is dat niet gewoon sociaal groepsgedrag.... (of bv iets als 'sociale uitsluiting-definities')quote:Op maandag 8 februari 2016 08:43 schreef Keep_Walking het volgende:
Dus mijn vraag is, hoe heet de mechanisme waarbij een mens of groep, een ander mens of groep mensen als onwaardig gaat zien? Hoe werkt deze mechanisme en hoe kan je er tegenin gaan?
dat klinkt ook niet heel wetenschappelijk maar meer alsof je de schrijver van een tiener tv show als glee bentquote:Op maandag 8 februari 2016 10:01 schreef James_R het volgende:
Overigens valt me wel op : De mensen die vroeger de grootste pestkoppen zijn, falen als (jong) volwassene uiteindelijk het hardste door een gebrek aan zelfvertrouwen : Drugsproblemen, geldproblemen, gokverslavingen, niet afgemaakte opleidingen etcetera..
Oke, maar ik schrijf ook niet voor een wetenschappelijk tijdschrift, maar op een publiekelijk forum.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:03 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat klinkt ook niet heel wetenschappelijk maar meer alsof je de schrijver van een tiener tv show als glee bent
'Komt wel goed'
Hoe komt het dan dat de een absoluut tegen pesten is en hooguit van zich af zal bijten wanneer noodzakelijk en dat de ander een machtsgeilende sadist pur sang is?quote:Op maandag 8 februari 2016 09:54 schreef Elan het volgende:
Dat is geen mechanisme maar de aard van het beestje, of mensje in dit geval.
Groepsdruk, onzekerheid en hormonen spelen hierbij natuurlijk wel een rol.
Zal dat niet ook (gedeeltelijk?) met toeval te maken hebben?quote:Op maandag 8 februari 2016 10:07 schreef Parawan het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de een absoluut tegen pesten is en hooguit van zich af zal bijten wanneer noodzakelijk en dat de ander een machtsgeilende sadist pur sang is?
Ik denk zelf dat het mensen niet veel verschillen van dieren en dat hoe graag we ook willen geloven van niet, toch behoorlijk primitief zijn. Soms vraag ik me zelfs af of de mens gedurende zijn leven wel daadwerkelijk verandert. Informatie absorberen kan iedereen.
Dehumanisatie/dehumanisationquote:Op maandag 8 februari 2016 08:43 schreef Keep_Walking het volgende:
Hoe kan het dat een mens of een groep, andere mensen als minder gaat zien? Dus hoe heet dat mechanisme en hoe werkt het?
Hierbij moet je denken aan een klas vol kinderen die een andere kind als niet belangrijk gaan zien, waardoor het oké wordt om dat kind te pesten, buitensluiten of op een andere nare manier behandelen. Ja kan het ook trekken over een dominante groep die een andere groep als minder gaat zien, waardoor het "oke" is om die groep op allerlei manier te onderdrukken. Je ziet het bijvoorbeeld op de middelbare school waar bijvoorbeeld de emo's worden buitengesloten, maar je kan het ook op landsniveau zien zoals veel Nederlander's neerkijken op bepaalde allochtonen ongeacht of het rechtvaardig is of niet. Dit soort dingen gebeurden ook in het verleden met de joden en gaskamers, zwarten en slavernij, Indianen en genocide. En natuurlijk gebeurt het nog steeds op allerlei manieren.
Dus mijn vraag is, hoe heet de mechanisme waarbij een mens of groep, een ander mens of groep mensen als onwaardig gaat zien? Hoe werkt deze mechanisme en hoe kan je er tegenin gaan?
Lastig te zeggen imoquote:Op maandag 8 februari 2016 10:11 schreef James_R het volgende:
[..]
Zal dat niet ook (gedeeltelijk?) met toeval te maken hebben?
Als je je eerste dag op de peuterspeelzaal net toevallig van het meest zachtaardige kind een speelgoedje afpakt, en dit lukt bij het tweede kind ook, zo'n kind gaat er vervolgens in geloven en gaat langzaam maar zeker dominant gedrag in de gehele klas veroorzaken, wat uiteindelijk leidt tot pesterig gedrag?
Dan heb je nog niet het antwoord op de vraag waarom de één kennelijk de neiging heeft om speelgoed af te pakken, terwijl de ander het zich laat afpakken bedenk ik met net maargoed..
Maar is het niet zo dat dat het eigenlijke doel is van de emo's? Door je anders te profileren dan de menigte een (kleine) groep creeeren waar van je zeker weet dat je binnen deze groep geaccepteerd zal worden en ondertussen afstand creeeren mbt anderen door je zelf ( dan wel niet onbewust) in de slachtoffer positie te zetten.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:20 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Vanuit mijn eigen beleving : Het valt me vaak op dat veel mensen hun eigen manier van leven proberen te rechtvaardigen (voor zichzelf goed te praten), door het leven van anderen te bekritiseren. Vorige week nog een biertje gedronken met een vriend die zelf inkoper is, die de baan van een andere vriend die intercedent is, helemaal zat af te kraken....
Hoe afschrikwekkend ze er vaak uit zien; mijn ervaring met alto's en emo's op de middelbare school is dat het over het algemeen toch wel vrij vredelievende / zachtaardige en voorkomende mensen zijn. Dit is dus een makkelijk doelwit voor meer assertieve 'pestkoppen' met een grote bek, want ze zien er ook nog eens raar uit.
Die pestkoppen beseffen naar mijn idee niet voldoende dat die emo's een weloverwogen keuze hebben gemaakt om er uit te zien zoals ze er uit zien. Het is afwijkend gedrag, en om zichzelf beter te voelen gaan die pestkoppen alles wat afwijkt van hen zelf bekritiseren, want daardoor voelen ze zichzelf superieur. Volgens mij is dat het uiteindelijke doel.
Heb het zelf eigenlijk alleen maar anders gelezen:quote:Op maandag 8 februari 2016 10:03 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat klinkt ook niet heel wetenschappelijk maar meer alsof je de schrijver van een tiener tv show als glee bent
'Komt wel goed'
Omdat mensen verschillende karakters hebben. Ook dat zie je bij dieren terug.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:07 schreef Parawan het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de een absoluut tegen pesten is en hooguit van zich af zal bijten wanneer noodzakelijk en dat de ander een machtsgeilende sadist pur sang is?
Ik denk zelf dat het mensen niet veel verschillen van dieren en dat hoe graag we ook willen geloven van niet, toch behoorlijk primitief zijn. Soms vraag ik me zelfs af of de mens gedurende zijn leven wel daadwerkelijk verandert. Informatie absorberen kan iedereen.
Je mag nuanceren hoor, dit is ook een enorm slecht voorbeeld:quote:Op maandag 8 februari 2016 13:05 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb het gevonden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dehumanization
Heeft iemand anders in deze topic al gezegd. De andere links en antwoorden waren ook interessant. Maar het is echt messed up hoe mensen kunnen denken.
Ook bijvoorbeeld nu met de vluchtelingencrisis. Hele rijke meisjes gaan klagen dat de nieuwkomers verwend worden en gratis geld zou kunnen krijgen. Ik heb zoiets van "Bitch, straks komt er een meisje die net zo oud is als jij, die haar zusjes verkracht heeft gezien door ISIS strijders en haar moeder heeft verloren door een verdwaalde kogel. Vind je ze dan nog verwend?"
Hoe ontbreekt het hen de mogelijkheid om te zien dat deze mensen ook mensen zijn?
Kan je bewijzen dat er enorm veel gelukszoekers er tussen zitten? Bovendien heeft de Westen al die landen in de regio hevig uitgebuit voor eeuwenlang... en nu dat sommige mensen uit die arme landen hier hun geluk willen zoeken is het niet oké? Hypocriet, vind je niet?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 03:19 schreef Jhovall het volgende:
[..]
Je mag nuanceren hoor, dit is ook een enorm slecht voorbeeld:
Het gaat die mensen meestal niet om het feit dat het vluchtelingen zijn. Maar het feit dat er erg veel gelukszoekers tussen zitten.
definieer 'gelukzoeker' ...?quote:Op zaterdag 13 februari 2016 03:19 schreef Jhovall het volgende:
Het gaat die mensen meestal niet om het feit dat het vluchtelingen zijn. Maar het feit dat er erg veel gelukszoekers tussen zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |