abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159374299
Al enige tijd ben ik een tevreden gebruiker van een Honor 6 Plus, grotendeels vanwege de uitstekende camera die hier in zit.
Nu was mijn vriendin op zoek naar een nieuwe telefoon en eigelijk ook al een tijdje naar een nieuwe compact camera. Ze vond mijn Honor 6 Plus altijd al leuk om foto's te maken dus gingen we op zoek naar iets vergelijkbaars en kwamen we uit bij de Zenfone Zoom.

Simpel gezegd, de Asus Zenfone Zoom is een Zenfone 2 met ingebouwde compact camera. De Zoom werd in Januari 2015 aangekondigd maar is pas leverbaar sinds december 2015. Het heeft dus een flinke tijd geduurd voordat deze uit kwam.
De specificaties zijn ook niet de allernieuwste technologie dus.

[h1]Design & bouwkwaliteit[/h1]

De voorkant van de Zenfone Zoom is identiek aan dat van zijn broertje de Zenfone 2. Het is een vrij saai uiterlijk maar afgeronde hoeken, drie knoppen onderop en daaronder een glimmende balk.
De Zoom heeft een aluminium frame met metalen zijkant, Dit vormt een mooie rand rondom het toestel en zorgt voor een stevig toestel.
De achterkant is een geval apart. Door de speciale lenzen die in de Zoom zitten heeft deze een verdikking waar de camera zit. De camera is wat meer richting het midden geplaats zodat je deze vast kan houden als een compact camera. Ook het materiaal van de verwijderbare achterkant is anders dan normaal. Dit is gemaakt van hetzelfde materiaal als de grips van een DSLR.
Verder vind je aan de zijkant de gebruikelijke knoppen, maar iets verder naar beneden vind je 2 andere knoppen, een kleine ronde en 1 grote. De grote knop is de hardware camera knop, half indrukken is focus, helemaal indrukken is een foto maken. De andere knop is voor video opname, deze knop is echter zo klein dat het makkelijker is de software knop te gebruiken. De camera knop is echter perfect, en ook zo geplaats dat je deze makkelijk kan bedienen.

[h1]Display[/h1]

De Zoom heeft een Full HD 5,5" scherm wat helder is, kleuren zijn top. Ook heeft ZenUI uitgebreide opties waar je de kleuren en helderheid kan aanpassen. Zoals veel Chinese merken heeft deze Asus ook een "blue light" mode die wit minder fel maakt, rustiger voor de ogen. In het zonlicht blijft de Zoom ook gewoon te gebruiken.

[h1]Prestaties[/h1]

De Zoom komt in verschillende versies: een versie met de Intel Z3580 en een versie met Z3590, respectievelijk op 2,3 en 2,5gHz geklokt.
De versie die ik heb is een Z3580. Nu ben ik (en mijn vriendin al helemaal niet) geen zware gebruiker van telefoons. Af en toe een spelletje en vooral veel IM / browsen. Met 4GB geheugen en de redelijk rappe CPU is dit absoluut geen probleem. Het gaat allemaal vloeiend. Scores in Antutu zijn erg laag vergeleken met andere even dure toestellen maar Antutu en Intel CPU's gaan niet goed samen.
De Zoom is verder uitgerust met 64GB geheugen, en in dit geval met een MicroSD slot, perfect voor veel opslag dus.
Verder heeft de Zoom natuurlijk Bluetooth 4.0, WiFi 802.11ac, NFC. Hier geen problemen met ondervonden. De Zoom is een single-sim toestel, dit is jammer gezien de populariteit van dual sim toestellen maar dit zou hoogstwaarschijnlijk dan wel ten koste gaan van de MicroSD functionaliteit.

[h1]Software[/h1]

De Zoom komt standaard met Android 5.0 geinstalleerd met Asus eigen ZenUI. ZenUI is snel en makkelijk in gebruik, verder komt de Zoom met een berg aan ZenUI apps, die je ook makkelijk kunt deinstaleren als je dat wil. Er zitten een aantal leuke apps tussen zoals de Laser Ruler. Met die app gebruik je de laser focus om de afstand van een bepaald object te meten.

[h1]Camera[/h1]

Dit is waar het bij de Zoom allemaal om draait. De Zoom heeft een aparte setup waarin 10 lenzen en dual prism zitten verwerkt in die verdikking aan de achterzijde. Nu kan ik een heel technisch verhaal hier neerzetten maar het gaat uiteindelijk om de prestaties. En die mogen er zeker zijn. Asus zegt dat dit DSLR fotografie kan benaderen en van wat ik heb mogen meemaken is dat zeker zo.
De foto's komen er zeer mooi uit, focus is perfect en retesnel. Kleuren zijn helder en levensecht. Dit doet niet onder voor de meeste compactcamera's.
De positie van de lens en de verdikking op de achterkant zorgen ervoor dat je de telefoon het beste in landscape mode kan vast pakken, en dan bedienen zoals een compact camera. Dit voelt heel natuurlijk aan.
Als ik dan toch een nadeel over deze camera functie moet geven dan is het de app.
De camera app van Asus heeft zo ontiegelijk veel functies dat het soms lastig is om de juiste te vinden. Daarom hebben we het overgrote gedeelte gewoon "Auto" gebruikt. Naast alle typische functies zoals HDR, Panorama en Low Light zijn er ook functies zoals Macro, Super Resolution, GIF, Miniature en nog veel meer. En in de Manual mode kan je alles naar hartelust zelf aanpassen.

[h1]Accuduur[/h1]

De Zoom heeft een 3000mAh niet verwijderbare accu aan boord. En eerlijk gezegd voor een 1080P 5,5" met uitgebreide camera is dit een tikkeltje weinig. Tel daar bij op dat de software nog steeds kampt met wat bugs die de accuduur verkorten (iets waar de Zenfone 2 ook last van had) dan heb je hier vaak niet genoeg aan om een dag door te komen. De meeste dagen zit ik zo rond 16:00 met nog 20% over en moet ik deze dus aan de lader leggen om bij te toppen en de avond te halen.
Met de bijgeleverde lader gaat dat overigens wel lekker snel. In minder dan een uur is hij van 0% naar 60%. Wel zou ik het laden via een pc / laptop af raden, meerdere keren merkte ik dat de telefoon dan nog steeds langzaam leegliep en niet werd opgeladen.

[h1]Conclusie[/h1]

De Asus Zenfone Zoom is een heerlijk toestel met vlotte CPU, genoeg geheugen en opslag. Het is geen zwaar monster gericht op super prestaties maar doet wat hij moet doen. ZenUI werkt lekker een heeft een paar leuke features en apps.
Het design is niet super uitbundend maar de bouwkwaliteit is uitstekend.
Maar dit toestel koop je vanwege de camera. Vind je een camera niet nuttig, dan kan je net zo goed de Asus Zenfone 2 kopen.
Maar wil je de beste camera op het gebied van smartphones, dan is dit toch wel de top. De camera werkt snel, suppersnelle focus, de app biedt tig functies en instellingen en de grip is lekker. Absoluut een aanrader voor fotografie fanaten.

Zelf heb ik het toestel aangeschaf bij www.Akafone.com (Amazon DE FR / UK / SP / IT). Top winkel met goede service (laten leveren in HK voor mijn vriendin maar ze leveren wereldwijd) Voor meer info kijk op hun website.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')