1299 | woensdag 27 januari 2016 @ 23:03 |
Omdat een aantal mensen het leuk lijkt om er een projecttopic van te maken post ik bij deze dan maar mijn eeuwigdurende project. Inleiding Ik heb zo'n 10 jaar geleden een Mitsubishi Colt GTi uit '95 gekocht. Ik wilde graag een leuk scheurijzer en ik zocht iets dat snel was en ik wou een hatchback. Ik weet niet meer hoe, maar op den duur stuitte ik op de Colt GTi. Een halfjaartje later stond er eentje te koop en dat is hem geworden. Volgens mij heb ik er toen 4500 euro voor betaald ![]() Ik heb er een aantal jaar mee naar mijn werk gereden, en een hoop lol mee beleefd. Het was een echte wolf in schaapskleren. Standaard specs: 1834 cc 140pk Acceleratie 0-100 in 7.6 seconden en een topsnelheid van 210 km/h. Hij dronk af en toe een beetje olie en ik was zo dom om dat een tijdje niet goed in de gaten te houden, en toen ging in een bocht het olielampje branden, en 20 kilometer later begon het blok te tikken. Resultaat was een of meerdere drijfstanglagers die kaduuk waren. Ik wilde eigenlijk toch al wat meer porrie, en toen liep ik op internet een 4G93T blok tegen het lijf. Dat was eigenlijk precies hetzelfde blok als ik al had maar dan standaard met turbo geleverd. De auto is niet meer weggegaan en in de tussentijd heb ik eigenlijk zowat alles aangepast in en rondom de auto. Maar de focus ligt voor mij eigenlijk altijd op de prestaties, de rest is van ondergeschikt belang. Vandaag de dag Ik doe zoveel mogelijk zelf en grotendeels met een goede vriend. Ik heb tegenwoordig een garage met brug en allerlei gereedschap ter beschikking wat het sleutelen erg leuk maakt. Het is voor mij echt een hobbyauto en ik zit vaak ook te wachten op onderdelen, of soms heb ik gewoon even niet zoveel zin om eraan te werken en staat hij gerust een paar maanden binnen zonder dat ik hem gebruik. Voor mijn dagelijks vervoer heb ik een Auris Hybrid leaseauto, dus de Colt is echt om even lekker uit te leven. Een aantal recente foto's zal ik binnenkort uploaden. Hier wat foto's van bijna 2 jaar geleden: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dat was met 2 man en hartje zomer ![]() Inmiddels is er wel weer van alles aangepast. Even de huidige specs in een notendop: Motorisch Mitsubishi 4G93T Libero GT motor uit Japan. Eclipse GS-T vernsellingsbak uit America geïmporteerd. Ingekorte aandrijfassen. Lancer Evo 3 big 16G turbo Fidanza alu vliegwiel met speciale adapter plaat en custom vliegwielbouten. Exedy evo koppeling met sterkere drukplaat. RVS spruitstuk met externe wastegate op 1 bar overdruk. Grotere injectoren, groter gasklephuis. Evo luchtmassameter, ecu. Brandstofdrukregelaar Treadstone intercooler met custom gefabriceerd pijpwerk. Recirc blowoff valve Dikke klepstoters (tegen getik, bekende kwaal) Evo motorsteunen. Kleine honda radiator. 5KG Raceaccu in de kofferbak. Onderkant Custom 3" uitlaat van voor tot achter. BC Racing coilovers Semi slicks Evo remmerij voor. Interieur Evo 2 recaro kuipstoelen. Evo 4 RS stuur. PLX oled display met verschillende modules (Wideband lamba, Turbodruk, Olietemp) Exterieur De hele voorkant is van een evo, aangepaste zijschermen half colt half evo. Evo voorbumper en carbon fiber motorkap (model van een latere evo). Het enige wat nog niet aangepast is, is eigenlijk de ophanging qua rubbers e.d., en de internals van het motorblok. [Specs] Ik weet niet precies hoeveel vermogen ik heb, maar ik schat zo rond de 240PK. Het blok wat ik heb levert officieel 205pk op 0.7bar, en ik heb nu een wastegate veer van 1bar. Maar als het koud is piekt hij rond de 1.1bar. Ik schat dat hij zo'n 240PK heeft. Maar ik moet nog steeds een keer banken. 