abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159487368
Hoi

Ik heb voor mijn vrouw een Nikon d3300 gekocht met kitlens AF-S DX 18-55 VR II. Nu hebben we er een zonnekap bijgenomen genaamd de Nikon HB 69

Nu ben ik zelf nogal een zeurpiet als het gaat om beschadigingen bij mijn apparaten, maar mijn vrouw niet bepaald. Die zonnekap is dan ook als bescherming voor het stoten tegen dingen, niet zo zeer voor de zon...

Nu heb ik gelezen dat het ook handig is om een uv filter te kopen voor nog meer bescherming, maar nu is mijn vraag; welke uv filter moet ik nemen? we willen geen verschil qua foto's, en kan die uv filter er samen met de zonnekap op?
De meest belangrijke vraag is of de lensdop er ook nog op kan klikken als de uv filter en de zonnekap erop zit? Met de zonnekap alleen lukt dat wel.

een hoop vragen, maar ik kan er helemaal niks van vinden via vriend Google

Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen, zodat ik het vrouwtje met gerust hart op pad kan laten gaan...
pi_159488305
welke uv filter moet ik nemen? Een normale uv filter zie je niks van op de foto
we willen geen verschil qua foto's, en kan die uv filter er samen met de zonnekap op? Ja
De meest belangrijke vraag is of de lensdop er ook nog op kan klikken als de uv filter en de zonnekap erop zit? ja
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_159489027
Waarom zou je een uv filter op je lens zetten voor 30-50% de waarde van je lens, om je lens tegen krassen te beschermen die je op je foto's meestal niet eens terug ziet?

Tenzij je verwacht dat je 'm zo hard op de frontlens laat vallen dat die barst, maar dan nog gaat een filter veel sneller kapot dan een frontlens en ben je met een filter niet echt geholpen.
pi_159529943
Bedankt voor de reacties

Qua kosten valt het mee, ik heb deze gevonden: http://www.kamera-express(...)-filter-kit-3-stuks/

Zou het wat zijn en passen deze?
pi_159530203
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:01 schreef koningshof111 het volgende:
Bedankt voor de reacties

Qua kosten valt het mee, ik heb deze gevonden: http://www.kamera-express(...)-filter-kit-3-stuks/

Zou het wat zijn en passen deze?
UV-filters hebben standaardmaten dus het past altijd. Puntjes om op te letten:

1) (extreme) groothoeklenzen heb je kans dat je met een (te) dik filter in de hoeken van je foto's tegen het filter aankijkt en je zwarte hoekjes krijgt. Dat heet vignetting. Er zijn dunne filters speciaal daarvoor maar je hebt er minder grip op en ze zijn vaak duurder.

2) Kwaliteitsverschil tussen filters is groot. Topkwaliteitfilters zijn duur maar alleen zinnig op premiumlenzen. Op een kit(zoom)lens ga je het verschil echt niet zien. ND9 en polifilter in die kit zijn best interessant om mee te spelen soms en een polifilter is erg nuttig voor landschappen (extra blauwe lucht) en om reflecties (uit water of van metaal) te reduceren.

Wil je kwaliteit kijk dan naar Carl Zeiss, B+W en/of Hoya, waarvan Hoya de minst mooie UV-filters maakt. Echter, voor dit objectief is dat echt overkill.
blub blub
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')