abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 januari 2016 @ 10:37:03 #1
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_159512689
Gek word ik er van!

Al verschillende pogingen gedaan en steeds gaat het fout.
Probleem is dat als ze de oven in gaan, na enige tijd openspringen. (terwijl ik ze echt goed dicht heb gemaakt)
Sommigen blijven wel dicht, maar daar komt het vocht uitgesijpeld tijdens het bakken. Het gehakt vond ik nou niet echt vochtig en heb ook paneermeel gebruikt..

Ze bakken op 180 graden in 25 minuten.. Er zijn er een paar wel goed gelukt en niet 'doorgelekt' en dichtgebleven.. Gek he

Herkenbaar??

pi_159512743
:o :o :o
pindazakje
pi_159514044
Hoi Roy je bent de spek vergeten ;)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_159514076
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 10:37 schreef Mubassie het volgende:
Gek word ik er van!

Al verschillende pogingen gedaan en steeds gaat het fout.
Probleem is dat als ze de oven in gaan, na enige tijd openspringen. (terwijl ik ze echt goed dicht heb gemaakt)
Sommigen blijven wel dicht, maar daar komt het vocht uitgesijpeld tijdens het bakken. Het gehakt vond ik nou niet echt vochtig en heb ook paneermeel gebruikt..

Ze bakken op 180 graden in 25 minuten.. Er zijn er een paar wel goed gelukt en niet 'doorgelekt' en dichtgebleven.. Gek he

Herkenbaar??

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
lagere temp en langere baktijd hanteren.
pi_159515614
Onzin verwijderd.
Let me see you stripped down to the bone
pi_159515618
TS, wat voor deeg heb je precies gebruikt?
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 30 januari 2016 @ 13:58:00 #7
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_159516406
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 13:17 schreef minilot het volgende:
TS, wat voor deeg heb je precies gebruikt?
450gr Witbroodmix van Koopmans met 40gr boter en 275ml water (als op de verpakking)
pi_159517021
Ik zie mijn reactie per ongeluk is verwijder, maar je moet er meer deeg omheen doen.
5 Ferrari's op videoband!
  zaterdag 30 januari 2016 @ 14:40:09 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_159517202
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 14:32 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik zie mijn reactie per ongeluk is verwijder, maar je moet er meer deeg omheen doen.
Die was al vrij dik, dus dat betwijfel ik.. Heb ik ook al mee geëxperimenteerd zonder resultaat.

Wellicht de baktijden wat verhogen en de temp omlaag..

Wat gebeurd er als ik de baktemp fors omhoog schroef en ze korter bak? Bijv 12 a14 minuten op 240graden
pi_159517226
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 14:40 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Die was al vrij dik, dus dat betwijfel ik.. Heb ik ook al mee geëxperimenteerd zonder resultaat.

Wellicht de baktijden wat verhogen en de temp omlaag..

Wat gebeurd er als ik de baktemp fors omhoog schroef en ze korter bak? Bijv 12 a14 minuten op 240graden
dan exploderen ze.
pi_159517327
Bij de meeste broodjes die ik gezien heb waren de uiteinden een stukje open. Bij jou lijken ze helemaal dicht. misschien zit daar het probleem.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 18:17:47 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159521908
Probeer dit recept eens, en vraag anders bas wat er misgaat
http://bakkenmetbas.nl/worstenbroodjes/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 00:22:11 #13
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_159586318
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 14:46 schreef Oceanonix het volgende:
Bij de meeste broodjes die ik gezien heb waren de uiteinden een stukje open. Bij jou lijken ze helemaal dicht. misschien zit daar het probleem.
Het recept zegt de uiteinden om de worst te vouwen en daarna de zijkanten eroverheen klappen en dichtmaken.

Als ik dat niet zou doen zou het vocht er gelijk uitlopen denk ik.

Ik geloof dat het teveel vocht ook het probleem is. Wellicht moet ik veel meer paneermeel en minder ei gebruiken.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 00:23:15 #14
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_159586341
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze had ik nog niet gevonden, ga ik zeker proberen! Ga dan ook het deeg een aantal dagen in de koelkast bewaren alvorens ik begin.

Bedankt
  dinsdag 2 februari 2016 @ 07:33:45 #15
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_159588473
Ik gebruik dit recept altijd http://www.smulweb.nl/recepten/375658/Brabantse-worstenbroodjes deze lukken bij mij goed. ( en ik bak ze vrij veel)

Gehakt is bij mij 70/30 varken/rund, ooit eens aangeraden door een bakker.

Maar ik ga de volgende keer het recept uit de link van Piet eens proberen. Keer een andere manier.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 08:14:12 #16
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_159588682
Ik krijg trek van dit topic :')

[ Bericht 78% gewijzigd door zeefje op 02-02-2016 09:11:55 ]
I like the way you look at me with those beautiful eyes
pi_159600496
Het vocht zal toch ergens heen moeten, wellicht gaatjes aan de bovenzijde maken?
Dat ze barsten kan komen doordat het gehakt kokendheet wordt en er dus veel stoomontwikkeling ontstaat dat ergens naar toe gaat.
Lagere temp en langer afbakken kan dan inderdaad helpen.

Je kunt ook de gehaktstaafjes eerst voorgaren voordat je ze in het deeg doet.
Dat doe ik altijd met meatloaf: eerst het gehakt gaar in de oven, daarna pas in het bladerdeeg rollen en verder afbakken.
  woensdag 3 februari 2016 @ 09:25:10 #18
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_159615418
Ik gebruik trouwens voor worstenbroodjes altijd simpel brooddeeg en zeeuwse worst. Voor zover ik weet alleen te koop bij slagers in Zeeland.
I like the way you look at me with those beautiful eyes
  woensdag 3 februari 2016 @ 09:50:20 #19
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_159615802
Is je worst niet te vet, of t deeg er te strak omheen gerold?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_159642178
Zelf nooit gedaan. Mijn oma (Brabander) liet altijd 1 kant open. Doet patisserie de rouw in Vught ook volgens mij. En dat zijn nu mijn oma is uitgebakken toch de beste.
pi_159656345
Dit is ook een goed recept voor brabantse worstenbroodjes: http://www.ramadanrecepten.nl/recept/brabantse-worstenbroodjes/
pi_159656760
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 17:50 schreef Ilaamia het volgende:
Dit is ook een goed recept voor brabantse worstenbroodjes: http://www.ramadanrecepten.nl/recept/brabantse-worstenbroodjes/
Heb je ook nog een goed recept voor gefrituurde kippenvleugels van rundvlees?
pi_159656980
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 18:08 schreef Deshain het volgende:

[..]

Heb je ook nog een goed recept voor gefrituurde kippenvleugels van rundvlees?
Wat bedoel je hiermee? Elke streek heeft zijn eigen variatie, het hoeft niet altijd varkensgehakt (wordt wel vaak gebruikt) te bevatten als je dat bedoelt...
  donderdag 4 februari 2016 @ 18:28:29 #24
45206 Pietverdriet
pi_159657181
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 18:18 schreef Ilaamia het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee? Elke streek heeft zijn eigen variatie, het hoeft niet altijd varkensgehakt (wordt wel vaak gebruikt) te bevatten als je dat bedoelt...
Geloof niet dat brabo's lamsgehakt gebruiken
pi_159657463
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geloof niet dat brabo's lamsgehakt gebruiken
er wordt toch ook niet gevraagd om Brabantse worstenbroodjes.
pi_159698152
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 18:40 schreef Nico987 het volgende:

[..]

er wordt toch ook niet gevraagd om Brabantse worstenbroodjes.
zo worden ze wel genoemd in haar recept.
pi_159701726
Mijn schoonmoeder zegt altijd, dat de worstenbroodjes mislukken als er vrouwen in de keuken zijn of in aanraking met het deeg komen als ze menstrueren. Weet niet zeker of dit op jou van toepassing is, maar toch
  zaterdag 6 februari 2016 @ 13:45:27 #28
45206 Pietverdriet
pi_159701741
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 13:44 schreef CoatedGoat het volgende:
Mijn schoonmoeder zegt altijd, dat de worstenbroodjes mislukken als er vrouwen in de keuken zijn of in aanraking met het deeg komen als ze menstrueren. Weet niet zeker of dit op jou van toepassing is, maar toch
Bakerpraat, zeggen mensen ook over het zuur worden van melk of soep.
pi_159701963
Deeg er strak omheen rollen, naad dichtvouwen en aan de onderkant leggen. Zijkanten openhouden.
  maandag 5 december 2016 @ 08:31:17 #30
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_167111430
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Helaas werkt deze link niet meer. Heeft iemand dit recept toevallig opgeslagen?
  maandag 5 december 2016 @ 09:49:04 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167112206
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 08:31 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Helaas werkt deze link niet meer. Heeft iemand dit recept toevallig opgeslagen?
Worstenbroodjes
Een prachtig streekproduct uit Brabant. Ik heb lang gezocht naar een goed recept en dat is met worstenbroodjes nogal een opgave. Iedereen denkt wel “het” recept te hebben. Vaak is dan echter het brooddeeg maar matig van smaak of het gehakt weer veel te heftig gekruid.

