De Marokkaanse regisseur Nabil Ayouch werd met de dood bedreigd na zijn expliciete speelfilm Much Loved over prostitutie in zijn vaderland. De film mag daar niet worden vertoond, maar is wel te zien op het filmfestival van Rotterdam.![media_xll_3565167.jpg]()
Natuurlijk weet Nabil Ayouch wat Theo van Gogh is overkomen. Ook de Marokkaanse regisseur maakte een speelfilm die zijn leven in gevaar bracht. In zijn huidige woonplaats Parijs zegt Ayouch zonder een spoor van twijfel: ,,Het is mijn heilige overtuiging dat een filmmaker zich nooit door angst moet laten regeren. Hij mag zich nimmer laten afschrikken door de mogelijke reacties op zijn film. Ik vermoed dat Van Gogh daar ook zo over dacht toen hij Submission maakte.''
Zelf kreeg Ayouch vorig jaar te maken met een hetze tegen zijn persoon die gepaard ging met doodsbedreigingen. Zijn hoofdrolspeelster Loubna Abidar moest zelfs haar vaderland ontvluchten. Ook zij woont inmiddels in Parijs. In zijn speelfilm Much Loved volgt de regisseur een aantal jonge prostituees in Marrakesh die openlijk over hun seksuele praktijken praten en ook in actie zijn te zien.
FurieusDe reacties in Marokko waren furieus. De overheid deed de film, die vorig jaar op het festival van Cannes zijn wereldpremière beleefde, meteen in de ban. Het minister van Communicatie sprak van een 'regelrechte aanval op het koninkrijk.' Ook zou de waardigheid van de Marokkaanse vrouw op een ontoelaatbare manier zijn aangetast. In moskeeën werd door imams de banvloek uitgesproken over de actrices uit de film.
De maatregel om zijn film te verbieden vond de regisseur tamelijk overspannen. ,,Men reageerde op bepaalde scènes die illegaal op internet waren verschenen. Volledig uit het verband gerukt, waardoor de indruk ontstond dat ik een soort pornofilm had gemaakt. Maar het meest aanstootgevende waren toch de seksueel getinte dialogen van de vrouwen. Dat is nog nooit eerder in een Marokkaanse film te zien geweest.''
OpenbaarheidAyouch kaartte in zijn film een onderdeel van de Marokkaanse samenleving aan - een groot netwerk van prostitutie - waarvan iedereen op de hoogte is, maar dat niet openbaar gemaakt mag worden. Toch zijn er veel rijke Arabieren - vooral uit Saoudi-Arabië - actief in Marokko die graag gebruik maken van de diensten van jonge Marokkaanse prostituees. Dat zij de vrouwen vernederen door hen in privézwembaden naar diamanten laten duiken maakt deel uit van deze wereld. Much Loved is grotendeels gebaseerd op talloze interviews van Ayouch had met 'de meisjes van plezier' in zijn land.
De bereidwilligheid om opening van zaken te geven verbaasde de filmmaker. ,,Wat mij vooral trof was hun zelfverzekerdheid. Het waren over het algemeen sterke vrouwen die soms hele families en hun vriendjes onderhouden en eigenlijk geen echtgenoten of pooiers nodig hebben. Ik denk dat de onafhankelijkheid die deze vrouwen in mijn film uitstralen veel Marokkaanse mannen nogal confronterend vonden.''
Na de eerste berichten over de film werden Ayouch en zijn belangrijkste actrice met de dood bedreigd. Beiden namen de berichten serieus. Abidar werd op straat in Casablanca aangevallen. Genoeg reden voor haar om zich in Frankrijk te vestigen. De regisseur nam een aantal lijfwachten in de arm. ,,Ik was niet alleen bang voor mezelf. Maar ook mijn familie. Ik heb een dochter die ik niet in gevaar wilde brengen.''
BeveiligingInmiddels is de situatie wat minder dreigend. Ayouch beperkt de bewaking tot zijn kantoor in Parijs. Hij is dan ook zonder bodyguards naar het interview in het Parijse vijfsterrenhotel gekomen. Ook in Rotterdam, waar hij tijdens het Internationale Filmfestival met Loubna Abidar te gast is, is hij niet van plan om zich extra te laten beveiligen. ,,De Marokkanen in Europa die de complete film wel zagen hebben aan hun thuisfront laten weten dat de film minder aanstootgevend is dan aanvankelijk werd gedacht. Maar toen was het leed al geschied.''
Spijt van Much Loved heeft Ayouch niet. ,,Welnee, de film heeft ook veel goeds teweeggebracht. Marokkaanse prostituees voelen zich niet langer als een ondergeschoven deel van de samenleving. Ze kruipen uit hun schulp. Op youtube zijn tal van eigengemaakte filmpjes geplaatst waarin zij over hun vak praten. Dar zie ik toch als een direct gevolg van Much Loved. Zo bekeken heeft mijn film echt een goed doel gediend.''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-dood-bedreigd.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !