Er zijn relatief weinig Libiërs en er is veel ruimte in Libië.quote:Op woensdag 15 januari 2020 18:40 schreef BEFEM het volgende:
Ik ben nog nooit een Libische vluchteling tegengekomen of heb er over gehoord. Hoe kan dat?
De deelnemende landen aan een speciale Libië-top in Berlijn hebben afgesproken zich te houden aan het VN-wapenembargo en te stoppen met militaire steun aan de strijdende partijen in het land.quote:Op zondag 19 januari 2020 21:28 schreef Szura het volgende:
Vage afspraken tot nu toe over een ‘truce’ (geen ‘ceasefire’ voor zo ver ik heb gelezen), onduidelijk hoe dat gehandhaafd moet worden. Ook afgesproken het wapenembargo na te leven en te stoppen met buitenlandse steun aan de strijdende partijen. Ook daarvan onduidelijk hoe dat gehandhaafd moet worden, nog niks over bijvoorbeeld een internationale troepenmacht onder VN-mandaat oid.
Ondertussen hebben Haftar-loyalen de olieproductie grotendeels stil laten leggen om de GNA onder druk te zetten. Haftar en Serraj hebben overigens opnieuw niet direct met elkaar onderhandeld.
quote:Op vrijdag 17 januari 2020 20:54 schreef TomLuny het volgende:
Toch maar oppassen voor een herleving van het Ottomaanse kalifaat ..
tarrant maakte zich ook vreselijk druk om de turken. is dat een alt right dingetje?quote:
zoals verwacht veel blablaquote:Op zondag 19 januari 2020 21:28 schreef Szura het volgende:
Vage afspraken tot nu toe over een ‘truce’ (geen ‘ceasefire’ voor zo ver ik heb gelezen), onduidelijk hoe dat gehandhaafd moet worden. Ook afgesproken het wapenembargo na te leven en te stoppen met buitenlandse steun aan de strijdende partijen. Ook daarvan onduidelijk hoe dat gehandhaafd moet worden, nog niks over bijvoorbeeld een internationale troepenmacht onder VN-mandaat oid.
Ondertussen hebben Haftar-loyalen de olieproductie grotendeels stil laten leggen om de GNA onder druk te zetten. Haftar en Serraj hebben overigens opnieuw niet direct met elkaar onderhandeld.
mwa, ik ken zo uit het hoofd niet zo snel andere buitenlandse troepen die daar aanwezig zijn bovendien leeft dat onderwerp op bredere schaal als bij mij alleen want er is nog een topic van :quote:Op maandag 20 januari 2020 14:59 schreef Slayage het volgende:
[..]
[..]
tarrant maakte zich ook vreselijk druk om de turken. is dat een alt right dingetje?
libie is net als syrie een internationale conflict, de fransen, russen, egyptenaren, saudis, vae, huurlingen uit sudan, die haftar steunen op verschillende manieren. ik vind het frappant dat de main stream media de turkse steun breed uitmeten, maar mondjesmaat benoemen dat er ook andere landen aan het conflict deelnemen.quote:Op maandag 20 januari 2020 15:13 schreef TomLuny het volgende:
mwa, ik ken zo uit het hoofd niet zo snel andere buitenlandse troepen die daar aanwezig zijn bovendien leeft dat onderwerp op bredere schaal als bij mij alleen want er is nog een topic van :
NWS / Erdogan wil Turkse troepen sturen naar Libië
Ja, geopend door mij maar ik heb dat bericht in de OP niet verzonnen, was ook niet de enige die daar postte.
En als met alt-right zoiets wordt bedoeld als extreem-rechts dan zou ik wel eens willen weten wat de Grijze Wolven en hun makkers van de Turkse invasie in Libië denken.
Zouden die pro of anti zijn of zich helemaal niet druk maken ?
Het andere bericht van via mij wat jij aanhaalde maakt wellicht iets duidelijker over het een Turks belang ?quote:Op maandag 20 januari 2020 15:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
libie is net als syrie een internationale conflict, de fransen, russen, egyptenaren, saudis, vae, huurlingen uit sudan, die haftar steunen op verschillende manieren. ik vind het frappant dat de main stream media de turkse steun breed uitmeten, maar mondjesmaat benoemen dat er ook andere landen aan het conflict deelnemen.
in turkije heeft deze operatie weinig steun, omdat mensen niet helemaal begrijpen wat het turkse belang is in libie, itt de operaties in syrie.
Omdat de sympathie bij Haftar ligt in dit conflict, seculier en tweede Sisi die Libië weer in het gareel krijgt. En de weerstand ligt bij Erdogan omdat hij een natuurlijke tegenpool en enigszins “vijand” is van Westerse internationale politiek. Waarom hoef ik niet uit te leggen denk ik.quote:Op maandag 20 januari 2020 15:26 schreef Slayage het volgende:
libie is net als syrie een internationale conflict, de fransen, russen, egyptenaren, saudis, vae, huurlingen uit sudan, die haftar steunen op verschillende manieren. ik vind het frappant dat de main stream media de turkse steun breed uitmeten, maar mondjesmaat benoemen dat er ook andere landen aan het conflict deelnemen.