Ik heb dan ook mijn eigen recept ontwikkeld. Een goed worstenbroodje bestaat uit een zacht en smaakvol brooddeeg met een goed maar zeker niet overdreven gekruid worstje. Om een goede diepe smaak in het deeg te krijgen heb ik gekozen voor een lange rijs tijd. Voor de kruiden van het gehakt ben ik na veel experimenteren uitgekomen bij een mengsel van onder andere nootmuskaat, peper en mosterd.

Wat betreft het deeg. Er is maar een manier om brood meer smaak te geven en dat is tijd. Hoe langer een deeg de tijd heeft om te rijzen en zich te ontwikkelen hoe mooier de smaak is. Hier zijn simpelweg geen foefjes of afkortingen voor.

Dit deeg wordt dan ook altijd een of meerdere dagen van te voren gemaakt en dan bewaard in de koelkast. Dit zorgt niet alleen voor een zeer smaakvol en soepel deeg. Het geeft je ook veel flexibiliteit omdat je het op deze manier zeker 5 dagen kunt bewaren voor je het verder verwerkt.

Tot slot, lekker eten begint met je ogen en een worstenbroodje hoort mooi te glanzen. Ik vind dat je de mooiste glans krijgt met een mengsel van ei en room. Dit ei strijksel is ook perfect voor al het andere uit de oven wat moet glanzen.

worstenbroodjes

Ingrediënten voor 15 grote of 30 kleine worstenbroodjes

Deeg

795 gram bloem
14 gram zout
60 gram suiker
225 gram lauw water
225 gram lauwe volle melk
14 gram droge gist
57 gram gesmolten boter.

Worstjes

1.5 KG gehakt
5 theelepels zout
4 theelepels peper
4 theelepels nootmuskaat.
1 eetlepel Worcester saus.
1 eetlepel mosterd.
4 middelgrote eieren.
Paneermeel

Ei strijksel.

1 ei
1 eetlepel room

werkwijze

Roer in een mengkom de bloem, suiker en de gist door elkaar.
Verwarm het water en de melk tot deze lauw is. Meng er vervolgens het zout en de boter door.
Giet nu het natte mengsel bij het droge mengsel en meng dit circa 2 minuten door elkaar met een grote lepel tot alles vermengd is.
Laat het mengsel nu 5 minuten rusten. Dit proces heet autolyse en zorgt ervoor dat het meel alle vocht volledig kan opnemen.
Stort het deeg op een met bloem bestuift werkblad en kneed het in 6 minuten tot een soepel deeg. Tijdens het kneden zal het deeg soepeler worden en minder plakkerig. Het deeg moet uiteindelijk aanvoelen als de plak rand van een geel post-it briefje als je er met je vinger op drukt. Mocht het deeg te plakkerig zijn voeg dan meer bloem toe met een afgestreken eetlepel per keer en kneed dit onder het deeg.
Leg het deeg nu in een licht ingevette kom en dek de kom af met folie. Hou er rekening mee dat het deeg zeker tot dubbel volume rijst.
Zet het deeg nu minimaal 10 a 12 uur in de ijskast en maximaal 5 dagen voor je het verder verwerkt.
Haal op de dag dat je de worstenbroodjes wilt bakken het deeg 2 uur van te voren uit de koelkast en verdeel het in bolletjes van 90 gram voor grote worstenbroodjes of 45 gram voor kleine broodjes. Dek de bolletjes af met folie of een theedoek.
Meng ondertussen het gehakt met de eieren en de kruiden. Voeg net zoveel paneermeel toe tot het een stevig mengsel is.
Verdeel het gehakt in worstjes van 90 gram voor grote worstenbroodjes en 45 gram voor kleine broodjes.
Rol het deeg ovaal uit en leg er het worstje op. Vouw nu eerst de uiteinden over het worstje heen en vouw dan de rest van het deeg over het worstje heen. Knijp met 2 vingers de naad goed dicht en rol het broodje nog over je werkblad tot het mooi rond is.
Leg de broodjes op een met bakpapier beklede bakplaat en dek ze af met folie en laat ze nog 30 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 190 graden conventioneel.
Meng een ei met een eetlepel room en bestrijk hiermee de broodjes.
Bak de worstenbroodjes in circa 25 a 3o minuten gaar en goudbruin.

Enkele tips.

Iets minder traditioneel maar wel erg lekker is de broodjes vullen met een frikandel of bijvoorbeeld een knakworst.
Serveer de broodjes eens met een lekkere relisch of piccalilly.
Worstenbroodjes laten zich erg goed invriezen. Piep ze dan voor het eten even op. Ongeveer 10 minuten op 180 graden.
  maandag 5 december 2016 @ 09:58:54 #32
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_167112350
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 09:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Worstenbroodjes
Een prachtig streekproduct uit Brabant. Ik heb lang gezocht naar een goed recept en dat is met worstenbroodjes nogal een opgave. Iedereen denkt wel “het” recept te hebben. Vaak is dan echter het brooddeeg maar matig van smaak of het gehakt weer veel te heftig gekruid.

Ik heb dan ook mijn eigen recept ontwikkeld. Een goed worstenbroodje bestaat uit een zacht en smaakvol brooddeeg met een goed maar zeker niet overdreven gekruid worstje. Om een goede diepe smaak in het deeg te krijgen heb ik gekozen voor een lange rijs tijd. Voor de kruiden van het gehakt ben ik na veel experimenteren uitgekomen bij een mengsel van onder andere nootmuskaat, peper en mosterd.

Wat betreft het deeg. Er is maar een manier om brood meer smaak te geven en dat is tijd. Hoe langer een deeg de tijd heeft om te rijzen en zich te ontwikkelen hoe mooier de smaak is. Hier zijn simpelweg geen foefjes of afkortingen voor.

Dit deeg wordt dan ook altijd een of meerdere dagen van te voren gemaakt en dan bewaard in de koelkast. Dit zorgt niet alleen voor een zeer smaakvol en soepel deeg. Het geeft je ook veel flexibiliteit omdat je het op deze manier zeker 5 dagen kunt bewaren voor je het verder verwerkt.

Tot slot, lekker eten begint met je ogen en een worstenbroodje hoort mooi te glanzen. Ik vind dat je de mooiste glans krijgt met een mengsel van ei en room. Dit ei strijksel is ook perfect voor al het andere uit de oven wat moet glanzen.

worstenbroodjes

Ingrediënten voor 15 grote of 30 kleine worstenbroodjes

Deeg

795 gram bloem
14 gram zout
60 gram suiker
225 gram lauw water
14 gram droge gist
57 gram gesmolten boter.

Worstjes

1.5 KG gehakt
5 theelepels zout
4 theelepels peper
4 theelepels nootmuskaat.
1 eetlepel Worcester saus.
1 eetlepel mosterd.
4 middelgrote eieren.
Paneermeel

Ei strijksel.