0-100 is zoals je ziet net over de 5 seconden. In de eerste versnelling kan ik het vermogen nooit kwijt, maar hij schiet toch wel redelijk vooruit, in het tweede verzet heb ik met een bijrijder meer grip dan alleen en kan ik met warme banden net tegen weelspin aan alles kwijt. De auto heeft een flinke turbo voor een relatief klein blok, en ik heb pas volledige turbodruk rond de 4000 toeren. Onder de 3000 toeren rijdt het net als een ongeblazen 1.6 motor oid. En dan opeens breekt de pleuris uit en wordt je in je stoel gedrukt, bij de 6000 toeren lijkt het of hij nog een tandje bij zet en rond de 7500 toeren schiet hij in de toerenbegrenzer. De topsnelheid heb ik niet volledig getest, maar hij trekt als een malle ook in het 5e verzet. Toen ik bij de brienenoordbrug omhoog de teller uit reed (240km/h / 230 gps) klom hij nog steeds langzaam door, maar toen vond ik het wel welletjes geweest. Ik denk dat hij rond de 250 echte kilometers in de begrenzer loopt. Vroeger toen de auto nog standaard was tikte ik elke dag de 210 wel aan. Maar tegenwoordig ben ik mijn wilde haren wel kwijt (ook letterlijk ![]() Op dit moment Een paar maanden geleden heb ik uit engeland een Mitsubishi Cyborg R gehaald, een projectauto. Deze had een gedeeltelijke conversie naar 4X4 van een evo 1. Ik heb alles eraf gehaald wat er maar af te halen viel (foto's volgen) en mijn garage puilt nu uit van de onderdelen. Ik ga nu mijn grootste uitdaging tot nu toe ondernemen, en dat is de auto converteren naar 4x4. Ik heb een Evo 1 versnellingsbak, center diff, cardanas, achter differentieel en assen. Ook heb ik de hele achterophanging die over gezet moet worden. De evo bak heeft zowel voor als achter sper (Viscous coupling). Dus ik ga van FWD met een open diff naar 4x4 op alle wielen gesperd. Dit betekend dat er een stortvloed aan onderdelen besteld moet gaan worden, en ik ben nu bezig een grote lijst te maken. Zo moet ik o.a. allerlei ophangrubbers maar ook een nieuw vliegwiel, koppeling en draagarmen hebben. Ik ben ongetwijfeld nog 100 dingen vergeten te vermelden maar ik vul het aan zodra ik er tijd voor heb ![]() Nabije toekomst Ik wil het uiterlijk qua voorkant weer een beetje terug gaan brengen naar origineel. De evo voorkant was puur omdat er anders geen ruimte was voor een joekel van een intercooler. (vorm volgt functie). Omdat ik nu een veel kleinere sidemount intercooler heb kan er weer een normale voorbumper op. Ik ga waarschijnlijk de voorbumper van de Cyborg R op die van mij bouwen met weer normale zijschermen en vermoedelijk ook weer een normale motorkap. Ook ga ik een Cyborg R achterspoiler monteren. Het enige wat nog echt standaard is aan de auto is het motorblok, de binnenkant wel te verstaan. Ik ga of dit blok voorzien van gesmeden zuigers en drijfstangen e.d. of ik ga gelijk voor een 2 liter evo blok. Ik vind dit 1.8 blok wel wat speciaals hebben en het zwakke punt op dit moment zijn de drijfstangen. De kenners noemen ze toothpicks ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door 1299 op 27-01-2016 23:51:29 ] | |
