abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159514790
Ik ben bezig met het invullen van mijn voorlopige aanslag voor 2016 en loop vast op het volgende.
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht welke eind 2016 opgeleverd wordt. Op dit moment heb ik een hypotheek en een bouwdepot.

De volledige hypotheekschuld is ingevuld. De belastingdienst vraagt nu of ik ook een bouwdepot heb. Die heb ik, daar wordt de aannemer namelijk uit betaald door het jaar heen.

Echter vraagt men bij het bouwdepot naar een rekeningnummer. Die heb ik niet. Als toelichting zegt men:
quote:
Een bouwdepot is een aparte bankrekening waarop (een deel van) het hypotheekbedrag wordt gestort voor de betaling van de bouw of verbouwing van uw eigen woning.
De bank heeft het bouwdepot in beheer, hier ontvang ik ook rente over. Maar een rekeningnummer is niet bij mij bekend. Ik kan dit rekeningnummer niet leeglaten. Of moet ik het bouwdepot helemaal niet invullen?

Ook moet ik invullen hoeveel rente ik in 2016 ontvang, dat mag joost weten want dat hangt af van het moment waarop de bouwtermijnen betaald worden. Hoe dit in te vullen met gezond verstand?
pi_159515100
Je moet het rekening nr opvragen bij de bank.
En het is een voorlopige aanslag, je krijgt eventueel teveel betaalde belasting terug.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_159518992
Je ontvangt rente over het bouwdepot??
pi_159521149
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 12:32 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik ben bezig met het invullen van mijn voorlopige aanslag voor 2016 en loop vast op het volgende.
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht welke eind 2016 opgeleverd wordt. Op dit moment heb ik een hypotheek en een bouwdepot.

De volledige hypotheekschuld is ingevuld. De belastingdienst vraagt nu of ik ook een bouwdepot heb. Die heb ik, daar wordt de aannemer namelijk uit betaald door het jaar heen.

Echter vraagt men bij het bouwdepot naar een rekeningnummer. Die heb ik niet. Als toelichting zegt men:

[..]

De bank heeft het bouwdepot in beheer, hier ontvang ik ook rente over. Maar een rekeningnummer is niet bij mij bekend. Ik kan dit rekeningnummer niet leeglaten. Of moet ik het bouwdepot helemaal niet invullen?

Ook moet ik invullen hoeveel rente ik in 2016 ontvang, dat mag joost weten want dat hangt af van het moment waarop de bouwtermijnen betaald worden. Hoe dit in te vullen met gezond verstand?
Ik heb zelf de SNS bank en daar is het rekeningnummer voor het bouwdepot zichtbaar in de online omgeving. Als je dit niet online kunt zien, dan even je bank opbellen, je zou namelijk een apart rekeningnummer voor je bouwdepot moeten hebben
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_159521160
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 16:01 schreef spiritusbus het volgende:
Je ontvangt rente over het bouwdepot??
Tuurlijk, zolang er nog geld in het bouwdepot zit
Barney Stinson: “There are only two reasons to date a girl you've already dated: breast implants.”
pi_159521203
Bedankt voor de tips. Ik heb maar even een mailtje gestuurd naar de bank om het iban nummer te verstrekken. Apart eigenlijk dat ik die niet heb en nergens kan zien (ook niet in de online omgeving).

En ja, ik ontvang rente over het bouwdepot. 1.2%. Daar staat tegenover dat ik 2.2% (hypotheekrente) betaal over het bedrag in het bouwdepot. En ook los ik het deel al af in het bouwdepot. Volgens mij gaat het altijd zo.
pi_159589864
quote:
Bedankt voor uw e-mail. U heeft een vraag over het bankrekeningnummer voor de voorlopige aangifte van 2016.

Aangifte 2016
Voor de aangifte heeft u alleen het hypotheeknummer nodig, er is geen apart rekeningnummer voor het bouwdepot.
Hmm.. Oke.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 10:04:36 #8
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_159590029
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 09:54 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Hmm.. Oke.
Ik zou toch even bellen, zover ik weet heeft een bouwdepot altijd een rekeningnummer.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_159614870
Bij welke bank of verzekeraar loopt de hypotheek? Ik heb naar mijn idee ook geen apart nummer bij abnamro.
pi_159614968
Munt.
pi_159615140
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 08:48 schreef Snoepje5 het volgende:
Munt.
Wij hebben ook een MUNT hypotheek met bouwdepot. Nummer bouwdepot is hetzelfde als hypotheeknummer.
Maar verder is dit van nul en generlei waarde voor de aanvraag voorlopige aanslag. De belastingdienst wil het hypotheeknummer weten en verder is het niet zo spannend. Het gaat om de cijfertjes die je opgeeft
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_159616320
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 09:02 schreef Essebes het volgende:

[..]

Wij hebben ook een MUNT hypotheek met bouwdepot. Nummer bouwdepot is hetzelfde als hypotheeknummer.
Maar verder is dit van nul en generlei waarde voor de aanvraag voorlopige aanslag. De belastingdienst wil het hypotheeknummer weten en verder is het niet zo spannend. Het gaat om de cijfertjes die je opgeeft
Leek mij ook, toch bijzonder dan dat ze expliciet vragen naar het rekeningnummer in een apart veld.
pi_159622975
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:18 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Leek mij ook, toch bijzonder dan dat ze expliciet vragen naar het rekeningnummer in een apart veld.
Er zijn andere hypotheekverstrekkers waarbij de hypotheek/bouwdepot wel Iban nummers hebben. De belastingdienst kan van afstand natuurlijk niet zien hie dat bij jouw verstrekker is. Dat is de enige verklaring die ik er voor kan vinden.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')