1 ei
1 eetlepel room

werkwijze

Roer in een mengkom de bloem, suiker en de gist door elkaar.
Verwarm het water en de melk tot deze lauw is. Meng er vervolgens het zout en de boter door.
Giet nu het natte mengsel bij het droge mengsel en meng dit circa 2 minuten door elkaar met een grote lepel tot alles vermengd is.
Laat het mengsel nu 5 minuten rusten. Dit proces heet autolyse en zorgt ervoor dat het meel alle vocht volledig kan opnemen.
Stort het deeg op een met bloem bestuift werkblad en kneed het in 6 minuten tot een soepel deeg. Tijdens het kneden zal het deeg soepeler worden en minder plakkerig. Het deeg moet uiteindelijk aanvoelen als de plak rand van een geel post-it briefje als je er met je vinger op drukt. Mocht het deeg te plakkerig zijn voeg dan meer bloem toe met een afgestreken eetlepel per keer en kneed dit onder het deeg.
Leg het deeg nu in een licht ingevette kom en dek de kom af met folie. Hou er rekening mee dat het deeg zeker tot dubbel volume rijst.
Zet het deeg nu minimaal 10 a 12 uur in de ijskast en maximaal 5 dagen voor je het verder verwerkt.
Haal op de dag dat je de worstenbroodjes wilt bakken het deeg 2 uur van te voren uit de koelkast en verdeel het in bolletjes van 90 gram voor grote worstenbroodjes of 45 gram voor kleine broodjes. Dek de bolletjes af met folie of een theedoek.
Meng ondertussen het gehakt met de eieren en de kruiden. Voeg net zoveel paneermeel toe tot het een stevig mengsel is.
Verdeel het gehakt in worstjes van 90 gram voor grote worstenbroodjes en 45 gram voor kleine broodjes.
Rol het deeg ovaal uit en leg er het worstje op. Vouw nu eerst de uiteinden over het worstje heen en vouw dan de rest van het deeg over het worstje heen. Knijp met 2 vingers de naad goed dicht en rol het broodje nog over je werkblad tot het mooi rond is.
Leg de broodjes op een met bakpapier beklede bakplaat en dek ze af met folie en laat ze nog 30 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 190 graden conventioneel.
Meng een ei met een eetlepel room en bestrijk hiermee de broodjes.
Bak de worstenbroodjes in circa 25 a 3o minuten gaar en goudbruin.

Enkele tips.

Iets minder traditioneel maar wel erg lekker is de broodjes vullen met een frikandel of bijvoorbeeld een knakworst.
Serveer de broodjes eens met een lekkere relisch of piccalilly.
Worstenbroodjes laten zich erg goed invriezen. Piep ze dan voor het eten even op. Ongeveer 10 minuten op 180 graden.
Held!

Ik had dit recept al een keer geprobeerd met hele lekkere worstenbroodjes als resultaat.

Ga ze dit weekend weer maken.
  maandag 5 december 2016 @ 10:01:17 #33
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_167112396
Honger en een uitdaginkje voor het weekend.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Moderator maandag 5 december 2016 @ 11:40:02 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167114326
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 09:49 schreef RobinOok het volgende:

Deeg

795 gram bloem
14 gram zout
60 gram suiker
225 gram lauw water
14 gram droge gist
57 gram gesmolten boter.

Is 14 gram droge gist niet veel voor een lange rijs? :) Het idee van een lange rijs is toch ook dat je minder gist nodig bent en je zo een minder sterke gistsmaak krijgt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167121981
Wat een gedoe zeg. Ga letterlijk proberen een Brabants worstenbroodje te maken.

Je kan ook gewoon van die buns of Surinaamse broodjes kopen,boter opsmeren en van die Hema worst tussen douwen, uiteraard in stukjes gesneden. Voor mij part koop je ergens van die lange worsten uit zo een pot als je dat liever hebt als 'worst'.
  maandag 5 december 2016 @ 17:01:06 #36
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_167122014
Omwikkelen met zilverfolie?
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
  maandag 5 december 2016 @ 17:03:34 #37
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_167122058
quote:
15s.gif Op maandag 5 december 2016 16:59 schreef Iwanius het volgende:

Je kan ook gewoon van die buns of Surinaamse broodjes kopen,boter opsmeren en van die Hema worst tussen douwen, uiteraard in stukjes gesneden. Voor mij part koop je ergens van die lange worsten uit zo een pot als je dat liever hebt als 'worst'.
Je kunt ook met het OV gaan en je auto verkopen :P
  maandag 5 december 2016 @ 17:03:43 #38
45206 Pietverdriet
pi_167122059
quote:
15s.gif Op maandag 5 december 2016 16:59 schreef Iwanius het volgende:

Jouw idee van moeite doen voor je eten is met je vingers knippen en djepat, djepat roepen?

pi_167122069
:D _O- Hij is leuk...
  maandag 5 december 2016 @ 17:06:54 #40
45206 Pietverdriet
pi_167122127
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2016 17:04 schreef Iwanius het volgende:
:D _O- Hij is leuk...
Je kent je klassiekers tenminste
*) *) *)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')