Sie_scheitern_Epos | woensdag 27 januari 2016 @ 23:36 |
Ziet er goed uit, en ook die 5.4 seconden is erg indrukwekkend. Mooie plannen voor de toekomst ook. Wat ik mij nou afvraag, ben je nooit bang dat zoiets fout gaat? Bijvoorbeeld die conversie van FWD naar 4x4, of heb je een bepaalde achtergrond dat zoiets altijd wel weer goed komt. Ook deze ga ik weer volgen! | |
broodjepindakaashagelslag | woensdag 27 januari 2016 @ 23:37 |
Had je voor het geld dat je hier in hebt geinversteerd niet beter gelijk een evo kunnen kopen? | |
Dimitri_ | woensdag 27 januari 2016 @ 23:38 |
Leuk, ik ga dit volgen en morgen op mijn gemakje doorlezen. | |
PH-KCD | woensdag 27 januari 2016 @ 23:38 |
Wát een pareltje! Leuk topic. Ga ik volgen!Hier is geen tweede van. Evo's loop je voorbij op autodagen, hier blijf je bij staan. | |
Sie_scheitern_Epos | woensdag 27 januari 2016 @ 23:38 |
Iedereen kan een auto kopen, slecht een paar kunnen hem zo maken. En uiteindelijk is dat toch veel leuker, zo'n hobby project? | |
monsterd. | woensdag 27 januari 2016 @ 23:40 |
Wat een snelle hap. Leuk project! | |
broodjepindakaashagelslag | woensdag 27 januari 2016 @ 23:42 |
Dat is waar. | |
1299 | woensdag 27 januari 2016 @ 23:47 |
Deze vraag krijg ik vaker, en het antwoord is ja. Maar omdat ik deze auto al jaren heb en het eigenlijk met kleine stapjes is gegroeid heb ik toch liever dit project dan een evo. Er zijn wel wat kleine voordelen die voor dit concept pleiten: * Het stuur zit gewoon normaal links. (Evo 1/2/3 is nooit als LHD gebouwd) * Hij is een stuk lichter dan een evo. * En de 1.8 motor heeft itt de 2 liter evo motor geen last van crankwalk. Maar ik moet absoluut niet willen weten hoeveel geld hier in al die jaren in is gaan zitten. Dus rationeel heb je gewoon gelijk, echter speelt emotie ook een rol ![]() | |
scoober | woensdag 27 januari 2016 @ 23:50 |
HAHA supergaaf die uitlaat in het midden, en die intercooler pipe vooraan! Maakt de colt al gauw een kleine gevaarlijke jongen! Waarom eigenlijk die luchtinlaat aan de rechtervoorzijde vanaf foto gezien? Alluminium uitlaatspruitstuk?? Honda radiator? heel goed ![]() Gaaf en erg gewaagd dat je er 4x4 van wil gaan maken man, ben heel benieuwd. zal je vast en zeker nog sneller accelereren, ( en klein beetje vermogen verliezen ) ![]() let idd op je drijfstangen, zou zonde zijn deze te vernielen, kan je het m.i. beter voor zijn. maar gaaf topic, ik ga het volgen! ![]() ![]() | |
scoober | woensdag 27 januari 2016 @ 23:51 |
Een dikke NEE , evo is leuk, maar niet uniek, en deze colt wel | |
1299 | woensdag 27 januari 2016 @ 23:55 |
Tot nu toe ging er echt van alles al fout, niets past in 1x heel veel dingen moeten eindeloos aangepast of vervangen worden. Vaak bestel ik iets in Maleisië, en dan blijkt het prulzooi of niet te passen. Ik streef er naar om als er iets kapot gaat het doorgaans te vervangen door iets beters dan origineel. Maar eerlijk is eerlijk als het laswerk straks goed fout gaat met de ophanging van de nieuwe achtertrein dan ben ik aardig in de aap gelogeerd. Maar mijn maat is ook behoorlijk technisch en samen weten we het tot nu toe altijd tot een goed einde te brengen. Ik heb met een plasmasnijder de halve bodem van die donorauto in 1x eruit gehaald, dus ik heb een goed voorbeeld ![]() @scoober: Ik heb het uitlaatspruitstuk aangepast ![]() ![]() Luchtinlaat zit links vanaf de voorkant van de auto gezien. Echter is dat inmiddels fink veranderd, zo ben ik van die kansloze flexible slang af. ![]() En het idee is inderdaad dat ik een pak meer tractie heb, op droog is het nu nog wel leuk, maar in de regen heb ik pas in het 4e verzet volledige grip. Daar wil ik een beetje vanaf. Straks heb ik vermoedelijk behoefte aan veel meer vermogen. Foto halverwege het nieuwe intercooler verhaal. Zal spoedig een paar recente foto's schieten en plaatsen. [ Bericht 8% gewijzigd door 1299 op 28-01-2016 00:05:43 ] | |
1299 | donderdag 28 januari 2016 @ 00:01 |
Filmpje van 3 jaar geleden. Loopt tegenwoordig nog wat harder. Je ziet hier duidelijk het turbogat ![]() | |
pvdplanet | donderdag 28 januari 2016 @ 09:50 |
Ik heb een zwak voor kleine snelle hatchbacks. Aandrijving op 4 wielen is eigenlijk wel noodzakelijk met zo veel kracht. In principe is alles mogelijk, ken een gast met een Starlet waar de complete aandrijflijn + blok van een Celica 4WD turbo onder zit. Aan de buitenkant is afgezien de wielen bijna niets te zien ![]() | |
eXplorer1 | donderdag 28 januari 2016 @ 09:51 |
Turbo hoort een stuk eerder in te schieten, je hebt een td04 16g? Dat is een mid-range turbo en bij mij komt hij al bij 2500 erin getrapt met standaard downpipe. Niet toevallig een boostleak ergens? | |
Hyperdude | donderdag 28 januari 2016 @ 10:00 |
Youtube ff Project Binky zoeken. Celica 4WD turbo in een oude Mini. ![]() | |
1299 | donderdag 28 januari 2016 @ 10:09 |
Euh nee, ik heb een TD05, en het is ook nog de grotere variant van een Evo 3. In australie en maleisie rijden veel meer mensen met een 4G93T + TD05 en die spoolen allemaal pas bij de 4000 toeren. Het blok was origineel met een kleine TD04 geleverd, daar heb ik ook nog een tijdje mee rondgereden, die was bij 2500 toeren al bij de les en leverde bij 3000 toeren volle boost. Ik heb overigens zelf een leak tester gemaakt en hij lekt niet ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door 1299 op 28-01-2016 10:14:45 ] | |
eXplorer1 | donderdag 28 januari 2016 @ 11:28 |
aahhh de TD05, duidelijk dan klopt het, verschil is duidelijk te zien in de compressormap. | |
1299 | donderdag 28 januari 2016 @ 11:31 |
Ja deze turbo zit nog redelijk uit zijn neus te vreten. Hij kan tot zo'n 1.6bar en 350pk blazen. Dus daar zit ik nog lang niet aan ![]() | |
Stokken_en_stenen | donderdag 28 januari 2016 @ 19:21 |
Leuk project! ![]() | |
Fer | donderdag 28 januari 2016 @ 19:23 |
Is wel een 1.8 Jappans blokje en sowieso meestal van zichzelf al hoogtoeriger. | |
-Richard- | donderdag 28 januari 2016 @ 20:37 |
Leuk project. Ik ga hem volgen. Ga je wel wat meer plaatjes posten ? ![]() ![]() Ga je hem weer sleeper achtig maken? Omdat je zo spreek over het verwijderen van de Evo bumper. Lijkt me echt epic, net als de Nissan Pulsar GTi R een vrij zeldzaam ding, cool man! | |
gewoonmeppen | vrijdag 29 januari 2016 @ 07:37 |
