quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:06 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Niks, ik zit een veiligheidsplan door te lezen en kan daar niets over vinden, dus begon ik me dat af te vragen
Dan heb je dus niet het ontruimingsplan.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:11 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Geen idee, ik lees het plan, en daar staat in dat er ontruimd moet worden bij een alarm en dat er blussers beschikbaar moeten zijn, dat er BHVers gewaarschuwd moeten worden enzo, maar niets over wanneer iemand nou eigenlijk beslist dat het alarm aan moet.
Nee, dat klopt, het is een algemener veiligheidsplan.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan heb je dus niet het ontruimingsplan.
Doet me denken aan brandmelders testen op stage en de doormelding niet (goed) uitzetten.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Uitgaande van een gebouw met een brandmeldingssysteem: Zodra het ontruimingsalarm af gaat.
Dat kan zijn wanneer een rook-, hitte- of gasdetector ergens in het gebouw een gevaarlijke concentratie heeft waargenomen. Maar ook wanneer iemand een handmelder heeft ingedrukt. Dat laatste kan natuurlijk ook voor de lol gebeuren.
De regel is simpel: Gaat het alarm, dan eerst ontruimen en hulpdiensten alarmeren, vervolgens uitzoeken wat er aan de hand is én tegelijkertijd alle ruimten doorzoeken op eventuele achterblijvers die om wat voor reden dan ook nog niet buiten zijn.
[edit] word je betrapt op het opzettelijk veroorzaken van vals alarm, dan kan dat een erg duur grapje worden. Afhankelijk van het aantal brandweerwagens wat uitrukt (wat weer afhankelijk is van de functie en omvang van het gebouw) kun je een rekening gepresenteerd krijgen van enkele honderden tot meer dan duizend euro.
De uurtjes van de brandweer zijn niet gratis. 6 man per wagen a 1 uur (aanrijtijd, controle op meldingsadres, terugrijden, korte evaluatie), plus daarna nog de nodige tijd om alle uitrusting weer te controleren en op te ruimen tikt aardig aan.
Duidelijk, haal bhv erbij en zij drukken het knopje in.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:16 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Daar zullen bij BHV'ers misschien wel richtlijnen voor zijn, maar iedereen kan zo'n raampje indrukken natuurlijk.
Daarom mijn opmerking over dat alarmeringsnummer, want je gaat natuurlijk niet maar een beetje op zoek naar een BHV'er. Het nummer moet met plattegrond en vluchtroutes in elke ruimte van het gebouw hangen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:24 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Duidelijk, haal bhv erbij en zij drukken het knopje in.
Of als de boel al helemaal in de hens staat, kun je t zelf wel gewoon doen
Ik zal er de volgende keer dat ik er ben eens op letten of dat zo is, maar dat verwacht ik verder wel hoor, op zich is het wel goed geregeld daar.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarom mijn opmerking over dat alarmeringsnummer, want je gaat natuurlijk niet maar een beetje op zoek naar een BHV'er. Het nummer moet met plattegrond en vluchtroutes in elke ruimte van het gebouw hangen.
Dat is op je gevoel.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Maar wat is de richtlijn dan voor het besluiten dat raampje in te drukken?
Of is dat gewoon op gevoel zeg maar?
Bij ons moet je beiden doen en dat laatste alleen indien je zelf denkt dat het kan.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:44 schreef Fer het volgende:
Denk dat degene die de brand constateert, gelijk een keuze maakt. Brandmelder indrukken of de blusser pakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |