Eén van mijn twee katten vertoont narcistische trekken. Hij gaat de hele tijd als ik voor de computer zit op de tafel springen en dan voor me lopen. En dan vooral de hele tijd z'n staart voor en in m'n gezicht doen, zodat ik het beeldscherm niet meer kan zien. Hij vind zichzelf heel duidelijk belangrijker dan fok! Als ik 'm dan optil en op de grond zet en zeg dat ie maar naar de keuken moet om te gaan eten of zo, springt ie gewoon weer opnieuw op de vensterbank vanwaar hij doorloopt naar computertafel en weer opnieuw voor m'n beeldscherm gaat lopen.
Ook als de andere kat des huizes aandacht van mij krijgt (en dat krijgt ie veel), dan zit mijn narcistische trekken vertonende kat de hele tijd naar die andere kat te kijken op een uiterst jaloerse manier. Soms gaat het zelfs zo ver dat het niet bij kijken blijft en die brutaal een mep uitdeelt aan m'n niet-narcistische kat, waarna ik 'm uiteraard duidelijk maak dat ie dat niet mag doen.
De kat plaatst zichzelf ten alle tijden op nummer 1, en duldt de andere maar met moeite (laten we zeggen 'gedogen'). Hij is duidelijk jaloersig, misgunt de andere kat liefde en is uiterst manipulatief.
De andere kat is bij mij geboren en is nooit aandacht tekort gekomen. De narcistische kat is een noorse boskat die ooit is gevonden tussen het vuilnis. Hij is lang extreem schuw geweest en angstig. Vandaag de dag helemaal hersteld, nu arrogant geworden en naast z'n schoentjes gaan lopen. Volgens mij is dit de onderliggende psychologie en het hoe en waarom erachter. Zou 't?
Klacht: een narcistische kat.
subklacht: zoetsappig kattentopic
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"