Met o.a. die motorkap is het geen wolf in schaapskleren meer | |
Mano_ | vrijdag 29 januari 2016 @ 07:46 |
Juist wel, want als ik zo'n tupperwareparty zie ga ik er van uit dat er een astmatisch koffiemolentje onder de kap ligt ![]() Tof project, knap dat je er na zo'n lange tijd nog steeds mee bezig bent ![]() ![]() ![]() | |
1299 | vrijdag 29 januari 2016 @ 09:26 |
Gisteren even een foto geschoten van de motorruimte hoe die er nu bij staat. Hij staat al wat weekjes te verstoffen in de garage ![]() ![]() In principe ben ik groot tegenstander van tupperware & co. Alles wat er nu op de auto zit qua exterieur is origineel Mitsubishi, behoudens de motorkap. Maar zoals gezegd, als er weer een beetje normale voorkant op zit zal hij er weer iets meer als een sleeper uit zien. Ik heb de voorbumper, sidekirts en de achterspoiler van een Mitsubishi Mirage Cyborg R die erop moeten komen. Dat ziet er ongeveer zo uit: Achterspoiler: ![]() Sideskirts: ![]() Gisteren heb ik de Canadese economie een boost gegeven: ![]() Nieuw vliegwiel en wat klein grut. [ Bericht 5% gewijzigd door 1299 op 30-01-2016 00:24:01 ] | |
scoober | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:49 |
ga je er ook nog wat trackdays mee opzoeken? lijkt me leuk je een x tegen te komen... ( wel met fwd dan ) ![]() | |
Straatcommando. | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:51 |
Awesome apparaat ![]() Ik mis mijn 200SX ![]() | |
chiren | zaterdag 30 januari 2016 @ 07:14 |
Ha toevallig! Ik werk ook in de Van Nelle, gebouw 10 als je weet wat daar zit toevallig ![]() Zag deze een hele tijd geleden een keer op de parkeerplaats staan, liep er langs en bleef even staan omdat ik hem nog nooit eerder had gezien en een intercooler achter de voorbumper verstopt zag zitten ![]() ![]() Maargoed, de auris is dus je daily, verklaart ook waarom ik hem daarna nooit meer gezien heb! Toffe bak man, leuk om te lezen! | |
JaqenHghar | zaterdag 30 januari 2016 @ 07:50 |
Vet ![]() | |
onlogisch | zaterdag 30 januari 2016 @ 08:05 |
Dit. Ik kan nog geen bougie vervangen ![]() Maar lees vol bewondering ![]() Mooi hoor TS ![]() | |
1299 | zaterdag 30 januari 2016 @ 16:23 |
Ik heb nog nooit een circuit van dichtbij gezien ![]() ![]() Ik zit ook in gebouw 10 volgens mij, het gebouw waar vroeger de Directie zat, ik zit op de bovenste verdieping ![]() ![]() | |
vaduz | maandag 1 februari 2016 @ 14:36 |
Waarom helemaal uit Canada? | |
Sounddragon | dinsdag 2 februari 2016 @ 20:41 |
Kijk wat ik tegenkom op een veiling ![]() http://veiling.catawiki.n(...)olt-1-400-turbo-1983 | |
1299 | dinsdag 2 februari 2016 @ 23:20 |
Alles wat van ver komt is lekker ![]() Hiedoor zijn er in Amerika veel onderdelen te krijgen. Geen idee of deze ook in Canda verkocht zijn maar deze shop heeft veel zooi beschikbaar. Ik had daar mijn huidige alu vliegwiel ook al gekocht, alleen die past niet in een AWD bak ![]() Hahah ja die is heel cool, ik heb nog een brochure van dit type liggen ![]() | |
1299 | dinsdag 9 februari 2016 @ 15:46 |
Even vlug een update, mijn rug had het vorige week begeven al een tijdje last van dus ik had weinig behoefte om iets actiefs te doen. Vliegwiel en onderdelen zijn binnen: ![]() ![]() ![]() Dus ik ging vol goede moed even het schakelmechanisme uitbouwen. Kwam ik tot de ontdekking dat de hele base plate gescheurd is. ![]() Dat verklaard wel waarom hij al tijden niet zo strak meer schakelt. Inmiddels is hij weer dicht en direct doorgelast. Morgenavond ga ik weer even aan de slag. | |
fathank | woensdag 10 februari 2016 @ 08:55 |
Zelf een ombouw doen naar 4x4 ![]() Hoe zit het verder met de veiligheid? Lijkt me dat je aardig ingeblikt wordt als je een klapper maakt. Komen daar nog extra voorzieningen voor? | |
Knutsel-Smurf | donderdag 11 februari 2016 @ 07:27 |
Gaaf project! Gaan we volgen! | |
scoober | donderdag 11 februari 2016 @ 21:15 |
Lekker bezig, ookal reageer ik niet altijd, ik lees mee ![]() | |
Impreza_driving_Nutcase | vrijdag 12 februari 2016 @ 18:06 |
Mooi project. Ik weet niet of je zelf de mogelijkheid hebt tot het lassen van aluminium, maar als je ooit een tankje oid op maat gemaakt moet hebben voor het een of ander heb ik wel een goedkoop adresje voor je. | |
1299 | donderdag 3 maart 2016 @ 22:12 |
Schakelen gaat nu een stuk strakker na het vervangen van alle bussen, en rubbers. Verder heb ik niet zoveel te melden, ik heb financieel wat andere aderlatingen moeten doen, dus het aanschaffen van allerlei andere onderdelen laat nog even op zich wachten. | |
1299 | donderdag 23 juni 2016 @ 13:27 |
Kogel is bijna door de kerk, hij gaat waarschijnlijk weg. Ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar het is financieel niet meer op te brengen, en ik heb wat veranderingen in mijn leven die ook aandacht en geld nodig hebben. Ik weet dat iedereen zich rijk rekent, maar ik verwacht niet heel veel voor dit project te vangen. Ik ga hem weer rijdend maken (niet 4x4) en dan kijken hoeveel ik er voor kan vangen. Iemand een idee wat zo'n bouwpakket waard is? Ik denk dat je iemand moet hebben die zoiets op waarde kan schatten. | |
Pajanus | zaterdag 2 juli 2016 @ 00:24 |
Ahh wat jammer man, was mooi om te zien, maar als t niet anders kan.. | |
1299 | zondag 10 september 2017 @ 21:27 |
Ik heb hem nog steeds in bezit, hij is net weer APK gekeurd. Voorlopig blijf ik er nog mee bezig ![]() | |
Meneer-Meeuw | zondag 10 september 2017 @ 22:17 |
Ik heb respect voor dit soort projecten (al ben ik geen fan van zulke auto's) Hoe staat het met de 4x4? Ook mooi dat je hem desonsanks hebt gehouden! Heb je (recente) foto's ervan? | |
1299 | zondag 10 september 2017 @ 22:48 |
4x4 staat nog steeds op de planning, maar heb nu voornamelijk de voorkant weer origineel gemaakt. De carbon motorkap was opengewaaid tijdens het rijden.![]() Andere motorkap gehaald (juist kleur was niet te vinden), geen ruimte meer voor het originele slot (evo slot viel anders) dus dan maar hoofd pins: ![]() Originele cyborg R voorbumper met onderlip: ![]() Nieuwe zijschermen en Cyborg R sideskirts. Inmiddels zit er ook een nieuwe vooruit in, en is de oliekoeler verplaatst om ruimte te maken voor de nieuwe voorbumper. Verder heb ik niet veel foto's gemaakt. Als ik ooit geld te teveel heb wil ik hem helemaal strak trekken en weer opnieuw in de verf laten zetten. | |
Sounddragon | donderdag 21 september 2017 @ 11:19 |
Leuke spelekarretjes, ik zou graag een dikke schuur ter beschikking hebben om zoiets binnen te gooien als winterknutselproject ![]() Rijd je nu op alleen FWD? |