over de langere termijn. ;)
LSD brengt je bewustzijn naar voren. Het is in mijn ogen het zuiverste zelfonderzoek wat je kan doen. Je ziet namelijk letterljik hoe rustig of onrustig je geest is. Je gaat met je billen bloot voor je eigen ogen zegmaar. Het zijn geen hallucinaties waar je mee te maken krijgt, het zijn je eigen emoties, gedachten en ego. Alles komt uit jezelf, dus het is echt wat je ziet. Je ziet letterlijk je onderbewustzijn.

Het dient hetzelfde doel als mediteren, het maakt je bewustzijn sterker, maar op een nogal forcerende manier. Je kan niet anders dan het te accepteren. Zo werkt meditatie uiteindelijk ook; het accepteren van alles.

Dus kijk uit met wat je zegt over zinsbechoogeling, het is "echter" dan het lijkt ;) Als je het over "inzicht meditatie" hebt komt dit heel erg overeen.

Het is ook wat gevaarlijker dan mediteren dus aanraden zou ik het zeker niet, maar het werkt eigenlijk exact hetzelfde. Acceptance is everything.

Al is het vrij link als je niet goed weet wat je doet: ik vind het erg zonde dat dit soort middelen nogal zwart worden afgeschilderd want de psychologische kracht die het kan hebben is ongekend. Evenals dat mediteren dat kan.
Lambo of Rekt
pi_163178472
Dat is ook enigszins mijn 'probleem' ermee, dat het gevaarlijker is, of kan zijn.
Ik geloof zonder meer dat het diepere lagen naar voren kan halen en het onderbewustzijn bewust kan maken. Alleen het gevaar zit erin dat de ervaring zo heftig en sensationeel is, dat je jezelf er ook in kan verliezen. Bij meditatie beleef je dat alles in ieder geval nog op basis van een geest die tot rust is gebracht. Bij een psychedelische ervaring kan het natuurlijk een ware storm in je hoofd worden, waarin prikkels veel heftiger en intenser worden beleefd en ook veel sneller door je hoofd gevuurd worden dan in de rustige meditatieve toestand. Ook heb je natuurlijk veel minder kans op complete mindfucks.

Ik heb overigens wel eens vrij trippy meditatietoestanden beleefd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')