Waarom ligt de sympathie bij een Sisi/Mubarak/kadaffi achtige type?quote:Op maandag 20 januari 2020 17:36 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Omdat de sympathie bij Haftar ligt in dit conflict, seculier en tweede Sisi die Libië weer in het gareel krijgt.
Wat denk je zelf.quote:Op maandag 20 januari 2020 17:52 schreef Slayage het volgende:
Waarom ligt de sympathie bij een Sisi/Mubarak/kadaffi achtige type?
Omdat je anders van die rabiate koppensnellers aan de macht krijgt.quote:Op maandag 20 januari 2020 17:52 schreef Slayage het volgende:
[..]
Waarom ligt de sympathie bij een Sisi/Mubarak/kadaffi achtige type?
Madkhali-salafisten. “CIA-salafis”, die geloven dat Haftar de “wali al-amr is” (rechtmatige heerser om land te leiden”) en dat elke kritiek “op de heerser gelijkstaat aan ongehoorzaamheid wat de Islam expliciet verbiedt”. Daarom dat Saudi deze salafi-Islam lekker steunt, makkelijk ook voor ze. En Haftar ze ook gretig meeneemt in zijn strijdt.quote:Op maandag 20 januari 2020 19:59 schreef polderturk het volgende:
Salafistische strijdgroepen vechten mee aan de zijde van Haftar.
Geen idee. Mubarak moest weg en nu wordt een Mubarak clone gesteund. Kadaffi moest weg en wordt er een kadaffi clone gesteund.quote:
Wat maakt iemand een rechtmatige heerser?quote:Op maandag 20 januari 2020 20:33 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Madkhali-salafisten. “CIA-salafis”, die geloven dat Haftar de “wali al-amr is” (rechtmatige heerser om land te leiden”)
Dat is voor deze madkhali-salafis de grote vraag ja in Libië. Van oudsher is dat de heerser, dus die met het zwaard de macht afdwingt. Zolang die soenniet is dan en niet openlijk “groot ongeloof begaat”. Die moet je in hun theologie “gehoorzamen zelfs als die je geselt”. En ook als die niet met de sharia regeert ja. Dus ideaal deze vorm van islam voor seculiere machthebbers als Sisi etc....als salafi-variant die ze toestaan om de jihadi-variant eruit te concurreren. Als je dan toch salafi jongeren hebt die zich daartoe aangetrokken voelen dan maar deze salafi-Islam. Vandaar dat veel machthebbers deze variant met mondjes maat toestaan.quote:Op maandag 20 januari 2020 22:20 schreef Slayage het volgende:
Wat maakt iemand een rechtmatige heerser?
İnterssantquote:Op maandag 20 januari 2020 23:44 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat is voor deze madkhali-salafis de grote vraag ja in Libië. Van oudsher is dat de heerser, dus die met het zwaard de macht afdwingt. Zolang die soenniet is dan en niet openlijk “groot ongeloof begaat”. Die moet je in hun theologie “gehoorzamen zelfs als die je geselt”. En ook als die niet met de sharia regeert ja. Dus ideaal deze vorm van islam voor seculiere machthebbers als Sisi etc....als salafi-variant die ze toestaan om de jihadi-variant eruit te concurreren. Als je dan toch salafi jongeren hebt die zich daartoe aangetrokken voelen dan maar deze salafi-Islam. Vandaar dat veel machthebbers deze variant met mondjes maat toestaan.
Alleen Haftar was zelf de rebel, geen verkiezing aan meegedaan, internationaal niet erkent en vanaf dag 1 wilde die niet onderhandelen en enkel met geweld doorgaan om uiteindelijk hele land over te nemen Oost Libie. Eerst onder het mom van het bestrijden van IS in en rondom Benghazi (Ansar al-sharia). Vervolgens werd al snel duidelijk dat hij een doel had; hele land innemen en zichzelf tronen tot, met backup van Saudi, Sisi en Emiraten (luchtsteun). Wat tot nu toe nog niet is gelukt.
En dus zitten de salafi-madkhalis in Libië met een (theologisch) dilemma wie de “wali al-amr is” en dreigt er een splitsing. Sommigen leven al onder Haftar en staan aan zijn kant en vechten mee, maar andere madkhali-groepen leven in West Libië waar GNC regeert en naar het nu langer lijkt Haftar voorlopig nog niet gaat komen. Zij kijken beetje de kat uit boom. Sowieso omdat als ze nu (al) voor Haftar kiezen ze worden afgemaakt omdat ze in vijandelijk gebied zitten.
Wapenstilstand houdt stand tot nu toe.quote:Op woensdag 5 februari 2020 18:44 schreef Slayage het volgende:
Wordt er in het land nog gevochten of wat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |